The Matrix Reloaded (2003)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Lilly Wachowski en Lana Wachowski
met Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

De machines hebben de locatie van Zion, de laatste menselijke stad, gevonden. De enige hoop voor de rebellen is The Keymaker, een man met toegang tot alle deuren naar de machinewereld. Hij wordt echter bewaakt door The Twins, een gedreadlocked duo dat kan verdwijnen en verschijnen als geesten. Agent Smith kan zich inmiddels als een virus in The Matrix vermenigvuldigen, wat de zoektocht voor Neo, Trinity en Morpheus bemoeilijkt.

avatar van Phoenix
Tja... Na het lezen van deze overwegend zeer negatieve reacties waarin men klaagt over een paar minuutjes feest en emotie is de film me mee- en tegengevallen.

Net als iedereen vind ik natuurlijk ook dat de relaties niet erg effectief worden uitgediept en uitgelegd. Ook ergerde ik me trouwens een beetje aan sommige lange gesprekken zoals die bij die Fransman.

De lat werd, misschien wel meer door het publiek dan door de Waichowsi Brothers, ZO hoog gelegd dat de film bijna niets anders kon dan tegenvallen.

Natuurlijk haalt deze film het niet bij het eerste deel, dat kun je haast niet vragen van de Waichowski's. Het eerste deel moest het mijns inziens vooral hebben van zijn originaliteit en dat heeft deze film natuurlijk niet meer, daarom vind ik dat je dit vervolg ietsje milder moet behandelen.

De actiescènes zijn namelijk echt wel veel beter geworden. En om nou een film waar vooral veel actie in verwacht werdt te gaan beoordelen op de relaties...

Ik geef deze film gewoon 4* omdat de "brawl", het gevecht bij de Keymaker en de carchase gewoon retevet zijn, en omdat je ook rekening moet houden met het "middelste-deel-van-een-trilogie-syndroom" (verzin daar alsjeblieft een mooie term voor).

Nu men van Revolutions minder verwacht (tenminste dat neem ik aan) hoop ik dat deze film wel weer onze verwachtingen waarmaakt.

Het eerste deel van The Matrix, dat bij mij na meerdere keren kijken steeds beter werd, vond ik een schitterend (jong) meesterwerk. Voordat het tweede deel in première ging had ik hier wel erg hoge verwachtingen van, maar nadat ik de vele 'negatieve' reacties had gelezen (zonder de spoilers natuurlijk ), waren deze verwachtingen al een stuk minder hoog.

Kort gezegd kan ik me grotendeels vinden in deze negatieve reacties, want deze film viel me gewoon tegen (dit kwam misschien ook doordat ik het eerste deel zo goed vond).

Het eerste uur vond ik heel erg matig. De introductie van veel personen wiens karakters slecht worden ontwikkeld, de vele oninteressante dialogen, de verschrikkelijk slechte Fisherburne tijdens zijn toespraak en dan nog die verschrikkelijke houseparty.

Na dat uur begint het verhaal een beetje vaart te krijgen en de actiescènes worden stukken beter (aan de ene kant was het gevecht tussen Neo en honderd Agent Smith's erg cool, maar aan de andere kant zag het er toch wel erg gemaakt uit). Ook hier zat ik wel weer met het probleem met de onontwikkelde karakters. Ik vind namelijk dat een film op zich (ook al krijgt een film nog meerdere vervolgen) zo goed moet zijn dat je een goed verhaal hebt met goed ontwikkelde karakters. Dit miste ik toch ook en deze film. De beeldschone Belucci als Persephone die alleen maar een beetje mooi liep te wezen en die een beetje in de relatie tussen Neo en Trinity liep te zieken. Dan hebben we nog de Twins, die puur in de film waren gezet om 'cool' te zijn. Cool waren de Twins ook wel, maar verder waren ze gewoon 'aanwezig'.

Ook stoorde ik me aan de verschrikkelijke 'liefde overwint alles-scène': Neo die de kogel uit Trinity's lijf haalt en de erg slecht acterende Link (Harold Perrineau Jr.) met z'n cliché oneliners als: "This is too much for me" en "He's playing superman again".

