Mysterious Skin (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 105 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Nederland
Geregisseerd door: Gregg Araki
Met onder meer: Joseph Gordon-Levitt, Brady Corbet en Michelle Trachtenberg
IMDb beoordeling: 7,6 (76.011)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 25 augustus 2005
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Mysterious Skin
"Two boys. One can't remember. The other can't forget."
Op achtjarige leeftijd wordt Brian Lackey wakker met een bloedneus in de kruipruimte van zijn ouderlijk huis. Hij heeft geen idee hoe hij daar terecht is gekomen. Maar wat het ook geweest is, het is verantwoordelijk voor zijn verdere levensloop. Sinds het incident is Brian bang in het donker, plast hij in bed en wordt hij geteisterd door heftige nachtmerries. Brian is nu achttien en raakt ervan overtuigd dat hij destijds ontvoerd moet zijn geweest door ruimtewezens. Neil McCormick is de ultieme knappe buitenstaander. De jongen die iedereen graag mag, maar waar niemand echt dichtbij komt. Als achttienjarige jongen verlangt hij naar een tijd die al tien jaar voorbij is. Hij verlangt naar de band die hij als achtjarige jongetje had met zijn honkbalcoach. Hij denkt op zoek te zijn naar liefde. Brians zoektocht naar antwoorden, brengt hem bij Neil. Samen achterhalen ze de gebeurtenissen die zo'n impact hebben gehad op hun leven.
Externe links
Acteurs en actrices
Neil
Brian
Wendy
Eric
Avalyn
Mrs. McCormick
Neil (Age 8)
Brian (Age 8)
Deborah (Age 12)
Mrs. Lackey
Video's en trailers
Reviews & comments
Zandadder
-
- 2543 berichten
- 2826 stemmen
Zandadder zei:
Ik heb het boek wel thuis liggen, al moet ik die nog lezen.
Vanavond ga ik deze op zeker zien.
Sowieso vind ik dat Belgie veel betere films uitzend dan Nederland. Al jaren (en zonder reclame)
Al wil ik hier geen discussie mee opvoeren. Ben erg benieuwd - end quote
Ik weet niet of België betere films uitzendt, maar wat ik wel weet is dat wanneer op zowel België én Nederland een goede film komt dat ik bijna per definitie voor België kies. Het uitblijven van irritatie aan de commercials draagt voor mij een hoop bij aan de beleving van de film.
Zo is er vanavond keus tussen Trick 'r Treat op Veronica en deze op KetNet. Trick 'r Treat is een horror geloof ik en dan moet ik in de film zittende écht niet onderbroken worden door Rijpe-Vrouwenreclame. Dus deze dan.....maar de verhalen te lezen hier op dit topic is deze nogal heftig. Een doorgesneden keel, daar word ik niet warm of koud van, maar een in beeld gebrachte uiteenzetting van pedofilie...........ik zit nu al te sidderen op me stoel.
Wish me luck............
Omdat ik vanavond per se Match Of The Day wil zien heb ik hem vanmiddag al gedownload en zojuist gezien. Een mooie ingetogen film met zo nu en dan scénes die niet iedereen zal waarderen, maar dit vond ik al met al nog wel meevallen.
Levitt acteert superbe en sowieso een geweldige cast. Prima soundtrack. Film keek vlot weg en heeft me geboeid.
horrorfreak23
-
- 455 berichten
- 597 stemmen
Een meeslepende film die de volledige tijd boeit en je als verstomd achterlaat. Dit is mijn mening na het kijken van deze film.
Je ziet de bodem van het zwarte gat (op de plaats waar Neils har zou moeten zittent) aan het eind van de film.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Ongeloofwaardig, te afstandelijk en onnodig schokkend. Verder zijn de acteerprestaties wel in orde. Blijven kijken lijkt de moeite maar tegen het einde van de film blijkt dat toch wat bedrog te zijn.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ongeloofwaardig, te afstandelijk en onnodig schokkend.
