The Best of Men (2012)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Tim Whitby
met George MacKay, Eddie Marsan en Leigh Quinn

Het verhaal begint in 1944, als het ziekenhuis van het Engelse dorp Stoke Mandeville wordt verblijd met de komst van dokter Ludwig Guttmann. De gedreven arts blijkt al gauw een ware bron van inspiratie voor iedereen. De patiënten van het ziekenhuis zijn verlamde militairen. De wereld heeft hen afgeschreven, niemand heeft meer oog voor hen. Maar dokter Guttmann zorgt voor een doorbraak in hun leven, door sport te introduceren als onderdeel van het revalidatieproces.

Een BBC-tv film die zeker niet slecht is.
Gebaseerd op ware feiten. De prent toont de aanzet tot het organiseren van de Para-olympische spelen.
Goede vertolkingen en een toch wel indrukwekkend verhaal.
Voor de liefhebbers van waar gebeurde verhalen zeer interessante film.

avatar van 93.9
Heerlijk Brits. Goede rollen. Mooi verhaal.
Te weinig mensen hebben deze film gezien en dat is a BLOODY SHAME!

avatar van Fisico
Inderdaad een zeer onderbelichte film over een interessant onderwerp dat vandaag de dag veel aanzien heeft. De Para-olympische Spelen zijn intussen een heus event geworden naast de grote broer, maar ik wist hoegenaamd niet dat de basis van de POS zijn wortels heeft bij dokter Ludwig Guttmann en het dorp Stoke Mandeville in Groot-Brittannië.

De film doet me wat denken aan Patch Adams, maar dan zonder de komische noten. Ook hier treedt een arts op met alternatieve denkwijzen en geneeskunde en stoot hij menig collega's tegen de borst. Door koppig en halsstarrig verder te doen met de behandeling van zijn patiënten wint hij stilaan het vertrouwen. We zien een ontroerend en moeilijk proces van enkele oorlogsinvaliden op een afdeling die letterlijk ten dode zijn opgeschreven. Ze worden zelfs haast symbolisch in een kist het hospitaal binnengedragen. Het geloof in eigen kunnen via sport en beweging is de rode draad in het verhaal.

Het plot is helder en best aangenaam om volgen. Zeker de rol van Eddie Marsan als dokter Guttmann werkt aanstekelijk en is amusant met zijn gevatte eigenwijze opvattingen. De korte speelduur draagt er ook aan bij dat het niet stilvalt en er ook geen verveling optreedt. Mooie film, zeker een aanrader.

avatar van Filmkriebel
Eentje met een educatieve waarde en een interessant onderwerp, en dat kan ik zeker waarderen. Ludwig Guttmann was me tot op vandaag onbekend, maar de man stond aan de basis van de paralympics. DIt kan ik zeker gebruiken op kwisjesavonden waar ik soms aan deelneem. Ik verwachtte me aan een soort sportfilm waarin de paralympische spelen centraal stonden. De film stond echter stil bij de weg ernaar toe : hoe een progressieve menslievende neuroloog zich inzette om zijn depressieve en hopeloze patiënten op weg te helpen naar levenslustige en hoopvolle mensen. Hij leert hen de realiteit van hun handicap te aanvaarden en leert hen ook dat het leven als invalide niet noodzakelijk een leven met vele beperkingen betekent. Zijn opvattingen druisten toen in tegen de vooroorlogse functie van hospitalen, die als het ware "sterfhuizen" waren. Dit wordt belichaamd door de stroeve Dr. Cowan.

Niet echt een biografische film over Guttmann dan wel een feelgood drama over wilskracht; voor mij persoonlijk geen meesterwerk, daarvoor mist de film wat meer dynamiek. Het bleef uiteindelijk een vrij praterige film die niet echt vooruit leek te gaan, zeker in de eerste helft. Slecht is het zeker ook niet door het goed gekozen onderwerp. En de enthousiaste rol van Eddie Marsan zit daar zeker ook voor wat tussen. Een bescheiden 3,5* voor mij.

Informatieve film over dr. Guttmann, de grondlegger van de Paralympics voor gehandicapte sporters. Zijn onorthodoxe behandeling van deels verlamde soldaten, stuitte vooral in het begin op veel weerstand van conservatieve collega’s. Een hartverwarmende film over onverzettelijkheid, zowel van de dokter als van zijn patiënten.