The Matrix Revolutions (2003)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Hugo Weaving en Carrie-Anne Moss

Terwijl het een kwestie van uren is voor de machines Zion binnen zullen dringen moeten Trinity en Morpheus op zoek naar Neo, die gevangen zit in een wereld tussen de Matrix en de echte wereld. Wanneer het gevecht tussen de machines en de bewoners van Zion begint probeert Neo definitief af te rekenen met Agent Smith.

avatar van Ceeda7
Duidelijk de zwaktste van de 3. Het verhaal van Neo raakt op een zijspoor voor 40minuten, tot ze hem opeens nodig hebben voor het ultieme gevecht dat 10m te lang duurt. Lijkt een beetje op de Frodoqueeste me dunkt.

avatar van JustMike
Neder0001 schreef:
When Sheldon gets stuck with a physics problem in January 2010, Leonard tells Howard:

"I haven't seen him this stuck since he tried to figure out the third Matrix movie."

Ja, die weet ik nog.
Er was ook zo'n gesprek of howard wel goed genoeg voor de NASA. En toen zei Sheldon:

He recommended that i go see the third matrix movie, because it was and i quote "As good as the first one"

avatar van rep_robert
The Matrix: Revolutions schiet overduidelijk uit de bocht. De filosofische insteek van de eerdere delen wordt losgelaten en nergens voelt de film meer fris en origineel aan. Het gevolg is dat de Wachowski's een standaard blockbuster hebben gemaakt hier. Ook door het gebrek aan boeiende en actie scenes in the Matrix zelf zorgen ervoor dat de film als een standaard invasie Sci-fi aanvoelt. Wat dat betreft had de film ook beter Zion: Revolutions kunnen heten. Het plot is volkomen inwisselbaar en heeft weinig meer te maken met het origineel.

Toch nog 3 sterren omdat het als film zelf wel voldoet. Het niveau van deel 1 en deel 2 wordt nergens gehaald.

Gister na een lange tijd weer eens gezien. Maf hoe films toch steeds veranderen als je ze na een lange tijd weer eens ziet. De films zelf veranderen natuurlijk niet, maar je bent zelf degene die verandert.

Soms veranderen de films positief, meestal toch een tikkeltje negatief omdat je de eerste keer eerder dr in meegaat dan kritisch of objectief naar de film gaat kijken. Misschien dat dat met de jaren beter gaat. De Matrix is in ieder geval een film uit mijn jonge jaren.

Ik houd van de Matrix, het hele idee is geniaal, niet zover gezocht als sommigen misschien denken. Het heeft meerdere kanten, de betekenis van het verhaal. Met de film word er met de filosofie gespeeld. Hier en daar wat aangedikt voor het drama wat de ene film ook beter maakt dan de ander.

Dit derde deel probeert een waardige afsluiting te zijn van de serie en slaagt daar wat mij betreft prima in. Misschien had het eindgevecht nog wat spectaculairder gekund maar de losse eindjes worden mooi aan mekaar geknoopt.

Een heerlijke film die een mooi einde maakt aan een heerlijke reeks. Een waardige afsluiter.

Dit derde deel biedt meer aktie dan de eerste twee delen. Ik ben er best tevreden mee en kan niet echt zeggen welk deel nu het beste is. Bij het origineel moet je even goed je kop erbij houden en daarna zijn de twee vervolgen wat eenvoudiger te volgen. Goede trilogie !! Ben benieuwd naar het vierde deel !!!

avatar van tristanrc1
Het derde deel, natuurlijk weer spektakel! Eigenlijk te veel van het goede... De filosofie is aan de kant geschoven en word vervangen door special effects en nieuwe technieken. Al met al toch beter de het tweede deel. Hoewel ik de scene met de aanvallende robots veel te lang.

avatar van jimmydl
In tegenstelling tot mijn bovenbuurman vind ik helemaal niet dat de filosofie aan de kant is geschoven. Sterker nog, de film is een en al filosofie en elke vorm van S-F is slechts een filosofische metafoor.

Drie scenes die er bovenuit staken:
- De scenes met het orakel. Elk gesprek met deze vrouw is van existentialistisch niveau. I.e. er wordt nooit aan de raadpleger vertelt wat, hoe, wanneer hij iets moet doen of laten. Altijd wordt deze aangemoedigd zelf een beslissing te nemen en te vertrouwen op diens individualiteit en autonomie. Dus doen wat je zelf 'wil' in plaats van wat anderen willen (niet afgaan op rationaliteit);
- Als Smith in het eindgevecht zich afvraagt waarom Neo persisteert in zijn verzet middels de volgende, geniale bewoording:
The temporary constructs of a feeble human intellect trying desperately to justify an existence that is without meaning or purpose. And all of them as artificial as the Matrix itself, although only a human mind could invent something as insipid as love.