Net als het levensverhaal van heel wat kinderen in de wereld......
lars-pixar
-
- 1454 berichten
- 3567 stemmen
‘je wordt als kijker mee genomen in dit aangrijpende verhaal je zou zo denken dat het echt is’
Het scenario is echt goed bedacht en ook goed uit gewerkt maar buiten dat is het ook een erg sterk scenario die pakkend is naar de kijker van de film. De casting is goed verzorgd en het acteer werk is even overtuigend als de film voornamelijk Joseph Gordon-Levitt was erg goed in zijn rol en kwam ook overtuigend over net als Brady Corbet en de rest. De film heeft ook een luchtig moment en dat is dat het geen door lopend verhaal heeft, want de film springt altijd zwart over naar de andere scène en dat maakt de film ook erg luchtig.
De film is zo goed dat zelfs de schokkende scène’s erg overtuigend zijn en dat kan voor rillende momenten zorgen ook de muziek werkt hier goed op door maar om een verhaal kort te maken deze film is erg aan grijpend en is ook erg sterk. 4,5*
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Net als het levensverhaal van heel wat kinderen in de wereld......
Als je hun verhaal wil vertellen, dan liefst niet op een ongeloofwaardige, te afstandelijke en onnodig schokkende wijze.
Deze film deed me soms wat aan Requiem for a Dream denken. Die lijdt aan gelijksoortige kwaaltjes.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Dat is dan je persoonlijke ervaring met deze film en zeker niet de mijne.
Ik vond hier niets overdreven aan en uit gesprekken met vrienden en kennissen heb ik begrepen dat het voor enkelen (en volgens mij voor meerderen) minstens zo erg is als hier is uitgebeeld, zo niet nog veel ernstiger.
Voor mij dus geloofwaardig en niet onnodig schokkend en daarbij representatief voor ervaringen van mensen.
Te afstandelijk vond ik het ook zeker niet, ik vond het verhaal zoals het verteld is behoorlijk roerend.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Dat is dan je persoonlijke ervaring met deze film en zeker niet de mijne.
Toch logisch dat ik mijn mening over de film geef. Niet de jouwe.
Dreiecke
-
- 2768 berichten
- 902 stemmen
Ik vond het schokkend, afstandelijk en bijna niet te geloven, wat je zei over de vorm (inhoud?) om 12.45u. Vandaar mijn reactie(s).
Maar goed, ieder zijn mening.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Intrigerende film, hoe mensen op verschillende manieren met het zelfde om moet leren gaan. Dat lijkt ook hier met de reacties parallel te lopen.
Overigens vond ik de scène met de aids patiënt hartverscheurend en immens menselijk. Geweldige scène die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Overigens vond ik de scène met de aids patiënt hartverscheurend en immens menselijk. Geweldige scène die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Verder alle respect voor mensen die deze film niet trekken, maar ik ben wel benieuwd waar kronos het vandaan haalt dat de film ''ongeloofwaardig'' is? Die afstandelijkheid is nochtans te begrijpen, want je kijkt immers met de hoofdpersonen mee en hun beleving is er op gericht om te overleven en de gebeurtenissen (hoe dan ook) op een bepaalde emotionele afstand te houden, bewust of onbewust. Dat is een sterk effect dat de film juist uniek maakt en geeft meer ruimte aan de plaats voor de schokkende gebeurtenissen; er moet op de één of andere manier bij beide hoofdpersonen een grens bereikt worden zodat beiden tot nieuwe inzichten (over hun heden dan wel verleden) kunnen komen.
Ik vond het een meesterlijke en zeer indrukwekkende film, en deed me totaal niet aan 'een' Requiem for a Dream denken.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Wat ik heel moedig vind aan deze film is dat de film de de aantrekkingskracht die de coach op Neil heeft durft te laten zien en hoe de coach daar misbruik van maakt. Die dimensie kom je zelden in dit soort verhalen tegen en maakt het verhaal een stuk aangrijpender en complexer.
