- Home
- Films
- The Animatrix
- Filtered
The Animatrix (2003)
Genre: Animatie / Sciencefiction
Speelduur: 102 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Chung, Andy Jones, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Mahiro Maeda, Kôji Morimoto en Shinichirô Watanabe
Met onder meer: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss en Julia Fletcher
IMDb beoordeling: 7,3 (81.827)
Gesproken taal: Engels en Japans
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Animatrix
"Free your mind."
Een verzameling van negen korte animatiefilms die een achtergrond beschrijven bij de Matrix-trilogie. Er wordt een beschrijving gegeven van de oorspronkelijke oorlog tussen mens en machines, die tot de creatie van de Matrix leidde.
Externe links
Acteurs en actrices
Thomas "Neo" Anderson (stemrol)
Trinity (stemrol)
The Kid (stemrol)
Jue ("Final Flight of the Osiris") / Manabu ("Beyond") (stemrol)
Alexa ("Matriculated") (stemrol)
Crew Man ("Final Flight of the Osiris") / Kaiser ("Program") (stemrol)
Thadeus ("Final Flight of Osiris") / Cop ("Kid's Story") / Agent #2 ("World Record")
Operator ("Final Flight of Osiris")
Pilot ("Final Flight of Osiris")
Crew Woman ("Final Flight of Osiris") / Nurse ("World Record") / Misha ("Beyond")
Video's en trailers
Reviews & comments
Respekked
-
- 6280 berichten
- 1196 stemmen
Best aardig.
Vooral Beyond en Detective story zijn erg goed. De animaties zijn erg afwisselend wat een behoorlijke verademing is. Vooral omdat ik tijdens Osiris hoopte dat niet alles in die stijl zou zijn. Toch zijn een aantal filmpjes behoorlijk uit het martrix verband gerukt wat de herkenbaarheid vermindert. World record snap ik bijvoorbeeld totaal niet, vind ik ook de slechtste van de 7.
Door Beyond, Dectective en de uitdieping van het originele verhaal in de Renaissance filmpjes krijgt dit project toch een ruime voldoende!
3,5*
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Allereerst wil ik even zeggen dat ik het een origineel idee vind om korte animatiefilms te maken die geinspireerd zijn op een bekende film met een interessante thematiek. Die zo blijkt hier, voor meerdere interpretaties vatbaar blijken te zijn.
Final Flight of the Osiris:
2 personages die verschillende vechttechnieken op elkaar uitproberen in de ring. Het ziet er allesbehalve houterig uit en opent dus lekker dynamisch. Op een gegeven moment worden beide personen opgeroepen om hun oefeningen in de praktijk te brengen. Dit levert fijne actie op en zelfs wat grappige momenten, bv. met die oude vrouw en de brievenbus. Die laatste lijkt een contra middel dat illustreert hoe verouderd zoiets aandoet, tevens contrastreert het op een fijne manier met de vele nieuwe technieken in deze aparte, donker geanimeerde omgeving. Het 1ste filmpje deed mij ook veel aan live - action denken. 3,75*
Renaissance & Renaissance II:
Deze 2 delen zijn veel kleurrijker. De regenboog lijkt uiteen gespat te zijn, vele kleuren lopen door elkaar heen. Waar vooral de kleuren geel en oranje mooi vermengd worden. Verder bevatten beide kortfilms een interessante, originele doorlopende thematiek. Er wordt een geheel eigen universum tot leven gebracht ondersteund door mooie muziek en soms wat lekker hysterisch snel achter elkaar gemonteerde beelden. 4,00*
A Kid `s Story:
Van alle kortfilms vond ik deze film het grappigste. Leuk, hoe je in het begin geconfronteerd wordt met een visioen van het hoofdpersonage. Terwijl hij school zit lijkt de wereld zich steeds meer tegen hem te keren waarna hij op de vlucht slaat en in dubio verkeerd wat dromenland is en wat de werkelijke wereld is. 4,50*
