• 8.348.847 stemmen

• Film1 Bekijk via Film1

• tv Vandaag om 10:15 uur op Film1 Action

Plot U Turn

"Expect the Unexpected."

Wanneer Bobby's auto pech krijgt in the middle of nowhere, terwijl hij op vlucht is voor een paar bookmakers, komt hij vast te zitten in een vlakbijgelegen dorpje. Nadat hij iets krijgt met een jonge getrouwde vrouw, huurt haar echtgenoot Bobby in om haar te vermoorden. Later huurt zij Bobby echter in om hém te vermoorden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1931 stemmen

Redelijke thriller met dito acteerwerk. Kon alleen best wat korter en de muziek is te druk/vrolijk en gewoonweg vervelend. De plotwendingen zijn best oke, al is het jammer dat het daar z'n grenzen niet in kent en helemaal ontspoort waar dat niet gehoeven had.

avatar van check-raise

check-raise

Geweldige film, wordt beetje underrated vind ik.

avatar van jippie2010

jippie2010

Aardige film, sean penn maakt het net boven gemiddeld.

avatar van Skycrawler

Skycrawler

Vreemde film.

avatar van VforVictor

VforVictor

Skycrawler schreef:

Vreemde film.

dat is ook de bedoeling Penn begeeft zich gewoon in een vreemd stadje met vreemde situaties Dat is de basis van de film. Mooie shots van het landschap en de personages en een flinterdun verhaal (gek genoeg) maken dit tot een topper. Je voelt ook echt mee met penn die lijkt bestemd te zijn voor ongeluk.

avatar van funnyhow

funnyhow

heerlijk 'oliver stone' sfeertje ... beter als natural born killers ( eigen mening) en vooral onbekender

wat toch wat spijtig is ... lekker 'rauw' sfeertje ... geflipte personages,...meesterwerkje!

mijn favourite oliver stone

avatar van K. V.

K. V.

Deze had 'k vroeger al eens gezien, maar veel kon 'k me er niet meer van herinneren, dus dringend tijd voor een herbekijkbeurt.

Een verhaal die eigenlijk niet zo veel voorstelt (man komt terecht in vreemd dorp), maar wist wel te boeien door de absurde personages en dito situaties. Hij duurt wel redelijk lang, maar desondanks was dit niet direct een nadeel. De muziek was ook opmerkelijk, maar paste wel in het geheel.

De cast bestond uit heel wat bekend volk. Het opmerkelijkst was misschien Billy Bob Thornton die toch redelijk onherkenbaar was.

Voor de rest vond 'k het einde ook wel geslaagd.

Toch wel aangenaam verrast om deze nog eens gezien te hebben.

avatar van Spetie

Spetie

Leuk filmpje van Oliver Stone, met een sterke broeierige sfeer.

Vooral de sterke cast valt op en die zorgen er met zijn allen voor dat het leuk wordt. Sean Penn acteert geweldig en toont hier zijn veelzijdigheid. Billy Bob Thornton is een geweldige dorpsgek, zelfs door te zwijgen heeft hij hier al een fantastische uitstraling. Ook Jon Voight, Joaquin Phoenix en Nick Nolte hebben leuke bijrolletjes. De enige die minder acteert, is Jennifer Lopez., die mij niet weet te overtuigen hier. Mooi zijn kan ze wel, maar het drama overbrengen lukt haar hier niet.

Verder heeft U Turn een leuke setting in de hete woestijn, een aardig script, met een aantal vermakelijk twists. Het is tevens een goede mix van drama, humor en thriller bij elkaar. Echt heel hoogstaand is het niet, maar het smaakt echt als een tussendoor hapje. Gemakkelijk, snel verteerbaar, lekker en behoorlijk pittig.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

funnyhow schreef:

mijn favourite oliver stone

Inderdaad vind ik deze film ook wel iets van Natural Born Killers weghebben, maar dan subtieler, wel net zo absurd, maar minder overdreven en niet zo explosief.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Goede thriller is dit! Hij lijkt wel een beetje op de film: Breakdown. Deze film heeft een goed verhaal en mysterieuze personages en sfeer.

Ook wel een goed einde van de film.

avatar van Insignificance

Insignificance

Verrassend grappig. Als thriller werkt dit natuurlijk voor geen meter, daarvoor is het allemaal veel te theatraal. De lol zit 'm in arme Bobby die, wat hij ook doet, maar niet uit dat helse dorpje weet te komen. Leuk hoe zijn frustratie toeneemt, nog leuker hoe hij bij elke poging steeds gehavender uit de strijd komt.

Naast Penn heel wat bekende koppen in de cast die zich lekker mogen aanstellen. Wat Voight aan het doen is, slaat eigenlijk nergens op, Phoenix is lachen geblazen met zijn TNT en Thornton vreet elke scène op waarin hij opdraaft. Vooral zijn laatste is hilarisch. Binnen al dit geweld valt Lopez soms iets uit de toon.

