• 13.085 nieuwsartikelen
  • 169.681 films
  • 11.133 series
  • 31.878 seizoenen
  • 630.512 acteurs
  • 196.365 gebruikers
  • 9.179.980 stemmen

La Haine (1995)

zoeken in:

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

had dat verhaal van die man op de wc nu eigenlijk nog een hele belangrijke betekenis of was het meer een dwaling om je op het verkeerde been te zetten?

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

ehm ik kan me het niet meer zo goed herinneren wat ie ook al weer zei.. maar ik had destijds het idee dat dat het belangrijkste deel van de film was. Wat hij zei beschreef in een metafoor waar die gasten mee bezig waren0 in hun leven (ofzo)

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

dat had idee heb ik ook, maar ik kon et niet plaatsen(misschien wel omdat ik et in drukke omgeving(les frans)gekeken heb, waar niemand em goed vond, en dus allemaal aant ouwehoeren waren) hij vertelde iig over dat hij met een vriend in een kamp zat ofzow, en datr die vriend moest poepen en de trein reed weg zonder hem.

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

heb de film net besteld, zal 'm nog eens kijken eerdaags

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

wat een service

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

ja ik vond het een erg slechte film, maar ja als er iemand op MovieMeter een vraag over heeft moet ik 'm wel kunnen beantwoorden natuurlijk

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

je hebt em wel 4 sterren gegeven trouwens

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

vandaar de smiley ook ga natuurlijk geen film kopen die ik slecht vind

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

haha, vandaar ja

kappeuter (crew films)

• 74382 berichten
  • 5925 stemmen

Net gezien, dus dat verhaal dat die man in het toilet vertelde staat me nog vrij goed bij. Ging over Joden (weet ik niet zeker) die per trein werden vervoerd als vee. Om hun behoefte te doen, moesten ze wachten zodra de trein stopte om water bij te vullen oid. Was toen een van de man z'n kameraden gaan plassen achter een struik, maar de trein vertrok alweer en hij zat er nog niet in. Hij liep achter de trein aan en wilde de hand pakken van zijn vriend. Hij had z'n broek nog niet vastgedaan en trok die omhoog. Telkens als ie z'n hand uitstak, zakte z'n broek af tot op z'n enkels. En dus lukte het 'm niet alsnog de trein in te komen. En het einde van het verhaal was dat hij dood vroor in de kou....

Jordy

• 22567 berichten
  • 2952 stemmen

dus elke keer als iemand in die slechte wijken zich door goed gedrag er uit wil werken (hand naar vriend uitsteken), moet ie een zwakte blootleggen (broek naar beneden) waardoor hij weer teruggetrokken werd in het criminele wereldje...

uiteindelijk blijft iedereen z'n hele leven dus in dezelfde slechte situatie

ofzo, iets in die richting... zoiets begreep ik er uit

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

ik kwam ook in die richting, maarja als jullie nu ook op een dergelijke comclusie komen zal ik het er wel mee eens moeten zijn bedankt

tom

• 308 berichten
  • 1044 stemmen

Maar hebben ze eigenlijk ook nog een bedoeling achter het feit dat die man achter de bosjes ging zitten ipv gewoon waar de anderen ook zaten?

Hey mense!

ben nieuw hier echt vette site!

ik wilde ff reageren op la haine en dan op dat stukje over dat mannetje in de wc die dat verhaal over die schijtende preutse man in de trein vertelt.

ik denk dat wat Jordy vertelt precies is wat er met dat verhaal wordt bedoelt!

en ik denk dat Hubert (de zwarte jongen van de drie) het meest de ambities heeft om uit zijn rottige leven te komen, maar heel duidelijk inziet dat dat veel moeite kost (dat met die afzakkende broek in het verhaal).

nou, nu ga ik ff reageren op andere films!

groetjes!!!

herman78

• 3176 berichten
  • 1281 stemmen

tom schreef:

Maar hebben ze eigenlijk ook nog een bedoeling achter het feit dat die man achter de bosjes ging zitten ipv gewoon waar de anderen ook zaten?

hij was preuts en moest een grote boodschap doen.

