The Lighthouse (2019)

Canada
Fantasy / Horror

geregisseerd door Robert Eggers
met Willem Dafoe en Robert Pattinson

1890, Nieuw-Schotland. Op het schiereiland, omringd door de Atlantische Oceaan, bevindt zich een oude vuurtoren. In de tijdsgeest van oude zeevaardersmythes en -legendes, wordt het verhaal verteld van een oude vuurtorenwachter, die de naam Old draagt.

• Vanaf donderdag 27 februari in de bioscoop

avatar van John Milton
Te pindakazen, op Amerikaanse Video on Demand of nog maandje wachten SOAD, vanaf 27 februari in de NL bioscopen, zoals je bovenaan deze pagina ziet. Ik denk dat ik toch wacht, al kan ik hem thuis al even in goede kwaliteit kijken.

Toch wel een biosfilm voor mij.

John Milton schreef:

Toch wel een biosfilm voor mij.

Aja zie dat ie eind Januari ook op het filmfestival te zien is. Misschien dat ik daar eens een bezoekje breng. Bedankt.

"Strontfilm" is echt nog veel te positief voor dit misbaksel. Wie zoiets tot het einde kan bezien, petje af daarvoor. Mij is het in ieder geval niet gelukt. Er gebeurt niets, het gaat over niets, kortom rommel van de zuiverste soort.

avatar van Nicholas
Onzin natuurlijk. Kan niet je ding zijn, maar er is echt genoeg in de film wat me heeft geboeid.

avatar van John Milton
Blijft een klassieker, 'er gebeurt niks'.

Een film over twee mannen, die –te midden van bulderend natuurgeweld– wekenlang op elkaars lip zitten op een afgelegen eilandje en op ’n duur elkaar naar het leven staan. Ik kan begrijpen dat er mensen zijn, die dat mooi vinden, maar ik kan er niets mee. Het is mij te gekunsteld: het verhaal, de zeemeermin, het incident met de meeuw, enz.
Het wordt weliswaar stijlvol in beeld gebracht en op het acteerwerk valt niets aan te merken, maar daarmee houdt het op wat mij betreft. Kortom, dit is niet mijn soort filmvermaak.

Kende de vorige film van deze regisseur niet maar deze was uitstekend gemaakt.

Mooi schaduw en lichtspel, mooie mise en scène en kadrering en prima gespeeld door beide met een heerlijk oud-Engels/Amerikaans taaltje.

Moet wel zeggen dat de 2de helft het me wat meer tegen ging staan omdat de sfeer weliswaar zeer goed was maar het verhaaltje wat eigenlijk nergens over ging steeds meer de boventoon kreeg.

Maar in ieder geval weer eens echt wat anders.

avatar van Basto
Wat een waanzinnig sound design. Ga dit echt allemaal in de bios zien. Fantastisch en intens! Dafoe verdient de Oscar!

Gister trailerd hiervan gezien, zag er prachtig en fascinerend uit.

avatar van Basto
Overigens snap ik de artistieke keuze voor zwart wit en 4:3 wel. 4:3 zorgt voor een extra claustrofobisch gevoel. Er is geen ontsnappen aan elkaar. Zwart wit versterkt voor de troosteloosheid en (door de grote contrasten) het dramatisch effect.

Maar wat ik al schreef, het (hypermoderne) sound design is de grootste ster van de film. Man, wat zou ik dit graag op volle sterkte in een dolby atmos zaal willen beleven! Beangstigend idee.

Dus echte filmliefhebbers, laat je zeker niet afschrikken.

avatar van dutchtuga
Basto schreef:

Is niet eens genomineerd. Volgens mij heeft The Lighthouse maar één nominatie, namelijk die van cinematografie. Sound design dus ook al niet.

avatar van Flitskikker
Zie nu pas dat-ie op IFFR draait, maar natuurlijk alle vertoningen uitverkocht. Nog een hele maand wachten.

dutchtuga schreef:

Totaal idioot dat ook de acteurs zijn overgeslagen. Maar dit is ook ver buiten de comfort zone van de Academy. Brute Cinema!

avatar van mrklm
"je lijkt wel een karikatuur" verwijt Thomas Howard [Robert Pattinson] zijn metgezel en meerdere Thomas Wake [Willem Dafoe] wanneer de twee een paar dagen samen hebben doorgebracht in de claustrofobische setting van een vuurtoren bij New England aan het eind van de 19e eeuw. Beide acteurs worstelen met hun accenten in deze visueel verbluffende variant op The Shining (1980) met een snufje The Birds (1963).

Net als het Overlook Hotel heeft The Lighthouse een schimmig verleden: Wakes vorige kompaan leed aan hallucinaties, werd gewelddadig en pleegde zelfmoord. Uiteraard begint Howard al snel geestelijk af te takelen en lopen de spanningen tussen de twee vuurtorenbewaarders enorm op. Het scenario is grotendeels bij elkaar gejat, maar de intense vertolkingen van Dafoe en Pattinson maken veel goed en het zwart-wit camerawerk van Jarin Blaschke is van een hypnotiserende schoonheid en - in een rechtvaardige wereld - zou hem zonder enige twijfel een Oscar op moeten leveren.

avatar van wibro
Sfeervolle film - zeker de 1e helft - met inderdaad een uitstekende sound design. De zwart/wit fotografie vond ik uitstekend gekozen en eveneens de 4:3 kadrering. Het kwam de claustrofobie in deze zeer depri ogende film zeer ten goede. De vuurtoren, de woeste zee, de zeemeeuwen en de daarbij horende geluiden, het werd allemaal zeer mooi weergegeven. Ik moest bij die meeuwen trouwens menige keer denken aan
The Birds van Hitchcock. Hoewel ik het acteren van Dafoe en Pattinson zonder meer goed vond begon ik op een gegeven moment toch wel genoeg te krijgen van dat oeverloze gezwam van die twee vuurtoren-bewaarders, vooral dat van die Thomas Wake. Ik zou knettergek worden als ik met hem moest werken. Voor de rest is The Lighthouse een prima film, hoewel een tikkeltje minder dan Eggers' vorige film The VVitch.

avatar van BarryEgan
Basto schreef:
Waar heb je gezien, Bassie?

BarryEgan schreef:
Waar heb je gezien, Bassie?
iffr

Geweldig, kan er niks tegen verzinnen. Mooi gegeven met krachtig plotverloop, sound design fenomenaal, visueel dik in orde en beide hersenspoelen sterk maar vooral Dafoe speelt de pannen van het dak. Was die niet voor Oscar dit jaar genomineerd? Goeie concurrent voor Phoenix, misschien wel beter. Hoogstvermakelijke en originele film, deze keer wel de reclame van "instant culthit" waard.

Richardus schreef:

Het bizarre is dat Dafoe niet eens genomineerd is. Net als Sandler, die ik ook minstens even goed, zo niet beter vind dan Phoenix. En om het nog vreemder te maken is sounddesign ook niet genomineerd. Enkel camerawerk is genomineerd, maar die zal kansloos zijn tegenover 1917, vrees ik.

Camerawerk was mooi maar niet heel bijster bijzonder.

Van Dafoe was dan waarschijnlijk suggestie van iemand. Hij had genomineerd móeten worden voor deze rol, wat mij betreft.

Ik zag 'm nu in Grand Theatre, waar matig geluid, dus zal 'm zeker in Forum nog eens goed auditief genieten. Was gister eigenlijk puur een filler voor me.

Prima film. Zeer hoog Alfred Hitchcock gehalte, moest aan Birds denken. Goed gefilmd. Prima dialogen. Soms een beetje vaag. En in 4:3 vertoond.