The Lighthouse (2019)

Canada
Fantasy / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Willem Dafoe en Robert Pattinson

1890, Nieuw-Schotland. Op het schiereiland, omringd door de Atlantische Oceaan, bevindt zich een oude vuurtoren. In de tijdsgeest van oude zeevaardersmythes en -legendes, wordt het verhaal verteld van een oude vuurtorenwachter, die de naam Old draagt.

• Vanaf 27 februari 2020 in de bioscoop

avatar van Fisico
dimi303 schreef:
Krijgt deze film nu een Belgische bioscoop release?

Neen, dacht het niet. Is ons zo meegedeeld op het FF. Ook in de pers die bevestiging onlangs gelezen. Wel blijkbaar in de Nederlandse zalen.

avatar van synec
Wat, geen Belgische release? For real?

avatar van Filmkriebel
Valt nog te zien denk ik.. als 'm straks in de prijzen begint te vallen kan dat nog veranderen.

avatar van rep_robert
Het illegaal downloaden neemt af, dus denken de maatschappijen: hoe kunnen we illegaal downloaden weer bevorderen? Nou, simpel. Gewoon de film pas op 27 februari 2020 uitbrengen. Wat een lachertje.

avatar van synec
Succes voor diegene die ‘m willen downloaden dan want ik vrees dat Nederlandse ondertitels toch een must zal zijn bij deze, althans voor mij. The Witch zag ik de eerste keer ook zonder ondertitels en begreep er maar de helft van En hier gaat Eggers blijkbaar nog een stapje verder in zijn “oud engels”.

avatar van EliseActually
Echt vreemd die late release datum hier.
Daar wacht ik niet op.
Ga waarschijnlijk een OmU versie kijken in Duitsland...vanaf eind november te zien daar:)

avatar van horizons
rep_robert schreef:

Geduld hebben. Aantal jaar geleden was het standaard dat een film hier half jaar later dan in de VS verscheen.

horizons schreef:

Anno 2019 waarin de wereld "kleiner" is geworden vind ik zoiets niet kunnen. Het komt nog vaak genoeg voor, maar het is echt te belachelijk voor woorden. Jammer, want een paar jaar geleden werd het haast een trend dat grote films in de voorzomer zelfs eerder hier draaiden dan in de VS. Volgens mij gaat the Rise of Skywalker hier ook een dag eerder draaien. Alles met een vertraging van meer dan een maand kan gewoon niet meer. Het hele internet staat al vol met reviews van deze film.

horizons schreef:

En we waren juist blij dat die achterlijke tijden voorbij waren. Ik geef robert groot gelijk met zijn opmerking. De mensen wachten op een film en het is dan niet te verteren dat bepaalde landen er al maandenlang heen kunnen. Dat is echt zo prehistorisch gedacht van die commerciële mensen die dit hebben bepaald. De film is gewoon af, breng deze dan overal uit.

avatar van horizons
Ah, 'ik moet het nu hebben' gebeuren. Kleine kinderen moet je ook niet meteen alles geven als je in een speelgoedwinkel loopt.

avatar van Filmkriebel
Ajax&Litmanen1 schreef:

en het is dan niet te verteren dat bepaalde landen er al maandenlang heen kunnen. .

Maandenlang? Werd tot nog toe enkel op festivals vertoond en loopt pas sinds vorige maand in USA en Canada.

Filmkriebel schreef:

Ik had het over het fenomeen film later uitbrengen in z'n algemeenheid. Ik heb geen idee wanneer The Lighthouse draaide. Schijnbaar wel veel eerder dan hier. En dan is het dus wel maanden, want het duurt nog behoorlijk lang voordat Nederland 'm kan draaien.

horizons schreef:

Fijn dat jij dat gevoel goed kan beheersen, maar vele mensen hebben dit anders. Geen idee of jij dol bent op een bepaalde franchise als Star Wars, Marvel of James Bond, maar benieuwd hoe leuk jij het vind als de wereld al maanden kan gaan en jij dan nog maanden geduld moet hebben.
Ik ben ieder geval wel iemand die iets wat ik graag wil ook direct wil hebben als die kans er is. Of dat nu een film, serie, game, boek of whatever is.

avatar van John Milton
JM hoort ook bij de ongeduldige kindertjes, vrees ik

avatar van Verhoeven
Dit is het wachten wel waard - hoewel ik vermoed dat veel mensen het niet gaan trekken. Robert Pattinson is overigens nog wel te verstaan maar wat Willem Dafoe zoal schreeuwt in de film was voor mij echt een raadsel. Ik was erg blij met de ondertiteling.

