The Woodsman (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 87 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Nicole Kassell
Met onder meer: Kevin Bacon, Kyra Sedgwick en Eve
IMDb beoordeling:
7,1 (36.651)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 maart 2005
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Woodsman
"Nothing can undo the past."
Na 12 jaar in de gevangenis te hebben gezeten, keert Walter (Kevin Bacon) terug naar huis. Hij vindt werk in een houtzagerij maar krijgt al snel af te rekenen met de demonen uit zijn verleden. Want hoewel hij zich onberispelijk gedraagt, wordt hij voortdurend in de gaten gehouden door de secretaresse Mary Kay en politie-inspecteur Lucas. De enige die hem troost biedt en die hem niet veroordeelt omwille van zijn verleden is Vicki (Kyra Sedgwick). Maar één enkele misstap is voldoende om alles te verliezen.
Externe links
Acteurs en actrices
Walter
Bob
Vicki
Mary-Kay
Carlos
Pedro
Rosen
Girl with Red Ball
Candy
Sgt. Lucas
Video's en trailers
Reviews & comments
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
Deze wil ik graag zien. Het speelde eerder dit jaar bij Sundance. David Alan Grier speelt er ook in.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Die Kevin Bacon speelt in nogal wat films dat met pedofilie te maken heeft.... dit is zijn derde film
pascal83
-
- 2736 berichten
- 2480 stemmen
Deze wil ik graag zien. Het speelde eerder dit jaar bij Sundance. David Alan Grier speelt er ook in.
Het stemgemiddelde op IMDB belooft niet veel goeds; 2.7 (107 stemmen), beroerd gemiddelde zelfs.
Bloompje
-
- 609 berichten
- 387 stemmen
Heeft toch wat controverse gecreerd op Sundance, dus verdiend volgens mij wel een release.
damon
-
- 1887 berichten
- 0 stemmen
Het stemgemiddelde op IMDB belooft niet veel goeds; 2.7 (107 stemmen), beroerd gemiddelde zelfs.
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Trailer : http://movies.yahoo.com/movies...
Zoals je hier ziet (en op imdb bv) is de poster er al. Alleen is er nergens een grotere versie te vinden op't net.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Jeetje, moeilijke film om te beoordelen zeg. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er nou moeite mee heb dat iemand die ingaat op zijn pedofiele gevoelens "menselijk" wordt neergezet, aangezien ik dat toch wel een van de foutste dingen vind die je kunt doen als mens. Zelfs al ben je geen Dutroux, en denk je het beste met een kind voor te hebben.
Nou ja, het vraagstuk is op z'n minst interessant, ik vind het altijd wel fijn als een film eens goed tegen m'n vastgeroeste denkbeelden over goed en kwaad schopt. Maar als dat m.i. zo'n beetje het enige is dat de film te bieden heeft (samen met een sterke Bacon) kan ik toch geen al te hoge beoordeling geven. Matige bijrol van Mos Def ook (helaas, kijk graag naar 'm).
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Jeetje, moeilijke film om te beoordelen zeg. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik er nou moeite mee heb dat iemand die ingaat op zijn pedofiele gevoelens "menselijk" wordt neergezet, aangezien ik dat toch wel een van de foutste dingen vind die je kunt doen als mens.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Wat is 'pedofilie doen'? Of is het serieus erover praten al potentieel fout?
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
(en omdat deze wel wat meer aandacht verdient)
Enkele jaren terug legde ik aan een vrijwel afgestudeerde studente psychologie de stelling voor dat over honderd jaar pedo- én necrofilie net zo 'geaccepteerd' zijn als homofilie nu. Niet dat ik daarvan overtuigd ben, maar het is nou eenmaal interessant om historische lijnen te extrapoleren en voor te stellen hoe een eeuw geléden een voorstel tot gay parade wellicht wat meer weerstand op had geroepen. Deze studente wilde er echter niet aan, deze gruwelijke gedachte, had zelfs haar antwoord direct klaar: dat is volstrekt onmogelijk. De ene filie is de andere niet. Daar zit zeker een kern van waarheid in, maar als de conclusie lijkt te worden dat een bepaalde liefde per definitie sexueel contact en dus verkrachting gaat betekenen, heeft de samenleving een net zo groot probleem als aangeklaagde én slachtoffer. Niemand die aan The Woodsman begint, doet dit zónder gedachten vooraf. Het is duidelijk geen bombastische gruwel, waarin een Taxi Driver alle perverselingen uiteindelijk naar de hel helpt. Het is echter nog minder goedpraterij, het geweld komt slechts van iets verrassender kant. Terechte achterdocht en claustrofobische paranoia wisselen elkaar af in een voornamelijk zeer bewonderenswaardige kalmte, met de praktijkervaringen van een politieman in een belangrijke rol. De film wordt extra fascinerend door wat hij niet doet en niet zegt. Maar boven alles staat de bijna vanzelfsprekend onvergetelijke, solitaire performance van Kevin Bacon. The Woodsman is zo'n zeldzame film die het niet moet hebben van de mokerslag, maar van overpeinzing.
