The Train (1964)

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië
Thriller / Oorlog

geregisseerd door John Frankenheimer
met Burt Lancaster, Paul Scofield en Jeanne Moreau

Frankrijk, augustus 1944. De geallieerden naderen Parijs. De Duitse kolonel Von Waldheim wil daarom zo snel mogelijk de waardevolle Franse kunstschatten per trein naar Duitsland vervoeren. Het Franse verzet krijgt orders uit Londen om dit transport te saboteren om te voorkomen dat het Duitsland bereikt, maar de schilderijen moeten onbeschadigd blijven. De onverschrokken Franse spoorwegman en verzetstrijder Labiche neemt de leiding bij deze onmogelijk lijkende missie.

Prachtig in beeld gebracht, sterk geacteerd en bovenal een erg vermakelijke film. Het verhaaltje is wat simpel af en toe, maar storend was het niet. Werkelijk een prachtige cameravoering, bij sommige scenes heb ik echt zitten genieten. De muziek en het verhaal hadden wat beter gemogen, maar al met al weer een lekkere, sterke oorlogsfilm uit de oude doos!

avatar van Purmerend
Naar de roman van Rose Valland.

Bron tvfilm

FisherKing
Prachtige camera en regie, maar uiteindelijk brak het me op dat iedereen, Fransen en Duitsers, Engels spraken.

Hoe het wel kan en moet laat Wilder oa zien in Five Graves to Cairo.

wo2-Freak
Goede film, blijft boeiend. Wat een rare commandant trouwens, die Duitse. Hij ligt dat museum vrouwke 4 jaar lang op met: We zullen uw kuststukken beschermen. Zelfs de laatste minuten. Stormt dat andere manneke binnen: ''we zijn voorbereid om alles in te pakken''.
Neemt dat manneke alles mee. En vooral als hij blijft zeuren om een trein die eigenlijk de Duitse wehrmacht beter kon gebruiken en uiteinelijk leverde het niets op.

Raar mannetje.

Tog een goede film 3.5 sterren!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Daar denken we nogal eens anders over. De DVD heeft een typische slechte gephotoshopte MGM-cover wat mij betreft. De poster vind hierboven is veel mooier (maar zou als DVD cover niet erg commercieel zijn).

De regio 2 ligt trouwens voor een euro of 6 in de winkel in Nederland.

wo2-Freak
ik ahd hem voor 4,99 gekocht bij bol.com en de cover daar ziet er vele mooier uit dan die van hier...

avatar van Harco
Dit is een poster; geen cover.

O oke..

Ik vind het een zeer goede film. Het verhaal blijft gewoon boeien en het is best spannend. Ook dat die Duitsers en de verzetstrijder die elkaar steeds ontlopen. Die Duitsers werd op het eind echt letterlijk gek gemaakt. Hij was ook gewoon gek je gaat tog gewonde militairen (en dan nog van je eigen land) niet vragen om mee tehelpen paar schilderijen in te laden zodat hun geen plek meer hebben... Hij is echt zielig...

Mooie zwart-wit film met sterk acteren van vooral Lancaster en Moreau.

Machtige film gewoon! Heb genoten vanaf de 1ste tot de laatste minuut.
Burt Lancaster is fantastisch en het andere acteerwerk mag er ook wel wezen. Ok, de duitsers spreken engels, maar ik heb er eigenlijk weinig problemen mee. Het gaat me om het verhaal... prachtig gewoon! Pure klassieker!

Interessant en weinig bekend gegeven uit WO II, namelijk kunstroof door de bezetter, is de aanleiding tot een uiteindelijk boeiende film die wat diepgang in de karakters mist. Burt Lancaster is de franse spoorwegen en Jeanne Moreau amper een tussendoortje. De kracht van de film zit hem in de actie.
Een curiositeit in de film is de aanwezigheid van Michel Simon, een frans vooroorlogs filmmonument (geboren in 1895 !).

avatar van Jan met de pet
Topfilm......pure klasse. 4,0

avatar van valerio2003
Jan met de pet schreef:
Topfilm......pure klasse. 4,0

Zeker weten een topper.