Toch stoomt er genoeg rondom haar rokje. Visueel ook een erg levendige film met allerlei fratsen als slow motions, wilde close ups en ga zo maar door. Stone heeft het er maar druk mee, net als de muzikale omlijsting dat is. Er is af en toe geen touw aan vast te knopen, zeker voor wat betreft Morricone's bijdrage.

Het mondharmonicaatje past dan weer wel en er is nog iets van een niet onaardig leitmotif in te ontdekken, net als enkele americana songs het hier uiteraard goed doen. De naderende Rus mag niet onvermeld blijven. Heerlijk droog hoe hij zomaar weer de film verlaat. Ja, een vermakelijke misdaadkomedie.

avatar van MovieMind

MovieMind

Vage maar uitstekende film, die door steeds meer filmliefhebbers wordt bekeken.

Het is een aparte film die niet door iedereen wordt gewaardeerd, maar dat is bij elke film.

Desondanks is dit een zeer sterke film met een vaag maar prima verhaal.

*Aanrader*

avatar van VincentL

VincentL

U Turn

Vreemd. Dat was de enige gedachte die in mijn hoofd beef rondspoken na het zien van U Turn. Het plot ziet er heel spannend en leuk uit, maar schijn bedroog mij. Uiteindelijk was het niet het standaard type thriller dat ik naderhand toch wel gehoopt had, want de film pakt niet bijster goed uit.

Verhaaltechnisch rommelt het allemaal behoorlijk. De focus ligt op de verkeerde plek. In plaats van, wat in mijn optiek, de kern was te focussen dwaalt Oliver Stone af naar het bizarre spel tussen Penn en Lopez. De meerdere wisselingen van kanten, meningen en daden zorgen ervoor dat er een bizar schouwspel op het doek verschijnt. Een schouwspel dat vrij matig is. Vooral in het begin ligt het tempo laag. Naarmate het einde nadert gaat gelukkig het tempo wat omhoog. Als de vaart er eenmaal wat beter inzit, maar nooit echt hoge snelheid behaalt, is de film ook beter te pruimen. Met een tevens zo bizar einde sluit de film nog redelijk af.

Penn speelt van iedereen het beste. Hij is dan de acteur met de meest indrukwekkende cv, dus is het logisch dat hij die verwachting waarmaakt. De meest tenenkrommende situaties doet hij natuurlijk aanvoelen, mede door er zich fantastisch aan te ergeren. De idioterie in het dorpje is ook duidelijk niet aan hem besteed. Goed.

Persoonlijk ben ik nooit fan van Lopez geweest. Ook hier weet ze mij gewoon niet goed te overtuigen. Een natuurlijk talent voor acteren ontbreekt bij haar. Daarnaast wordt meer op Lopez haar vorm dan op haar inhoud gefocust. Voor platvloers vermaakt misschien beter, maar voor de meer diepgaande kijken een ballon vol met lucht.

Visueel gezien valt er niet veel op de film aan te merken. De setting is vrij doorsnee. Er wordt niet bijzonder veel uit de kast getrokken om te kijken een extra kers op de taart te bezorgen. De film zit verder cinematografisch ook prima in elkaar. Gewoon goed.

U Turn is vooral qua uitwerking van het verhaar apart en dat werkt niet in zijn voordeel. Stone had een andere focus moeten kiezen. Misschien was het dan een wat algemere film geworden, maar wel vermakelijker om naar te kijken.

avatar van maurice32

maurice32

Blijft een goede film , ook 18 jaar later .

scorsese

Goeie film waarin een man met autopech strand in een klein stadje, maar dat is niet zijn enige pech. Het verhaal is niet origineel, maar de toon en sfeer wel. Lekker dik aangezette personages zonder dat het over de top gaat (ingevuld door een fijne cast met aardig wat bekende namen). Genoeg vermakelijke scenes, maar het had wellicht iets korter gekund.

avatar van milannn

milannn

Wow, een klein meesterwerk dit. Aparte film vol gekte, hilariteit, spanning & sfeer over een zwervende man die onderweg is naar Las Vegas om een schuld af te betalen en met autopech in Superior, Arizona (het bestaat echt) strandt, waar niemand helemaal goed bij z’n hoofd is en werkelijk alles hem tegenwerkt.

De eerste 15 minuten zat ik echt sterk te twijfelen of ik wel zin had om door te gaan, aangezien ik iets heel anders had verwacht, en in plaats daarvan dit vrij vage werkje voorgeschoteld kreeg, maar ik ben blij dat ik ben blijven kijken.

Het beste van alles is nog wel de briljante soundtrack. Wauw, wat is die goed.

avatar van IH88

IH88

“Is everyone in this town on drugs?”