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Wat is 'pedofilie doen'? Of is het serieus erover praten al potentieel fout?
Absoluut niet. Ik zeg niet dat ik alle wijsheid heb op dit gebied, maar voor mijn gevoel is lichamelijk contact tussen een kind en een volwassene, waarbij het contact voor de volwassene van seksuele aard is, 'pedofilie doen' en fout. Ik denk dat het schadelijk is voor het kind om op een moment dat het er zelf nog niet aan toe is / nog niet mee bezig is op deze manier in contact te komen met seksualiteit. Maar goed, ik ben geen geleerde op dit gebied.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Op dat gebied zijn we het volledig eens hoor
. Maar dat heeft m.i. verder niets met de film te maken.. Pedofielen, necrofielen, balletdansers of simpele moordenaars ZIJN nou eenmaal mensen, vaak genoeg aangetoond je buurman of je vader (nou ja, niet de jouwe of de mijne natuurlijk, maar globaal gezien). Dat doet aan de 'foutheid' van een sexueel (pedo-, hetero-, of homofiel) vergrijp niets af. Sterker nog: de hoofdpersoon hier heeft zijn straf al uitgezeten, toont zelfs berouw en duidelijke morele vooruitgang, maar krijgt meer dan bij welke misdaad dan ook levenslang. Dat te veel mensen bij het woord 'pedo' alleen al aan ondergrondse cellen denkt, geeft de insteek van deze film nut.
Yak
-
- 4950 berichten
- 829 stemmen
Een interessante kijk in de geest van een pedofiel verschaft ook A.M. Homes' The end of Alice. Een zwaar, pervers, maar mateloos fascinerend boek.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Enkele jaren terug legde ik aan een vrijwel afgestudeerde studente psychologie de stelling voor dat over honderd jaar pedo- én necrofilie net zo 'geaccepteerd' zijn als homofilie nu. Niet dat ik daarvan overtuigd ben, maar het is nou eenmaal interessant om historische lijnen te extrapoleren en voor te stellen hoe een eeuw geléden een voorstel tot gay parade wellicht wat meer weerstand op had geroepen. Deze studente wilde er echter niet aan, deze gruwelijke gedachte, had zelfs haar antwoord direct klaar: dat is volstrekt onmogelijk.
Uitermate gemeen van je, vooral omdat het van jezelf uit niet eens gemeend was. 
Ik moet hem dus niet zien 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5073 stemmen
Dat snap ik niet. Iemand een stelling voorleggen waar je hetzelf niet mee eens bent is gemeen? Ik vind veranderingen in moreel oordeel over iets erg fascinerend. Vooral omdat het nog niet eens zo lang geleden is dat je in seksshops openlijk kinderporno kon kopen en seksuele relaties tussen volwassenen en kinderen werden verdedigd en dat daar (volkomen onterecht) nog bijval voor was ook. Tot voor heel kort was prostitutie en porno met 16 en 17 jarigen zelfs niet verboden. En kinderporno bezitten ook niet (alleen het maken). Erg raar allemaal, maar het is echt zo.
Er is een uiterst boeiende golfbeweging geweest van repressie, naar doorgeslagen seksuele bevrijding en weer (een beetje) terug.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Het is hier niet eens een stelling waar je het mee eens of oneens kunt zijn, het is puur een toekomstvoorspelling. Bovendien vind ik dat studenten verplicht zijn om op deze manier over dingen na te denken. Los daarvan ging het me bij het voorleggen van die stelling niet per definitie om 'de daad', maar vooral om acceptatie. Het lijkt me fantastisch als over honderd jaar mensen gewoon kunnen zeggen 'ja, ik heb pedofiele gevoelens', zonder dat daar direct de conclusie aan wordt verbonden dat het een kinderverkrachter betreft. Kun je daarna natuurlijk altijd nog de discussie voeren of iemand al dan niet 'ziek' is, of daar zelfs automatisch vanuit gaan, maar deze stap zou al een hele goede zijn. Ik ben ervan overtuigd, en de statistieken die ik erover heb gezien geven dit ook aan, dat de meeste pedofielen NOOIT tot aktie overgaan, maar vooral hun hele leven in frustratie en eenzaamheid zitten. Het gemene in mijn stelling is hooguit dat mensen direct met hun eigen gedachtengang worden geconfronteerd: 'filie' betekent namelijk geen 'sex', laat staan de uitvoering ervan.. Dat zelfs (aanstaande) psychologen deze algemeen geaccepteerde kronkel niet uit hun hersenen krijgen, baart me nogal zorgen.
Overigens, Fish, denk ik oprecht dat dit bij UITSTEK een film is die voor jou geschikt is! Wel een controversieel en moeilijk onderwerp, maar niet expliciet uitgewerkt. Integendeel zelfs, de enige kort naakten in de film zijn meneer en mevrouw Bacon zelf
.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5073 stemmen
Volkomen met bovenstaand stukje eens trouwens. Terwijl ik ook weleens last heb van die kronkel.
Buiten het aanraden van The Woodsman aan FK dan, want die heb ik niet gezien. 
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Het is hier niet eens een stelling waar je het mee eens of oneens kunt zijn, het is puur een toekomstvoorspelling. Bovendien vind ik dat studenten verplicht zijn om op deze manier over dingen na te denken. Los daarvan ging het me bij het voorleggen van die stelling niet per definitie om 'de daad', maar vooral om acceptatie.

