Bound (1996)

Thriller / Misdaad

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Gina Gershon, Jennifer Tilly en Joe Pantoliano

Violet wil een nieuw leven beginnen, maar ze is gebonden aan haar huidige relatie met Caesar, die geld witwast voor de maffia. Dan komt Corky naast haar wonen, een aantrekkelijke lesbische vrouw die handig is als loodgieter. Ze ziet een relatie met Corky als mogelijke uitweg voor haar leventje. Ze beraden een plan om een grote som maffiageld te ontvreemden, en hiermee een nieuw leven te beginnen. Het loopt echter niet helemaal zoals gepland...

avatar van Dennis the movie
de film word genoemd in Seed of Chucky

avatar van Jack Sparrow
Bound is een film met een sterke spanningsopbouw die vooral voortvloeit uit een intelligente montage. Sterk acteerwerk en leuk om bij de actie scènes elementen van The Matrix te zien. Mooi werkje van de Wachowski brothers!

avatar van Goldenskull
Leuk om te zien dat dit van de Wachowski's is. Ik wist dat niet en dacht tijdens de confrontatie in de lift méteen aan The Matrix. *Schouderklopje*

Maar dan zonder gekheid, best een goede film van de Matrix boys. De montage is aardig, hetzelfde geldt voor de spanningsopbouw, al was die een tijdje afwezig nadat de verleidingsscène geweest was. Enige kritiek puntje is de soms slechte belichting. Af en toe was het wel gepast om het donker te houden, maar soms moet je je best doen om iets te zien, dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.

Pantoliano's acteerwerk (hoewel verre van briljant) is wel vele malen beter dan van zijn grote baas. Die Gino vond ik maar een matige verschijning. De stem van Jennifer Tilly is trouwens wel even 'wennen', in het begin vond ik haar tamelijk vervelend daarom.

Wat mij betreft de (variant op) Blue Velvet zoals iedere andere regisseur dan Lynch hem had gemaakt.

avatar van 606
Hele fijne misdaad film, met een goed en krachtig verhaal.
En het acteerwerk is ook meer dan prima.
Einde is misschien niet super verrassend maar wel leuk.

4 sterren

avatar van Vinokourov
Voordat The Wachowski's met The Matrix-trilogie kwamen hebben ze Bound gemaakt. Het is een alleraardigste en vooral stijlvolle thriller geworden, waarbij twee vrouwen er met een grote som geld drvandoor willen gaan. Met een aantal stijlkenmerken die later in The Matrix gebruikt worden (zwarte kleding, opvallende camerahoeken en mooie slomo's) is door de Wachowski's flink geoefend. Het ziet er wel cool en strak uit. Qua plot vond ik het niet zo bijzonder, maar het kijkt wel gemakkelijk weg desondanks.

avatar van Jan met de pet
Geweldige film, goed spannend verhaal:4,5

Prima film met een goed verhaal.
Maar de prent moet het hem toch vooral hebben van de uitstraling van de beide actrices, die hier zeer sexy overkomen, vooral Jennifer Tilly is hier geweldig in, en niet alleen lichamelijk, ook haar sexy stem doet het hem.
Het was een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had gezien, maar het was leuk hem opnieuw te kunnen bekijken, toch een aanrader deze film hoor.

avatar van maxcomthrilla
Spannend!

Lange tijd geleden dat ik zo `n zenuwslopend spannende film heb gezien. Jennifer Tilly en Gina Gershon stelen de show als 2 pientere dames die het willen opnemen tegen een compleet misdaadsyndicaat en een gestoorde gek die voor niemand terugdeinst. Films die zich grotendeels op dezelfde locatie afspelen willen in de regel weleens eentonig zijn, in Bound is dat gelukkig wel anders en wordt met het gegeven dat Jennifer Tilly en Gina Gershon buurvrouwen zijn, elke vierkante meter in hun kamers benut, waardoor meeleven met hen vanzelfsprekend is.

Je zou toch ook zweren dat het plan van de dames wel haast moet slagen maar constant komen er weer andere obstakels op hun weg tevoorschijn. Tot op het laatste moment had ik nog het idee dat ze nog in de kreeg gevat zouden worden. Gelukkig bleek dat dus niet het geval te zijn. En wat is Jennifer Tilly schattig in deze film zeg. Al kan ik mij ook wel voorstellen dat sommigen haar wat eigenaardig vinden met dat aparte stemgeluid van d`r. Een zinderende 4*

avatar van Icer
Verrassende film van in mijn geval slechte kwaliteit. Het gebeurd de laatste tijd wel vaker dat goedkoop gekochte films van matige tot slechte kwaliteit zijn. Ja, meerdere spelers geprobeerd en het ligt toch echt aan de kwaliteit van de DVD .

