The Lighthouse (2019)

Canada / Verenigde Staten / Brazilië
Drama / Thriller

geregisseerd door Robert Eggers
met Willem Dafoe en Robert Pattinson

1890, Nieuw-Schotland. Op het schiereiland, omringd door de Atlantische Oceaan, bevindt zich een oude vuurtoren. In de tijdsgeest van oude zeevaardersmythes en -legendes, wordt het verhaal verteld van een oude vuurtorenwachter, die de naam Old draagt.

avatar van EIGER3970
Proteus, de oude zeegod uit de Griekse mythologie, die alles wist over heden, toekomst en verleden, maar zijn kennis niet wou delen. Prometheus die het licht ( kennis ) van de goden stal en daarom werd gestraft door Zeus, vastgebonden aan een rots en zijn lever uitgepikt door een adelaar. Dat moet je natuurlijk wel weten als je naar deze film kijkt. Daarom is deze film niet geslaagd. Symboliek moet je iets duidelijk maken, wat je moeilijk kan uitleggen, dat doet deze film niet. Het zoeken naar allesomvattende kennis eindigt in waanzin.

avatar van Basto
EIGER3970 schreef:

Dat wist ik niet. Vond m desalniettemin fantastisch!

avatar van Q Jones
Wat een fantastische sfeervolle film.

De film wordt gewoon creepy door de sfeer, en het geweldige geluid. Dat de film zwart wit is vind ik zeer zeker ook een meerwaarde. Beide heren acteren als beesten zo goed.

In de loop der jaren kan deze bij mij misschien wel de 5* halen

Graaf Machine schreef:
Heeft veel voeten in aarde gehad om deze film nog ergens in een zaal te zien, maar het is me gelukt. Vandaag helemaal naar Tilburg gereisd om dit te bekijken.

Wat betreft het beeldformaat kan ik kort zijn: zie niet het noodzakelijke in van de 4:3, maar het stoort ook niet. Hoewel ik wel moest bedenken dat sommigen dit, min of meer terecht, vergelijken/associëren met The Shining, van Kubrick. En die film was ook in 4:3. Misschien toch meer geïnspireerd dan ik zelf dacht.
Verder vond ik de zwart/wit wel fijn, gaf wel een extra sfeer, bijna authentiek. Maar dat was het natuurlijk niet.
Het gesproken en gearticuleerde oudere (niet Oud) Engels vond ik goed passen, al weet ik niet in hoeverre beiden de accenten beheersten. Ik beheers het namelijk helemaal niet.
De langzame waanzin die gesuggereerd wordt, van Pattinson, pakte goed uit. Goed gedoseerd.
Maar teveel dronkemansgelul, teveel keer die twee in die kamer met verhalen. Te vaak hetzelfde.

Uiteindelijk kwam de apotheose, en die was aan de ene kant geweldig, maar het was gek genoeg ook een anticlimax. Je wacht op een geweldig geheim, en dan komt het niet, en toch ook weer wel, en je weet het niet meer. Ja, daar moet ik nog eens over nadenken. Dat is een pluspunt.

Edit: en het geluid wat er bij geserveerd werd was heerlijk.

Klopt dat had ik op het eind ook met name toen hij naar boven ging op het einde van de film.

avatar van Boneka
Prachtige drama thriller in een bijzonder afwijkend beeldformaat van 1.19.1. We zien dikke vette zwarte randen opzij en meer dan je misschien zou willen. Het beeld van boven naar onder is wel volledig gevuld. Cold War heeft dat geloof ik ook maar minder extreem.

