Boy A (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door John Crowley
met Andrew Garfield, Peter Mullan en Siobhan Finneran

Jack Burridge is de schuilnaam die Boy A kiest als hij, 24 jaar oud, uit de gevangenis komt. Jack hoopt op een nieuw leven en krijgt een baantje bij een transportbedrijf. Zijn begeleider Terry, een warme vaderfiguur, is trots op hem. Alles verloopt naar wens: Jack maakt vrienden en wint het hart van een rondborstige secretaresse. Tot zijn dekmantel in gevaar komt, juist omdat hij een heldendaad verricht.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Losjes gebasserd op de James Bulger-zaak ? Die jongens werden tijdens het proces namelijk Boy A en Boy B genoemd (en na de veroordeling werden hun foto's en namen vrijgegeven) en ze zijn niet zo lang geleden (zonder dat de pers hun identiteit echt groots achterhaalde en groot ermee uitpakte (op roddels na)) vrijgekomen. Lijkt alsof een schrijver is gaan spelen met dat gegeven.

avatar van Flipman
Jeeej, nieuwe John Crowley ! Ik ben zeer benieuwd!

En volgens WikPedia: "The title is derived from the court practice of concealing the identity of child defendants." Dat gaat trouwens over het boek waar deze film op is gebaseerd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Gaat opmerkelijk genoeg in zowel de VS als Nederland wel en in de UK niet de bios in. De film kwam daar direct op TV (Channel Four).

FisherKing
Dat is inderdaad vreemd, men gaat er dus van uit dat iedereen de tv al bekeken heeft ?

avatar van Mc
Mc
De trailer is in ieder geval interessant. Ben benieuwd!

avatar van Macmanus
Opvallend indd Trailer ziet er toch uit als een "echte" film die wel bedoeld is voor de bioscoop.

avatar van dumble
Ben echt benieuwd naar deze film, trailer zit er veelbelovend uit!

avatar van dumble
starbright boy schreef:
De film kwam daar direct op TV (Channel Four).

ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar release dat is 23 juli, 2008

avatar van Macmanus
Op 26 november 2007 was de tv premiere in Engeland al. Ziehier

avatar van peacekeeper
Gister via freeview satelliet op een offshoot zender van Channel Four gekeken (More4). Wat betreft het acteerwerk (zeker van hoofdrolspeler Andrew Garfield) bijzonder genietbaar, maar het verhaal moest het toch teveel hebben van toevalligheden en geforceerde metaforen: zeker in de laatste 20 minuten lijkt het alsof de regisseur niet meer het geduld kan opbrengen om alle implicaties van het plot op een geloofwaardige manier in de interactie van de verschillende karakters terug te laten komen. Maar op basis van de eerste helft van de film zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Lord of the Ings
Na het zien van de trailer viel de film een beetje tegen. Meestal verwacht ik bij zo'n verhaal toch een echt goede film waarbij ik hier en daar een traantje moet wegvegen. Ik vond de film niet slecht, hij voldeed alleen niet aan de verwachtingen. Wel een lekkere Engelse sfeer weergegeven. De terror jongetjes, vooral "Boy B", spelen erg goed!

avatar van DaMovieJudge
heb m net gezien. k vind t een zer goeie sterke film van Crowley..
je weet vanaf t begin dat ie iets ergs op zn kerfstok heeft maar tog wil je hem een tweede kans gunnen,,,, Crowley heeft goed werk geleverd,,,, oordeel nooit iemand op alleen zn daden,,,maar kijk naar hoe hij omgaat met zichzelf na de daden,,,,
5.0

Lord of the Ings schreef:

Heb de film net gezien en had daarvoor de trailer niet gezien, en moet zeggen dat dit een erg goede film is, terrorjongentje "B" speelt inderdaad erg goed maar ook de hoofdrol speler zet een erg goed rol neer.
Heb nu net de trailer gezien en je hebt helemaal gelijk, ik denk dat ik de film een stuk minder had gevonden als ik de trailer al had gezien, want die laat namelijk wel erg veel van de film zien.
Dus Boy A is zeker het kijken waard, maar ga af op de reviews en sterren hier, en bekijk de trailer niet

avatar van mixmaster
langdradige film die mij niet echt kon boeien.

avatar van centurion81
Ik vond de film niet langdradig, heb van begin tot eind geboeid zitten kijken...Een deprimerende kijk op de poging om een ongewild negatief verleden te ontvluchten. Mooi gefilmd en een bij vlagen sterke soundtrack.

Erg sterke drama film met goed acteerwerk van de hoofdrol speler.

Vond het een beetje warrig verfilmd , en op het einde nogal afgeraffeld nee kon mij niet erg boeien....daarom 1.5*

centurion81 schreef:

Hier kan ik me helemaal mee vinden.

avatar van subwoofer henk
mrhanky schreef:

Hier kan ik me helemaal mee vinden.

same here 4.5

avatar van ralfsjam
altijd lekker als je weer eens zo'n film tegenkomt! goeie sfeer en zeer realistich. ook de acteurs waren goed gekozen! geen model acteurs, maar gewone normale mensen! een goeie down to eath film.... 4 voor het goede gevoel wat ik er aan over hield.

avatar van JohnnyRehab
Goed geacteerde film. Vooral de hoofdrolspeler en Boy B spelen erg goed. Mooi verhaal over iemand die zijn leven opnieuw probeert op te bouwen.

Enige minpunt vond ik het afgeraffelde einde. Daar had de regisseur veel meer uit kunnen halen.

avatar van RickZ
Voor de drama liefhebber.
Lijkt me wel realistisch, maar je kan je niet verbonden voelen met de hoofdrolspeler (hoop ik voor je)

avatar van opa_paul
Vond de film eigenlijk heel erg interessant, maar was toch teveel op een bijzonder einde of plotwendig aan het wachten. Toen er uiteindelijk helemaal geen plotwending kwam voelde ik me nogal genaaid. De film is nogal traag en sloom en had er echt meer van verwacht. Er had veel meer in het verhaal kunnen zitten. Had graag gezien dat er meer uitleg werd gegeven over de 2 kleine jongens en de moordzaak. Al wel niet dat er een plotwending kwam en de 2 jongens niet zijn wie je denkt dat ze zijn.

Kortom, hoe meer dat ik hierover nadenk. Hoe slechter de film wordt. Er had veel meer ingezeten. Overigens absoluut niets voor de actiefilm liefhebbers.

avatar van wrist
Triest, dattie geen eerlijke tweede kans heeft gekregen...

Ik vond ´m goed

opa_paul schreef:

helemaal met opa paul eens

avatar van b00ts
Ik ben t niet met opa_paul eens.... geweldige film, en voor wat betreft de plotwending (zie zijn spoiler)..... dan denk ik dat jij een andere film hebt gezien.... 4 sterren van mij.

EJV
Een film waar je van moet houden/wat je moet raken.
Mij persoonlijk raakt het niet en ik vind hem niet echt boeien.
De film is goed geacteerd en het verhaal is best ok...
Maar een film blijft toch een beleving vanuit iedereen persoonlijk en ik kan hem daarom niet meer geven dan 2 sterren.
Hij was ok, maar deed mij niets.

avatar van bateman
Goed geacteerd, verhaal niet heel erg bijzonder wel goed in
beeld gebracht.

avatar van latrat
Hij bleef me wel boeien, en de personages waren interessant genoeg om niet in slaap te vallen, maar ze raakten mij nergens echt, en ben ik op het einde blijven wachten op een ontknoping. Nergens had ik het 'oh!' eeffect, eerder een 'ahja, eindelijk' effect.

toch een van de betere van mijn mislukte filmfestival.