Bordertown (2006)

Thriller / Drama

geregisseerd door Gregory Nava
met Jennifer Lopez, Antonio Banderas en Kate del Castillo

Lauren is een Amerikaanse journalist voor de krant Chicago Sentinel. Ze gaat naar Juarez, een stad dicht bij grens van Mexico, om onderzoek te doen naar een aantal moorden op jonge vrouwelijke arbeiders. Wanneer ze ontdekt dat er honderden slachtoffers zijn, wint ze het vertrouwen van de lokale fabrieksarbeiders, maar komt toch in gevaar.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Wat matige film, die helaas op enkele cruciale zaken punten laat liggen. De grootste troef die deze Bordertown heeft is dat het een interessant op ware feiten gebaseerd verhaal verteld. Een verhaal en setting waar imo toch wel meer mee gedaan had kunnen worden.

Lopez is niet echt geschikt voor deze zware rol, ze lijkt het wel te proberen maar haar acteren voelt nogal geforceerd aan. Hetzelfde gaat trouwens op voor die ander hollywood coryfee Antonio Banderas. Wel grappig om te zien dat beidde grootheden in de schaduw moeten staan van een Mexicaanse tiener met relatief weinig acteer-ervaring.
Het verhaal loopt daarnaast ook niet altijd even lekker en regelmatig zit er niet voldoende logica in de elkaar opvolgende scènes. Dit gaat duidelijk te koste van de spanningsopbouw en dat is erg jammer.
Ook vergrijpt (of beter misgrijpt) de film zich aan allerlei rare filters en montagetechnieken, aangevuld door geluidseffecten die zo uit een B-horrorfilm afkomstig zouden kunnen zijn. Zodoende weet de film niet te kunnen kiezen tussen serieus drama en een soort van thriller.

Gemiste kans inderdaad. Want met dit verhaal, deze setting en deze thematiek had hier een prachtige en meeslepende film uit kunnen voortkomen.

avatar van Denveen
Bordertown is een zeer matige film, met slechts enkele positieve punten.

De film opent sterk, met een karakteristieke impressie van het grensgebied Juarez, waar verkrachting en moord hoogtij viert. Sterke beelden bepalen de sfeer voor het begin van de film. De scenes in de fabriek zijn mooi en de busrit met vervolg is ook sterk. Echter wordt de sfeer verpest door de scenes in Amerika, vooral daar door het wisselvallige acteerwerk van de hoofdpersonen. Het verhaal (overigens gebaseerd op ware feiten) is sterk, maar komt niet goed uit de verf.

Een ander zeer storend punt zijn de dialogen. Er wordt vaak gewisseld tussen Spaans en Engels, wat opzich zeer realistisch kan zijn, ware het niet dat indianen in Mexico geen woord Engels spreken en Lauren (Lopez) aan het begin van de film nog beweert geen woord Spaans te spreken. Bovendien, als twee Mexicanen met elkaar praten, praten ze toch gewoon in hun moedertaal? Volgens mij was de gehele film beter afgeweest als iedereen Spaans zou praten (dat zou Jennifer Lopez ook een beetje geloofwaardigheid geven in haar rol)...

Tussen het verhaal door worden verscheidene keren flashbacks getoond, op zich wekken deze de interesse, ware het niet dat ze aan het eind compleet te niet worden gedaan, door ze open en bloot op tafel te leggen. Het mysterie was gewekt, waarom dan nog uitleggen?

Maar misschien nog wel het grootste punt van ergernis waren de constante wisselingen van het genre. Wat juist een heel interessant punt had kunnen zijn, komt in deze film heel geforceerd en totaal onnatuurlijk over. We schieten van een autoachtervolging (ze is toch een journalist!?) naar een dramatisch beeld met veel gevoel. Zeer slecht uitgewerkt (mede door de hierbij vaak dramatisch gekozen stereotiepe muziek).

Ondanks dat het verhaal weet te boeien, duurt de film veel te lang om boeiend te blijven. Het einde is daarnaast ook nog eens niet om over naar huis te schrijven dus deze film eindigt voor mij beneden de middelmoot. Voor de mooie scenes aan het begin en de aangrijpende beelden af en toe nog 2 sterren, maar hoger kom ik echt niet uit.

avatar van Elineloves
Een mooi, aangrijpend verhaal die mij in positieve zin in mijn hoofd is blijven hangen nadat ik de film gekeken heb. Alleen voor dat feit verdient hij al een 4*

avatar van Q Jones
Ik vond het echt een hele slechte film het enige licht puntje was Antonio Banderas maar voor de rest. Lopez kan gewoon niet acteren en loopt er als een kip zonder kop bij en ik denk daardat ze Lopez veel moesten betalen hadden ze geen geld meer voor fatsoenlijke special effects want die brand op het laatst ziet er in een b film van wesley snipes er nog beter uit. het is wel jammer want de film op zich heeft een heel mooi thema maar ook het verhaal is weer niks

avatar van John Lee Hooker
Niet echt om sirieus te nemen dit. Je moet maar afwachten wat er gebeurd en hopen dat de volgende scene je wel weet te boeien. Beetje rommelig in elkaar gezet allemaal, er gebeurd veel te weinig en het mist zijn originele doel, wat niet eens zo slecht bedacht was. En met iets meer overtuigingskracht had Lopez de eerste keer al die kerel over kunnen halen om het terrein te doorzoeken. Overigens vind ik Jennifer nooit echt geweldig als actrice.

avatar van Fran
Ik vind Jennifer Lopez niet echt overtuigend overkomen. Sowieso ben ik niet zo overtuigd van haar acteerkunsten. Maar het verhaal zelf heeft wel veel indruk op me gemaakt dus ik vind dat het wel goed op me overgebracht is. Eerlijk gezegd stond ik nooit zo stil bij de berichtgevingen en toestand in dit gebied. Door deze film ben ik me daar wel meer bewuster van geworden en ben ik ook echt onder de indruk van de ellende die zich daar afspeelt. Soms vond ik het wat van de hak op de tak en kwam het een beetje rommelig over. Maar een indruk heeft deze film toch wel bij me achtergelaten.

avatar van arno74
3,5 sterretjes, en eigenlijk alleen verdiend dankzij het waargebeurde element waarop de film is gebasseerd, en de aandacht die het daaraan schenkt. Ook de script is goed, maar de uitwerking ervan laat te wensen over.