Was een beetje bang dat The Lighthouse het niveau niet de gehele film zou bevatten, maar al met al moet ik zeggen dat hij best geslaagd is. Al had ik zoals ik hierboven beaamde meer een openbaring verwacht. Het geheim wat deze look alike Captain Achab van Moby Dick met zich meebracht. Moet zeggen met deze vertolking wil ik wel weer een Moby Dick zien, met Willem Dafoe in de absolute hoofdrol. Hij zit echter wel tegen theatraal aan, maar doet dit met verve. Ook zijn "compaan" Robert Pattinson speelt een gedegen rol. Een klein rolletje is weggelegd voor de mooie zeemeermin Valeriia Karaman. Dat laatste is natuurlijk allemaal fictie en daar zit de film vol van. Zo zit je toch vaak te kijken ziet hij het nou echt of niet. Ik heb daarom daarna het plot nog maar eens gelezen en dat blijkt dat sommige gebeurtenissen toch niet hebben plaatsgevonden alleen in de met name geest van "Robert". Dat men zou snel in die waanzin zit verbaast me opnieuw. Onlangs zag ik weer eens The Shining en dat ging mij eigenlijk ook te snel. Ook hier in amper 4/5 weken zitten ze al in een soort van madness. Mooi zijn de meeuwen en in tegenstelling in de fake movie The Call of the Wild zijn deze meeuwen echt. Dikke pluim hiervoor! Getrainde meeuwen nog wel hoe is het mogelijk. Kan me trouwens wel voorststellen dat je na een hele poos gek wordt van de wind het zee geraas en die meeuwen. De film moet je trouwens zeker bekijken met de Nederlandse subs, want oud Engels is hier standaard. Het woordje Hark kende ik trouwens niet. Betekent Luister!! En zo zit ie er vol van. Moet zeggen ik houd wel van die zeemanspraat. Heerlijk folklore in optima forma. De scheten is bijzonder. Helaas mijn gehoor is minder dus ik heb ze niet gehoord, maar zo'n beetje alles wat anders is komt in deze film voor. Ik vind 'm knap gemaakt en zeker beter dan The Witch. Vooral het begin ziet er puik uit. Een beetje zoals Shutter Island begint.

De film is dus geschoten in zwart wit en dit vind ik een prima keuze echter rood is bij bloed niet te zien. Dit is dan zwart. Daarmee wordt je wel een beetje op het verkeerde been gezet. Zoals op het laatst als hij naar boven gaat. Goed dat dit nog even wordt vermeld in de extra's. Ik vind trouwens ons eigen woord Vuurtoren mooier en authentieker klinken dan Lighthouse. Tower of Fire is het dus niet geworden of zoiets. De vuurtorens hadden het licht van het vuur. Lichthuis zou in de Nederlandse vertaling toch wel vreemd klinken.

Film 4.0
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 4.0

EIGER3970 schreef:

Ben het niet met je eens. Waarom moet je alles van te voren weten? Het is juist mooi dat hij dit vertelt. Deze symboliek vanuit het verleden en dan met name op zee. Tenslotte moet het ook een verassing worden wat er wordt verteld. Ik kende deze praktijken ook niet, maar had snel door waar hij het over had. Zeker op het eind met de symbolische Neptunes. Het is bovendien knap om het niveau bijna 2 uur vol te houden met twee hoofdrolspelers.

avatar van Chainsaw
Een 4:3 zwart-wit kunstzinnige film over twee mannen, ik had er eigenlijk maar weinig zin in; dit leek me zo’n film die in musea op een beamer wordt afgespeeld en waar zestigers met sjaaltjes helemaal los op gaan. Maar deze compleet krankzinnige remake van Brokeback Mountain van David Lynch deed me eigenlijk verrassend veel. Ik was met name aangenaam verrast door de luchtige toon her en der, ik had verwacht dat de film de gehele speelduur enkel loeizwaar zou zijn. Daarnaast dragen de twee acteurs de film erg goed op hun schouders; met name Willem Dafoe is geknipt voor zo’n rol als dit. Verder is het ongetwijfeld een film waar je diep over kunt nadenken en filosoferen, maar wat mij betreft is de sfeer - met voortreffelijke muziek en sound design - eigenlijk al voldoende. Het zal ongetwijfeld een film zijn die heel veel wil vertellen, maar dat is - wat mij betreft gelukkig - maar bijzaak.

4 sterren.

avatar van de grunt
Chainsaw schreef:

avatar van Lovelyboy
Why don't you spill your beans?!

Wat had ik de balen in de eerste Corona lockdown in Maart, had deze een week later ingegaan dan had ik The Lighthouse, waar ik best naar uitkeek, nog in de bios mee kunnen pikken. Het was wachten op uitkomst en een redelijke aanschafprijs.