Detective Story:
Vooral een enorm sfeervol geschoten filmpje met prachtige zwart - wit - en zelfs zwartwit - kleurcontrasten ( de aansteker, graffiti ). Het treinstation, rijdende trams, de aanblikken van een in sneeuw gedompelde stad, de donkere bureaus, pistolen, achtervolgingen en de vele auto `s geven een fijne impressie van duistere praktijken. Tegelijkertijd zijn de personages eigentijds aangekleed, zoals het meisje met de zonnebril. Deze shortfilm deed mij denken aan film noirs als Rififi en The Third Man. 4,50*
World Record:
Leuk filmpje dat aan de kaak stelt of sportprestaties in de toekomst niet onderhevig zijn aan verschillende technieken i.p.v. aan een gezond, in topconditie verkerend lichaam. De adrenaline die de hardlopers voor de westrijd ervaarden spatte van het scherm af. Tijdens de wedstrijd enorm vertraagde beelden zodat de enkele secondes waarin gelopen werd uiteindelijk veel langer leken te zijn. 3,75*
Beyond:
Kôji Morimoto stelde mij in Memories teleur met zijn Magnetic Rose. Gelukkig revancheert hij zich hier, door voor een dromerige en zweverige invalshoek te kiezen. Prachtig hoe er ondagelijkse praktijken plaasvinden in de alledaagse realiteit. Vrolijk en fantasievol geanimeerd met dromerige muziek eronder. 4,25*
Matriculated:
Een van de mindere filmpjes. Lelijk geanimeerd. Wel grappig waren de monsters die vanuit de zee kwamen om een imperium te veroveren. Al waren de gevechten die volgden wat tam. Het gele vrouwtje met het paarse haar had nog wel wat frivools. 3,00*
Program:
Redelijke filmpje die wat doet denken aan de tijd van de middeleeuwen waarin heel wat afgevecht werd. De animatie vond ik nooit echt mooi, maar de vele apart gekozen camerastandpunten o.a. vanaf de grond vergoedden veel. 3,25*
Uiteindelijk een leuke omnibus aan animatiefilms. De speelsheid en creativiteit ervan overheersen. Het niveau wisselt maar dat heeft ook wel zijn charmes. 4*
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Vrij spectaculaire filmpjes, die wisten te charmeren of indruk te maken, maar nooit van een meesterlijk niveau waren. Visueel het interessantste, want anders, vond ik de twee van Watanabe (vooral Detective Story vond ik grafisch uitmuntend, Kid's Story was wel leuk gedaan en erg dynamisch, maar naar mijn mening toch vrij lelijk), World Record was zeker ook origineel, maar te stroef en te hoekig om echt goed te werken. Dat vond ik trouwens ook het slechtste verhaal. Visueel het geslaagdste vond ik Program, een beetje misplaatst in deze reeks en nogal ouderwets aandoend, maar met schitterende camerastandpunten en -bewegingen.
De eerste drie filmpjes waren binnen het Matrix-kader het interessantst en ook zeker niet slecht uitgewerkt, waarbij Final Flight ondanks de wat matte figuren de spectaculairste beelden van alle filmpjes wist te creëren, en de twee Renaissance fragmenten grafisch misschien wat pover (hoewel, soms ook echt knap, behoorlijk veel afwisseling te vinden) maar wel behoorlijk boeiend waren. Matriculated vond ik grappig, maar te wisselvallig zowel op gebied van scenario als grafische uitwerking om echt goed te zijn.
Eigenlijk stond er maar één filmpje op de dvd waar ik écht van onder de indruk was, ik wist ook meteen toen ik gezien had dat dat dat (dat dat dat ) van Morimoto moest zijn: erg effectief geanimeerd zonder veel show, en het enige filmpje dat ook wist te ontroeren. Niet van het niveau van wat hij in Memories liet zien, maar in deze compilatie wel het meest overtuigende.
