The Matrix Revolutions (2003)

3,24

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Hugo Weaving en Carrie-Anne Moss

Terwijl het een kwestie van uren is voor de machines Zion binnen zullen dringen moeten Trinity en Morpheus op zoek naar Neo, die gevangen zit in een wereld tussen de Matrix en de echte wereld. Wanneer het gevecht tussen de machines en de bewoners van Zion begint probeert Neo definitief af te rekenen met Agent Smith.

1602 BERICHTEN33 MENINGEN

Korbie
geplaatst: 22 april 2013, 22:47 uur [permalink]
Qua actie en visuele effecten ben ik verbijsterd, maar de film breekt af door haar ongelofelijke pretentie. Wel een lekkerder tempo dan deel 2, maar doet afbreuk aan het origineel. Vermakelijke film, maar verder kom ik dan ook niet.

geplaatst: 17 maart 2014, 18:47 uur [permalink]
gauke schreef:
....en toch vind ik het de minste van de drie, ook als ik alle delen na elkaar afspeel.

Voor mij werden de hooggespannen verwachtingen niet beantwoord; het plot was te warrig; in het algemeen was het een gedrang van gevechten en werden er diverse wijsheden voorgeschoteld, maar nauwelijks oplossingen geboden: veel bleef onopgehelderd en voor mij als kijker bleef er toch teveel ruimte voor speculaties. De speciale effecten waren ronduit (visueel) fantastisch.

avatar van Elokuva
geplaatst: 15 juli 2014, 13:17 uur [permalink]
Het derde deel van deze film was in alles een 'overtreffen' van wat in het eerste en tweede deel werd vertoont. Waar het in deel I nog menselijk en redelijk analoog was is het in dit laatste deel vooral digitaal. Dat is ook duidelijk terug te zien.

Hoewel deel I uitblonk is dit derde een laatste deel toch zeker aanbevelenswaardig.

avatar van Thomas83
geplaatst: 11 oktober 2014, 21:18 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat viel me allemaal erg me na The Matrix Reloaded. Zonder de boel voor te kauwen vertelt deze film het verhaal een stuk duidelijker (al durf ik niet uit te sluiten dat ik het beter in me op kon nemen doordat ik me na de tweede film wat heb ingelezen) en het tempo is over de gehele film ook wat prettiger. Al vond ik die Trainman niet zo bijzonder veel toevoegen. Ook wel jammer dat Gloria Foster er niet meer bij was omdat ze inmiddels was overleden.

Niet geheel verrassend hebben wat van de naamloze figuren uit de vorige film nu een meer prominente rol. Roland is helaas wel de typische starre autoritaire leider en de aandacht voor Morpheus-Niobe-Lock en de vrouw van Lock had van mij niet zo gehoeven. Die Kid is ook wel een beetje vervelend, om van die Merovingian met zijn aangedikte accent maar te zwijgen. Weaving is gelukkig weer prima, al gaat hij er 1 scène wat overheen met van dat boosaardig gekakel.

De slag om Zion is technisch indrukwekkend (de CGI is na de mindere tweede film weer op niveau), maar ook wel wat onoverzichtelijk. De robots komen massaal, en het ontwerp van de Sentinels en Zion helpt ook niet echt mee. Wel haast verfrissend dat er eens niet met lasers wordt geschoten maar ouderwets met kogels. Hoewel dat misschien ook logisch is omdat in de gevechten van Neo etc. ook gewoon kogels werden gebruikt.

De gevechten van Neo en zijn aanhang zijn wel minder spectaculair doordat veel buiten The Matrix plaatsvinden. Maar daardoor is het wel extra mooi als in het grote slotstuk de confrontatie tussen Neo en Agent Smith volgt, fraai vormgegeven in de regen. Al vond ik het niet eens zo heel memorabel eigenlijk. Dat is wel een beetje iets wat ontbreekt in de film, de scènes die je echt bijblijven.