Vind de vergelijking met Requiem For A Dream (wat ik om heel andere redenen ook een goede film vind) overigens ook erg misplaatst.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Ik vergelijk die films op zich dan ook niet behalve één aspect; gebrek aan emotionele diepgang gemaskeerd door platvloerse schok-elementen. Het suggereert diepzinnigheid, maar het is diep- noch fijnzinnig. Twee karikaturen worden opgevoerd en op zijn ergst ontaardt het in een kermis van expliciete beelden. Ik vind dat eerder het exploiteren van een complexe problematiek dan een moedige poging die onder de aandacht te brengen.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Gebrek aan emotie? Schok elementen? Expliciete beelden? Ik weet niet welke film jij gezien hebt, maar ik zag juist het tegenovergestelde.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Gebrek aan emotie?
Nee. Gebrek aan emotionele diepgang. Beter lezen ajb.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Gebrek aan emotionele diepgang? Schok elementen? Expliciete beelden? Ik weet niet welke film jij gezien hebt, maar ik zag juist het tegenovergestelde.
Alsjeblieft.
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Een gebrek aan wat-dan-ook 'maskeer' je natuurlijk niet met schokkende elementen (die hier ontegenzeggelijk aanwezig zijn), dus is het de vraag of er naar een dergelijke emotionele diepgang wordt gestreefd. Het lijkt mij meer een to-the-point vertelling van gebeurtenissen, punt. De zogenaamde 'karikaturen' kan ik niet keihard bevestigen noch ontkennen; ik heb me wel laten overtuigen van het idee dat de gebeurtenissen en personen an sich - buiten welke manier van filmen dan ook - realistisch zouden kunnen zijn - ik blijf dan maar even voorzichtig.
En ook maar even beetje gesnuffeld:
''According to psychologist Richard Gartner, the novel Mysterious Skin is an uncommonly accurate portrayal of the long-term effect of child sexual abuse on boys.'' Bron
''The film has been the subject of some controversy in Australia, where the Australian Family Association requested a review of its classification, seeking to have the film outlawed due to its depiction of pedophilia. They suggested that the film could be used by pedophiles for sexual gratification or to help them groom children for sexual abuse.'' en ''The controversy is referenced in a review excerpt from the Sydney Morning Herald on the Region 4 DVD that reads: "How anyone could have wanted it banned is beyond me". Bron
Een aantal trivia op Imdb geven me ook de indruk dat er niet gestreefd werd naar effectbejag dan wel exploitatie:
''To prepare for his role, actor Joseph Gordon-Levitt spent a week visiting cities and towns in Kansas where the book is set. Scott Heim, author of the original novel, guided him around the locations and had him meet the actual people on whom the characters are based.''
''Each of the youths in the film is based in part on the life of Scott Heim, the book on which the film is based. Scott claims to have seen a UFO with his family, excelled in school and lived with his single mom after a divorce (like Brian), he announced baseball games (like Neil) and his infatuation with cosmetics and British goth pop made him the subject of death threats (like Eric).''
Of het dan voor de kijkers wel of niet zo overkomt, blijkt een tweede.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Een gebrek aan wat-dan-ook 'maskeer' je natuurlijk niet met schokkende elementen (die hier ontegenzeggelijk aanwezig zijn), dus is het de vraag of er naar een dergelijke emotionele diepgang wordt gestreefd.
Misschien niet. En dat stoort mij als het over een delicaat onderwerp gaat als dit.
Over het maskeren, dat bedoel ik als volgt: Het is niet moeiijk om met een film de kijker met bepaalde beelden een stomp in de maag te geven. Deze opgewekte emoties kunnen dan diepgang suggereren, terwijl die er emotioneel niet hoeft te zijn.
Bedankt voor je reactie overigens. Eentje waar ik wel wat aan heb.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Weet niet wat er nou zo expliciet aan was behalve wat blote ruggen. Schokkend was feitelijk alleen de verkrachting met geweld. Al het andere is suggestie. Dat dat hard binnen kan komen bestrijd ik niet, maar maak je een film over dit onderwerp ontkom je daar niet aan. Ik vind het een beetje vreemd om daar een film op af te rekenen.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Op de pagina van wiki vond ik nog een link naar een interview met Araki.