Even terug naar de film, aardig verhaal, het gedoe tussen de twee vrouwen maakte op mij weinig indruk, de rode draad van het verhaal vond ik goed en dan met name de onverwachte schietpartij in het appartement. Het einde van de film is echter weer voorspelbaar en minder.

Leuke en spannende nineties-movies à la Soprano's met verschillende troeven : de lippen van Gina Gershon, de benen van pokerbabe Jennifer Tilly, de knalacteerprestatie van Joe Pantoliano, de (voor die tijd) abnormale maar interessante camerastijl.
De Wachowski-broers vertellen een subliem verhaal dat wat mij betreft niet 100% wordt ingevuld. Toch verdienstelijke en onderhoudend poging met als hoogtepunt de schietpartij in de pot verf (coole slomo)

Minpuntje : het stemgeluid van Tilly is al even zenuwslopend dan de film, moest dit echt?

Een 2,5

avatar van sinterklaas
Erg stevige thriller van de Wachowski bros voor ze doorbraken met The Matrix. Nu lijkt dit natuurlijk nergens op de Meetriks maar toch komen er hier wel wat mooie voorproefjes in voor. Bv elke pistoolschot/hit word in slo-mo gefilmd en verder is die liftscene ook een elementje. Het verhaaltje is ook erg meeslepend en dit keer zijn het niet de kerels maar 2 vrouwen die hele slimme spelletjes spelen met een man, notabene de echtgenoot van Violet, die in de maffia zit en de vrouwen vinden dat hij te ver gaat, met bijvoorbeeld het folteren van mensen en verzinnen een duivels maar slim plannetje. Wat erg spannend en meeslepend is. De hele film is ook zowat op 1 locatie opgenomen maar dat maakt het er niet minder boeiender van. Gewoon doorspekt met heel veel mooie elementjes en slimme trucjes waarvan je eerst zou denken dat ze nog wel fout of goed af kunnen lopen (afhankelijk van de personage) maar dat het toch weer met een sisser afloopt (of niet)

Knappe debuut van de W-Bros.

avatar van flyer
Leuke film met een leuke scene van de dames geen porno maar best opwindend. Verhaal beetje voorspelbaar.

dudebag
Bound is een aparte, dat is zeker. Het is moeilijk om er een concrete mening over te hebben aangezien de film zo veelzijdig was. Één ding is zeker: prachtig debuut van de Wachowski bros. Erg mooi, 'klassieke' beelden over en weer en de spanning blijft er goed in. Goed uitgespeeld scenario, al sprak het hele verhaal rond de lesbische Bonnie en Clyde mij weinig aan. Memento-ster Joe Pantoliano overklast iedereen in deze film als je het mij vraagt, Gina Gershon daarentegen was niet om uit te staan. De tweede helft van de film, die meer over Caesar gaat, was dan ook veel interessanter/beter dan de eerste, 'Corky', helft.

Overall, was Bound wel aardig; niets meer, niets minder. 3*

avatar van Sergio
Een ingenieus scenario gekoppeld aan een flitsende filmstijl.
Uitstekende debuutfilm van de broers Larry & Andy Wachowski.

Het is al even geleden dat ik deze film heb gezien, maar nu zocht ik toch de meningen nog even op. Ooit was het de eerste film met lebisch afspekt die ik ooit bekeek. En alhoewel ik na Bound nog vele film met een lesbisch sausje zag, hebben ze nooit bound evenaard. Voor mij en 4 waard.

Een stillistisch sterke, meeslepende, spannende, solide onderhoudende film noir. Op een intrigerende wijze maakt de regisseur, naast leer, geweren, gangsters en bloed, gebruik van lesbiennes als hoofdpersonen: erotisch en sensueel sterk, vastberaden, opwindend en geil. De afloop van deze misdaadthriller, geladen met onverwachte gebeurtenissen, blijft tot het einde spannend en onzeker. Goed gekozen is de driehoeksverhouding tussen een gangster en beide vrouwen.

avatar van J. Clouseau
Zinderende thriller. Lang geleden dat ik nog zo'n spannende film heb gezien. De kleine ruimte wordt dan ook perfect gebruikt om spanning op te roepen. Ook visueel is dit een meesterwerkje. Weergaloze regie en camerawerk, uitstekende acteurs, een bijzonder aardige plot rond een perfecte misdaad en de bijbehorende Hitchcockiaanse spanning: Bound is een film om te koesteren.