Het verhaal vond ik dan wel weer naar behoren. Het einde beviel me goed. Dat nummer dat ze tijdens de aftiteling draaien is lekker. Ook een hoogtepuntje is als Neo en Trinity even boven de wolken vliegen en de zon voor het eerst zien. Verder is de sterfscène van Trinity vooral grappig omdat Reeves zo ongelofelijk slecht acteert. In deze film maken ze de fout het een en ander van zijn acteertalent te vragen. Desondanks een betere film dan zijn voorganger. 3.0*.

avatar van tbouwh
geplaatst: 10 december 2014, 20:13 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk teleurstellend slot van de Matrix-trilogie. Ik was er reeds op bedacht; na het fabelachtig goede eerste deel en het al veel,veel mindere vervolg lag het bij mij niet voor de hand dat deel 3 een kraker van jewelste zou worden. Dat bleek ook het geval. Wat betreft actie is er genoeg te beleven, maar de plotlijntjes zijn tamelijk braaf, en evenals in deel 2 is het filosofische aspect veel minder bevredigend vertegenwoordigd. Ook het acteerwerk van Reeves en diens tegenspeler is weer erg clichématig; het acteerwerk zorgt überhaupt nergens voor hoogtepunten, en geloofwaardige emoties zijn ver te zoeken. De film lijkt verdeeld in drie delen: het gedeelte met de Merovingiaan, waarbij Neo wordt teruggehaald, een 2e gedeelte met de 'battle' en een 3e gedeelte waarin Neo de wereld red en alles goedkomt. De strijd met de Sentinels is aardig in beeld gebracht, maar echt te boeien weet de slag nooit. Speciale effecten zijn dan wel weer prima. De scenes tussen Neo en Smith zien er altijd heerlijk surrealistisch uit. Genieten moet je in deze film dan ook vooral van het luchtige sf-verhaal, waarin de actie centraal staat. Diepgang zit er, in tegenstelling tot bij deel 1, niet in, al wordt daar met het Orakel nog wel een redelijke poging toe gedaan.
Het einde bevredigt niet, maar stelt ook niet teleur; the Matrix Revolutions is een tamelijk vlakke slotfilm, die niet echt ondermaats is, maar ook niet direct tot mijn lijstje aanraders zal behoren.

avatar van IH88
geplaatst: 24 juli 2015, 13:17 uur [permalink]
Redelijke afsluiter van een trilogie die piekte in de eerste film maar zichzelf daarna verliest in een warrig plot, te veel CGI, pretentieuze dialogen en niet bijster sterke acteerprestaties. Het laatste deel is het ene grote gevecht na het andere zonder veel diepgang. Nu hoeft dat geen probleem te zijn (Mad Max: Fury Road is een goed voorbeeld) maar hier is het allemaal onoverzichtelijk en erger, je leeft niet echt mee met de personages.

avatar van svenmen1988
geplaatst: 30 augustus 2015, 14:40 uur [permalink]
Deze films zijn filosofisch zeer interessant. Neo ontdekt dat zijn leven niet echt is, dat de dingen die hij meent te ervaren niet plaatsvinden. In werkelijkheid zit hij in een soort cocon met allemaal slangen aan zijn hoofd waardoor hij is aangesloten op een vrituele realtiteit, de Matrix. De machines hebben de macht overgenomen. Ze kunnen geen enegrie meer van de zon krijgen, die schijnt niet meer, en daarom gebruiken ze de warmte die mensen afgeven. Neo weet zich, met behulp van een clubje rebellen, los te koppelen van de machine zodat hij weer echt gaat leven. Veel interessante vragen komen aan de orde. Zo wil één van de personages na zijn bevrijding uit de macht van de machine terug naar de virtuele werkelijkheid omdat hij meent dat het leven daar prettiger is. Is het echte altijd wel te prevaleren boven het onechte? Is de werkelijkheid wel beter dan schijn? Weet je wel zeker dat de dingen die je ziet, ruikt, proeft en voelt echt zijn?

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: 4 september 2015, 17:22 uur [permalink]
Dit derde en laatste deel is weer technisch zó volmaakt en zó fraai om naar te kijken dat ik haast zou vergeten dat het eerste uur me qua plot eigenlijk totaal niet boeit. Dan komt de "belegering" van Zion door de sentinels en de diggers, waarbij zowel de bewegingen van de vechtrobots (die me qua uiterlijk soms deden denken aan het afgewezen ontwerp van Robocop uit de oorspronkelijke film van Paul Verhoeven) als de sentinels onwaarschijnlijk goed en natuurlijk overkwamen: die twintig hectische minuten vormen voor mij het hoogtepunt van de film. Het daaropvolgende gesprek tussen Neo en de lachwekkende God Machine komt dan weer als een enorme afknapper, en dan moet het eindeloze en totaal buitensporige slotgevecht nog komen – gaan Neo en Smith nou alwéér knokken? Gaap! En kan Jada Pinkett Smith nog iets anders doen dan furieus kijken en haar lippen samenpersen? En wat is die Mary Alice irritant zeg, ik dacht dat het oorspronkelijke Orakel al een pedante wijsneus was maar deze identiek intonerende imitatie is zo mogelijk nóg ergerlijker. Al deze overdenkingen komen in mij op omdat dit deel dramatisch totaal overbodig is, en omdat al die pseudo-spirituele flauwekul (Neo die in zijn blindheid juist kan zien, whoa!) me steeds meer gaat storen... Genoeg gezegd.

avatar van DVD-T
geplaatst: 11 oktober 2015, 13:17 uur [permalink]
Laatste deel in de trilogie en toch een beetje een teleurstelling.