Het tweede deel in The Matrix trilogie is me dus helemaal niet bevallen, maar ik hoop nu dat het derde deel weer net zo briljant wordt als het eerste deel met 'natuurlijk' op het eind een groots spektakel op Zion.

Het tweede deel krijgt van mij de helft van het eerste deel, 2,5* dus en nu maar hopen dat dit een 'tussenstopje' voor de broertjes was en dat we ons kunnen gaan opmaken voor een briljant megaspektakel!

avatar van SilverGun
Waar er bij het eerste deel nog wel een gevoel van spanning en opwinding bij me kwam opdagen tijdens een kungfu scène, daar zijn de talloze vechtscènes in Reloaded slechts overbodige opsmuk; de stevige matpartijen bouwen in dit tweede deel helemaal nergens naartoe. De held zal toch niets overkomen (dat weten we na het zien van het einde van deel één), dus de lang uitgerekte vechtsequenties hebben geen enkele relevante functie. Het originele uitgangspunt van de eerste film wordt hier slechts gebruikt als excuus voor technisch verbluffende actiescènes. Als er meer dan de helft van de speelduur van de film zou zijn afgeknipt, had dat ook geen enkele gevolgen voor de plot of de uitdieping van de personages gehad. Het lot van Trinity kon me dus ook niet boeien omdat haar personage zo vreselijk plat blijft (wat eveneens voor veel van de andere karakters geldt).
De geslaagde stripachtige uitstraling van de film en de vermakelijke rol van Hugo Weaving zijn nog goed voor 2 sterren.

avatar van Tommeh
Vandaag voor de 2de keer gezien en m'n stem verhoogd. Het verhaal werd me nu duidelijker en het zit gewoon perfect in elkaar allemaal. Dit in combinatie met de geweldige actie maakt dit een hele goede film.

Slappe actie met dom handjegetik en misplaatste Superman scenes.
En wat een loodzwaar / onzinnig verhaal.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Man wat was deze film een serieuze domper. Met "vol verwachting klopt mijn hart" op vrijdagavond naar de film en ben bijna zowat in slaap gesukkeld.
Vond ik de Matrix nog super, deel 2 ongeloofelijk suf en voor deel 3 heb ik tot op heden nog niet de moeite kunnen opbrengen om hem te bekijken.
Jammer want het had na deel 1 zo mooi kunnen zijn.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een pak minder dan deel 1. De vorige film gaat echt over het mysterieuze matrix en de zoektocht naar The One. Deze film profileert zich meer als een kopie van Star Wars. Zion is de planeet Naboo. De octopussen zijn de Stormtroopers. The Oracle is Yoda, Mr. Smith is Darth Vader, Neo is Luke Skywalker, ... Het valt ook meer op dat de regisseurs niet echt voor de vrouwen zijn. Trinity is dan wel een knappe actrice, maar echt vrouwelijk komt ze niet over. En in heel de trilogie worden alle blonde vrouwen gewoon vermoord...

Niet helemaal slecht, maar de makers hadden duidelijker moeten weten welke weg ze ingingen. Veel Matrix is er niet echt aan.

avatar van sinterklaas
Vond deze net zo goed als de eerste deel. Vooral die achtervolging op de snelweg. Hij was geslaagt vond ik.

Revolutions moet ik nog maar es zien want die heb ik nog niet gezien.

avatar van Denden 100 Piek
Ik vind het zo prachtig hoe het hele Matrix-universum uitgebreid wordt in deze film. Hoewel de balans tussen dialoog en actie zoek is in deze film, in tegenstelling tot deel 1, vind ik Reloaded toch beter. Het is lastig uit te leggen, aangezien ik makkelijk kan zien dat deel 1 veel beter in elkaar steekt dan Reloaded. Het is een gewoon een gevoel, en dat ligt niet alleen aan de vette actie, zo oppervlakkig ben ik nou ook weer niet. Nee, ik ben gewoon zo gek op de hele franchise, en het deel van het verhaal dat in Reloaded verteld wordt vond ik intrigerender dan de rest. Helaas kwam hierna Revolutions, een stuk minder.

avatar van Shinobi
Aardige vervolg, mede door de special effects en de meesterlijke gevechten is deze film nog enigszins gered.

