Maria Full of Grace (2004)

Alternatieve titel: María Llena Eres de Gracia

Colombia / Verenigde Staten / Ecuador
Drama / Misdaad

geregisseerd door Joshua Marston
met Catalina Sandino Moreno, Guilied Lopez en Patricia Rae

Maria is een 17-jarig meisje uit Bogotá in Colombia. Ze heeft een slechtbetaald baantje. Haar familie rekent op haar uiterst magere salaris. Op een dag ontmoet ze Franklin die haar een voorstel doet. Tegen betaling mag ze naar de Verenigde Staten. Eindelijk eens wat van de wereld zien en ontsnappen aan haar bestaan. Maar voor dat aanbod moet ze wel iets doen: bolletjes cocaïne in haar lichaam meesmokkelen.

avatar van bellaatje
Ik vond het een goede film. Het verhaal bleef mij boeien tot het einde.
Juist door de kalmte van de film was het verhaal geloofwaardig.

Goede film. Laat hier en daar wat steekjes vallen inzake geloofwaardigheid, maar het geheel is toch vrij sterk.
Naar het einde toe wordt het verhaal helaas wat zwakker,

avatar van Zeriel
Nomak schreef:

Ook het moment dat ze alsnog de bolletjes gaan afleveren is helaas niet serieus te nemen. .Ze mogen dolblij zijn dat ze daar levend kunnen wegraken. En dat ook nog eens met een pak geld. Dan gaat onze toch al angstige Maria ook nog eens een grote bek opzetten tegen die dealers. Dat doe je toch niet als meisje in een vreemd land, op een afgelegen plek in een levensgevaarlijke situatie. Zo iemand is namelijk een makkelijke prooi voor dat soort kerels die er niet voor terugdeinzen om iemand af te slachten.

Dat andere meisje, Blanca, vond ik maar niets. Wat een vreselijk dom en irritant wicht was dat. Daar heb ik me toch wat aan geërgerd.

Heerlijk toch zo'n dom wicht. Je zal haar maar als mede-koerier hebben!! ! Raar om de film daarom minder te waarderen.

Wat het eerste punt betreft , is ook niet raar die onderhandeling. Die koeriers in New York zijn ook maar pionnen in het spel, die hebben lopen kloten, maar hebben nog niks aan de baas verteld. De meisjes zijn nog bruikbaar in de toekomst.

Zo uitzichtloos zag het er allemaal niet uit voor Maria. Ze heeft familie,een vriendje, werk, de zon schijnt. Het is meer de opstandige- naieve -puber- factor die haar aanzet tot haar daden. Ze wordt echter snel volwassen.

Nomak
Tja, ik kan de film moeilijk hoog waarderen als bepaalde dingen nogal ongeloofwaardig zijn en erger, als ik me aan bepaalde zaken ga ergeren.

avatar van soom
Ik weet niet precies meer in welk topic, maar Elineloves vond dat Maria Full of Grace wel iets voor mij was, als ik het me goed herinner. Wat ik me wel weet te herinneren, was dat ze schreef, dat ze benieuwd was wat ik ervan vond.

Maria Full of Grace is wel een mooie, aangename film, over een onderwerp dat eigenlijk wel een beetje ver van mijn eigen bed staat. Ik heb weinig met heroïne, hoewel ik wel heb gehoord van smokkelende mensen op Schiphol, maar dat is ook wel het enige dat ik met drugs heb. (tenzij je natuurlijk het nicotinegebruik meerekent).

Hoofdrolspeelster Catalina is een prachtig meisje, ze speelt Maria op een geloofwaardige manier, ze deed goed haar best, en was gewoon met haar performance de ster van deze film. Maria Full of Grace is volgens mij ook best een geloofwaardige film, met enkele sterren die gewoon meer aandacht verdienen. 4*.

En ooohhh... Ik heb Catalina blijkbaar al gezien in Eclipse. Maar toen kende ik haar nog niet. Maar eerlijk is eerlijk, ik zie haar liever in een rol als deze, hoewel de rol uit Eclipse ook wel mooi was natuurlijk. Maar ze verdient gewoon meer aandacht, ik wil echt nu meer van en met haar zien.