Alles samen zeker leuk om eens gezien te hebben, genoeg variatie en creativiteit te zien, en hoewel sommige filmpjes eigenlijk weinig met het Matrix-concept doen, toch een interessante aanvulling. Op de achterkant van de dvd worden de deelnemende makers als de top van de hedendaagse anime bestempeld, daar kunnen wel een aantal vraagtekens bij gezet worden, vermoed ik. De balans:
Final Flight of the Osiris 3.0*
The Second Renaissance 4.0*
Kid's Story 3.0*
World Record 2.0*
Beyond 4.5*
Program 4.0*
A Detective Story 3.5*
Matriculated 2.5*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Het nadeel van een film die bestaat uit 7 animatiefilmpjes van verschillende regisseurs is dat zo'n film nooit hoog scoort. Het zou wel toevallig zijn als je alle filmpjes even goed zou vinden. Van de 7 waren er eigenlijk maar 3 die voor mij ver boven het gemiddelde uitstaken. Dat waren "Program", "Beyond" en "A Detective Story".
"Beyond" deed mij nogal veel denken aan de animatiefilms uit de Ghibli Studios en "A Detective Story" deed mij enigszins denken aan de animatiefilm "Renaissance". De rest van de animatiefilms vond ik allemaal niet zo interessant. "Kid's Story" en "World Record" vond ik zonder meer de minste.
3,5*
Koert
-
- 251 berichten
- 2556 stemmen
The Animatrix kent een aantal pareltjes, bijvoorbeeld het filmpje met de skateboarder, de detective, of de hardloper. Deze stukjes vond ik erg verfrissend en origineel.
De delen die meer met The Matrix zelf van doen hebben vond ik daarentegen een stuk minder interessant. Die film kennen we allemaal al en dan vind ik het leuker om iets te zien wat er maar losjes op gebaseerd is. Het eerste segment van The Animatrix vond ik dan ook veel te sterk voortborduren op het origineel. Dat stuk is na zeven jaar eigenlijk ook al hopeloos verouderd. Het nadeel van computeranimatie!
Al met al wel een leuke verzameling korte animatiefilms. Hier en daar worden er echt leuke dingen gedaan, maar door de minder boeiende delen bleef ik toch niet helemaal met een voldaan gevoel achter. Misschien heb ik niet zo veel meer met The Matrix.
3.0*
Black Math
-
- 5390 berichten
- 1735 stemmen
Redelijk collectie filmpjes. Beyond stak er flink bovenuit, the Second Renaissance was ook best aardig. Matriculated was irritant als er gesproken werd, de rest van het filmpje was eigenlijk wel een leuke visuele trip. The Final Flight of the Osiris vond ik veruit de minste.
Het probleem van dit soort collecties is dat dat er altijd maar weinig bij zit dat echt leuk is. Morimoto lijkt echter altijd iets moois te creëren. Eerder verbaasde hij me al met Dimension Bomb en Magnetic Rose. Met recht mijn favoriete kortfilm regisseur.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3030 stemmen
Verrassend. Doet gemiddeld niet onder voor Genius Party (Beyond).
Final Flight of the Osiris is erg fijn, vooral de allereerste scène in combinatie met de muziek. Visueel erg mooi. Dikke 4* vooral door de opening, de rest van dit segment is wat meer standaard Matrix werk (maar zeker niet slecht).
The Second Renaissance Part I is op eigenlijk elk vlak (visueel, verhaal, muziek etc) wat minder en kon mij van alle fragmenten het minst boeien: 2*.
The Second Renaissance Part II is vervolgens weer een trede omhoog, een grote trede. Muziek is een stuk beter, een voice-over die voor de verandering (ik heb er meestal een hekel aan, terwijl het overigens dezelfde stem als bij Part I is) werkt en visueel sterk. 4*
Kid's Story's tekenstijl is wat meer blur/waziger, meer buiten de lijntjes. Een stijl die me meestal wel bevalt, zo ook hier. Achtervolging is nice, muziek goed, verhaal is redelijk boeiend. 4*
Program is redelijk, blinkt in niks echt uit, maar verveelt niet (nauwelijks). 3*
World Record heeft wat aardige (slowmo)momentjes, telkens wanneer een of meerdere Smiths te zien zijn, ziet het er goed uit, kleine 3.5*
Beyond heeft erg sterk camerawerk en standpunten, aardige belichting (zon), Haunted Mansion kent een paar erg leuke trucs, de rustige muziek is fijn, sfeertje lekker en het deed me een beetje denken aan Oshii. 4.5* - beste segment.