Ik geef 'm 3, 5 sterren.

Matig vervolg op het superieure eerste deel. De film zat veel te complex in elkaar en was ook nauwelijks te snappen. Met de actie zat het wel goed en daar moet deze film het helaas van hebben want het verhaal is zeer matig. Naar mijn mening het slechtste deel in de trilogie.

avatar van otherfool
Zag deze op mijn verjaardag in Amerika, zelden zo uitgekeken naar een film en zelden zo ontgoocheld. The Matrix was een sublieme science fiction film, Reloaded verzandt in saiie mumbo jumbo. Een paar knappe foefjes maken het nog 3*, maar da's pure goedheid van mijn kant.

avatar van ®Tc
The Matrix vond ik best wel een goede film, persoonlijk vond ik niet echt dat er een vervolg nodig was maar ja als Hollywood eens geld ruikt gaan ze snel nog 2 films maken, dat is nu eenmaal zo. Dat hadden ze dus beter niet gedaan want ik vond dit plot niet sterk genoeg tegen over deel 1. Ik lag strijk van het lachen met die over-the-top flutscene op de snelweg, veel te slecht gefilmd en veel te overdreven, zo moet actie voor mij niet zijn. De acteurs waarin in het eerste deel ook zwak, nu nog zwakker met op kop non-talent Keanu Reeves. Pfff flinke tegenvaller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dit vervolg op de succesfilm haalt geenszins het niveau van de eerste film, maar kent absoluut een aantal sterke aktie-scenes. Redelijk.

avatar van HarmJanStegenga
Geen hoge verwachtingen van deze film en erg veel stelt het ook niet voor, maar toch wist de film mij bij vlagen erg te vermaken. Vooral de scénes op de binnenplaats, op de snelweg en die in het huis met de witte tweeling. Jammergenoeg beperkt het vermaak zich toch vooral met deze scénes. Vond het voor de rest erg rommelig en onsamenhangend. Veel hebben we in het eerste deel eigenlijk al gezien, toch waren een paar nieuwe ''dingen'' wel erg leuk. De scéne wanneer Trinity weer levend wordt gemaakt door Neo was wel erg triest en zo waren er wel wat meer scénes. Het niveau van de film blijft wat fluctueren. De ene scéne is geweldig, terwijl we daarna weer een trieste scéne moeten aanschouwen. Beetje jammer, maar opzich heb ik me vermaakt met deze. Het volgende deel binnenkort ook maar eens zien denk ik.

avatar van josseheijmen
Eindeloze gevechtsscènes waarbij je op den duur snakt naar verandering.

Voor mij de 2e ziening van The Matrix Reloaded.

Het gesprek tussen de Architect en Neo is afschuwelijk, slaapverwekkend en haalt dermate de vaart uit de film zodat die tot stilstand komt en figuurlijk overlijdt. Nee, over dit stuk ben ik niet enthousiast.

Reloaded is onorigineel, pretentieus, opgeblazen en eigenlijk gewoon slecht.

Een spaarzaam lichtpuntje daargelaten, zoals daar is Monica Belluci's verschijning.

avatar van jumpstylemovie
Geweldig!

The Matrix is zeker één van mijn favoriete filmreeksen.
Ik wist natuurlijk dat hij nooit deel 1 zou overtreffen maar het blijft gewoon een fantastische film ervaring.
Special effects zijn gewoon weer geweldig, actie is volop bezig en vooral Morpheus was lekker bezig.
Alleen jammer van die Dans en Sex scéne. Dat paste er echt niet bij.
Kortom: Minder dan deel 1 maar alsnog een ontzettend mooie filmbelevenis. Die ene scéne is een beetje verneukt maar vooral Agent Smith maakt alles goed!

