- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Aan wie beveel je welke film aan en waarom?
Aan wie beveel je welke film aan en waarom?
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Tijd voor een nieuw topic. Zo her en der verspreid in één of ander lijstje of discussietopic sprokkel ik must see films op die ik in een veel te lange persoonlijke lijst plaats.
In dit topic richt ik me rechtstreeks tot een forumlid van wie ik denk dat hij de filmtip best zal appreciëren en meer dan waarschijnlijk binnen zijn filmsmaak zal vallen. Ook anderen kunnen hieruit inspiratie putten natuurlijk. De geïnviteerde doet dan een poging om de film zo snel mogelijk te zien en dit eventueel te laten weten hier, of in de filmtopic.
Ik begin met: Filmkriebel en beveel hem The Best of Men (2012) aan. Het is een film die ik gisteren zag op CineMember en me sterk verraste. De film is nog niet te veel bekeken op MM en mag best wat reclame krijgen. 8,1 op IMDB, 3,81* op MM met een weliswaar beperkt aantal stemmen.
Waarom Filmkriebel?
Zijn filmsmaak ligt wel in de buurt van de mijne. 70% van zijn top 10 films heb ik gezien en scoort ook bij 30/35 of 4,29* (5x 4,0* en 2x 5,0*). The best of men doet me ook wat denken aan Patch Adams van Robin Williams, een film die hij ook goed vond. Alleen is deze volgens mij beter en zeker een pak serieuzer en dus ook niet met elkaar te vergelijken qua genre. Chariots of fire vond hij dan weer wat minder, maar los van het sportgedeelte heeft het weinig affiniteit met deze film.
Filmkriebel
-
- 9953 berichten
- 4646 stemmen
Leuk initiatief Fisico. Ik zie deze film zitten op voorwaarde dat ik er de hand op kan leggen natuurlijk. Anders loopt jou topic nu al vast. Mss ook meedelen aan anderen dat ze een kort berichtje nalaten of een PM sturen indien geen interesse om op de aanbeveling in te gaan. Ik laat nog iets weten al vrees ik dat het het illegale circuit wordt.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Wel, ik had er bijgezet vanwaar ik de film zag, maar als je geen lid bent jaag ik je al op kosten natuurlijk 
Ik besef inderdaad dat niet iedereen in de mogelijkheid is eender welke film te zien.
Dit topic is trouwens geen kettingtopic en kent in principe geen einde. Feel free om ook nu al mensen uit te nodigen - los van het feit of je kan voldoen aan mijn vraag. Idem voor alle andere users trouwens. Ga ervoor en nodig gerust uit!
Zo blijf ik voorlopig vruchteloos op een mening/quotatie wachten van John Milton voor de film The Lighthouse (2019). 
Filmkriebel
-
- 9953 berichten
- 4646 stemmen
Hij zal wel reageren. Is een babbelaar 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen

