La Haine (1995)

Alternatieve titel: Hate

Frankrijk

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Vincent Cassel, Hubert Koundé en Saïd Taghmaoui

Een Arabische jongen uit een Parijse voorstad wordt tijdens een verhoor zo hard aangepakt dat hij levensgevaarlijk verwond in het ziekenhuis belandt. Het gevolg is het uitbreken van rellen waarbij de politie slaags raakt met groepen jongeren. In het gewoel raakt een politieagent zijn pistool kwijt dat in handen van Vinz komt. Hij en zijn twee vrienden willen de gewonde jongen bezoeken, maar de politie stuurt ze weg. Vinz zweert dat hij de politieagent vermoordt als de jongen sterft.

avatar van herman78
4:3, is dat zo'n ramp? Ik heb er niet echt verstand van, geloof ik. DVD's, dat is.

Als je een gewone tv hebt is 4:3 geen ramp. Dat is m.i. alleen irritant op een breedbeeld tv.

avatar van herman78
Okay, ik heb geen breedbeeldtv, dus ik zal daar geen last van hebben.

4:3 is altijd irritant, ongeacht je tv; het houdt in dat de zijkanten van de film zijn afgeknipt, opdat de film beeldvullend is op een 4:3-toestel (een 'reguliere' tv dus). Op een breedbeeld-tv is er een extra probleem, namelijk dat je dan met zwarte balken links en rechts moet kijken, terwijl daar wel beeld achter zit. Maar je hebt er dus ook op een 4:3-toestel last van.

Soms komt het trouwens ook voor dat een 16:9-film in 4:3 is geschoten met als bedoeling dat de boven- en onderkant af worden gedekt. Dit wordt dan voor een 4:3-uitzending vaak weer geopend, zodat je in ieder geval geen informatie mist. Op een breedbeeld-tv kun je dan inzoomen tot 16x9 opdat je weer de oorspronkelijke film overhoudt; op een 4:3-tv blijf je zitten met stukken beeld die niet bij de film horen, wat in sommige gevallen hinderlijk kan zijn.

Zie ook www.widescreen.org[/url], die het allemaal veel uitgebreider uitlegt, met name deze flash-animatie vat de het walgelijke verschijnsel dat pan-and-scan heet treffend samen.

Mik
Ik ben overtuigd Q .. 4:3 is kut!

avatar van herman78
Nouja, ik heb gisteren met 4:3 DVD van La Haine bekeken op een gewone TV, en ik ben nog steeds erg onder de indruk van de film.

Ik had hem vroeger op video, maar had de band een paar jaar geleden gewist. En vorige week kreeg ik de DVD binnen (besteld bij FRS voor 6,99).

Het was denk ik de 7e of 8e keer dat ik hem zag, maar ik zet hem weer in mijn top 10, waar hij vroeger ook stond. Wat een meesterwerk. Het einde blijft ook maar door mijn hoofd spoken.

Wat ik trouwens wel een rare scene vind, is eentje op ongeveer een kwart/een derde van de film, waarin de drie jongens op een soort balkonnetje staan en over de stad uitkijken. De camera zoomt op hen in, maar tegelijkertijd wordt er uitgezoomd op het uitzicht achter hen. Geeft een heel raar effect. Wel bijzonder.

avatar van herman78
zut alors, hij stond al op 6 in mijn top 10. 's kijken of ik hem ietsje hoger kan zetten.

La Haine is de shit!nu nog een film over de projects in Marseille en ik ben gelukkig!

avatar van herman78
Wat heb jij met Marseille dan?

In 1998 heb ik trouwens op EURONEWS (hier nu al een tijdje van de kabel) de voetbalrellen van het WK-voetbal in Marseille gevolgd. Er zat helemaal geen commentaar bij, en het maakte best wel indruk. Ik walgde echt van die 'supporters'.

Dat is wat ik met Marseille heb.

avatar van herman78
Gewoon, waarom zit je zo erg te wachten op een film die zich in Marseilla afspeelt?

Kijk naar taxi ofzo he
die speelt zich af in Marseille

FisherKing
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken...
We zien eigenlijk een soort RoadMovie..
We zien de Banlieu's de Paris..
We zien wanhopige jongeren..
We zien geweld en geweld....
En we zien een Vache (1 sekonde)
We zien veel zwart-wit en veel Haat..
En we zien een bijna perfect portret van de geweldsspiraal aldaar..
echter... Ik heb me soms verveeld
echter... Ik heb me soms geergerd
echter... Ik geloof Mathieu Kassovitz teveel uit zijn duim zuigt. En dat vrees ik. 2*

kappeuter (moderator)
FisherKing schreef:
Ik geloof Mathieu Kassovitz teveel uit zijn duim zuigt.