Vrij vertaald, zegt hij m.i.:waarom doe je de moeite voor de mensheid? Zij is stom en zal zich altijd vastklampen aan essentie (voorgegeven zin: naastenliefde, medelijden en ethiek). Zij verdient het niet (en kan het ook niet aan) om in een 'niets', essentieloze wereld, te leven (Zion). omdat ze altijd terugvallen op die kleinzielige menselijkheid.
1-0 voor Smith, Neo heeft er geen verbaal antwoord op.

- Het einde impliceert voor mij dat er een wereld is ontstaan waarbij iedereen vrij is. Dit klinkt abstract en daarom is mijn specifiekere interpretatie: Een wereld waarin kinderen, al opgroeiende, niet langer worden geïndoctrineerd door hun opvoeders met bederfelijke waarden (heb je naasten lief, heb medelijden, hard werken, huisje boompje beestje, zoek geluk, etc.).

Want:
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently. F. Nietzsche.

puckb96
het laatste deel in de reeks.
deel 3 is naar mijn mening beter dan het tweede deel.
deeltje 2 was wel oké maar het duurde even voordat het verhaal en met name de actie werkelijk op gang kwamen.
in dit deel is er meer actie en komt het meer tot zijn climax.
toch vind ik toch echt dat er in sommige scènes van matrix films teveel aandacht wordt gegeven. na een tijdje mag ie wel weer verder gaan.

erik1677
Zit Inderdaad veel actie in, maar is voor min gevoel toch allemaal een beetje to much, met die sentinels!
Een grote special effects show zonder verhaal.
Wel donders goed gedaan overigens, maar het pakt me gewoon op een of andere manier niet.
Het eerste deel blijft het beste vind ik.

avatar van Angelo2
Gelukkig beter dan zijn voorganger. Volop CGI geweld op de buis en zag er allemaal goed uit. Verhaal was ook boeiend genoeg. Genoeg stof om er op los te filosoferen hoewel sommige daarin een beetje doordrijven. Zie je trouwens wel vaker. voorsl bij Lynch films en die van de Coen Brothers.

avatar van rolfkunst
Vraagje: Zijn er ook boeken van uitgegeven?

avatar van John Lee Hooker
Het hele concept is nu wel bekend maar alles wordt hier uit de kast gehaald en dat is geweldig. Na ongeveer een uur krijgen we alleen maar schitterende actie voorgeschoteld met wederom fantastische special-effects. Het is hier en daar zeker voorspelbaar maar aangezien dat in deze trilogy een standaard gegeven is vind ik dat geen belemmering meer. Verder vrij verassend dat Trinity stierf en zo verdwenen mijn angsten voor een zoetsappig einde. Hugo Weaving is ook weer geniaal en blinkt toch wel uit onder de cast als Agent Smith.

avatar van zicht
Deze heb ik nu ook gezien, maar is wel een paar dagen nadat ik deel 1 en 2 achterelkaar aan gezien had. Deze is wat mij betreft duidelijk over de top. Bijna niets meer over Neo en zijn bijzondere en geheime krachten. Dit is duidelijk wel een science fiction film. Erg veel geweld en weinig verhaal.

Voor mij waren deel 1 en 2 duidelijk mooi genoeg geweest, deze is echt teveel van het goede heb ik het idee.

avatar van mnrk
You were right Smith. You're always right. It was inevitable.

Deze 3e Matrix film door de Wachowski broers is een waardige afsluiter van een geweldige triologie....

Het verhaal gaat weer prima verder en komt uiteindelijk tot een geweldig slot....

Het acteerwerk is ook weer in orde en de gehele cast uit de vorige 2 delen is weer van de partij...

Wederom zijn de special effect's super en komt het mooi over....de Sentinels aanval ziet er super uit en natuurlijk het eindgevecht tussen Neo en Agent Smith is helemaal super om naar te kijken....

Ook de soundtrack van Don Davis is weer dik in orde....

avatar van Spetie
Mr. Anderson. Welcome back, we missed you.

The Matrix Revolutions is het derde deel van de Matrix-trilogie en voor mij tevens ook het minste deel. Waar veel mensen teleurgesteld werden door het tweede deel, vond ik vooral deze film behoorlijk teleurstellend. Het geweldige gevoel dat ik had bij de eerste film, de geweldige actie van het tweede deel, daar heeft dit derde deel toch veel minder van. De aanval op Zion is een fantastisch spektakel om te zien en is zo goed gemaakt, dat je nauwelijks meer ziet wat er uit de computer is komen rollen en wat niet. Het duurt alleen echter wel heel lang en dat zorgt ervoor dat het op het einde toch minder boeit omdat ik de gevechten tussen de machines allemaal wat minder boeiend vind dan de gevechten tussen personages.