Mooie film over een moedig onderwerp met goed acteerwerk, vooral van Catalina Sandino Moreno. Vooral het inslikken van de bolletjes en de training daarvoor vond ik indrukwekkend én
de Colombiaanse ombudsman in New York (Orlando Tobón). Ben het niet eens met Nomak dat veel dingen ongeloofwaardig waren. Integendeel een sterk debuut van regisseur/schrijver Joshua Marton, die twee jaar geleden ook een segment van "New York, I Love You" voor zijn rekening nam.

Een 4+

Nomak
BBarbie schreef:
Ben het niet eens met Nomak dat veel dingen ongeloofwaardig waren.
Prima, je hoeft het ook niet met me eens te zijn. Maar ik leef in de echte wereld en niet in een sprookjeswereld waarin kleine meisjes ongestraft een grote bek kunnen opzetten tegen meedogenloze dealers.

avatar van b00ts
Goede film. Zo kan het dus zomaar gaan.
Geweldige afsluiter op het eind van de film trouwens, al weet ik niet of dat nou wel de bedoeling van de maker is geweest. Let even op de reclame nadat ze haar vriendin weer op het vliegtuig heeft gezet: It's what's inside that counts.
Cover hierboven is trouwens ook schitterend.

avatar van Dorpsgek!
Ik had meer verwacht (spanning),geef deze film een *3.5

avatar van Parisa
Mooie Spaanstalige dramafilm. Het is er een die bijna als docu geschoten is en dat is goed voor mijn inlevingsvermogen. Verder weinig sentimentele muziekjes waardoor ik me misschien weer kon herinneren dat ik naar een film zat te kijken. Ik ben ook blij dat Canvas hem uitzond, zodat ik hem zonder reclames kon zien.
Spaans blijft een prettige taal om in een film naar te luisteren. Misschien moet ik maar meer Spaanstalige films gaan zoeken.
Ik zit na te denken of ik nog puntenaftrek kan geven, maar ik weet eigenlijk niet waarvoor. De film doet precies wat hij moet doen. Wel vind ik dat de aanduiding thriller hier weg mag. Ook als ze hiermee de scene met het bloed in dat bad bedoelen.

avatar van Davidus
Interessante film.
Geen spektakel, heel kalm, gewoon, maar toch fascinerend.
Goed gespeeld, heel naturel, geen dramatiek, het verhaal vertelt zichzelf.

Om deze aangrijpende Colombiaanse film te kunnen maken heeft de regisseur lang vooronderzoek gedaan in het drugsmilieu. In dit onvoorspelbare verhaal (meerdere malen lijkt het documentairachtig authentiek) is de reis van Bogota naar New York een van de spannendste vluchten die ik ooit op het witte doek gezien heb.

avatar van Leo1954
Het gegeven beloofd wat, sec gezien is het verhaal ook niet slecht. Maar de film weet me geen moment te overtuigen, beetje rommelig geheel. Spectaculaire spanning verwachte ik niet, er zat eigenlijk geen enkele spanning in. Dat zou ook in een realistische film best kunnen, maar daar vond ik de film te warrig voor en zoals gezegd weinig overtuigend. Nee,film viel me tegen.

avatar van K. V.
Het was een goeie film. De film voelt heel authentiek aan en dit wordt nog eens versterkt doordat de personages Spaans spraken. De film verveeld niet en toont je een blik hoe het er bij zo'n drugssmokkel aan toe gaat. De actrices zijn geen bekenden, maar ze speelden heel overtuigend.
De film zou 'k wel niet direct op dvd kopen, maar zeker het bekijken waard als je hem in de videotheek ziet liggen of als ze hem eens op tv tonen.
Een aanrader.

avatar van opa-ben
Geweldige film, heeft me van begin tot eind geboeid !!

deze ff gedownload morgen ff kijken

avatar van Spetie
Films over drugssmokkel zijn altijd interessant, omdat het films zijn over een onderwerp, dat hoogstwaarschijnlijk altijd wel actueel zal blijven.