Alleen nu ook niet té hoge verwachtingen scheppen 
Filmkriebel
-
- 9953 berichten
- 4646 stemmen
Zeker geen slechte film die wel in mijn straatje past (biografisch, geschiedenis, feelgood), maar niet helemaal volgens verwachting. Had toch iets meer paralympics in de apotheose verwacht. Zie mijn mening.
Ik zou graag North Country (2005) - MovieMeter.nl aanbevelen aan knusse stoel. Omdat ik wel respect heb voor mensen die altijd het positieve zien in de films die ze bekijken. Hij geeft zelden minder dan 3 sterren. Dat zijn de echte filmliefhebbers voor mij. In elke film iets moois zien. Ik zag in zijn hoge stemmen heel wat films met sociale thema's daarom North Country, een bittere strijd voor gerechtigheid.
knusse stoel
-
- 3284 berichten
- 4307 stemmen
Zeker geen slechte film die wel in mijn straatje past (biografisch, geschiedenis, feelgood), maar niet helemaal volgens verwachting. Had toch iets meer paralympics in de apotheose verwacht. Zie mijn mening.
Ik zou graag North Country (2005) - MovieMeter.nl aanbevelen aan knusse stoel. Omdat ik wel respect heb voor mensen die altijd het positieve zien in de films die ze bekijken. Hij geeft zelden minder dan 3 sterren. Dat zijn de echte filmliefhebbers voor mij. In elke film iets moois zien. Ik zag in zijn hoge stemmen heel wat films met sociale thema's daarom North Country, een bittere strijd voor gerechtigheid.
BEDANKT Filmkriebel voor deze tip en jouw complimenten, "North country" hebben we nog niet gezien en de beschrijving spreekt idd wel aan. Heb deze vandaag kunnen bemachtigen en vanavond gaan we hem bekijken.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Misschien moet ik naar aanleiding van een tip van kappeuter voor de film Paddleton (2019) dit topic nieuw leven inblazen.
Bij deze nodig ik hem uit om 10 Timer til Paradis (2012) te zien. Ik zag hem destijds op Cinemember, maar hij staat er echter niet meer op denk ik. Het is een Deense film met Kim Kold, de Schwarzenegger uit Denemarken, gaande over een schuchtere onbeholpen man op zoek naar de liefde. Warm aanbevolen alvast!
Indien je deze niet vindt, beveel ik een andere Deense film aan met de topactrice Trine Dyrholm, namelijk Dronningen (2019). Een film met hoge waarderingen en een intrigerend plot.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Hij zal wel reageren. Is een babbelaar
ik een babbelaar?
Hmm ja, dat klopt eigenlijk wel. 
Ik moet hem nog steeds zien, The Lighthouse. Maar dat gebeurt dit jaar zeker, Fisico
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Misschien moet ik naar aanleiding van een tip van kappeuter voor de film Paddleton (2019) dit topic nieuw leven inblazen.
Bij deze nodig ik hem uit om 10 Timer til Paradis (2012) te zien. Ik zag hem destijds op Cinemember, maar hij staat er echter niet meer op denk ik. Het is een Deense film met Kim Kold, de Schwarzenegger uit Denemarken, gaande over een schuchtere onbeholpen man op zoek naar de liefde. Warm aanbevolen alvast!
Indien je deze niet vindt, beveel ik een andere Deense film aan met de topactrice Trine Dyrholm, namelijk Dronningen (2019). Een film met hoge waarderingen en een intrigerend plot.
Hartelijk dank voor je tips!
Ik ga op zoek naar deze titels. Ik ben benieuwd. 
De tweede titel is inderdaad sowieso wel beschikbaar.
Leuk om te horen dat Paddleton (2019) beviel.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Bij nader inzien had ik ook een fijne Ijslandse op het oog, maar we zullen al beginnen met Denemarken 
knusse stoel
-
- 3284 berichten
- 4307 stemmen
Fijn dat wij mee kunnen lezen, kom je nog eens leuke films tegen die je in het verleden gemist of wel gekocht hebt maar nog niet gezien.
Ik heb hem in de catacomben gevonden: 10 Timer til Paradis (2012), deze ga ik vanavond kijken, het verpakkingsmateriaal zat er nog omheen.
De film ligt al een jaar of twee op een stapel.
Morgen zal ik proberen een 'gewillig' slachtoffer te vinden voor jouw topic.
Paddleton | Netflix Official Site En "Paddleton" is nog te bewonderen op Netflix, dus die pakken we morgenavond. Bedankt voor deze tips!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik ken het gevoel. Alles wat ik aankoop wordt op de lange baan geschoven ten voordele van de bib of één of andere streaming ... 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nogmaals hartelijk dank voor de tips!

Ik heb Dronningen (2019) inmiddels gezien. Deze is me goed bevallen. Een uiterst pijnlijk drama.
Het is een goed geacteerde film met een zorgvuldige opbouw en sterk geschreven en geregisseerde dramascènes. Trine Dyrholm is een topactrice.
Haar man trapt helaas in de leugen. Het einde is super wrang. Ik zag het al een beetje aankomen. Ruim 3,5*
Als het meezit zie ik die andere tip binnen enkele weken.

Voor mikey heb ik de volgende tips:
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3342.300.jpg?cb=1366412469
Matinee (1993)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/14000/14622.300.jpg?cb=1565065736
Max Dugan Returns (1983)
Twee 80s/90s films die mij goed bevielen. Ik vermoed dat deze films wel bij jouw smaak aansluiten.
Ik ben benieuwd hoe ze jou bevallen. Wellicht zul je even de pindakaaspot moeten aanspreken, want de titels zijn hier helaas niet op dvd verschenen.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Nee dat zijn films die je nooit ergens tegenkomt.

Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Nogmaals hartelijk dank voor de tips!

Ik heb Dronningen (2019) inmiddels gezien. Deze is me goed bevallen. Een uiterst pijnlijk drama.
Het is een goed geacteerde film met een zorgvuldige opbouw en sterk geschreven en geregisseerde dramascènes. Trine Dyrholm is een topactrice.
Haar man trapt helaas in de leugen. Het einde is super wrang. Ik zag het al een beetje aankomen. Ruim 3,5*
Als het meezit zie ik die andere tip binnen enkele weken.

