The Matrix Reloaded (2003)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De machines hebben de locatie van Zion, de laatste menselijke stad, gevonden. De enige hoop voor de rebellen is The Keymaker, een man met toegang tot alle deuren naar de machinewereld. Hij wordt echter bewaakt door The Twins, een gedreadlocked duo dat kan verdwijnen en verschijnen als geesten. Agent Smith kan zich inmiddels als een virus in The Matrix vermenigvuldigen, wat de zoektocht voor Neo, Trinity en Morpheus bemoeilijkt.

Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen. Deel 1 was alles behalve geweldig en naast een kleine push voor innovatie vond ik het altijd een inwisselbaar deel in de trilogie, maar na herkijk van deel 2 merk ik toch één groot verschil.

Waar deel 1 z'n verhaal nog met enige schwung begon, is deel 2 zó ridicuul serieus en zwaarmoedig dat het bijna lijkt alsof je naar een parodie van het eerste deel zit te kijken. Reeves en Fishburne zoeven de overacting voorbij en leveren onwerkelijke karikaturen af. Bijgestaan door vreselijke dialogen en onwaarschijnljike scenes (zoals de rave/liefdesscene). Dit maakt het allemaal nog een stuk treuriger.

Dat de CG ondertussen niet meer zo best oogt was wel te verwachten, dat de actiescenes ook niet al te spannend meer zijn is ook geen verrassing. Verder duurt het vooral erg lang allemaal en blijft het uitgangspunt van deze film redelijk lam. Al zullen ze het daar in Silicon Valley niet mee eens zijn, daar is blijkbaar een hele hype gaande die zegt dat we effectief wél in een computersim leven. Gek volk daar.

Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1. De Wachowski zitten met hun hoofd daar waar de zon niet schijnt en dat komt deze film absoluut niet ten goede. Gelukkig heb ik het derde deel wél ooit gereviewed, dus die kan ik lekker links laten liggen. Na deze geen enkele incentive om ook die nog een keer opnieuw te bekijken.

avatar van AC1
AC1
Onderhond schreef:
Argh.

Ik heb altijd gezegd dat de drie delen inwisselbaar zijn, maar daar moet ik toch misschien een klein beetje op terugkomen ... Mnee, dit tweede deel was inderdaad een stuk slechter dan deel 1.

Goh, dat je daar nu pas achter komt.

avatar van Maarten0402
Tja, eerlijk gezegd kan ik het niet oneens met Onderhond zijn. Ik heb me lang vermaakt met de Matrix Trilogy, maar met terugkijkende kracht op wat het werkelijk is vind ik het na de eerste film echt slecht eigenlijk. Wel vermakelijk, maar ook echt slecht. Ik stoor me vooral in Reloaded en Revolutions dat bijv. Neo, Morpheus en Trinity in elke scene hun zonnebril ophebben. In de eerste Matrix film tijdens een gevecht met Neo en Smith zag je Neo's ogen/expressie, dat onder andere maakte die film beter dan de deze nakomende films waar Neo etc. constant een zonnebril op hun kop hebben. Emotieloos dus...

geweldig vervolg al vind ik hem ietsjes minder dan de 1ste .maar zeker nog steeds goed.heb ze nu een tijd niet meer gezien maar dat ga ik binnenkort maar weer eens doen.maar de triologie blijft gewoon goed.ik vermaak me altijd prima.

avatar van check-raise
Wat een verschrikkelijk vervolg op een machtige film.
De zo geprezen snelweg-scène vond ik ook al niet te veel aan. Flauw.
Dat is deze film voor het overgrote deel. Flauw.

Het laatste half uur is het beste.

Supernatural schreef:

Weer even herzien.blijf bij mijn mening.heb weer genoten.

avatar van Shadowed
Ook leuk.

Het niveau van deel 1 is natuurlijk niet meer behaald, maar nog steeds keek dit tweede deel ontzettend lekker weg. Dezelfde aanpak als deel 1, en dat maakt dus ook weer leuke scenes. Weaving blijft voor mij toch echt het gezicht van de reeks.

Vooral de achtervolging op de snelweg is voor mij een van de hoogtepunten van de film. Vlotte scenes en lekker veel Matrix spektakel. Dat merk je wel omdat de scenes buiten de Matrix gelijk minder interessant waren. Reeves speelt eigenlijk wel vrij emotieloos om eerlijk te zijn.

Leuk vervolgdeel dat in zijn speelduur van 138 minuten nergens echt doet vervelen en enkele leuke karakters en scenes kent. Soms is ziet het er eventjes houterig uit (Scene waar reeves op een stok een cirkeltje tegen Agent Smith klonen loopt). maar in het algemeen blijft de film voor mij wel overeind staan.

Uitstekende film waarin de laatste menselijke stad in gevaar is voor de machines die ze op het spoor zijn. Verhaaltechnisch een prima vervolg waarbij het filosofische aspect zeker niet verloren gaat. De frisheid van het eerste deel is wel minder aanwezig. Goeie actie-scenes met de snelweg-scene als absoluut hoogtepunt. Het ziet er allemaal weer prachtig uit en Keanu Reeves is nog cooler.

avatar van Basto
Waarom zijn de namen van de regisseurs aangepast. Ze waren toen nog allebei man en heetten Larry en Andy.

