The Matrix Revolutions (2003)

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Hugo Weaving en Carrie-Anne Moss

Terwijl het een kwestie van uren is voor de machines Zion binnen zullen dringen moeten Trinity en Morpheus op zoek naar Neo, die gevangen zit in een wereld tussen de Matrix en de echte wereld. Wanneer het gevecht tussen de machines en de bewoners van Zion begint probeert Neo definitief af te rekenen met Agent Smith.

avatar van Al DeNiro
Net als deel twee doet Revolutions in alle opzichten (verhaal, sfeer, acteerwerk, dialogen, special effects, actie) onder aan The Matrix.

Revolutions is mij wel beter bevallen dan deel twee.

Dat is vooral te danken aan het gevecht met de Sentinels en Machine-City, wat tenminste bijzonder is.

avatar van Parisa
Minst leuke Matrix. Ik miste met name het filosofische geneuzel. Nu is dit meer een standaard out of space actiefilmpje. Zonde, maar het komt meer voor bij trilogieën. 2*

avatar van DonOswaldo
Duidelijk het slechtste deel.

Grote pluspunten zijn natuurlijk dat het visueel nog erg aardig is, de cast er nog gebleven is en dat de Wachowski's nog op de regisseurs-stoel(en) zaten. Maar echt interessant voelt het niet meer aan, met als grootste minpunt dat het zich teveel op Zion en z'n bewoners richt, wat het een beetje los wrikt van voorgaande delen en het een entertainend, maar niet heel interessant actie-scifi-werkje maakt.

Misschien is de koek ook wel een beetje op, zo hebben we in ieder geval het bewegende handje van 'kom maar' inmiddels genoeg gezien.

avatar van the new guy
Gisteren dit eind van een epos maar eens goed bekeken. Geweldige actie, maar het verhaal gaat echt te ver in mijn ogen.

avatar van Rizz
Heb hem gezien maar herinner me er helemaal niks meer van
snel weer herzien.

avatar van TinkerTex
Groots, grootser, grootst. Dit derde deel bevat de meest epische gevechten die ik tot dusver in een sciencefictionprent heb gezien. Duizenden robotinktvissen banen zich een weg door de grond om de resterende mensen uit te schakelen. Fantastische effecten en gevechten waar ik mijn pet voor afneem. Wederom ligt de nadruk op de actie, maar het verhaal is prima te doen. Al met al een waardige afsluiter.

avatar van eddyeddy
Een ander soort actie als de voorafgaande delen, breed uitgemeten je netvlies wordt zwaar op de proef gesteld. Desalniettemin een heerlijke film om naar te kijken en een afgerond geheel voor deze trilogie.....of dan toch een vervolg?

NightSpirit
Na deel 2 stond ik enigszins negatief tegenover deze film. Ik vond deel 2 niet echt geslaagd na het geniale deel 1. Toch moet ik zeggen dat deze film echt een enorm spektakel was om naar te kijken, en veel meer in de lijn van deel 1 zat. Prachtige sf scene's. Heeft eigenlijk geen moment verveeld.

maarten401
hoe heet agent smith eigenlijk

Driello
Powerplay van de Wachowskis. Een enorm gevecht, een enorm gecompliceerde dialoog. Hetmaakt deel drie in mijn ogen het minst aantrekkelijke. powerplay niet geslaagd, want het is overdaad die schaadt.

avatar van snake shit
Vond hem aan de mindere kant de eerste was de beste vond ik.

avatar van Joeri_000
Beetje rare vraag misschien hoor maar als Neo de tegenpool is van Smith waarom kan Neo zich niet klonen dan ??

avatar van dvdfreak123
minste van de drie

avatar van andijvie
Omg, kom ik er achter dat ik de matrix serie nog geen stem heb gegeven.
Gisteren voor de zoveelste keer gekeken ... t blijft gewoon onwijs. xD
Nou, dit is voor mij heel simpel een dikke 5.

Akron777
Hij is iets minder sterk dan de voorgangers, maar vind het heel vet dat de heftigste scènes dit keer in de echte wereld zitten. Zeer mooie vuurgevechten en verder ook prachtige scènes die allemaal zeer mooi gemaakt zijn. Het laatste stuk van de film is echt fantastisch. Zeer sterke afsluiter. 5*

puckb96
Matrix blijft een geweldige science-fiction trilogy. Dit derde deel vind ik ook super en een goede conclusie. Jammer dat ze geen prequel trilogy maken want ik ben zeer benieuwd naar de origins van de trilogy films. Keanu Reeves is geweldige acteur zo kan ik ook Constantine aanraden waar hij een soortgelijke rol speelt.

Laurence Fishburne: excellent! Carrie-Anne Moss gaat wel maar kan beter. En Hugo Weaving doet de das goed om met Agent Smith.