Het lijkt me fantastisch als over honderd jaar mensen gewoon kunnen zeggen 'ja, ik heb pedofiele gevoelens', zonder dat daar direct de conclusie aan wordt verbonden dat het een kinderverkrachter betreft.
Kun je daarna natuurlijk altijd nog de discussie voeren of iemand al dan niet 'ziek' is, of daar zelfs automatisch vanuit gaan, maar deze stap zou al een hele goede zijn. Ik ben ervan overtuigd, en de statistieken die ik erover heb gezien geven dit ook aan, dat de meeste pedofielen NOOIT tot aktie overgaan, maar vooral hun hele leven in frustratie en eenzaamheid zitten. Het gemene in mijn stelling is hooguit dat mensen direct met hun eigen gedachtengang worden geconfronteerd: 'filie' betekent namelijk geen 'sex', laat staan de uitvoering ervan.. Dat zelfs (aanstaande) psychologen deze algemeen geaccepteerde kronkel niet uit hun hersenen krijgen, baart me nogal zorgen. [
Feit is dat mensen zoals hem met ontzettend veel gevoel hun standpunten duidelijk maken en niet plompverloren met kinderen bezig zijn... En ik snap die problemen inderdaad.
Overigens, Fish, denk ik oprecht dat dit bij UITSTEK een film is die voor jou geschikt is! Wel een controversieel en moeilijk onderwerp, maar niet expliciet uitgewerkt. Integendeel zelfs, de enige kort naakten in de film zijn meneer en mevrouw Bacon zelf
.
Zo weinig naakt
Nee ik dank je voor de tip, zal hem eerstdaags eens bekijken.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
en dan heb je altijd nog de volstrekte idioten:
Jordy
-
- 22567 berichten
- 2952 stemmen
Op dat gebied zijn we het volledig eens hoor
. Maar dat heeft m.i. verder niets met de film te maken.. Hmn, hoe passen de nieuwe pogingen tot seksueel lichamelijk contact aan het eind van de film dan in jouw verhaal? Je doet net alsof dit een film is over een man die alleen denkt, en niet doet (tenzij ik jou of de film verkeerd begrijp).
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Oh, je ziet inderdaad de strijd met zijn innerlijke demonen, met zijn 'ziekte' zo je wilt, maar er gebeurt verder toch helemaal niks? Afgezien dan van de 'vraag', die natuurlijk al vreselijk eng is, maar wel precies de reaktie bij haar uitlokt die hij nodig heeft. Sterker nog, de confrontatie met dit meisje, het zien van het verdriet, is HET breekpunt in zijn besef, waarna hij zijn verleden (de kerel die daadwerkelijk een jongetje zijn auto inlokt) met grote agressie te lijf gaat - fenomenale karakterontwikkeling. Ik weet dat de algemene opinie is dat pedoverkrachters (dat zijn dus andere lui dan stille pedofielen) nooit 'beter' zullen worden, maar dat is meer gebaseerd op angst dan op potentiële realiteit. Ook al zie je bepaalde akties in de film (terecht) als fout, moord mag ook gewoon in een film voorkomen, dat maakt de film zélf nog niet fout.. Ik zie geen enkele reden om bij gevoeliger liggende zaken - want dat is het bij mij ook