Dat dit zowel een genietbare film als iets ongrijpbaars is was vanaf het begin al duidelijk. De moeite om een onderliggende lijn betreffende een verklaring te vinden liet ik dan ook al snel varen om me op te laten slokken door de prachtige sfeer van Eggers. En jongens is me dit wat! Eggers heeft natuurlijk express voor het afwijkende beeldformaat gekozen die mij doet denken aan het formaat foto's uit die tijd. Het camerawerk van Blaschke is uitmuntend en spijtig dat hij met de Oscars het onverslaanbare 1917 voor zich had. Dan de fantastische korrelige en donkere stijl die het geheel van nature al iets onheilspellends en duisters geeft en de hardheid van de tijd extra benadrukt. Om over de stemmingmakende klanken nog maar te zwijgen die als muziek het geheel ondersteunt. Arthouse op zijn best en eigenlijk al zo adembenemend mooi dat het verhaal haast niet terzake doet...

Boeiend maar vooral voelbaar stroef wordt de irritatie tussen de twee karakters gebracht. De oneerlijk lijkende verdeling tussen de twee, waar de ene opgaat in zijn egoïsme en 'licht' , de andere slechts mag bikkelen en de smerige klusjes mag uitvoeren. Dat beide mannen lang niet zijn wie ze beweren, op de vlucht zijn, of in een identiteitscrisis zitten, is wel duidelijk. Dat beide gek worden of reeds zijn is even onvermijdelijk als kunstig gebracht. Want wie van de twee is nu het leidende karakter en nog het meeste bij zijn kokosnoot? Misschien beide wel niet? Sterker nog, misschien bestaat één van de twee niet, of zelfs beide niet. Dat beide Thomas heten is te toevallig net als dat er geen groet af kon bij de aflossing van de anderen in het begin. Het blijkt een niet op te lossen raadsel.

Is het een gevecht tussen twee persoonlijkheden of één persoonlijkheid? Er is ook veel dubbelgelaagdheid met de nodige mythologie in de vorm vab Proteus, Prometheus en Zeus terug te vinden. Het kan allemaal. Ik zie er in eerste instantie vooral de worsteling van de mens zelf in, op zoek naar zichzelf, opzoek naar antwoorden en 'verlichting'. Toch eenmaal verkregen dit niet aan kunnend. Een zoektocht naar iets Godelijks om vervolgens de zwaarste prijs te betalen.

Het oordeel de film matige of slecht te vinden omdat de onderliggende boodschap te moeilijk is heeft geen betrekking op mij. Sterker nog de onuitlegbaarheid geeft de film voor mij juist wel een extra dimensie, en net dat ongrijpbare dat ik wel kan waarderen. Daarnaast is de film qua stijl en sfeer ontzettend goed genietbaar. Voeg daar een geweldige Dafoe aan toe, en een nog betere Pattinson die na al die tienerliefde meuk zich steeds meer begint te bewijzen, en je hebt mij binnen. Kortom een geweldige film waarvan ik verwacht dat ik hem door de jaren heen steeds beter ga vinden.

avatar van El ralpho
En toen was er licht

The Lighthouse is zonder meer een van de meest originele titels van 2019. De sfeer is goed en het mysterie is volop aanwezig. Daarnaast leveren zowel Dafoe als Pattinson indrukwekkende acteerprestaties af. De frustratie zit hem voor mij met name in de ongrijpbaarheid van het verhaal, zoals EIGER3970 een aantal posts boven mij heel treffend omschrijft. Ik had wel ooit van de Griekse Mythologie gehoord, maar dit was zo ver weggezakt dat ik de link met deze Mythologie totaal niet maakte. Hierdoor vroeg ik mij af wat het punt was wat de regisseur wilde maken, waar ik pas achter kwam na een zoektocht op internet. Soms kan een dergelijke verklaring een verhaal voor mij in een klap beter maken, maar dat was hier niet het geval. Ik kreeg namelijk het idee dat de regisseur expres vage scènes en dialogen wilde creëren, om een specifieke groep liefhebbers te pleasen. Liefhebbers van het soort, hoe vager hoe beter zonder dat het verder toegevoegde waarde heeft.