Een maand eerder is die overigens te zien op het IFFR.

avatar van rep_robert
De film kan van mij iig wel een kijkbeurt verwachten voor 27 februari........

Als het me bevalt dan bezoek ik hem nogmaals in de bios. Meesterwerken zijn het altijd waard (hoge verwachtingen)

Verhoeven schreef:

Een maand eerder is die overigens te zien op het IFFR.

Is dat zeker? Dat hij te zien zal zijn op het IFFR?

avatar van John Milton
Die paar weken extra kunnen er dan voor mij ook nog wel bij. Zelfs als ongeduldig kindje.

Maar ik heb er wel erg veel zin in. The Vvitch nog maar eens herkijken voor het zover is.

avatar van EliseActually
Ik heb kaarten om in Duitsland te gaan kijken eind november...wil niet zolang wachten. Gelukkig een OmU versie.

avatar van Zandadder
Verhoeven schreef:
hoewel ik vermoed dat veel mensen het niet gaan trekken. Robert Pattinson is overigens .

Je maakt me nieuwsgierig, in welke zin bedoel je dat?

avatar van Verhoeven
Het is best wel een markante, onconventionele film.

avatar van EliseActually
Link hierboven werkte niet schijnbaar...
Hopelijk nu wel?

Der Leuchtturm - Cineplex Münster

avatar van Woland
Vandaag meegepakt in de bios op vakantie in de VS. Mijn verwachtingen waren hoog, maar ik ben niet teleurgesteld. Wel een film die de meningen gaat verdelen, verwacht ik: visueel een pareltje, fantastisch sfeervol en mysterieus, maar ook traag en met een minimaal verhaal. Ik zie de 0.5 en 1* recensies al binnenkomen. Het verhaal kan vrij makkelijk geïnterpreteerd worden als het verhaal van een vuurtorenwachter die gek wordt van de isolatie en de mentale spelletjes van zijn collega, maar er wordt ook gehint naar andere interpretaties. Zijn er echt bovennatuurlijke zaken aan de hand? Representeren de vuurtorenwachters wellicht de mensheid en God? De mens en de natuur? Oude generatie tegen de nieuwe, of in diezelfde trant, vader vs zoon? Ik ga als ie in NL uit is zeker nog een keer genieten van deze film.

You lucky kaaskop.

Woland schreef:
Ik ga als ie in NL uit is zeker nog een keer genieten van deze film.

Gezellig nog een aantal maanden wachten samen met ons, met het grote verschil dat jij hem de tweede keer mag zien

The Lighthouse Comes Ashore to Digital HD and Blu-ray

After soaking up $10M at the specialty box office, The Lighthouse comes ashore on Digital just in time for the holidays on December 20 before arriving On Demand and on DVD/Blu-ray (plus Digital) January 7, 2020, from Lionsgate.
maanden voor hij hier een keer uitkomt ook al te pindakazen, dus. Zonde

Als ik me eraan vergrijp op VOD of pinda, beloof ik plechtig alsnog te gaan. Dat hij hier in Nederland een release krijgt moet wel beloond worden natuurlijk, al is het jammer dat het zo vreselijk lang moet duren anno 2019.

avatar van Duke Nukem
Heel lastig om een score te geven aan deze film. Enerzijds is het cinematografisch mooi geschoten in zwart-wit beelden die lijken op een film van rond 1940, met sfeervolle beelden en sterk ondersteund door geluid (de wind, zee en de krakende vuurtoren) en muziek, en met goed acteerwerk van beide hoofdrolspelers. Vooral Willem Dafoe is een genot om bezig te zien. Anderzijds is het een film zonder veel verhaal en met veel dialogen. Niet iedereen houdt van een 'praatfilm', en in deze film zit een hoop dronkenmanspraat. Dit moet een psychologische horror/mysterie voorstellen, en dat is het ook wel, maar veel horror zit er niet in. Een paar droomachtige beelden en een zeemeeuw tegen de rotsen doodslaan, en dat is het zo'n beetje. Ook is het geluid soms te hard en op den duur begint de misthoorn die elke twee minuten in je oren toetert wel een beetje te storen. Het hele verhaal had eigenlijk even goed in een kortfilm verteld kunnen worden, want veel gebeurt er eigenlijk niet. The Lighthouse is een film die niet iedereen zal weten te bekoren. Het kan een beetje artsy-fartsy overkomen. Zelf kan ik wel genieten van een film die iets anders tracht te doen dan de doorsnee film, maar ik zou hem toch niet meteen op blu-ray aanschaffen of binnenkort opnieuw bekijken.