Het verhaal speelt zich af in de Mexicaanse stad Ciudad Juarez, een van de gevaarlijkste steden van de wereld, waar misdaad regeert. Een Amerikaanse journaliste (Jennifer Lopez) verdiept zich in de talloze verdwijningen en moorden op vrouwen in dit gebied, en zoekt daarbij de hulp van de redacteur van een lokale krant (Antonio Banderas). Ze ontmoet een jonge vrouw die verkracht is en voor dood is achtergelaten, en besluit haar te helpen om de daders op te sporen.

Helaas zijn (vooral aan het begin) de acteerprestaties en ook de dialogen en de regie behoorlijk onder de maat. In de rest van de film vond ik het gaandeweg wat beter worden, enkele uitzonderingen nagelaten. Zowel Jennifer Lopez als Antonio Banderas vond ik niet in de film passen, hun aanwezigheid voegt ook weinig toe, beter was geweest om minder bekende acteurs te kiezen (en ook acteurs die met minder make-up dan Jennifer Lopez genoegen nemen).

Desondanks is de film vanwege het verhaal wel het zien waard, al moet je dus wel geduld opbrengen met bovengenoemde minpuntjes.

avatar van K. V.
Deze ook eens bekeken en vond het ook een goeie film. Niet echt een film waar je blij van wordt, maar zeker eens het bekijken waard ('k hoop dat de film toch iets te weeg heeft gebracht). De cast deed het goed en het verhaal boeide me ook tot het einde. De moeite om eens te bekijken.

Wow ik ben nog steeds onder de indruk. Ik heb de film gisteravond gezien en het wist me erg te boeien.
Natuurlijk heeft daarbij het feit dat het gebaseerd is op een waar gebeurd verhaal daar aan bijgedragen.
Ik ben geen fan van Jennifer López maar haar rol is geweldig. En ook de Mexicaanse actrice zet haar rol goed neer, hoewel ik haar geen 16 meer vond lijken, de leeftijd die haar personage had.

Ik vond het een erg aangrijpend verhaal en heel close en direct neergezet.
Zeker de moeite waard om gezien te hebben, maar houd er rekening mee dat je er niet vrolijk van wordt.
Maar dat hoeft gelukkig ook niet bij een film
Het raakt je.

avatar van tommykonijn
Het is vooral het feit dat dit soort dingen zich daadwerkelijk daar aan die Mexicaanse grens afspelen, dat Bordertown een interessante film maakt. Jennifer Lopez doet het redelijk, maar komt niet altijd geheel uit de verf. Antonio Banderas levert een leuke bijdrage, maar vervult verder niet zo'n bijzondere rol; om nog maar te zwijgen over de cameo die Martin Sheen heeft. Met het overige (Mexicaanse) acteerwerk is het gelukkig wel goed gesteld. Toch zou je met zulke namen in huis verwachten dat juist deze drie mensen heel erg opvallen binnen de film, maar dat viel uiteindelijk dus wel mee.

Zo'n scene aan het begin is natuurlijk best indrukwekkend (in de zin van choquerend), maar het gedeelte van Lauren die een goed artikel wil scoren remt het geheel een beetje af. Wat mij betreft had de film dan ook meer de focus mogen leggen op de schandalen die zich afspelen dan Lauren en haar relatie tot Alfonso en de druk van haar baas. Daardoor komt de film onnodig in aanraking met een aantal clichés, die helemaal niet nodig leken in een film als deze.

Al met al snap ik wel dat de film toch een beetje een verhaaltje erom moet binden, maar het werd af en toe weer net iets te 'Amerikaans'. Wellicht dat iets meer eenvoud de film niet slecht had gedaan. Daarmee bedoel ik dat de film door de Hollywood perikelen zo nu en dan van de hak op de tak springt, terwijl dat misschien voorkomen had kunnen worden door iets meer bezig te zijn met één onderwerp. Desalniettemin gaat de film niet vervelen en geeft deze een redelijk beeld van wat zich afspeelt in Mexico. Niet alleen van de moorden, maar ook bijvoorbeeld de fabrieken waar de vrouwen werken. En het gegeven dat iemand probeert deze schandalen in de aandacht te krijgen, wekt natuurlijk altijd sympathie op.

Aardige thriller/drama die redelijk weet te boeien en op sommige momenten zelfs spannend is. Het verhaal zit aardig in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Vanwege de indrukwekkende cast met o.a. Jennifer Lopez, Antonio Bandera en Martin Sheen wordt deze film naar een hoger niveau getild dan hij eigenlijk is. Met name hoofdrolspeelster Jennifer Lopez deed het aardig en het is natuurlijk ook bepaald geen straf om bijna 2 uren naar haar te kijken.

avatar van Decec
Een goede actiefilm...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...