Gave misdaadfilm, die enigszins doet denken aan een verfilmd stripboekverhaal. Het tweede gedeelte is best spannend, met name door de onverwachte wendingen. Het acteerwerk is prima verzorgd al zal ik wel nooit wennen aan het eigenaardige stemmetje van Jennifer Tilly. Een beetje slordig gemaakt, want de film bevat nogal wat continuïteitsfouten. Zo reikt de ultrakorte jurk van Violet plotseling tot aan haar knieën wanneer ze over de schouder van Caesar wordt weggedragen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ben niet zo'n grote liefhebber van de film noir. Maar de Wachowski's durven gelukkig wat buiten de lijntjes te kleuren en maken hiervan een vrij goeie film. Gina Gershon is eigenlijk de grote aantrekkingskracht in de film met een sensuele Jennifer Tilly als tegenspeelster. Het duo zorgt voor een geladen sfeertje en gaandeweg komt daar nog spanning bovenop. De mannen zijn een beetje verplichte kost in dit verhaal. En dat is net het sterke. Alles draait rond de 2 vrouwen, wat niet evident is in een mafiafilm, en in de verfilming staan ze wel degelijk sterk in hun schoenen. Overweldigen doet het op zich niet, maar alles is wel mooi gepresenteerd en best wel boeiend. Je merkt de stijl van de latere Wachowski-films, al moest ik (waarschijnlijk door de aanwezigheid van Gina Gershon) even denken aan Nikita. Maar vraag me niet waarom.

Jack Sparrow schreef:
Mooi werkje van de Wachowski brothers!

Even voor de duidelijkheid, het is broer en zus, dus om dan te spreken van de "Wachowski brothers" klopt volgens mij niet helemaal.
Maar toch verrassend om te zien hoeveel er hier gesproken word over de brothers.

avatar van mcdaktari
Maar nu lees ik dat Lana Wachowski wel als man is geboren, dus de gebroeders klopt dan toch. Als heeft hij zich inmiddels wel laten ombouwen.

avatar van dutchtuga
Bound is een spannende, vlotte en stijlvolle thriller/ neo noir die laat zien dat je ook met een klein budget erg goede films kan maken. De spanningsopbouw is knap, goed kracht bijgezet door de beperkte setting en het goede acteerwerk va de cast. Maar wat een opwindende seksscène tussen de twee dames vooral! Goede thriller die het krediet van Arrow Video heeft gekregen. Lees hieronder mijn recensie van de blu-ray:

Bound (Andy Wachowski, Lana Wachowski) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van Insignificance
Natte neo noir op een klein aantal vierkante meters. Hoe Violet en Corky elkaar te lijf gaan zal destijds wel wat stof hebben doen opwaaien. Is het niet de kenmerkende uitstraling van Gina Gershon en het verleidelijk fluisterend en hijgende stemmetje van Jennifer Tilly die het in vuur en vlam zetten, dan is het wel de aanstellerige regie van de Wachowskis. Erop en er een beetje over, zeg maar.

Het is even wennen en het don't shoot van Johnnie valt zelfs hier uit de toon, maar gaandeweg bewijst die aanpak zich. Zeker wanneer enkele kleurrijke maffioso voorzien van excessief gedrag zich melden. Vooral Joe Pantoliano is smullen geblazen, die is gemaakt voor dit soort buitensporige rolletjes, al mag John P. Ryan ook beslist niet onvermeld blijven. Gewapend met een uniek granieten kop.