Hoewel The Witch van dezelfde regisseur ook niet bepaald een hapklare brok was, vond ik het mysterie hier het verhaal dienen, waar dit bij The Lighthouse alleen aanvankelijk het geval was. Jammer, want ik was in eerste instantie echt wel enthousiast, en nieuwsgierig welke kant het verhaal uit zou gaan. Helaas werd het alleen maar vager en langdradig, en hierdoor voor mij minder interessant.

avatar van Rickyman
Brokeback Mountain van David Lynch?
Nee joh.. Haha

avatar van mcdaktari
Het acteren was echt heel goed, van zowel Dafoe als van Pattinson daar lag het in ieder geval niet aan, en er was ook een lekker creepy sfeertje gecreëerd. Ik had vanavond eigenlijk zin in een lekker wegkijk filmpje, maar The Lighthouse is best zware kost, en om nou snel ff te zeggen waar ie over gaat? Ik ben bang dat ik er nog een keer op m'n gemak naar moet kijken om precies te weten waar de film over gaat. Maar dat schijnt goed te scoren hier, een wazig verhaal en een behoorlijk weird einde. Eerlijk gezegd was ik daar vanavond eigenlijk niet op voorbereid. Ik vond het goeie acteren al een genot om naar te kijken. Maar ik ga er binnenkort nog eens rustig voor zitten, want sommige films komt een tweede kijkbeurt ten goede

EIGER3970 kijk dat wist ik dus ook allemaal niet. Het maakt het natuurlijk wel een stuk duidelijker als je dit van te voren weet

avatar van John Milton
mcdaktari schreef:

Dan ging je er best blanco in, of niet, qua verwachtingen? Geen trailer of iets?

avatar van mcdaktari
John Milton schreef:

Dat kun je wel zeggen ja, ik had inderdaad geen trailer gezien en geen recensies gelezen. (en dat gebeurt niet heel vaak) Ik wist wel dat Willem Dafoe en Robert Pattinson er in speelde en dat was ook wel de reden dat ik The Lighthouse keek.
Trouwens Willem Dafoe heeft wel een mooie karakter kop voor die rol he

avatar van EIGER3970
Als ik dan toch het geheim mag verklappen: het is de succubus! De oude vuurtorenwachter vertelt het dan ook ergens op het einde van de film: het beeldje van de zeemeermin maakt je gek. De succubus oude folklore: sexuele frustratie, sexuele fantasie over de zeemeermin en meer... Ik heb de vorige fillm van de regisseur nog niet gezien: the witch... ik zou deze film rangschikken bij gothic. Mythologie, occultisme en alchemie.

Wat een glansrol voor Willem Dafoe (en ook Robert Pattison, maar vond Willem Dafoe toch nog net iets beter). Prachtig verfilmd, geweldige dialogen en sfeer. Ik hou ook wel van symboliek in filmen, maar vond het eindshot net iets te veel (voor mij had het iets subtieler gemogen, nu vroeg ik mij af 'hoe the fuck is die daar naakt beland?'). Maar voor de rest, geweldig!

avatar van Defective
EIGER3970 schreef:

Het vuur van de goden stal, niet het licht! Maar vuur geeft wel weer licht

avatar van john mcclane 2
maanden heb ik deze film voor me uitgeschoven , want te arty, en zwart wit maar vooral omdat ik na 5 minuten dacht : ik trek dit nu niet .
Dankzij prime video nu alsnog de kans gehad ,en alles behalve spijt .
Alleen al die scene over het eten en dat hij het niet "zo "lekker vond was gort droog en alleen al de moeite waard .
Ik werd helemaal in de sfeer gezogen , en de bijna twee uur vlogen voorbij.Net nog even op youtube de symboliek op gezocht , en die is er wel degelijk maar ook als je die niet weet is het alsnog een Art film met een hoofdletter A.
Je kan de laatste paar scene´s prima zelf een invulling geven , zoals dat met goede kunst hoort .
Verder is de vergelijking met Brokeback Mountain totaal niet aan de orde op een scene na , maar het is vooral krankzinnigheid .
Een thema die me aan het hart ligt en vaak de beste cinema oplevert .
dikke 4 *

avatar van ValAktaion
Schitterende film: shots, sfeer, acteerwerk en onderliggende verwijzingen naar mythologie, oude zeemansverhalen en, vooruit, toch ook een beetje Lovecraft. En Dafoe... subliem! Goed dat dit nog gemaakt wordt. 4* (wellicht 4,5* bij herziening)

avatar van Shadowed
Tja.

Ik kan van vele soorten horror genieten en het is echt niet zo dat ik direct afhaak bij artsy horrorfilms, maar met Eggers zal ik waarschijnlijk geen vrienden worden. Het is hem moeilijk te ontnemen dat hij talent heeft, maar ik denk dat ik vrede moet gaan nemen met het feit dat zijn films niet in mijn straatje gaan vallen.

