Die Brücke (1959)

West-Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Bernhard Wicki
met Folker Bohnet, Fritz Wepper en Michael Hinz

Het loopt tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog als in een klein Duits dorpje een groep van 15- en 16-jarige schooljongens een totaal onbelangrijke brug moeten verdedigen tegen een oprukkend Amerikaans peloton tanks. Gebaseerd op een autobiografische roman van Manfred Gregor.

Timmyrops schreef:
Hallo
Weet iemand waar of hoe of op welke site ik deze film kan kopen. Als iemand mij zou kunnen helpen zou ik dit zeer op prijs willen stellen. Kan ik deze film ook op de moviemeter site bestellen?
Alvast bedankt
Zeer grote kans bij Ebay.de.

(Ik kijk Die Brücke nog wel eens, ander kon ie in de MM-Pakket- service.)

Hele mooie film, kom hem nu toevallig tegen hier op moviemeter. tijdje geleden nog op tv gezien.
Deze film maakt wel een gevoel bij je los, het zijn jongens van mijn leeftijd die dan zinloos een brug verdedigen. toch raar. Echt een hele mooie film. En ook denk ik een van de beste oudere films over de wo2. ***** verdiend

avatar van tukker1966
Fritz Wepper...is dat die die Klein speelt in Derrick?

tukker1966 schreef:
Fritz Wepper...is dat die die Klein speelt in Derrick?
Helemaal goed

Ein geweldige film. De zinloosheid van een oorlog komt volledig naar voren.

Dogie_Hogan, ik heb deze fikm vorige week maandag besteld bij BOL.DE en vandaag ontvangen. De kosten bedragen 23 Euro. Wel een beetje duur misschien, maar het is inclusief 8 Euro bank en verzend kosten. Ik heb hem direkt bekeken en het is elke cent dubbel waard.

jd1954 schreef:
Ein geweldige film. De zinloosheid van een oorlog komt volledig naar voren.

Voor een derde van het geld de zelfde dvd maar dan op de Duitse EBAY

stinissen schreef:

Voor een derde van het geld de zelfde dvd maar dan op de Duitse EBAY
Klopt, daar komt mijn exemplaar ook vandaan; ik heb ook ca. 1/3 minder betaald. Bol.... is ff een brug te ver (duur).

(Die Bücke op Ebay.de: Link.)

Los daarvan, dit is inderdaad 1 van de beste oorlogsfilms!
5* (IMDB 10/10)
En prima, dat je tevreden bent.

avatar van MXO
MXO
Misschien een beetje late post, maar Dogie_Hogan, welke ondertiteling zit er op die dvd? Mijn Duits is dermate slecht dat het geen zin heeft de film zonder ondertiteling te bekijken.

MXO schreef:
De DVD heeft geen subs.

avatar van MXO
MXO
Jammer! Bedankt voor de reactie.

avatar van stefan dias
Ik moet 10 jaar geweest zijn of zo, toen ik deze film zag.
En ben er dagen niet goed van geweest zijn.
Dat is nu 35 jaar geleden. Onvergetelijk.

avatar van Apocalypse Now
..ik heb hem thuig liggen, maar nog nooit gezien, nu ik zie dat hij in de tip 150 staat(evenals le vieux fusil, die ik nog nooit gezien heb) moet ik hem toch maar zien

Apocalypse Now schreef:
Dat verdient deze geweldige oorlogsfilm zeker.

Echter, omdat de DVD geen NL subs heeft, overwegend bekend en populair in de grensstreek....

avatar van Apocalypse Now
ja, ik vind het een typische maar toch knappe film

avatar van Apocalypse Now
....zeker als je bekijkt in welk jaar de film gemaakt is, en welke boodschap het met zich meebrengt

avatar van tukker1966
Overtuigende film waarin goed geacteerd word door die jonge jongens.4 sterren ****

avatar van zimmy
Beste lezers, weet iemand waar ik de dvd die Bruecke kan bestellen?

zimmy schreef:
Beste lezers, weet iemand waar ik de dvd die Bruecke kan bestellen?
Jazeker: Ebay.de.

avatar van belchinees
info:
Deze film wordt vertoond op 1 november om 15 uur, in het filmmuseum in Brussel.

avatar van belchinees
Ben blij dat ik deze film leerde kennen via deze site.
Heb hem gisteren gezien zoals hierboven vermeld (eenmalige vertoning).
De film start traag, zoals ook al gezegd, maar was wel noodzakelijk.
Het tweede deel heeft me wel gepakt, zeer aangrijpend. En voor ik het wist was de film gedaan, had nog een tijdje mogen voortgaan voor mij. Wat bij andere oorlogsfilm zo opgeblazen weergegeven wordt, is bij deze zeer realistisch (, ook hoedje af voor de jonge acteurs).
Verdient zijn plaats in de tip 250 wel.

Een anti- oorlogs meesterwerkje, je wordt er zeer somber van. 4*

wo2-Freak
waar kun je deze kopen !!

wo2-Freak schreef:
waar kun je deze kopen !!
Het goedkoopst via Ebay.de: Link 1, Link 2.

avatar van Dogie_Hogan
Volgens mij is dit al eerder vermeld, maar DIT is de dure Engels gedubde VHS, of DVD.

In een woord geweldig!
Dit is een film die iedereen een keer gewoon moet hebben gezien.
Hier laten ze eens de andere kant van de oorlog zien. De kant van de Duitsers. Deze film laat heel goed zien dat niet iedere Duitser een nazi of een slecht mens was. Het laat ook goed zien hoe de mensen in zo'n dorpje omgingen met de oorlog. het emotioneelste stuk vond ik persoonlijk toch nog het einde, als (volgens mij) fritz wepper alleen nog overblijft met zijn zwaar gewonde vriend in zijn armen op de brug zit.

Oh ja, en ik heb de DVD gekocht in een grote dvd-store in Mönchen Gladbach voor 15,95.

klute89
Ik heb de dvd gekregen bij het boek Die Brücke ( uiterdaad) allemaal in het duits, maar erg vind ik dat niet. Trouwens als je de film goed vind moet je ook eens het boek lezen.
Ik heb het boek + dvd bij de duitse boekhandel in A'dam besteld.

Ik verhoog m'n cijfer naar 4,5*

Sterke film bijna zo goed als het boek!

HentheMan schreef:
Sterke film bijna zo goed als het boek!

Ja, het boek is ook bijzonder sterk, en ook zeer heftig. Het is duidelijk dat in de film scenes worden weggelaten die wel in het boek voorkomen. Maar dan nog is de film ijzersterk.

Mooie indrukwekkende film die de waanzin van de laatste dagen in het Duitse rijk laat zien d.m.v. kinderen die een brug moeten beschermen. De kinderen houden de brug maar de prijs is zeer hoog en waarvoor !