Bart Simpson
Die verzetstrijder is echt hard.
Goede klassiekers, 4.5*

Frankenheimer, ook regisseur van The Manchurian Candidate, levert vakwerk af met deze spannende oorlogsthriller.

Een film die begint als een verhaal over de strijd tussen de Duitsers en de Geallieerden over het eigendom van een aantal topstukken uit de Franse kunst mondt uit in een persoonlijk duel tussen spoorwegman Lancaster en Duitse kolonel Scofield.
Dat gegeven wordt nog eens versterkt door de motivatie en de achtergrond van de twee tegenstanders. De meedogenloze Duitse kolonel is een erudiet man en heeft een groot gevoel voor de esthetiek en het belang van de kunstwerken die hij probeert te roven. De spoorwegman heeft geen idee van de waarde van de schilderijen en voert slechts orders uit van het verzetscommando.

Beiden worden geconfronteerd met de vraag of het beschermen van deze 'dode' werken betaald moet worden met mensenlevens. En hoewel de vraag bij beiden hetzelfde antwoord oplevert is de motivatie daarvoor totaal verschillend.

Los van deze psychologische diepgang is de film ook een waar spektakel om te zien. Kosten noch moeite zijn gespaard om de film zo realistisch mogelijk te maken. Het zijn echte treinen die vol op elkaar klappen, echte locomotieven die ontsporen, echte kranen die vervolgens de treinen weer op de rails moeten zetten.
In het begin van de film wordt een station door geallieerde vliegtuigen gebombardeerd, en de wijze waarop Frankenheimer dat in beeld brengt is ongelooflijk. De camerahoeken en -standpunten en bijbehorende montage zijn zodanig gekozen dat de vernietiging bijna voelbaar is.

Enige punt van twijfel is Burt Lancaster. Een hele fijne acteur, maar niet volledig overtuigend als Fransman, vooral omdat een groot deel van zijn medespelers wel Frans is.

Bart Simpson
Dit is een v/d beste oorlogsfilms aller tijden. Jammer dat deze niet zo bekend is. Hij is overal te koop voor minder dan een tientje. Deze hoort in de top 250. Pracht film! 5.0*

avatar van Filmkriebel
Spannende film hoor ! Greep me onmiddellijk bij de keel en liet me niet meer los tot het einde. Er gebeurt steeds wat, en de scènes zijn erg mooi voor die tijd. Sabotage, actie en spanning zijn de drie woorden die deze film kenmerken. Vooral die scène waar ze de trein in het geniep terug naar het beginpunt brengen vond ik erg knap. . Gewoon bekijken !

avatar van Mads Smikkelsen
Mooie film met mooie Jeanne Moreau en Lancaster. Goed verhaal en mooie zwart-wit beelden van mooie karakteristieke koppen. Leuk om te zien.

Leuke film en zeker voor een treinen/stoomloc liefhebber zoals ik.

avatar van Timmy757
Mooie oorlogsfilm uit de oude doos. Goed geacteerd, mooie actiescenes, alleen het verhaal is soms wel enigzins zwakjes. Ik blijf die zwart/wit oorlogsfilms toch prachtig vinden, geeft de kijker echt nog een veel authentieker gevoel! Opvallend overigens dat behalve de twee hoofdrollen, de verdere cast hoofdzakelijk uit Fransen en Duitsers bestaat, hoewel ik me hier niet extreem aan erger, vind ik het wel jammer dat in de film dan toch iedereen engels praat. Enfin The Train is gewoon een hele goede verzetsfilm die zelfs nu nog na bijna 50 jaar als een huis staat.

avatar van Dogie_Hogan
Franse (kleuren) documentaire 'The making of': Youtube.

Jammer dat de duitsers geen duits en de fransen geen frans spreken voor de rest ijzersterk
met een prima rol van Burt.

avatar van Decec
Een goede oorlogfilm...
Zeker sterke oorlogsfilm uit de oude doos...
Prima camerawerk...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Burt Lancaster speelt goed...
Wel leuk voor zwarte film...
Geen grote breedbeeld, maar nog kleiner...
Het is wel moeite waard...