In A Detective Story zorgen de zwart/wit/grijs-tinten voor een aardig sfeertje. Tot het moment dat de Smiths verschijnen in de trein, vond ik het heel aardig. Daarna werd het een stuk minder, met erg matige muziek en een beetje zeurende dialogen. Jammer. 2.5*
Matriculated is de laatste en hier vond ik het abstracte, kleurrijke deel erg sterk. Characterdesign is wat minder, de gevechtjes aan het begin en eind zijn ook niet zo boeiend. Ruime 3*
3.5*
eddyeddy
-
- 207 berichten
- 207 stemmen
Prachtig begin, het zwaardgevecht die getuigde van een subtiliteit die met veel vakmanschap en oog voor detail is neergezet.
Daarna zwakte het enigszins af, waarbij we wel en extra tipje van de sluier mee kregen over het hoe en waarom, noem het, het ontstaan van de Matrix, kortom een leuke aanvulling op de Matrix reeks.
K. V.
-
- 4105 berichten
- 3594 stemmen
Deze film eens bekeken en hij is de moeite om te bekijken. Grafisch een erg sterke film. Vooral die zwart-wit episode vond 'k erg goed (niet alleen grafisch, maar ook qua verhaal en sfeer). Alleen wat jammer dat het allemaal afzonderlijke verhalen waren en het niet echt een geheel vormde.
Maar als je de kans hebt, zeker eens bekijken.
Number23
-
- 8253 berichten
- 4939 stemmen
'Only the most exceptional humans become aware of the matrix'
Ik heb er nog geen cijfer aan gegeven, het wordt maar het gemiddelde van alle filmpjes.
Final Flight of the Osiris.
Het ziet er zeer mooi uit, net als een game. Verhaaltje is niks speciaals 2.0*
The Second Renaissance: Part I.
Zeer indrukwekkend getekend en het verhaal maakt ook indruk. 3.5*
The Second Renaissance: Part II.
Ongeveer dezelfde tekenstijl, maar het verhaal is meer rechttoe rechtaan. 3.0*
Kid's Story.
De tekenstijl vind ik vreselijk en daar leidt alles onder. 1.5*
Program.
Lekker Aziatisch getekend en het gevecht is prima in beeld gebracht. 2.5*
World Record.
Een van de betere verhalen en de tekenstijl is bevreemdend, maar ook interessant. 3.0*
Beyond.
Redelijk verhaal. 2.5*
A Detective Story.
Lekker film noir sfeertje. 3.0*
Matriculated.
Te zweverig naar mijn smaak. 2.0*
Dan kom ik uit op een 2.6*
Raoul123
-
- 11 berichten
- 10 stemmen
Wat een geweldig idee om deze film uit te brengen. Verschillende kwartjes zijn gaan vallen na het zien van de film (niet zoveel dat ik er rijk mee geworden ben). De matrix trilogie is na het zien van deze film nog duidelijker. Ben benieuwd naar het volgende deel van The Matrix die als het goed is niet heel lang meer op zich laat wachten.
DVD-T
-
- 15378 berichten
- 2839 stemmen
Leuke animatie film(pjes) die meer meegeven aan de wereld van de Matrix.
Bedacht om de wereld uit te breiden in verschillende type media. Niet alle verhalen zijn even goed. Final Flight, The Second Rennaisance en Detective Story vond ik de beste in het vertellen van een verhaal en fantastisch gebruik van animatie. De andere korte films zijn ook goed, maar konden mij minder brengen dan genoemde drie verhalen.World Record is toch duidelijk wel de minste van allemaal. Toch nog een heel stuk beter in vertellen van een verhaal in een kortere tijd dan de Wachowski's hebben gepresteerd in de laatste twee films.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film die bestaat uit een verzameling van negen korte animatiefilms die zich allemaal afspelen binnen het universum van de Matrix. Alle negen segmenten hebben hun eigen verhaaltje en ook hun eigen animatie-stijl, waardoor het geheel gemakkelijk wegkijkt. Visueel dan ook zeker mooi te noemen en alhoewel het goed past bij de Matrix, zie ik toch liever de films.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11969 stemmen
Fijne herziening.