Was it challenging dealing with the subject matter around the children in the cast?
It was a challenge and it was not a challenge in a way. The young kids in this film – eight year-olds Chase Ellison and George Webster – their performances are so amazing. There’s so much nuance and so much feeling in their little faces. The weird thing about their performances is they didn’t read the whole script. They were just acting scene to scene, moment by moment, and they didn’t know what the context of the movie was. We protected them from what the movie was about – they didn’t know the storyline about the coach. They were just acting in their little m o m e n t and I gave them the simplest of directions.
Ik heb hier toch serieuze bedenkingen bij en het lijkt me best mogelijk dat deze jongens zich bedrogen gaan voelen als ze op latere leeftijd de film zien. Naar mijn mening zijn zij een beetje slachtoffer. En ik stel mij ook de vraag welke ouders hun kinderen in zo'n film laten acteren. Of wisten die ook van niks?
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Een gebrek aan wat-dan-ook 'maskeer' je natuurlijk niet met schokkende elementen (die hier ontegenzeggelijk aanwezig zijn), dus is het de vraag of er naar een dergelijke emotionele diepgang wordt gestreefd.
Misschien niet. En dat stoort mij als het over een delicaat onderwerp gaat als dit.
Over het maskeren, dat bedoel ik als volgt: Het is niet moeiijk om met een film de kijker met bepaalde beelden een stomp in de maag te geven. Deze opgewekte emoties kunnen dan diepgang suggereren, terwijl die er emotioneel niet hoeft te zijn.
[Nu offline helaas, volgende keer verder!]
Meneer Bungel
-
- 13163 berichten
- 0 stemmen
Op de pagina van wiki vond ik nog een link naar een interview met Araki.
Was it challenging dealing with the subject matter around the children in the cast?
It was a challenge and it was not a challenge in a way. The young kids in this film – eight year-olds Chase Ellison and George Webster – their performances are so amazing. There’s so much nuance and so much feeling in their little faces. The weird thing about their performances is they didn’t read the whole script. They were just acting scene to scene, moment by moment, and they didn’t know what the context of the movie was. We protected them from what the movie was about – they didn’t know the storyline about the coach. They were just acting in their little m o m e n t and I gave them the simplest of directions.
Ik heb hier toch serieuze bedenkingen bij en het lijkt me best mogelijk dat deze jongens zich bedrogen gaan voelen als ze op latere leeftijd de film zien. Naar mijn mening zijn zij een beetje slachtoffer. En ik stel mij ook de vraag welke ouders hun kinderen in zo'n film laten acteren. Of wisten die ook van niks?
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Maar ik was vooral benieuwd naar die geloofwaardigheid die je vond ontbreken? Waarom zijn de hoofdpersonages bijvoorbeeld zulke karikaturen volgens jou?
Ik wil zeker niet beweren dat soortgelijke reacties van slachtoffers onmogelijk zijn. Daarin zit 'm voor mij de ongeloofwaardigheid niet. Wel in hoe deze in de film geportretteerd worden en hoe de verhalen van beide uitersten in één verhaal verweven zitten.
Stephan
-
- 7789 berichten
- 1363 stemmen
Dat maakte de scène juist zo bijzonder. En dat is volgens mij ook in de film de ommekeer van iemand die zich totaal emotioneel heeft afgesloten.
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Ik vergelijk die films op zich dan ook niet behalve één aspect; gebrek aan emotionele diepgang gemaskeerd door platvloerse schok-elementen. Het suggereert diepzinnigheid, maar het is diep- noch fijnzinnig. Twee karikaturen worden opgevoerd en op zijn ergst ontaardt het in een kermis van expliciete beelden. Ik vind dat eerder het exploiteren van een complexe problematiek dan een moedige poging die onder de aandacht te brengen.