Fijn dat Queen of hearts je beviel. De filmtitel is misschien wat misleidend, komt nogal over als een cliché romantisch drama, maar dat was het allerminst. De titel kan natuurlijk ook verwijzen naar het meedogenloze personage uit Alice in Wonderland.
Ben ook al jaren vol lof over Dyrholm, wat mij betreft toch één van de grootste toppers die Europa vandaag te bieden heeft, naast Paula Beer natuurlijk.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Dit topic beetje actief houden... 
Ben ook al jaren vol lof over Dyrholm, wat mij betreft toch één van de grootste toppers die Europa vandaag te bieden heeft, naast Paula Beer natuurlijk.
Ja, goede actrice(s)!
Daar voeg ik aan toe Carey Mulligan. Fenomenale rol in Promising Young Woman (2020)
En Sally Hawkins. Vond ik wederom erg sterk in Eternal Beauty (2019)
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Zijn dit filmtips voor mij?
Beide films zijn me voorlopig onbekend. Zal via Itunes moeten verlopen vrees ik.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja, ik geloof dat de andere 2 users momenteel niet veel doen met hun filmtips.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Zijn. 
Ja dat is wel een beetje mijn schuld. 
De betreffende films zijn wel via iTunes te zien als je VS selecteert, maar wellicht is dat te omslachtig en werkt dat alleen met VPN. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Eens ik begin te snuisteren kan ik wel een heleboel films aanbevelen aan Woland. Ik polste al even via pm welke filmkanalen hij tot zijn beschikking heeft. Ik merk sowieso op dat zijn filmsmaak wel dicht tegen die van mij aanleunt.
Na wat getwijfel ga ik voor deze Werk ohne Autor (Film, 2018), een hele kluif dat wel, maar ook een heel mooie film en niet alleen omwille van Paula Beer. Denk ook wel dat je van historische/geschiedkundige films houdt, vandaar deze tip.
Aargh... Frantz (Film, 2016) zag je ook nog niet. Ik zet er hem bij deze ook maar bij. Eveneens met de mooie Paula Beer, ditmaal in de setting net na WOI.
Oja, knusse stoel, waar blijft jouw filmtip? 
Woland
-
- 4796 berichten
- 3815 stemmen
Leuk! Allebei niet gezien - Werk ohne Autor is wel op mijn radar gekomen maar heb ik toch met name vanwege de lengte een beetje laten liggen. Frantz kende ik überhaupt nog niet, zal ze allebei binnenkort eens opsnorren.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
knusse stoel
-
- 3284 berichten
- 4307 stemmen
Eens ik begin te snuisteren kan ik wel een heleboel films aanbevelen aan Woland. Ik polste al even via pm welke filmkanalen hij tot zijn beschikking heeft. Ik merk sowieso op dat zijn filmsmaak wel dicht tegen die van mij aanleunt.
Na wat getwijfel ga ik voor deze Werk ohne Autor (Film, 2018), een hele kluif dat wel, maar ook een heel mooie film en niet alleen omwille van Paula Beer. Denk ook wel dat je van historische/geschiedkundige films houdt, vandaar deze tip.
Aargh... Frantz (Film, 2016) zag je ook nog niet. Ik zet er hem bij deze ook maar bij. Eveneens met de mooie Paula Beer, ditmaal in de setting net na WOI.
Oja, knusse stoel, waar blijft jouw filmtip?
Bij deze en ik hoop dat je de film nog niet hebt gezien:
Obsluhoval Jsem Anglického Krále (2006)
Veel kijkplezier! 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Nope, nog niet gezien. Maar dank voor de tip. Bovendien aanwezig in mijn plaatselijke bib en ook eentje die wellicht anders onopgemerkt zou gebleven zijn. Ben benieuwd! 
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Bedankt knusse stoel voor de tip. Deze stond nogal “anoniem” in de bibliotheekrekken, had ik niet meteen opgemerkt anders! Luchtige satirische film alvast!
Nu er eentje zoeken voor John Milton, niet zo simpel, want elke geplande suggestie heeft hij al gezien. Het stemt me wel tevreden dat zijn oordeel op die geziene films toch minstens 4,0* is.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Gevonden! Ik beveel John Milton Kûki Ningyô - Air Doll (Film, 2009) aan van Kore-eda! Toch één van mijn favoriete films van Kore-eda van wie ik er 15 van de 19 al zag. De vier overige bestaan uit 3 docu's en een kwart van een bundel horrorfilm gedeeld met nog 3 andere regisseurs.
Air doll is een controversiële film, eentje die je in de armen sluit of eentje die je ver onder zijn andere toppers plaatst. Voor mij was het er boenk op. Ik sta nog steeds achter mijn recensie zo'n kleine vier jaar terug.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Tip geaccepteerd 
Hier inderdaad veel goede dingen over gehoord. Zal hem gelijk opsnorren!