Een nette 4****

avatar van Chimpz
Oei! Overgeniale actiescènes (op de snelweg en vooral het Smiths-gevecht zijn indrukwekkend, duren ook enorm lang zonder te vervelen), maar zowat al de rest staat dit in de weg en doen er zelfs afbreuk aan. Een overdaad aan zinloze en zelfs saaie scènes (voorbeeld: die Fransman) zijn gewoon vervelend en om dan tijdens het laatste kwartier plots een enorm verhaal op je af te vuren door middel van één (slecht geschreven) monoloog... tja, dat is niet prettig en werkt zeker niet goed. De algemene sfeer is ook beduidend minder, kwam wat over als het verschil tussen Alien en Aliens: deel 1 is zeer geïsoleerd en gecontroleerd op vlak van scope en personages enzo, en bij deel 2 word je gelijk in een volledig stad gedropt (inclusief enkele minuten die lijken op een rapvideo) met honderden of zelfs duizenden mensen bij elkaar: weg sfeer.

avatar van Vinokourov
Heersende sequel op het nog meer heeersende 'The Matrix'. Oke, het haalt het niet bij het eerste deel, maar dat was ook een onmogelijke opgave m.i. The Matrix Reloaded heeft echter niets aan coolheid ingeleverd en is zeker de moeite waard. Zeker wanneer Neo Superman uithangt en Morpheus en die sleutelgast probeert te redden na de beste achtervolgingsscene ooit .

avatar van Near_Dark
Nog maar eens herbekeken...

Dit tweede deel uit de Matrix Trilogie start meteen met een mooie actiescène die zoals gebruikelijk vanuit een origineel camerastandpunt werd genomen.
Neo's nieuwe kleding vond ik maar vreemd. Een soort lang zwart priestergewaad, enkel een witte boord ontbrak
Toen hij zijn "Superman-Act" opvoerde moest ik ongewild aan Harry Potter denken die tijdens een Quiditchmatch door het luchtruim klieft op zijn Nimbus 3000 bezem

Mijn mond viel open van bewondering toen de Nebuchadnezzar voor het eerst Zion binnenvliegt. Deze hoogtechnologische basis zag er magnifiek uit met zijn indrukwekkende machinerie en futuristische bewapening. Da's een kwijlmoment van jewelste voor elke rechtgeaarde SF-fan

Dit alles gebeurt tijdens het eerste kwartier ! Tijd dus voor het onvermijdelijke bla bla bla-gedeelte. De muziek die speelde tijdens het orgie-achtige dansfestijn vond ik erg sfeervol en opwindend tegelijkertijd, klasse !

Nu is het toch zeker een half uur wachten vooraleer het terug tijd is voor actie.
Die lange vechtscène van Neo tegen het legertje identieke Mr. Anderson's deed me terugdenken aan een gelijkaardige scène in Kill Bill: Vol. 1 (2003), aangezien beide films uit datzelfde jaar zijn kan je de één niet beschuldigen afgekeken te hebben van de ander, vreemd...

Enig minpuntje vindt ik dat er tijdens het eerste uur véél te véél wordt geleuterd, Actie wil ik zien !!
Maar die gedachte verdwijnt als sneeuw voor de zon als die achtervolgingsscène op de autosnelweg begint, die is adembenemend
En naar't einde toe moet hij in niets onderdoen voor zijn voorganger, op naar het derde en laatste deel !!

7,5/10.
Spijtig van het vele oeverloze gezever maar de spectaculaire actie en adembenemende special effects maken dit ruimschoots goed. Nog steeds een vette aanrader voor de liefhebbers van dit genre

Kijk zeker de volledige aftiteling uit, er spelen enkele goeie muziekjes en helemaal op't einde wordt je getrakteerd op een Teaser-Trailer van het derde deel !

Filmsite : http://whatisthematrix.warn...

avatar van Verhoeven
Net zoals bij Terrence Malick The Thin Red Line staat de verbluffende actie voor een onderbreking om pittige filosofische en theologische thema’s aan te snijden. De Wachowksi broers verpakken het in een gestileerde Matrixuniversum die als het gaat om boodschappen doen nogal dubbel is. De thematiek is niet alleen politiek maar ook religieus gericht. Zo wordt er genoeg naar het Christendom gerefereerd maar er zit ook het een en ander van het Boeddhisme in. Beiden religies gaan samen op zonder elkaar de ogen uit te steken. Daarbij lijkt het dat de virtuele wereld meer voordelen heeft dan de sombere, harde woestijnachtige, apocalyptische wereld waar de machines de functie hebben overgenomen van de mensheid. Want wat hopen de mensen eigenlijk te bereiken met hun strijd? Dat ze de machines uitschakelen om vervolgens ieder mens te ontwaken uit hun virtuele wereld om wakker te worden op één van de akeligste plekken op aarde. Er zal niet alleen onvrede zijn maar ik denk dat alles weer opnieuw zou beginnen. Wij leren nu eenmaal niet van fouten uit het verleden. Het klinkt pessimistische maar is ontzettend reëel als je het mij vraagt.