Broeierige en sfeervolle film. Sean Penn speelt een man waar de wet van Murphy op van toepassing is. Alles wat fout kan gaan, gaat fout. Heerlijke rollen van Penn, Nolte, Thornton, Phoenix, Voight en Jennifer Lopez. Moord, overspel, diefstal, incest etc. In het kleine stadje Superior, Arizona is niets te gek. Sean Penn's persoonlijke hel. Zelfs miss Lopez kan daar niets aan veranderen. Maar een feestje voor de kijker is het zeker.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, blijft wel een goede mysterieuze thriller, redelijk spannend ook met wat aardige twists in de film.

Einde was ook wel goed! Er zit een leuke 70's sfeer in deze aparte film.

avatar van wihu61

wihu61

Ik verwachtte dus een thriller, na een half uur leek het toch eerder een komedie, of uiteindelijk toch weer een thriller? Als komedie vond ik het vrij zwak, met al die aan de haren erbij getrokken flauwe typetjes, als thriller kwam men ook maar niet "to the point" en duurde het gewoon (veel) te lang. Jennifer Lopez vond ik als femme fatale hier gewoon ongeloofwaardig.

Niet de geweldige mix zoals in bijvoorbeeld Fargo dus. Red Rock West heeft een vergelijkbaar uitgangspunt, en is een stuk onderhoudender.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Film voor de tweede maal bekeken, nu in gezelschap.

En tot mijn verbazing vond ik zelf de film beter dan de eerste keer, dat was in het verschijningsjaar. Vaak is een tweede kennismaking met iemand, iets of een film een tegenvaller omdat je het beter en duidelijker ziet. Maar onze hoofdpersoon Bobby vertolkt door Sean Penn speelt echt de sterren van de hemel.

Penn heb ik altijd al een van de betere acteurs gevonden en in films komt hij over zoals ik waarschijnlijk mijzelf ook het liefst zie . Zelfstandig, vastberaden en duidelijk.

avatar van trebremmit

trebremmit

Grappig om een jonge Claire Danes hier te zien. Ken haar eigenlijk alleen van homeland.

avatar van Survivor87

Survivor87

Een zeer goede thriller met Sean Penn als man die een serieuze pechvogel speelt die in een woestijnachtig stadje terechtkomt en er blijkbaar niet schijnt uit te geraken door letter constant bijna pech te hebben. Door een reeks gevaarlijke en geflipte personen tegen te komen die er wonen. En een femme fatale (Lopez) met over jaloerse en mentaal zieke echtgenoot(Nolte).

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

''Daarnaast moet de plotomschrijving altijd in het Nederlands'' oops Jordy

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Ik zag deze film toen hij nog maar net was uitgekomen en vond hem toen steengoed! Vandaag eindelijk eens een herkijkbeurt gedaan en... ik vind hem nog altijd even goed. Een klein stadje ergens 'in the middle of nowhere' met achterlijke hillbillies en domme sletjes, een broeierig sfeertje, gevaarlijke gangsters die hun geld willen... Er zit spanning in U Turn, grappige dialogen, actie, seks, overspel, moord... wat wil je nog meer? Je voelt echt mee met Bobby (Sean Penn), die vast komt te zitten in deze hellhole! Billy Bob Thornton als oneerlijke garagist Darrell is bijna onherkenbaar, ik herkende hem eigenlijk alleen aan zijn stem. Ook goeie rollen van Jon Voight en Nick Nolte. Allemaal spelen ze hun rol erg over de top en dat maakt het zo grappig! Ook een jonge Joaquin Phoenix als jaloerse boyfriend is echt lachen geblazen! Jennifer Lopez is natuurlijk de perfecte verleidster. Ze was toen met haar donkere haar en gebruinde huid veel mooier dan tegenwoordig met haar geblondeerde haar en lichte huid, veel meer naturel. Je zou bijna een moord plegen voor zo'n schoonheid! Als je van films houdt in het genre van Red Rock West (1993) en Wild at Heart (1990), dan is deze film een aanrader.

"I don't think you know who I am. The name is Toby N. Tucker. People round here call me TNT. You know why?"
"Because they're not very imaginative?"
"Cause I'm like dynamite, boy, and when I go off somebody gets hurt!"

avatar van Mister Grant

Mister Grant

Ook ik heb na 20 jaar deze film maar eens weer opnieuw bekeken, ik moet zeggen het boeit me nog steeds.

Sean Penn beschouw je gedurende de hele film als een kluns en loser, maar aan het einde krijg je toch nog medelijden met die arme jongen

Lopez is goed gecast in deze broeierige film, ze ziet / zag er toen dan ook HOT uit.

Drie sterren is goed betaald ⭐️⭐️⭐️

avatar van eldorado

eldorado

Film vol met gestoorde. Met vlagen wel grappig.