Maria Full of Grace gaat ook over dat thema, en dat zorgt vooral in de eerste helft voor een boeiende film. Catalina Sandino Moreno zet een sterke rol neer als Maria, die duidelijk niet gelukkig is met de situatie thuis en haar belabberde baantje van rozen snijdster. Haar situatie wordt op een prima en boeiende manier uiteengeschetst en op een gegeven moment leefde ik best met haar mee. Haar keuze om bolletjes te slikken is zeker niet de slimste, maar vanuit het oogpunt van haar op zich nog best te begrijpen. De voorbereiding op de smokkel wordt mooi en uitgebreid weergegeven en de uiteindelijke reis is behoorlijk spannend.

In de tweede helft gaat het dan toch wel enigszins mis met de film. Het gedoe met de familie van het dode meisje en alles daaromheen is lichtelijk ongeloofwaardig en doet de film qua tempo en verhaal ook zeker geen goed. Het sleept allemaal wat te lang voort, is minder boeiend en langzaam maar zeker dooft het allemaal als een nachtkaarsje uit, zonder nog echt te vlammen en te ontbranden. Op zich erg jammer, want de eerste helft was echt veelbelovend, jammer dat die lijn niet kon worden voortgezet.

Uiteindelijk kom ik uit op een kleine drie sterren, dankzij de erg sterke eerste helft.

Hmm...deze film is toch tegen gevallen. Weinig spanning. Dat mag je mag van een drama/thriller toch wel verwachten meen ik.

Bij sommige stukken in de film twijfelde ik of dit wel de verwachte werkelijkheid is van die situaties. Erg jammer, want de acteerprestaties waren zeker niet slecht.

Toch best wel een goed verhaal!

Net voldoende...

avatar van arno74
Goede en meeslepende film over een meisje uit Bogotá die bolletjesslikker wordt. De duur van de film is redelijk kort voor zo'n onderwerp, toch komt alles (snel) aan bod, van hoe de bolletjesslikkers 'geronseld' worden, waarom ze het doen, hoe ze het doen, en wat de gevolgen ervan zijn. Ook ik begrijp de commentaren over ongeloofwaardigheid niet, deze film komt behoorlijk realistisch op me over, in alle opzichten.

Prima film over een onderwerp die ik niet eerder zo in een film gezien heb. 3,5 dikke sterren.

avatar van Brabants
Deze film gaat over een jong meisje die voor bepaalde keuzes komt te staan waarbij het de mix tussen moed en kwetsbaarheid krachtig in beeld is gebracht. Het is een sterk script wat zonder wendingen of bochten qua karakter zeer realistisch overkomt. Kenmerkend hierbij is het meeslepende karakter van de film. De cast is ook ijzersterk en samen met sterk uitgewerkte script wordt het leven van de bolletjesslikkers inzichtelijk gemaakt.

avatar van Boenga
Een realistisch ogend drama.
Een sterk verhaal en bijzonder goed acteerwerk, met Moreno in haar éérste rol ooit, en Vega in haar énige rol...
Het tempo is vrij traag, maar er is een voortdurende onderhuidse spanning die me aan het scherm gekluisterd hield. De dreigende muziekklanken dragen daar een behoorlijk steen aan bij.

Spetie heeft een punt wanneer hij schrijft dat het tweede deel van de film iets minder is. Tot en met de controles in de luchthaven gaat het om Maria en haar drug traffic. Daarna gaat het verhaal een beetje breder, en dat was eigenlijk nergens voor nodig.

Maar dat neemt niet weg dat dit een sterk geheel is, een aanrader voor een toch wel heel ruim publiek.

avatar van fappie
Echt prachtig. Zeer goed verhaal met geloofwaardig acteerwerk. De sfeer zit ook goed en spanning is genoeg aanwezig. Ja, dit werkt en oogt inderdaad erg realistisch.