Prima, zwart-wit, oorlogsfilm met een uitstekende Burt Lancaster.
De film is spannend van begin tot einde en verveelt geen seconde.
Alleen spijtig dat iedereen Engels spreek, zowel de Fransen als Duitsers.

Werkelijk geweldige film!!

avatar van Insignificance
Soms wat houterig geacteerd, qua dialogen is 't ook wel eens harken, maar zo'n oud oorlogsavontuur heeft voor mij altijd wel wat charme in huis. Frankenheimer heeft het letterlijk en figuurlijk al snel op de rails en dan is het best nog spectaculair met ontploffingen, een Spitfire en de bulderende treinen.

Het is klassiek spannend wanneer onze held moet improviseren en de wreedheid van de oorlog wordt ook niet geschuwd. Probleem is wellicht dat The Train ver voor het einde een climax heeft, waarna het weer wat moeizaam op gang komt. Het slot daarentegen is, net als het hoteldametje, weer vrij sterk.

Dick2008
Ik meende dat dit toch een vrij bekende klassieker was, misschien was dat vroeger ook wel. Waarschijnlijk inmiddels ook alweer wat vergeten. Toen ik hem in de begin jaren '90 voor het laatst op tv zag was ik best wel van onder de indruk, vanwege het moedige verzet van de Fransen en de Duitsers die koste wat kost de schilderijen naar Duitsland moeten krijgen.

Dat hij in zwart-wit is opgenomen doet de film geen goed, iets waar ik vroeger niet zo mee zat. De muziek is ook niet zo best. En de speelduur is ook wel wat aan de lange kant. De film steunt erg op het goede spel van Lancaster. Moreau zet maar een onsympathieke rol neer. Stunts en camerawerk zijn erg goed. Alleen het verhaal is wat onwaarschijnlijk en de prijs die de spoorwegmensen daarvoor moeten betalen, want daar is de film aan op gedragen, eigenlijk ook wel.

Hier en daar interessant, zoals met die gepantserde locomotief en sabotage-acties en de ontploffingen, hoewel gek dat je bij het begin geen vliegtuigen ziet.
Niet meer wat het geweest is. De film heeft iets weg van de Von Ryan's Express. 3.0

gauke schreef:
Mooie zwart-wit film met sterk acteren van vooral Lancaster en Moreau.

In feite een gevecht tussen twee wiskrachtige en vooral koppige mannen die gewend zijn hun eigen weg te gaan en niet bij machte zijn om te zich te realiseren wat de offers van hun strijd zijn. De zwart-wit beelden van deze spannende en vindingrijk gemaakte spionagethriller zijn inderdaad briljant. Wanneer de actie eenmaal begonnen is lijkt het niet meer op te houden en op een gegeven moment bereikt de spanning een kookpunt.

avatar van arno74
Fraaie film met een sterk plot. Het script leverde een terechte Oscarnominatie op. De beelden en het camerawerk zijn erg fraai. De zwartwitbeelden doen het authentiek overkomen, ook dat bij de treinbotsing echte treinen zijn gebruikt draagt daaraan bij. Het acteerwerk kon op momenten beter, maar het is nu eenmaal de manier waarop toen geacteerd werd.

De film kent een goede spanningsopbouw en blijft de hele tijd boeiend. Het is geinspireerd door het boek "Le front de l'Art". Rose Valland, de schrijfster van het boek, werkte in het Jeu de Paume Museum, dat door de nazi's als verzamelplaats voor de geroofde kunst werd gebruikt, en speelde daar informatie over de kunsttransporten door aan het verzet.

De film vertelt over de strijd tussen een kunstliefhebbende Duitse kolonel die de buitgemaakte kunstschatten niet achter wil laten en een spoorwegman uit het verzet die alles aan doet om de kunsttrein binnen de Franse grenzen te houden. Beiden hebben beperkte middelen en moeten hun inventiviteit gebruiken om hun doel te bereiken. 3,5 dikke sterren.