De grote finale tussen Neo en agent Smith mag er zijn. Het is een fantastisch spektakel en op actiegebied duidelijk het hoogtepunt van de film. Ondanks dit, valt het uiteindelijke einde mij toch een beetje tegen. Het neemt mijns inziens niet alle vragen weg, die er na het einde van Reloaded overbleven. Verhaaltechnisch sneeuwt deze film ook wat onder. En waar het in de vorige film nog werd gecompenseerd door de fijne actie, kon de actie dit manco voor mij in deze film niet wegnemen.

Ik ben daarom zeker niet tevreden met deze film. Het is duidelijk het minste deel en de uiteindelijke afloop is niet helemaal bevredigend.

actie top!!!! Einde duurt te lang.... Dialogen slaan nergens op.... haalt ok het niveau van deel 2 niet eens.. laat staan deel 1.. Maar wederom.... heerlijk actiescenes!!!

avatar van mar007
weer eens herzien en weer van genoten.
ik vind het niets minder dan de andere twee delen,geef deze film dus ook 4 sterren.
the matrix en the matrix revolutions blijven geweldige films en na zovaak gezien te hebben
verveelt het nog steeds niet.
het blijft een lust voor het oog en ik vind het een van de orgineelste films ooit.

congo
The Matrix Revolutions is een pijnlijk slechte en teleurstellende afsluiter van een zeer creatieve film trilogie.

Het eerste deel zie ik als een absoluut meesterwerk en vind ik sterker nog 1 van de meest creatieve films uit het genre. Ik heb echter geen idee waarom de Wachowski gebroeders hierop verder hebben geborduurd, want beiden vervolgfilms zijn erg onzinnige films. De dialoog al. Ik weet het, het komt allemaal zeer intelligent over. Maar waar gaat het nou eigenlijk over? Het is namelijk niets meer dan gelul. Helaas is er ook het vreemde besluit genomen om de actie en special effects voor te laten gaan in plaats van de personages en de ideeën. Ik heb niets tegen al die mikmak, maar als er voor de rest geen enig greintje vernieuwing is, dan vind ik het voor de rest ook niet meer interessant. Ook de vervanging van Gloria Foster als Het Orakel heb ik niks op tegen. Maar dan die belachelijke verwijzing van "you recognize me, Morpheus? That's okay, I don't recognize myself either". Alsof we zelf niet snappen dat dat Het Orakel is.

Ook qua special effects vind ik het niets vernieuwend. In The Matrix Reloaded zagen we al een paar herhalingen zoals Neo die kogels weet te stoppen maar hier is ook weinig verbetering. Het grote machine gevecht in Zion met de Sentinels vind ik eerlijk gezegd wel erg simpel gedaan en ook wat er voor de rest gebeurd is ook best wel ongeloofwaardig zoals dat joch dat gewoon die machine kan overnemen nader het eind zonder dat de Sentinels hem zien. Het enige wat misschien nog een beetje indrukwekkend overkwam waren sommige van de shots tijdens de eindstrijd tussen Neo en Agent Smith. Die grote regenbol zag er wel heel erg fraai uit. Maar voor de rest is dat ook niets meer van mensen die elkaar raken en vervolgens weer beiden terug worden gestompt naar waar ze begonnen met vechten.

Helaas is The Matrix Revolutions niets meer dan een op herhaling vatbare film. Als je deel 1 hebt gezien, heb je de rest EIGENLIJK ook al gezien.

@congo

ben het niet met je eens,vond the matrix revolutions juist heel anders dan deel 1.
ik kon de actie en special effects erg waarderen en het verhaal is goed uitgewerkt.
ook het einde van de film is goed over nagedacht.
ik vind dat de film wel meer verdient als 1 ster maar ieder zijn mening,jouw beleving
is anders dan de mijne en dat mag

avatar van Angelo2
congo schreef:

Deel 1 is totaal anders dan deel 3 Zeker geen herhaling dus.

congo
Ik doelde meer op de actie en op de visuele effecten. Er zit totaal geen vernieuwing in.

avatar van Annik
Waar 1 zo goed begon zwakken 2 en 3 toch wel een beetje af. Het wordt wel zo computer geanimeerd in sommige scenes dat de film absoluut niet meer realistisch is. Nog steeds doen de acteurs hun uiterste best er iets van te maken en dat lukt ze ook, zeker weten, maar als je het eind ziet van deze film denk je toch 'wat nu?'. Is Neo nu dood of niet? Gaat alles nu weer verder zoals het eerst ging (Morpheus die mensen naar de echte wereld haalde)? We zullen er nooit achter komen.
Nog steeds een goede film, maar kan absoluut niet tippen aan The Matrix.

vond anders deel 1 ook niet realistisch

avatar van m1chel
Angelo2 schreef:

Deel 1 is totaal anders dan deel 3 Zeker geen herhaling dus.
Herhaling? Nee. Maar wel erg voorspelbaar en dat was heel erg jammer vond ik. Echt simpel zat het ook niet in elkaar, maar het werd wel afgeraffeld. Ik ben het in grote lijnen met Congo eens. Hier had veel meer in gezeten. Deel 2 vond ik ook nog wel goed, maar deze was echt een grote teleurstelling hoor.