Ik vermoed dat ze dat zelf zo gewild hebben.

avatar van trebremmit
In mijn herinnering was deze beter, vond dit meer op Star Wars lijken dan op het 1ste deel van The Matrix.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
De meest hilarische dialoogzin in The Matrix Reloaded komt van Monica Bellucci als ze praat over Neo en Trinity: ‘You love her. She loves you. It's all over you both’. Hilarisch natuurlijk, want als er wederom iets níet blijkt is het de chemie tussen Reeves en Moss. En toch is hun liefde - net als in de eerste film - één van de belangrijkste elementen in deze film. Maar uit de verf komt het geen seconde. Dat geldt overigens voor heel veel momenten in The Matrix Reloaded. Wie dacht dat het eeuwenlange geouwehoer in The Matrix niet erger kon, zie het vervolg waarin men nóg meer aan het brabbelen is. Elk personage krijgt na een introductie minutenlange monologen over niets. Zo lult Fransman Lambert Wilson minutenlang over een blonde vrouw die een stukje taart eet. Later maakt Bellucci de opmerking dat Wilson z’n mond maar niet kan houden, waarna ze zelf maar oeverloos begint te kletsen over liefde.

Het is niet voor niets dat The Matrix Reloaded vooral nog bekend staat vanwege zijn actiescènes, dat zijn immers de momenten waarop personages eindelijk stil zijn. Maar je moet wel geduld hebben om tot deze actiescènes te komen. We krijgen een hoop politiek geneuzel op Zion, waar The Matrix Reloaded vooral doet denken aan de Star Wars prequels. Da’s nooit een goed teken. Reeves krijgt ondertussen weer van iedereen quasi-filosofische preken. Ditmaal niet alleen van Morpheus, maar van allerlei figuren. Men ratelt maar door over het lot, het doel, de profetie. Dus als na zo’n 50 minuten honderden Hugo Weavings verschijnen om Keanu Reeves in elkaar te slaan is dat een verademing. De effecten zijn enorm gedateerd en geregeld erg lelijk, maar het vermaakt wel heel eventjes. Ook de bekende snelwegscène zit alleraardigst in elkaar en is zonder meer het hoogtepunt van de film. Maar een paar aardige actiescènes kunnen een zeurderige en rommelige film niet redden.

2 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Enige tijd geleden heb ik me de kans niet laten ontnemen om de eerste Matrix film eens op groot scherm in de bioscoop te bekijken. Het is geen reeks waar ik een hele grote fan van ben, maar de eerste film was wel vrij vermakelijk. Sowieso sterk geschreven en de special effects waren zeker destijds baanbrekend. En nu maar eens de vervolgen opnieuw bekeken.

Ik vond dit een vrij zwakke film toen ik deze voor het laatst zag, een jaar of 10, 15 terug. Een stuk zwakker geschreven, minder pakkend en te langdradig. Eindcijfer: 2,5*, een onvoldoende dus. Daar kom ik nu een beetje van terug. Sowieso krijgt dit vervolg een voldoende, maar wel een kleine. De minpunten van toen zijn er nog steeds, maar door het hoge tempo en een paar hele beste actiemomenten (vooral op de snelweg en met de grote aanval) kijkt het nog wel lekker weg. Inhoudelijk blijft het wazig, zijn de dialogen cheesy en het acteerwerk redelijk houterig.

avatar van FunkStarr
Poeh..... Geen idee waarom ik hier ooit 4 sterren aan kwijt wilde, want een herziening heeft deze film (en de gehele reeks) weinig goeds gedaan. Deel 3 is met afstand de minste, dat wel, en deze is eigenlijk ietsjes minder dan deel 1. Maar de trilogie is me goed tegengevallen. Er blijft hier en daar wel nog een enkele vermakelijke scene over (snelwegscene blijft leuk) maar dat is het dan ook wel. Verder veel gelul en weinig actie en ook stomme dialogen en gebeurtenissen. Toendertijd vond ik het wel leuk en was ik nog enigzins onder de indruk van bepaalde scenes, nu eigenlijk maar saai... Ik denk dat ik de Matrix trilogie totaal ontgroeid ben en het kan me allemaal totaal niet meer boeien.

avatar van AC1
AC1
FunkStarr schreef:

Eindelijk heb je ons bijgebeend, FunkStarr. What took you so long?!

avatar van FunkStarr
AC1 schreef:

Eindelijk heb je ons bijgebeend, FunkStarr. What took you so long?!

Nooit de moeite genomen om de reeks nog eens te zien. Maar in m'n herinnering was hij dus veel leuker. Smaak kan wat veranderen en met het SF genre heb ik ook steeds minder.

avatar van Fisico
Het vervolg van The Matrix uit 1999 haalt verre van het niveau van het eerste deel. Uiteraard heeft dit deels te maken met de verrassend en uiterst boeiend plot waarmee de gebroeders Wachowski toen uitpakten, maar dit is niet de enige verklaring.

De verhaallijn is wat mosselen noch vis en hangt onvoldoende aan elkaar. Er wordt gejumpt van vechtscène naar vechtscène met tussendoor wat filosofisch gebrabbel dat minder aanslaat dan in het eerste deel. De kung fu vechtscènes zijn veelvuldig aanwezig, maar imponeren na verloop van tijd niet meer. Ze zijn te repetitief. De actiescène op de snelweg duurt erg lang, maar vind ik nog steeds erg vermakelijk.

Huvo Weaving blijft een geweldige rol spelen en doet het opnieuw uitstekend als agent Smith. Reeves blijft Reeves, kortom houterig. De film is afstandelijk en weinig vernieuwend, eerder mindere kopie van het eerste deel. Qua plot ben ik niet steeds helemaal mee en eerlijk gezegd is dit zelfs niet nodig, alleen dat al bevestigt dat er iets niet klopt.

Zeker geen slechte film, het ziet er allemaal best prima uit, maar de lat lag hoog, té hoog wellicht. Het derde deel verlegt gelukkig de focus nog meer naar Zion, best ook zo.