De ultieme confrontatie tussen The Matrix en de echte wereld wordt een hele lange tijd uitgesteld. Er gaat weer heel wat doelloze dialoog en uitleg aan voor af. De Wachowski's hebben het zichzelf totaal niet gemakkelijk gemaakt door dit keer een wat simpeler verhaal en plot voor te schotelen dan zichzelf in allerlei moeilijke bochten te wringen om daar niet weer uit te kunnen komen.

De film had op bepaalde punten kunnen worden ingekort. Zoveel overbodige scenes zitten er in. Toch blijft er genoeg kundig filmmaken over om dit niet op een totale teleurstelling te laten uitlopen. De designs, gebruik van kleur, fotografie, muziek/geluid en visual effects zijn van een zeer hoog niveau. De ongeloofwaardige effecten die vooral het tweede deel plaagden zijn hierin zoveel beter geworden.

Ook een zeer goede keuze om veel van de actie in de echte wereld te laten afspelen en is dan ook een hoop gaande in het tweede deel van Revolutions. Het laatste gevecht is behoorlijk episch. Misschien wel iets te aangezien je het na een paar minuten wel gelooft en min of meer doet verlangen naar het einde. En dan doel ik vooral op de vele Dragonball Z momenten. Verschrikkelijk. Het einde was zoals ik verwacht had. Dus geen echte verassingen daar meer.

Het derde deel is een enorme anticlimax binnen de serie en had zoveel meer kunnen zijn dan dat het nu is.

avatar van IH88
geplaatst: 16 oktober 2015, 09:16 uur [permalink]
The Matrix Revolutions

Dit laatste deel moet het verhaal op een overtuigende manier tot een einde brengen. Het gevecht om Zion, de reis van Neo en Trinity naar het hart van de Matrix, het laatste gevecht tussen Neo en Agent Smith etc. Alles voelt episch aan. Helaas voelt het ook wat leeg aan. De meeste personages zijn bordkarton dun en het gevecht om Zion is indrukwekkend maar je wordt zo murw gebeukt met Sentinels en beschietingen dat het je op een gegeven niet meer uitmaakt wat er met Zion gebeurd en wie er doodgaat. Het gevecht wordt ook een beetje fantasieloos opgediend. De reis van Neo en Trinity naar het centrum van de Matrix is in het begin redelijk saai maar naarmate de reis vordert wordt het spannender en dramatischer. Dat komt ook omdat je in tegenstelling tot de karakters in Zion wel met Neo en Trinity meeleeft. Morpheus hangt er weer een beetje bij en het is frustrerend om zo'n interessant karakter zo te zien eindigen.

The Matrix Revolutions is al met al een redelijke afsluiter van een trilogie die piekte in de eerste film maar zichzelf daarna verliest in een warrig plot, te veel CGI, pretentieuze dialogen en niet bijster sterke acteerprestaties. Het laatste deel is het ene grote gevecht na het andere zonder veel diepgang. Nu hoeft dat geen probleem te zijn maar hier is het allemaal onoverzichtelijk en erger, je leeft niet echt mee met de personages. Halve ster erbij voor het laatste gevecht tussen Agent Smith en Neo, fantastisch. Hugo Weaving is ook de acteur die er ver bovenuit steekt.

avatar van woeler82
geplaatst: 13 april, 00:31 uur [permalink]
Ik vind de triologie zeer geslaagd, en omdat sciene fiction mijn favorieten zijn , is het laatste deel een mooie afsluiting 😜

avatar van thoyouknow1980
geplaatst: 10 juli, 22:39 uur [permalink]
Waanzinnig toffe films die Matrix trilogie 😄
Alles zit hier in voor de actieliefhebber.
Geweldige sfeer,karakters,boeiend verhaal en had ik al gezegd lekker veel actie!!!
Dit derde deel vind ik zelf het tofste omdat alles nu tot een Grande finale lijdt.
Ik zou zeggen ga er lekker voor zitten en geniet van deze brute sf-actie film 🙂