Ik geloof dat FisherKing teveel uit zijn duim zuigt.

kappeuter schreef:

Ik geloof dat FisherKing teveel uit zijn duim zuigt.

Ja ik moet hem maar eens herzien dan

FisherKing schreef:

Snap ook niet dat dit in top 100 hoort...
nog maar eens een keer kijken en dan beter opletten FK

KillaJah schreef:

Kijk naar taxi ofzo he
die speelt zich af in Marseille

Toevallig heb ik die op DVD (en da's best bijzonder, want ik heb er maar 6 of 7 DVD's ofzo). Zal de volgende keer dat ik hem zie speciaal op het Marseillaise landschap letten.

avatar van herman78
Jammer Fisher King. Ik ben bang dat de gebeurtenissen van deze film akelig dicht bij de realiteit liggen.

herman78 schreef:

Je Sais... maar mijn waardering voor deze film veranderd daardoor niet... heb daar ook een half jaar rondgehangen... rond die tijd.
Ik weet al vrij lang hoe het daar toe gaat....
Ik verwachte een Meesterwerk... maar zag erg weinig terug.... zelfs

kortom film viel me errug tegen.....

avatar van herman78
Dat blijkt. Maar waaraan heb je dan specifiek ge-ergerd en wat vond je vervelend? Ik ben wel benieuwd naar wat specifieker commentaar...

Inderdaad! Wat had je meer naar voren zien willen komen in La Haine?

herman78 schreef:

Ik heb effen naar de comments op IMDB gekeken en zag dat 100% positief is (raar !)

Ik vond dat de boodschap er teveel ingehamerd werd. "Niet alle politieagenten zijn slecht" Duh.
Dat gedoe met die reclame- borden stoorde me ook al (jaja de symboliek was me allang duidelijk)
Ik vond het script warrig, en waarom in zwart-wit?. Vond de Documentaire achtige stijl niet echt zinvol, en waarom pretendeert deze film de "waarheid" te verkondigen ?.
De film greep me daardoor niet echt aan. (misschien had ik er ook wel teveel van verwacht)

FisherKing schreef:

Dat was een van de boodschappen die er in zat, inderdaad. Maar de film is toch veel meer dan dat?

Okay. Daar had ik zelf geen last van, eigenlijk. Sterker nog, dat soort dingen kom je overal tegen. Ik vond het wel mooi dat het ook in de film zat.

Het lag er misschien wat dik bovenop, maar ik vond het wel mooi. Zeker als Vincent die ene keer nog even terugloopt en de tekst op zo'n reclamebord verandert.

Ik heb de film nu een keer of 7 gezien, en zie niet echt warrigheden in het script, maar misschien neem ik wel te veel voor lief? Ik heb wat dat betreft niet echt verstand van films. Zelf heb ik niet het idee dat dit een waarheidsverkondigende film is. Meer een situatieschets en een momentopname, gezien vanuit het standpunt van Hubert, Said en Vincent.

avatar van De Knip
Ik wijzig mijn stem, verlaag 'em nu, komt doordat ik nu achteraf de film niet superboeiend heb gevonden. Laatste scene mag dan wel intrigerend zijn, maar de rest van de film was toch niet echt fantastisch....

***

De Knip schreef:

***

ik had juist het tegenovergestelde. Hoe meer ik er over nadacht en over las (ondermeer op deze site) hoe boeiender en intrigerender ik 'm vond worden! Topper!

Deze film is een van mijn favorieten:hij is realistisch(daar hou ik nou eenmaal van, energiek en soms vond ik hem zelfs grappig!

zeer goede film, al ik vond deze film meer overeenkomsten hebben met de spaanse film barrio dan met menace 2 society waar andere deze film mee verglijken.

hoe heet dat nummer van Bob Marley (?) dat je tijdens de openingscredits hoort?

T®inity
Tonyvdb schreef:

hoe heet dat nummer van Bob Marley (?) dat je tijdens de openingscredits hoort?

Ik weet het niet, hij staat niet vermeld op de OST. Ik weet niet of je hier wat mee kan.

1. Intro
10. Sors Avec Ton Gun - Raggasonic
11. Bons Baisers Du Poste - Les Sages Poetes De La Rue
12. L'Etat Assassine - Assassin

avatar van herman78
Burnin' And Lootin' heet het nummer. En hij staat wel op de soundtrack van La Haine die ik heb (een CD met muziek uit zowel La Haine als Métisse, Kassovitz eerdere film). Leuk nummer eh?