Persoonlijk beschouw ik The Matrix trilogie als een ondergewaardeerd stuk moderne kunst. Niet alleen wordt de kijker op entertainmentniveau bevredigd maar de Wachowksi broers weten ook gevoelige thema’s aan te snijden die je normaal gesproken niet in een Hollywoodfilm zou verwachten. Volgens mij is er geen andere Hollywoodfilm geweest die zoveel filosofische reacties ontlokt heeft. Wie ben ik en wat moet ik doen?

Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen?

avatar van BjornH
Leuk vervolg, hoewel deze duidelijk meer actiegericht is en zodoende minder verhaal bezit. Gevechten zijn leuk en houden je wel bezig tot het einde wat duidelijk het leukst is en een beetje doorzet waar deel 1 voor stond. Namelijk voor interessante dialogen en een beetje mindbreaker.

avatar van Kilii
In tegenstelling tot zijn voorganger is deze film een stuk minder. De scènes worden op den duur te langdradig, en de dialogen zijn ook niet altijd veel soeps. Ik was lange tijd een grote fan van de matrix trilogy, tot ik ontwaakte uit die droom, de films nog eens aandachtig bekeek en het verschil van kwaliteit in de 1ste en de 2de film.
Even een opsomming:

-Acteerprestaties: 3,5*
Matig tot goed. Reeves lijkt een beetje achteruitgegaan op de vorige film. Iedereen doet in deze film een beetje té melodramatisch naar mijn smaak. De dialogen worden ook héél langdradig. Al moet ik zeggen dat ik een glimlach niet kon onderdrukken na het eerste gevecht tussen Neo en de agenten. Wel raar vond ik dat hij na het gevecht besloot: "Laten we een keertje gaan vliegen" i.p.v. terug te gaan naar de rest van de groep en daar de strategieën te gaan bespreken over Zion.

-Muziek: 4*
De muziek is blijft me vermaken. Als is hij wel niet meer origineel.

-Montage: 4,5*
Het blijven fantastische effecten, niets op aan te merken !! Alleen al voor de effecten is deze film het waard te bekijken ! De vechtscènes zijn heel mooi uitgewerkt.

-Verhaal: 3*
Het verhaal is niet echt origineel meer. We komen er ook niet echt achter wàt Neo nu eigenlijk moet doen, en hoe hij het moet doen...

-Plot: 2,5*
Ik zat een beetje op m'n honger toen er verscheen "to be continued" ik dacht van, is dit het nu ?
En zo'n grote cliffhanger was het nu ook weer niet. Maarja, ik ben veel te zwak op zo'n moment neen te zeggen tegen het vervolg.

Uiteindelijk is deze film zeker de moeite waard te bekijken, maar toch had "The matrix" en betere opvolger verdient !

avatar van DonOswaldo
Niet zo geweldig als deel 1, maar wel een prima vervolg. Visueel nog steeds fijn, weeral wat fijne actie en de cast mag er nog steeds wezen (met Monica Belluci als heerlijke toevoeging). Heb me goed kunnen vermaken.

avatar van TinkerTex
In dit vervolg ligt de nadruk duidelijk op de actie en de gevechten. Het is allemaal een stuk grootser opgezet en het ziet er fantastisch uit. Het kent wel een beetje minder diepgang dan het origineel. Het einde kwam veel te pretentieus over. Desondanks een geslaagd vervolg.