Al vanaf het begin kon de film me niet bekoren, maar de visuele stijl is uiteraard indrukwekkend. Nu is het alleen jammer dat ik niet de grootste liefhebber ben van het tijdperk waarop het is gebaseerd. Toch weet Eggers veel van de grond te krijgen. Visueel ziet het er erg sfeervol uit en het zwartwit aspect zorgt voor een hoop moois. De visuele pracht schiet de kijker al snel om de oren.

Van het sterke camerawerk naar de uitstekende soundediting. Het ziet er allemaal goed uit. Gooi daarnaast nog Dafoe in 1 van zijn beste rollen erbij en je komt een heel eind. Net als bij The VVitch wordt er gekozen voor een horror met accenten wat ondertiteling nodig maakt, maar het is al snel duidelijk dat Pattinson dat accent niet beheerst dus is het enkel bij Dafoe nodig.

Verder kon de humor me niet bekoren. De eerste minuten kennen zelfs scheetgrapjes, en dat valt in een film zoals deze niet snel in mijn straatje. Daarnaast konden de dialogen me ook niet bekoren, ze missen toch wat scherpte en de spanningen tussen de hoofdpersonages komen niet over op mij. Zo wordt er nergens een beklemmende toon gezet.

Uiteindelijk moet ik gewoon zeggen dat ik me ontzettend verveelde. Dat zullen de meeste lezers niet leuk vinden en wegwuiven als "slecht commentaar" maar toch is het vaak ronduit saai. The Lighthouse wist me bijna geen enkel moment te boeien. De conversaties zijn saai, de spanningen niet voelbaar en de horror erg schaars. De diepere, mythologische lagen zullen er uiteraard geweest zijn maar die zijn me niet opgevallen.

Eenmaal de horror wat meer zijn intrede doet wist het me ook niet te boeien. Het personage van Pattinson, waar de meeste magie van moet komen, wist voor mij niet tot leven te komen. Dafoe is eigenlijk meer een bijpersonage, maar stukken interessanter dan Pattinson. Verder is de afdaling naar gekte ook niet erg boeiend en dan duren de 109 minuten snel te lang.

Ondanks dat de opzet en de look sfeervol is, wist de film me nergens in zijn greep te houden of beklemmend te zijn. Daarnaast vond ik de chemie ook niet zo sterk, en de film in zijn geheel gewoon niet zo boeiend. Ondanks dat de visuele look angst uitademt, vond ik de horrorscenes erg "normaal" overkomen, waardoor het zwartwit aspect niet altijd meerwaarde weet te leveren, ondanks dat het er goed uitziet. Nee, dit was niks voor mij. Ik vind het prima dat horrorfilms zoals deze nu ook populair worden, maar persoonlijk is het voor mij niet zo boeiend.

avatar van bjerik76
trailer gezien bij KPN, maar deze is zonder ondertiteling, is de gehele film zonder onder ?

avatar van Shadowed
bjerik76 schreef:

Ik heb tijdens het kijken Engelse ondertiteling aangezet. Ik raad het wel aan ivb met sterk aangezette accentjes door Dafoe.

avatar van bjerik76
Shadowed schreef:

thanx

avatar van cantforgetyou
Ik sta open voor alle genres en kan genieten van een Transformer film, tot een Brokeback Mountain film en van een Gremlins film tot een Schindler's List film.
Deze film is niet slecht, maar wordt volgens mij wel véél te véél overgewaardeerd. Het verhaal is 'vaag' en de personages zijn vreemd. De dromen/hallucinaties zijn irritant. De conversaties zijn niet realistisch. Bij elkaar is het geen onvoldoende, maar ga hier niet een beetje 'arty' zitten schrijven, hoe geweldig alles is, want een film van K3 heeft nog meer inhoud.

avatar van Basto
cantforgetyou schreef:

Dat lijken me juist positieve punten. Niks zo saai als een simpel en duidelijk verhaal, voorspelbare personages, fijne hallucinaties en realistische conversaties. Een beetje wat je van een K3 film kunt verwachten.

avatar van Rmie
Erg duister..... en ik bedoel dan ----erg duister----. Film vol. met drank, geweld en gekte. Voor mij iets te veel van dit alles.