Vroeger was ik geen geweldig fan van deze omnibus, maar ik heb het me deze keer wat makkelijker gemaakt. Sinds een tijdje heb ik het principe om steeds de originele dub te kijken maar laten varen, specifiek dan voor Japanse animatie gemaakt met Amerikaans geld. Het stoort gewoon en neemt teveel weg van de algemene ervaring.
Enkel bij Final Flight of the Osiris klinkt de Japanse dub een beetje vreemd, verder is het echt een verademing, waardoor de meeste shorts ook gewoon veel beter tot hun recht komen. Het helpt verder ook dat de wat zwaardere, serieuzere stijlen die hier gehanteerd worden ook niet zo vaak meer terug te vinden zijn binnen het huidige anime aanbod, maakt een herziening toch net wat fijner.
Chung's short blijft veruit de slechtste, Osiris begint goed maar eindigt erg matig, verder is het allemaal van voldoende kwaliteit tot ronduit schitterend. Erg van genoten, met Beyond nog steeds als absolute uischieter, maar World Record als nieuwe favoriet erachter.
4.0* en een uitgebreide review
Shadowed
-
- 8378 berichten
- 5266 stemmen
Leuke anthologie.
The Animatrix was een film die ik al voor een langere tijd op het oog had, maar het kwam er niet echt van. Als fan van het bronmateriaal is dit echter een animefilm die ik niet echt kan laten schieten. Ondanks dat ik eerder had verwacht dat het resultaat me zou tegenvallen, bleek het een erg competent stukje animatie te zijn.
Vooral de eerste drie stukjes vond ik erg sterk. Het helpt dan ook dat twee daarvan direct op elkaar aansluiten. Gaandeweg kregen we allerlei filmpjes te zien met allemaal hun eigen stilering, maar ook met een inhoud die het wat mij betreft niet kan halen bij de eerste drie stukjes. Het zijn dan ook vooral die stukjes die de film integraal over de lijn trekken voor me.
Wat ik vooral constant voelde, is dat deze film niet helemaal doordacht is als geheel. Dat geen stukje op elkaar aansluit met uitzondering van "The Second Renaissance" had ik al verwacht, maar in zijn geheel voelde de film erg aan als een paar makers die hun eigen ding doen met het bronmateriaal dat ze aangereikt krijgen. Niet elk stukje voelt echt gerechtvaardigd aan, en voor een film die letterlijk moet aansluiten op het oorsprongsmateriaal vind ik dat wel kwalijk.
Verder is niet elk stukje even boeiend, sommige stukjes gingen volledig langs me heen, maar daartegenover staat wel een film die er goed in slaagt om redelijk hetzelfde niveau aan te houden. Sommige stukken zijn wat gewelddadiger (opvallend bloederig zelfs) terwijl andere stukjes eerder wat meer verdwijnen in sciencefiction en technologie.
Al bij al heb ik me best goed vermaakt met deze animefilm. Er zijn er niet zoveel die me goed liggen, maar daarom helpt het dan ook dat ik de Engelse dub heb gekeken en de film consistent dezelfde flow kan aanhouden. Misschien niet voor iedere liefhebber iets waar hij of zij op zit te wachten, verder wel leuk vermaak dat niet te lang doorratelt.
Pre- en sequels
The Matrix Resurrections
2021
298 reacties
The Matrix Revolutions
2003
1.629 reacties
The Matrix Reloaded
2003
1.869 reacties
The Matrix
1999
2.336 reacties
Het laatste nieuws
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer in nieuwe misdaadfilm 'Caught Stealing'
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, acteur ontkent
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
Bekijk ook
Hadashi no Gen
Animatie / Drama, 1983
15 reacties
Tekkon Kinkurîto
Animatie, 2006
118 reacties
Akira
Animatie / Sciencefiction, 1988
342 reacties
Innocence
Animatie / Sciencefiction, 2004
399 reacties
Kôkaku Kidôtai
Animatie / Sciencefiction, 1995
364 reacties
Kontroll
Komedie / Misdaad, 2003
44 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentievechtsportenhackerpost-apocalyptischvirtuele realiteitdystopiecyberpunkalternate realitymatrix animecollection of short films action herosupernatural powerpost apocalyptic
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.