avatar van Chrisseh
Toch wel een pak minder dan de The Matrix. Alhoewel vroeger de release-volgorde ook mijn top-drie volgorde was, ben ik nu toch van mening dat dit de minste van de drie delen is. Te veel semi-intellectueel gedoe; deze film heeft veel meer een 'air' van 'kijk ons met ons slimme plot'. De film moet het dan ook hebben van z'n vechtscène's, met als hoogtepunt natuurlijk het stick-fight gevecht. Kon me trouwens niet herinneren dat het gevecht zó erg computer-achtig leek zeg; zeer duidelijk geanimeerd; was me als klein jongetje nog niet opgevallen

Maar met de hoogtepunten komen ook dieptepunten, zoals het 'toetje' van de Merochvingian en de hart-pomp kunsten van Neo. Ik wist niet of het nou 'romantisch' bedoeld was of niet; dat Neo het hart van Trinity handmatig weer harder laat kloppen. En helaas wel wat meer clichè-matigheden.

Op zich wordt de wereld wel degelijk verbreed; dat wat in de eerste film een beetje in het vage werd gelaten wordt hier wat meer inhoud gegeven wat voor een volledigere wereld zorgt.

avatar van eddyeddy
Een waardige opvolger van deel 1, actie iets heftiger waarbij het verhaal ondergeschikt is geworden. Je kunt niet alles hebben, zullen we maar zeggen.

avatar van Karl van H.
Ondanks een werkelijk beschamende toespraak van Morpheus, een belachelijke dans- en seksscène en meligheid van Star Warsachtige proporties met die Raad in Zion, is het toch wel een aardig popcornfilmpje geworden, dit vervolg op The Matrix. Het mist de klasse en stijl van het eerste deel - de dialogen zijn meermaals tenenkrommend slecht geschreven en het matige acteerwerk maakt dat er niet veel beter op; ook het camerawerk is niet altijd even mooi en qua CGI slaat men soms behoorlijk de plank mis -, maar kom op: zo'n eeuwigdurende actiescène op de snelweg, daar val ik toch voor. Wat mij betreft het hoogtepunt van de film en een van de spectaculairste actiesequenties allertijden (al moet 'ie onderdoen voor het laatste halfuur van de eerste Matrix). Ook het gevecht in het chateau verdient een pluim vanwege twee of drie werkelijk prachtige shots. En precies daar zit 'm het minpunt van dit vervolg: de actiescènes zijn prachtig, maar worden, in tegenstelling tot in deel een, niet vergezeld door een werkelijk interessant verhaal, en daar waar dit wel wordt geprobeerd (op het eind bijvoorbeeld) vervallen de Wachowski's helaas al gauw in een hoop vermakelijk maar nietszeggend gezwam. Een redelijk vervolg - zeker als je het eerste uur voor het gemak maar even overslaat.

avatar van RuudC
Wat zwakt de trilogie hier toch vreselijk af. De gevechten zijn tof, maar vreselijk langdradig. Van een verhaal is slechts minimaal sprake al vond ik het wel interessant hoe mr. Smith infiltreerde in de rebellen (en waarom is daar nauwelijks iets mee gedaan?) en daardoor zijn we nauwelijks iets opgeschoten in het verhaal, behalve dat Neo nog meer malle fratsen kan verrichten. De lange (en in de meeste gevallen compleet overbodige) dialogen maken het er zeker niet beter op.. Snel vergeten dit, aldus een groot liefhebber van SF.

avatar van rep_robert
Ondanks de belachelijke scenes in Zion aan het begin van de film die het tempo uit de film halen staat the Matrix Reloaded nog steeds fier overeind als film. De actie is van zo'n ontzettend hoog niveau dat je niet anders kan doen dan genieten van de film. Mede dankzij een portie sentiment door het spelen van het spel (Enter the Matrix) bevat ook deze film een aantal klassieke scenes, zoals de snelweg sequence.
Ook het epische gevecht van Neo tegen Mr. Smith op de binnenplaats is fingerlicking mooi in beeld gebracht. Zelden zulke mooie choreografie uit Hollywood zien komen.

Ook mijn cijfer hier blijft staan, 3,5*

p.s. YouTube - ‪Matrix Reloaded MTV Parody‬‏
hilarische MTV Movie Awards parodie die ook op de extra's van de dvd(2 disc set) staat.