Paddleton (2019)

Drama / Komedie

geregisseerd door Alex Lehmann
met Mark Duplass, Ray Romano en Dendrie Taylor

Een onwaarschijnlijke bromance tussen twee buren wordt een onverwachte emotionele reis wanneer een van hen wordt gediagnosticeerd met terminale kanker. Plotseling geconfronteerd met hun sterfelijkheid, besluiten de twee (die hun vrije tijd besteden aan het spelen van een spel dat ze Paddleton hebben genoemd) om op reis te gaan. Toch verandert hun letterlijke reis in een metaforische ervaring, omdat hun ervaringen de ware band van vriendschap onthullen - en wat dat betekent voor de twee mannen, die humor gebruiken om te voorkomen dat ze enige echte emotie uiten.

Matige film over twee buurmannen die ook vrienden zijn en waarvan er bij één van hen kanker wordt gediagnosticeerd. Een typische film van het mumblecore-genre. Dialoog gedreven, echter wisten mij deze niet bepaald te boeien. Ook de personages zijn wat aan de saaie kant. Hier en daar wel een paar aardige momenten, maar zeker niet genoeg voor 3.0 sterren.

Ray Romana kan mij eigenlijk nooit bekoren. Maar dit vond ik gewoon goed. Niet geweldig, maar zeker niet slecht.

Ach ja.

Ray Romano die samen met de Duplassjes een film maakt, dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: Romano wil z'n dramady momentje. Op zo gebeurde het ook. Een film die elke komiek de laatste 10 jaar al wel een keer gemaakt heeft, de ene net wat beter dan de andere maar als genre in z'n geheel vooral erg voorspelbaar.

Deze film illustreert vooral dat Romano toch niet zo'n geweldig acteur is, zeker niet in dramatische rollen. Mark Duplass vind ik sowieso al niet te best, verder is er weinig chemie tussen de twee en verlopen zowel de komische als de dramatische momenten perfect volgens het te verwachten patroon.

Het is geen vreselijke film, maar wel best banaal en makkelijk. Het thema wordt erg pover uitgewerkt, drama en humor zijn flauw en tijdens de credits begint de film alweer te vervagen. Past perfect in een lang rijtje dramadies, maar is daarin zelfs niet eens zo'n opmerkelijke film.

De film voor de 2e keer gekeken. Als hospice verpleegkundige spreekt dit onderwerp mij aan. De stem van de buurman vond ik irritant. De apotheek klopte ook niet. Maar toch mooi om te kijken. Dus 3 sterren. Omdat het mijn avond aangenaam vulde.

Lijkt na een kwartiertje wel wat te worden maar al met al toch beetje tegenvallend en toch wel saaie film.

avatar van Thomas83
Dit is het soort indiekomedie ligt mij wel. De film is geen Sideways of Little Miss Sunshine, maar toch meer dan de moeite waard. Niet al te overdreven voorspelbaar en formule-achtig gelukkig, of meer sentimenteel dan noodzakelijk. Duplass en Romano vormen ook een geloofwaardig stel vrienden. Het is vooral door Romano dat de film een wat meer eigenzinnig karakter krijgt. Al moet gezegd dat zijn hakkelende dialogen de film soms een beetje remmen. Het einde is gelukkig echt ontroerend. Vreesde een goedkope sentimentele ontknoping omdat het script er zoveel voorzetjes voor geeft. 3.5*.

Wat een verschrikkelijk slechte film. Het verhaal komt nooit op gang. Mark Duplass heeft een kleine rol en die komt geeneens uit de verf. Ray Romano speelt de hoofdrol en dat doet hij slecht. Als snel irriteerde ik mij aan zijn stem en manier van praten. Snel doorgespoeld naar het einde, deze film was zonde van mijn tijd en filmavontuur. Niet kijken!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Interessant film projectje die perfect in het mumblecore-genre past. Vorige week kende ik Mark Duplass nog niet maar inmiddels is dit na Creep & Blue Jay alweer de derde film deze week die ik van deze man zie.(Je moet toch wat in deze tijd ) En wat mij vooral opvalt is dat Mark erg lijkt te groeien in zijn rollen, waar ik bij Creep & Blue Jay nog wel eens het idee van overacting had speelde hij hier zijn rol juist erg ingetogen, waarschijnlijk ook door Ray Romano die hier de meer drukke en met tijden onhandige rol op hem neemt.

Hij zet een beetje een oudere versie neer van zijn bekende Raymond karakter maar dat paste eigenlijk ook wel perfect bij de rol voor deze film. Hij brengt de nodige humor maar ook de ongemakkelijkheid en trekjes van autisme/angststoornis mee en dat zal zeker niet iedereen bekoren maar maakte hem voor mij juist interessant en menselijk.

Duplass en Romano hadden daarbij ook nog eens een goede maar tegelijkertijd ook wat vreemde chemie samen. Ik denk dat de acteurs het erg leuk vonden met elkaar te werken want ze lijken inclusief de duidelijke improvisatie goed op elkaar te zijn ingespeeld.

Ik heb genoten van Paddleton en zal de film zeker nog eens opnieuw gaan kijken.
Mooi klein en menselijk filmpje waar Netflix er veel meer van mag gaan maken.

avatar van b00ts
Prachtige prent....

avatar van Donkerwoud
'Paddleton' (2019) heeft een ontroerend simpel uitgangspunt: de ene vriend is terminaal ziek en de andere vriend wil dat zijn beste maat koste wat het kost blijft leven, zelfs wanneer deze het stervensproces dreigt te versnellen middels euthanasie. Voor Michael (Mark Duplass) is het leven iets om los te laten in het vooruitzicht van ziekenhuisbezoeken en fysiek lijden, terwijl Andy (Ray Romano) elke strohalm aangrijpt om z'n buurman in zijn eenzame bestaan te houden. Voor allebei geldt namelijk dat hun vriendschap meer voldoening en betekenis geeft dan de romantische liefde of de loop van hun carrière. Het euthanasie-vraagstuk is een tikkeltje morbide, maar beklijft door het lieve samenspel tussen twee makkers die vooral grappen en grollen met elkaar uithalen in het aangezicht van zo'n onbevattelijke verandering. Niet te treurig of te grappig, maar precies goed. Ook zo sterk omdat het niet voelt als een uitgesproken politieke of moralistische film. Van oude vriendschappen, de dingen die voorbijgaan.