Hi-Tek

• 666 berichten
  • 0 stemmen

@ Kappeuter & Jordy

Ik zat precies met dezelfde vraag waarom die opa zijn verhaal vertelde, maar nu ik dit zo lees klinkt het gewoon zo logisch dat het wel moet kloppen .

esand

• 2 berichten
  • 0 stemmen

he mensen

Ik heb la haine gekocht maar krijg um niet afgespeeld zonder het commentaar erdoorheen. Hoe zit dat?

Laters!

SjoerdB

• 1 berichten
  • 95 stemmen

esand schreef:

he mensen

Ik heb la haine gekocht maar krijg um niet afgespeeld zonder het commentaar erdoorheen. Hoe zit dat?

Laters!

Heb je wel de goede DVD, bij sommige films heb je een bonus DVD met opmerkingen van de regisseur erbij. Het kan overigens ook zo zijn dat je de gesproken taal kan aanpassen, dat deze dus staat op commentaar en niet gewoon op frans. Anders weet ik het ook niet

Memento Mori

• 1 berichten
  • 0 stemmen

Om even terug te komen op het verhaaltje van die oude man.

Als het bosje de banlieu voorstelt en de man iemand die eruit wilt ontkomen, dan kan zijn preutsheid verbonden worden met degenen die hun leven in de getto gewoon leven. Zij doen niets om eraan te ontkomen of te weinig.

Men moet z'n preutsheid verliezen (broek gewoon laten afvallen kan symbool staan voor iets ondernemen door geweld of iets anders) en een nieuw leven proberen vast te grijpen (hand uitsteken en niets van je broek aantrekken).

Natuurlijk zijn hier nog verschllende interpretaties voor.

Arnie

• 1080 berichten
  • 1850 stemmen

Het is inmiddels een hele tijd geleden dat ik hem heb gezien, maar de genoemde scene maakte op mij diepe indruk, hoewel de boodschap ervan ook niet helemaal duidelijk was.

In de uitleg van Jordy en Memento Mori, is het grijpen van de hand feitelijk iets goeds, maar waarvoor wel een soort schaamte moet worden overwonnen. Maar wat te denken van het feit dat die trein niet zomaar een trein was, maar een veewagon naar de gaskamer? Bedoelt Jeunet hiermee dan te zeggen, dat ook het leven buiten de banlieu, zacht gezegd, onprettig is?

Of moeten we het verhaal omdraaien, en de veewagon en het concentratiekamp juist zien als de banlieu? Het vreemde aan dergelijke verhalen is natuurlijk dat deze jood heel graag mee wil op de wagen, mee met zijn lotgenoten, terwijl ook dit niet tot een gelukkig leven leidt. Zo bezien is het denk ik goed toe te passen op de banlieus, waar het 'erbij horen' tot een deugd is verheven, en zelfs noodzakelijk is (of lijkt!) om te overleven.

gondwana

• 1212 berichten
  • 1464 stemmen

+ vincent cassel is zelf jood, als ik me niet vergis is hij het meest aangegrepen door het verhaal.

DevendraBan

• 81 berichten
  • 0 stemmen

Wij zagen deze film voor het vak Frans en bij de bespreking achteraf, waarbij de vraag over de rol van het verhaal over Grünwalski zat, werd er gezegd dat de rol ervan was om het leven van de jongeren in de banlieue te relativeren. Tijdens de oorlog was het talloze malen erger.

gondwana

• 1212 berichten
  • 1464 stemmen

DevendraBan schreef:

Wij zagen deze film voor het vak Frans en bij de bespreking achteraf, waarbij de vraag over de rol van het verhaal over Grünwalski zat, werd er gezegd dat de rol ervan was om het leven van de jongeren in de banlieue te relativeren. Tijdens de oorlog was het talloze malen erger.

mmm, kdenk toch dat het dieper gaat hoor (zie jordy-uitleg).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.