Matinee (1993)

Komedie / Drama

geregisseerd door Joe Dante
met John Goodman, Cathy Moriarty en Simon Fenton

Een showman introduceert aan een klein dorpje een unieke film ervaring en probeert voor afleiding te zorgen tijdens de Cubacrisis met een kitsche horror extravaganza wordt gecombineerd met filmeffecten en acteurs in rubberen pakken.

neo (crew)
leuke ode aan de b-films

avatar van lorelei
ik heb zo'n videobox met 4 van die b-films. Na 5 minuten had ik die video al afgezet. Ik zal volgende keer nog maar een keer proberen om door de film heen te komen.

avatar van lorelei
Ik heb hem net he-le-maal afgekeken! Ik ben wel een paar keer weggelopen, maar..... Hij viel het meeste mee van de 4!
ja, ik geef hem 3*

avatar van dutchtuga
Leuke Dante, maar wat leeg in vergelijking met zijn betere films. Mooi uitgangspunt, maar degelijke uitwerking.

avatar van james_cameron
Sympathiek filmpje, maar door het ontbreken van een echt plot en de soms nogal goedkope production design niet helemaal geslaagd. John Goodman is in ieder geval uitstekend in de door regisseur William Castle geïnspireerde hoofdrol. De vele verwijzingen en visuele grappen maken dit op en top een Joe Dante-film. Vooral de zwart/wit film-in-de-film, Mant, is erg grappig. Veel bekende gezichten ook in allerlei bijrolletjes. Let op Naomi Watts, die een rolletje speelt in nog een film-in-de-film, een tenenkrommende komedie over een tot leven gekomen winkelwagentje.

avatar van wendyvortex
De liefde voor de "betere" C-film is hier duidelijk, Atom-O-Vision, Rumble-Rama, Hypno-Vision.
Let alleen al op al die geweldige verzameling posters die je in de hele film ziet, in de bios, maar ook in de slaapkamer van de broertjes! En John Goodman als één van de vele Edward D. Wood jr.-enthousiastelingen die met de enige kopie een doorbraak probeert te bewerkstelligen.
En het tijdvak? Precies in de Cuba-crisis!
Mooi perfect om aan te komen met je door atoomstraling gemuteerde Bill die langzaam verandert in een gigantisch mier-monster.
De film in de film is een geweldige tribute, de rest van het verhaal soms een beetje kinderlijk, maar de liefde voor het genre is duidelijk en de bioscoop gaat natuurlijk helemaal naar de Filistijnen.

avatar van Biosguru
Matinee is toch wat interessanter als ik dacht. Het is namelijk niet alleen een ode aan de B en C film, maar vooral ook aan the celluloid gypsies. De vaders van de exploitatie film. Dwain Esper en Kroger Babb. Zij reisden door heel Amerika met zelfgemaakte exploitatie films. Wat we Lawrence Woolsley zien doen, is exact wat deze lui deden. Een zaaltje huren en dan voor controverse zorgen. Het geld pakken en door naar de volgende stad.

Kroger Babb heeft met deze methode een fortuin vergaard. Zijn "educatieve" film Mom and dad uit 1945, heeft naar schatting 100 miljoen dollar (!) opgebracht. Juist door de Hayes code te omzeilen. Of beter gezegd te exploiteren

Voor de liefhebbers een kort filmpje over Dwain Esper: Dwain Esper: The King of the Celluloid Gypsies on Vimeo

Goeie film waarin een filmmaker een speciale vertoning van zijn film organiseert in een bioscoop. Een originele film die ook als ode gezien kan worden aan de sci-fi horrorfilms van de jaren '50. Het verhaal speelt zich af tijdens de oktobercrisis in 1962. Leuke personages en het geheel is met veel gevoel voor nostalgie gemaakt.