Daar was ik al bang voor. Dat je dat koppelt aan Requiem kan ik me nog wel voorstellen, dat is een nogal groteske film. Ik zou dat bijna een opera durven noemen. Een soort rollercoaster waarbij je steeds een schepje meer krijgt.
Maar bij deze film zijn we het dan ontzettend oneens. Ik vind dit een psychologisch veel complexere en gelaagdere film dan Requiem.
Kronos
-
- 953 berichten
- 1351 stemmen
Ik vind het thema psychologisch erg complex en gelaagd. Des te spijtiger dat de film zich voornamelijk op uiterlijkheden richt. Met meer fijngevoeligheid had er een betere film in gezeten. Volgens mij natuurlijk.
Over de vergelijking met Requiem for a Dream ben ik het eens. Maar nogmaals, ik vergeleek de films op zich niet. Het ging meer om een associatie door dat gebruik van schok-elementen gepaard gaand met een naar mijn mening gebrek aan emotionele diepgang wat de benadering van het onderwerp betreft.
Driello
-
- 1379 berichten
- 0 stemmen
'Kga me er eens in mengen. Ik zie namelijk nergens in deze film dat scenes (die, toegegeven, heftig zijn) zijn gebruikt om een schok-effect te bewerkstelligen. Ik zie een zeer moedige en open manier van communieren van een boodschap over de gevolgen van pedofilie voor twee jongens die daar vervolgens volstrekt anders mee omgaan. Dat de film zich voornamelijk op uiterlijkheden richt vind ik ook niet waar. Er is juist erg veel aandacht voor die gevolgen en wat dat met de gevoelens van de slachtoffers doet. De een is hyper-gevoelig geworden en de ander volledig afgestompt. De een gaat op een zoektocht naar de waarheid, de ander wordt middels de verkrachting met de feiten uit zijn verleden geconfronteerd.
Dat Araki ervoor heeft gekozen een aantal scenes zeer explicite in beeld te brengen zie ik niet als een streven naar schok effecten, maar om de rauwe waarheid ondubbelzinnig in beeld te brengen. lovenswaardig, wat mij betreft en de enige juiste manier om de potentiele schade van pedofilie aanschouwelijk te maken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Helemaal eens met de voorgaande reacties van Driello en starbright boy.
Het enige dat 'tegen' Araki zou kunnen pleiten is (een deel van) zijn oeuvre waarin SCHIJNBARE oppervlakkigheid middels bubblegum-kleuren en dito karakters de boventoon voeren: Kaboom, Splendor, Doom Generation, etc
Schijnbaar, omdat uit interviews en de rest van zijn oeuvre dat veel minder bekend is (Living End, Three Bewildered People, Totally F*cked Up) ik Araki niet van platvoersheid zou willen betichten en dat ook zeker niet in doorklinkt. De kwetsbaarheid van adolescenten die worstelen met (homo)seksualiteit is altijd al onderwerp in zijn films en zijn benadering komt voort uit een persoonlijke drive.
Mysterious Skin vind ik een synthese van die twee stijlen, waarbij Araki de weg naar een groter publiek heeft gevonden doordat hij een consistentere (degelijker, meer traditionele) film heeft gemaakt - als je het afzet tegen de rest van zijn werk.
Zeker een van de meest interessante Amerikaanse regisseurs.
Bekijk ook
Vozvrashchenie
Drama / Mystery, 2003
553 reacties
Lilja 4-ever
Drama, 2002
963 reacties
Threads
Drama, 1984
47 reacties
Control
Biografie / Drama, 2007
520 reacties
Happiness
Drama / Komedie, 1998
637 reacties
Napola - Elite für den Führer
Oorlog / Drama, 2004
60 reacties
Gerelateerde tags
post-traumatische stress-stoorniskindermishandelinggebaseerd op boekgeheugenverliestrainerhustlertraumamannelijke homoseksualiteitonafhankelijke filmprostitutieburied memories childhood sexual abusesexual assaultjaren 80jaren 90loss of innocencerepressed trauma child sexual abuselgbt interestfilmarchkansas
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.