Deel 1 onderscheid zich inderdaad van de rest, maar 2 en 3 zijn wel degelijk van het zelfde laken een pak hoor. Tegenvaller voor mij helaas.

mar007 schreef:
vond anders deel 1 ook niet realistisch

Realisme is hier ook niet te zoeken.

m1chel schreef:

Helemaal mee eens. Slappe hap de twee vervolgen. Allebei! BTW, deel 2 is nog enigszins vermakelijk, maar dit derde en laatste deel is gewoon onzinnig en visueel erg saai.

avatar van Goodfella_88
beste deel

wapner
Als actiefilm erg vermakelijk, maar in z'n geheel eigenlijk too much.

Het voelt aan als een grote special effects show maar het verhaal wil helemaal geen ene kant op. Ook de gevecht-scène met de Sentinels in Zion is langdradig en word op begeven moment eentonig.

avatar van Cinema072

Helemaal mee eens!

avatar van supadragon8
vond het nog een aardig deel. wel een stuk minder dan het eerste en reloaded.

toch een half puntje extra voor dat mooi eindgevecht

avatar van tommykonijn
Mr. Anderson, welcome back! We missed you.

In The Matrix-trilogie ben ik eigenlijk alleen geïnteresseerd geraakt omdat het van de regisseurs van Cloud Atlas is, een film waar ik zowel voor als na het zien erg enthousiast over was. Direct het eerste deel bekeken en dat is een prachtige film waar ik eigenlijk niks op aan te merken had. Tegen mijn verwachtingen in beviel me ook het tweede deel goed. Genoeg redenen om ook het slotstuk van deze reeks te bekijken.

Ik moet toch zeggen dat ik dit deel het minst sterk vond. De actie is weergaloos; prachtig in beeld gebracht. Dit is iets wat ik over alle films die geregisseerd of geschreven door de Wachowski's zijn kan zeggen. Lijkt me prachtig om dat in de bioscoop gezien te hebben. Waarom dan toch niet zo enthousiast? Het is een beetje té veel. De actiescenes worden lang uitgerekt, en opzicht was dat nog niet zo'n probleem geweest als ze niet eerst het plotje van Neo en Trinity aan de kant schuifden. Ik denk dat het een heel stuk beter had uitgepakt als het gevecht tussen Smith en Neo werd afgewisseld met de aanval op Zion. Beide gebeurtenissen zijn een visueel feest en interessant, maar het duurt gewoon echt iets te lang. Daarnaast: The Matrix zelf heeft maar een bijrolletje. Iets wat ik heel jammer vond. De film gaat wel verder waar deel 2 eindigde, maar toch hoorden de eerste twee films meer bij elkaar als deze. Ik weet niet waarom maar toch voelde dit meer als een losstaande film, terwijl het dat absoluut niet is. Er hangt een andere sfeer in de film. Het heeft niet meer zo veel te maken met waar het uiteindelijk mee begon.

Toch vind ik The Matrix Revolutions ook op genoeg vlakken de moeite waard. Het acteerwerk is prima van de gehele cast. Keanu Reeves vertolkt Neo op een goede manier en ook de overige castleden brengen hun rol goed over. Hugo Weaving speelt wat mij betreft nog steeds het leukste personage: Agent Smith. Jammer dat de kloons niet in actie mochten komen zoals in de voorgaande delen, maar het gevecht tussen de twee zag er absoluut goed uit. Ondanks dat ik vind dat het in deze film iets te ver ging op sommige momenten vind ik het ook nog steeds briljant dat de Wachowski's met een verhaal als dit op de proppen komen. Tot in de details doordacht. Heel knap! De film verveelt ook niet. Hij weet je ook door de hoeveelheid actie de hele tijd te interesseren en ook de dialogen zijn interessant: een goed geschreven script. De score van Don Davis heb ik geloof ik nog niet genoemd: die sluit prima aan bij de gebeurrtenissen die zich voordoen in de film. Voorspelbaar kan ik de film ook niet noemen, want de plotwendingen zag ik niet aankomen.

Dus over het algemeen kan ik toch wel zeggen dat ik tevreden ben over deze film. De film heeft absoluut goede elementen, maar ook de bovengenoemde nadelen. Al met al is dit een mooie afsluiter van een fantastisch intrigerende trilogie. Ik had hem persoonlijk nog iets beter verwacht, maar vermakelijk en interessant is het zeker.