Akron777
Puckb, misschien iets interessants voor je. Ik heb zelf een de "Animatrix" dvd. Dat zijn een tiental geanimeerde filmpjes waaronder ook twee prequels. Die laten je zien hoe de hele Matrx-wereld tot stand is gekomen, waar de robots vandaan komen en hoe de echte wereld zo verschroeid is zoals die getoond wordt in deze films. Het zijn weliswaar animatiefilms (waar ik zelf niet echt dol op ben), maar op zich wel aardig. Er zit ook nog een filmpje bij over de ontdekking dat er naar Zion wordt gegraven door de machines (vlak voor Reloaded). Misschien een tip.

Rizz schreef:
Heb hem gezien maar herinner me er helemaal niks meer van
snel weer herzien.

Dat probleem heb ik inmiddels ook met The Matrix (alle delen eigenlijk). Ben van plan om ze snel weer te zien.

When Sheldon gets stuck with a physics problem in January 2010, Leonard tells Howard:

"I haven't seen him this stuck since he tried to figure out the third Matrix movie."

Onlangs deze quote gehoord bij The Big Bang Theory en na zojuist deze film weer na een lange tijd gezien te hebben sluit ik mij er ook bij aan.

Ik vond de film lange tijd vrij goed. Uiteraard kon het niet tippen aan de eerste, maar hij was goed. Tot op het eind, toen raakte de film mij echt kwijt. Ik dacht dat The Matrix een droomwereld was waarin de machines de mensen vasthouden totdat ze hun in een AA-baterij verpatsen. Aan het eind van de film gaat Neo naar de machines toe om zijn service aan te bieden om Agent Smith te stoppen, waar hij overigens niet eens in staat voor is. De machines vinden dat wel okay en besluiten te stoppen met het uitroeien van de rebelse mensheid die zichzelf uit The Matrix heeft gehacked. Na de film leven ze nog lang en gelukkig in vrede, maar dat slaat toch nergens op? De machines hadden toch als doel de mensheid in AA-baterijen te verpatsen, wat gaat er nu gebeuren? Ze zeggen op het eind nog wel even snel dat de mensen die vrijheid willen dat kunnen krijgen maar dat wil toch iedereen neem ik aan?

Nja het zal wel aan mij liggen maar het eind vond ik echt raar. Jammer want de rest van de film was wel gewoon goed.

Akron777
Toen ik die aflevering voor het eerst zag dacht ik dat ik slimmer was dan Sheldon. Of iedereen het met me deelt weet ik niet maar zo heb ik het voor mezelf op een rijtje gezet:
Neo gaat naar de stad van de machines om daar een deal te sluiten met een van de leiders van de machines, de Deus Ex Machina. De Matrix wordt overspoelt door het programma Smith, en doordat deze zich via Bane in de echte wereld heeft weten om te zetten vormt deze een bedreiging voor de machines en de mensen. De deal houdt in dat Neo in de Matrix wordt geplaatst om daar Agent Smith te doden, terwijl de machines de mensen met rust laten zodat de oorlog zal stoppen. Neo wordt in de Matrix geplaatst en vecht daar tegen Smith, een strijd die hij uiteindelijk verliest doordat Smith zichzelf overplaatst in het lichaam van Neo. De machines hebben nu de geest van Smith gekoppeld aan het lichaam van Neo, en besluiten dus om hem uit te pluggen. Hierdoor slagen ze erin om Smith te vernietigen, waardoor Neo's deel van de deal erop zit. De oorlog is hierdoor voorbij. Niet iedereen wil uit de Matrix naar de echte wereld, aangezien deze helemaal verschroeit is door de mensheid. Sommigen, zoals Cypher in de eerste film, hebben liever de onwetendheid en een leven in de Matrix waarvan ze zullen weten dat het goed is. Het doel van de machines was om een alternatieve energiebron te vinden nadat de mensen hen van hun op dat moment enige bron, de zon, hebben berooft door de lucht te verschroeien. De machines zijn daardoor de mensen gaan kweken om ze in batterijen te veranderen. Neo heeft Bane echter onthoofd, dus dat snap ik niet precies. Misschien heeft hij zichzelf al verder weten te klonen. Waarom Neo per se Smith moet vermoorden snap ik ook niet, ik zou verwachten dat de machines als "scheppers" van de Matrix toch zouden moeten weten hoe ze een virus als Smith uit hun systeem moeten krijgen. Maar los van deze twee onzekerheden denk ik dat het ongeveer zo in elkaar zit.

snooppac
Kan maar niet bergijpen wat het orakel nou precies inhoud, hoe smith van agent ineens veranderd is in een virus, ik snap niet wat dat kleine Indiase meisje inhoud, Hoe Smith in die Banes terrecht is gekomen en zo zijn er nog wel meer dingen die niet of te vaag worden uitgelegd. Ben op zich gek van the Matrix Trilogie (vooral deel !), maar nadat ik ze nu wel kan dromen zijn deze dingen mij nog steeds niet duidelijk.
Mischien mensen die duidelijkheid kunnen geven?