hoor, intens, laat daar geen enkel misverstand over bestaan! - opeens censuur te willen toepassen. Zeker niet als het een zeer genuanceerde (want Bacon speelt geen monster, maar ook bepaald geen lieverdje), rustige, niemand veroordelende film als deze betreft. Wat dat veroordelende betreft trouwens: Mos Def speelt in dit opzicht een zeer belangrijke rol. Hij vertegenwoordigt de algemene opinie: dat bij misdaden als deze de dader levenslang opgesloten zou moeten worden, maar speelt geen eigen rechter. En ook DAT draagt weer bij aan hersteld moreel besef van de hoofdpersoon, die niettemin de rest van zijn leven op de vlucht zal blijven, voor lui die zonder details te kennen compleet door het lint gaan (op het werk enzo). Overigens, voor nog meer duidelijkheid, dit is inderdaad een kerel die DEED.. Maar daar heeft hij zijn straf voor uitgezeten..
.. sorry, dat heeft niet allemaal met jouw opmerking te maken, maar het is ook zo'n verdomd fascinerend onderwerp! Waarbij elk woord zeer zorgvuldig gekozen moet worden, hier meer dan bij welk onderwerp dan ook.
Maurice
-
- 15 berichten
- 86 stemmen
Prima acteerwerk (zelfs van mos def en Eve) de verschillende gevoelens van verschillende partijen werden goed weer gegeven.
Voor de rest valt er niets over te zeggen, verhaal was duidelijk en nog belangrijker de boodschap ervan (Misschien wat voor de katholijke kerk om m te gaan kijken...........).
4*
Wolkenmeter
-
- 640 berichten
- 1448 stemmen
Lof voor Kevin Bacon, niet alleen omdat hij het lef had deze rol te willen vertolken, maar ook omdat zijn acteerprestatie tegelijk sober en intens was. Er wordt niet geprobeerd om de kijker te laten sympathiseren met zijn personage, maar in plaats daarvan wordt een erg moedige poging ondernomen om de menselijkheid in hem te tonen. Het was dansen op een slappe koord, want de kleinste misstap in het scenario zou heel de opzet verknoeid hebben.
De aanpak van de regisseuze werkte echter wel voor mij, en ik was dan ook diep onder de indruk van het eindresultaat. Bij de confronterende scène in het park kreeg ik het even koud. Ik ben het dan ook met Menni eens: een zeldzame film.
4.5 sterren
Het laatste nieuws

WOII-film 'Nebel im August' is een kijktip voor Netflix-abonnees: 'Bijna eng, zo goed gespeeld'

AppleTV komt deze zomer met een nieuw seizoen van 'Ted Lasso'

Leo Woodall en Rachel Weisz in nieuwe Netflix Original: alles over 'Vladimir'

Thriller 'Enemy of the State' van Tony Scott is zaterdagavond te bekijken op televisie
Bekijk ook

Werckmeister Harmóniák
Drama / Mystery, 2000
172 reacties

The World's Fastest Indian
Biografie / Roadmovie, 2005
311 reacties

Elsker Dig for Evigt
Drama / Romantiek, 2002
82 reacties

Trade
Misdaad / Drama, 2007
242 reacties

An American Crime
Misdaad / Biografie, 2007
183 reacties

Frost/Nixon
Biografie / Drama, 2008
161 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.