De leading ladies hebben het in de vingers en het plotje doet wat het moet doen. Van onderhoudend tot leuk, spannend en alles wat er tussenin zit. Met onder meer het geld wassen, Shelley's ontmoeting met een WC pot en de verfplas heeft het bovendien genoeg flamboyante scènes om zo'n filmpje naar een hoger plan te tillen. Sexy, brutaal en fris van de lever, dit debuut van de Wachowskis.

avatar van MH040
mcdaktari schreef:

Op de aftiteling staat ook Wachowski Brothers

avatar van mcdaktari
MH040 ja klopt ook, het zijn officieel ook broers, maar ik las dat er eentje zich om heeft laten bouwen. Tja, dat kan ook bij regisseurs gebeuren, he.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Het lage budget heeft hier duidelijk in z'n voordeel gespeeld; met slechts twee (eigenlijk één) locaties wordt een spannend plotje opgezet. De eerste twintig minuten gaan wat snel - de lesbische aantrekkingskracht is wat te komisch -, maar wanneer het misdaadgedeelte het overneemt bouwt de spanning gestaag op en is het een dik uur genieten geblazen.

Jennifer Tilly met haar hijgstem is me niet écht meegevallen en ook Gina Gershon is gemiddeld, maar met die Joe Pantoliano loopt er wel een geslaagd karikatuur rond. Ook de andere bijrollen zijn dat wel - alleen die Christopher Meloni is me net iets té.

Die heeft ook zo'n totaal misplaatste oneliner ergens in de film. Verder is men er wel in geslaagd de film van behoorlijk wat humor te voorzien, iets wat niet zozeer de verdienste is van het script dan wel van de cast die qua delivery uitstekend werk doet. De Wachowski's zullen er ook wel iets mee te maken hebben, maar zijn hier toch serieus gebaat met het beperkte budget.

avatar van joolstein
Superfilm, kan me die ene fantastische scene zo herinneren! In de badkamer met die heggenschaar echt briljant was die. Ook waren de actrice`s Gina Gershon en Jennifer Tilly erg goed op dreef. Er hing idd een erotische sfeer met als climax natuurlijk een bed scene. Goede debuut film

avatar van Antonev
Schoolvoorbeeld van een goede en spannende thriller als je het mij vraagt! Het verhaal is redelijk simpel, maar erg solide en er zitten genoeg verassingen in. De spanningsopbouw is voortreffelijk en bij sommige momenten is de spanning gewoon voelbaar.

Tilly was erg sexy en sensueel, maar ik was het meest onder de indruk van Pantoliano. Die zet een uitstekende rol neer en kwam zeer overtuigend over als iemand die wanhopig is en met het mes op de keel staat. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, dat wist Pantoliano erg goed neer te zetten.

avatar van missl
Prima verhaal, de nodige spanning en er wordt goed gespeeld. En het heeft de nodige verrassingen waardoor het interessant blijft. Leuke film.

avatar van Alathir
Wat een film! Fantastisch gewoon, dit is alles wat een film moet zijn. Leuke personages, goed acteerwerk, rauwe memorabele scenes, goed gefilmd en de muziek die de spanning nog vergroot. Erg vermakelijke film!

avatar van Teejey
Tegenvaller. Op de 3 leuke hoofdpersonages en hun goede acteerwerk na blijft er weinig over. Voorspelbaar verhaaltje, weinig spanning en typische maffia-figuren met hun geleuter en gevaarlijke reputaties. Zo'n film waar je constant naar het einde verlangt omdat je denkt dat toch niks je zal verrassen of echt vermaken. Helaas klopte dit.

Dodelijk vind ik het; een film dat zich enkel afspeelt binnen muren, je krijgt helemaal niks mee van de omgeving wat zorgt voor een kale, stijlloze sfeer. Deed me denken aan Shallow Grave, al vond ik die nog wel iets slechter.

Jammer dat Corky en Violet geen betere film hebben gekregen, want het is zeker een aantrekkelijk en leuk duo.

avatar van Duke Nukem
Een spannende en sexy misdaadfilm. Het speelt zich allemaal in slechts enkele locaties af, wat de spanning nog opvoert. Ook ik heb hem in slechte kwaliteit gezien, opgenomen van tv op video dus je kan wel raden hoe slecht de kwaliteit was en dit is al een redelijke donkere film. Jennifer Tilly met haar hijgstem en Gina Gershon met haar volle lippen brengen een leuke erotische sfeer, en Joe Pantoliano speelt zijn rol als razende en panikerende macho-gangster ook goed.

"What did she do to you?" - "Everything you couldn't!" Outch!!

avatar van knusse stoel
Gina Gershon, ze was ten tijde van deze film 34 jaar jong en jee, wat een heerlijke vrouw. Zoals ze tegen haar opponent zwoeletjes zegt: "I was missing you the whole day".
En de film?
Prima, spannend en zwoel.