Akron777
Ik heb het al lang niet meer gezien. Maar het Orakel is net zoals Smith een programma dat geschreven is door de machines, en volgens mij de taak heeft om de Ware te leiden (of zoiets). Smith kon zich in het begin van de tweede film ineens klonen, en is zich agressief gaan gedragen. Waarom dat hij dat precies is gaan doen zou ik niet weten. In de film zie je hoe Smith zich in Banes `kloont´ vlak voordat deze de telefoon opneemt om zich naar de echte wereld te verplaatsen. Smith neemt de telefoon op en plaatst zich daardoor in de echte wereld. Hij blijft echter nog steeds uitzien als Banes doordat zijn lichaam niet is getransformeerd, maar alleen zijn ziel (dat is namelijk datgene wat in de Matrix wordt geplaatst). Dat kleine meisje weet ik ook niet meer precies, maar dat was volgens mij ook de dochter van een programma. Ik ga ze over een paar dagen nog eens herzien, dus wellicht kan ik dan wat meer info geven.

snooppac
Ik weet dat het orakel een programma is, maar waarom zouden de machines een programma ontwerpen dat de 'ware' zal helpen, immers ook hun tegenstander Dat van Banes heb ik kennelijk overheengekeken of iets dergelijks .

Akron777
Dat van het Orakel heb ik ook nooit echt geweten, misschien was er een programma nodig om de Matrix te kunnen leiden, een programma dat het leven in de Matrix een taak moest geven. Er zijn in de tweede film andere agenten gebruikt, dus misschien is Smih een verouderd programma dat vervangen moest worden (van virusscanner verwisselen ) en daardoor zichzelf oppermachtig is gaan gedragen. Hij wordt ook omschreven als de tegenpool van Neo, dus wellicht heeft hij net zoals de Ware de mogelijkheid om de Matrix te manipuleren. Zelf vond ik dat ene stukje vreemd, toen Neo ineens door contact met Sentinels in de echte wereld in een soort tussenstation terecht komt en in handen is van de Merovignian.

Derde en laatste deel van de trilogie, die ik nu helemaal opnieuw heb bekeken op blu-ray.
Hoewel deze film van de drie de meeste actie bevat vind ik dit toch het mindere deel van de reeks.
Wellicht is voor mij het romantische gedeelte er een beetje teveel aan, niet echt passend in de ganse opzet van het verhaal vind ik.
Maar de 3 filmen in zijn geheel hebben me zeker niet verveeld, en zijn wel een belevenis om te bekijken, zeker op de BD-schijfjes, waarbij ook in dit deel vooral het geluid voor een ware explosie zorgt.

Akron777 schreef:

Ja dat was ik zelfs nog vergeten

Akron777
Om er nog even op terug te komen een paar toevoegingen. Het Orakel is iets van een programma dat het doel had om de mens verder te onderzoeken. In Reloaded is er ook een discussie of het Orakel wel of niet te vertrouwen is, en of er wel of geen profetie is. Over dat stukje wat ik zelf vreemd vond, met het tussenstation, heb ik nog enigszins een antwoord kunnen vinden. Wellicht komt dit doordat de kracht van de Ware verder reikt dan de Matrix, en ook zichtbaar wordt in echte wereld. Die aanraking met de sentinels was een demonstratie van de kracht van de Ware in de echte wereld, en welliht zal hij op dit tussenstation komen doordat hij zijn krachten in de Matrix met de echte wereld heeft vermengt. Waarom Smith zich agressief begint te gedragen is volgens mij doordat hij tjdens de aanraking met Neo of het einde van het vorige deel vernietigd is. In het begin van Reloaded geeft hij zijn oorplug ook aan Neo als teken van zijn vrijheid. Hoe het precies zit weet ik echter niet. Overigens zit dat stukje dat Smith zich in Banes kloont in Reloaded.

avatar van RuudC
Even was ik bang dat Revolutions verder ging waar Reloaded eindigde. Het stuk waarin Neo tussen de matrix en echte wereld in zit, vond ik weer erg slap. Het moment dat ze weer overgaan tot de orde van de dag betekent het moment dat de serie eindelijk eens. De aanval op Zion, waarvan we wisten dat het slechts een kwestie van tijd was, is erg goed geworden. De hele slag ziet er schitterend uit en voor het eerst sinds de eerste echte confrontatie met Mr. Smith in de eerste film, vond ik het weer even spannend. Ook de nasleep is vrij interessant. Ook Neo's verhaallijn mag er best wezen, maar ieder keer wanneer het beeld weer naar de matrix zelf gaat, verslapt mijn aandacht. Het eindgevecht tussen de twee titanen is aardig, maar erg over de top. Net als het einde onbevredigend. De effecten zijn in ieder geval goed. Over de hele linie is The Matrix maar een matige tot redelijke serie.

avatar van ILDIB
Vraagje: Waarom zijn er als verdediging van Zion niet een rits EMP bommen? Ze bouwen potdorie een half leger aan materiaal, maar een paar EMP's extra is blijkbaar teveel gevraagd?

Akron777
Wellicht doordat EMP ook het eigen materiaal uitschakelt.