La Haine (1995)

Alternatieve titel: Hate

Frankrijk

geregisseerd door Mathieu Kassovitz
met Vincent Cassel, Hubert Koundé en Saïd Taghmaoui

Een Arabische jongen uit een Parijse voorstad wordt tijdens een verhoor zo hard aangepakt dat hij levensgevaarlijk verwond in het ziekenhuis belandt. Het gevolg is het uitbreken van rellen waarbij de politie slaags raakt met groepen jongeren. In het gewoel raakt een politieagent zijn pistool kwijt dat in handen van Vinz komt. Hij en zijn twee vrienden willen de gewonde jongen bezoeken, maar de politie stuurt ze weg. Vinz zweert dat hij de politieagent vermoordt als de jongen sterft.

avatar van Goodfella
Goede, redelijk indrukwekkende film. Filmhuis-classic!

kappeuter (moderator)
€ 8,99 bij free record shop zie ik.

Maar wel 4:3.

Jordy (admin)
erg indrukwekkend, mooi gefilmd, "realistisch" (daar is ie weer) in beeld gebracht

heb het alleen wel eens indrukwekkender en beter gezien (*kuch* Menace II Society *kuch*)

toch, 4 sterren.

grappig trouwens dat die Irakees uit Three Kings hier in speelde

avatar van Yak
Yak
Vanavond nog even opgezet. Blijft toch een grandioze film. Ik zal asap "25 watts" toevoegen (ook mooi!), die heeft qua vertelstijl heel veel weg van "La Haine".

kappeuter (moderator)
Had niet gedacht dat ik 'm zo goed zou vinden.
Dit genre film vind ik meestal niet zo interessant, maar deze film vind ik super.
Realistisch en indrukwekkend. 4 dik verdiende sterren.

avatar van Sjan
oeeeeeeeeeeehh, mooi...4,5 sterren! Vooral monoloog in 't midden van die opa op de wc.

SlingBlade
Geweldig,realistisch, misschien niet zo indrukwekkend als bv Menace II society die ik hiervoor had gezien, maar deze vond ik ook heel goed..

avatar van BoordAppel
Pakkende film, met een geweldig einde. Daar word je zomaar even stil van.

avatar van narva77
Dan ben je rijp voor de Franse cinema nog een tip: 'Seul Contre Tous'.

neo (crew)
€ 8,99 bij free record shop zie ik.

is nu inmiddels te koop bij frs voor maar 6,99. gelijk even gekocht natuurlijk.

fantastisch film... totaal wat anders van Mathieu Kassovitz dan bijv. Crimson Rivers... dit is veel beter... zeer goed in beeld gebracht (de totaal in zwart wit beelden passen erg goed bij de sfeer van de film) en Cassel is prima gecast voor deze rol... en de film eindigd exact op het juiste moment je blijft wel met de vraag zitten wie nu wie uiteindelijk heeft neergeschoten nadat Vinz wordt neergeschoten ik twijfel tussen 4,5 en 5 sterren... ach doe ook maar 5 !

Dag later stem toch even relativeren... 5 sterren teruggezet naar 4,5 sterren.

weet iemand toevallig wat die man in het toilet in Parijs (met zijn "schijt"-verhaal) nu in godsnaam met het verhaal te maken had?

ah ja... dank Kap!

avatar van herman78
ik denk dat Kassovitz dat verhaal dat ie oude man op het toilet vertelde gewoon nog 's kwijt moest in een film. Ik snap anders ook niet echt wat het in de film deed, of het moet om de symboliek gaan.

Het viel me trouwens op dat Metisse van Kassovitz er nog niet in staat. Ik kan hem er zelf ook niet opzetten aangezien ik geen geschikt plaatje heb.

Wat betreft andere films van Kassovitz: Metisse en La Haine zijn de enige die ik gezien heb. Is zijn latere werk ook nog de moeite waard?

En Menace to Society moet ik blijkbaar maar 's huren. Kan me echter nauwelijks voorstellen dat ie net zo goed is als La Haine (die bij mij insloeg als een bom).

Jordy (admin)
misschien ligt het er aan welke je eerder ziet. Menace was eerder (en beter vind ik), en de invloeden zijn erg erg erg duidelijk in La Haine te zien. Maar als La Haine zo bij je insloeg zal je misschien Menace wat minder vinden, omdat je een deel van die impact bij La Haine al hebt gekregen

kappeuter (moderator)
Ik heb meer interesse in het wel en wee van straatjeugd in een Europees 'ghetto', dan in die van het ghetto (?) van die snotjongetjes in Menace II Society. Ik vind de emoties van de jongeren in La Haine ook veel oprechter en schrijnender. Ik vind dan ook niet dat je beide films zo 1 op 1 met elkaar kunt vergelijken.

Jordy (admin)
Ik zie niet in waarom het daar snotjongetjes zijn en hier niet. Leeftijd zal wel niet veel schelen. Ik denk dat de makers van deze film dachten "wow stoere film, M2S, laten we 'm naar Frankrijk verplaatsen".

Zal als ik me verveel eens op zoek gaan naar interviews, benieuws of ze het als inspiratiebron noemen.

Blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in twijfel blijft trekken of de buurt van die gasten uit Menace wel een ghetto was... dat heeft niet eens met een mening te maken, daar zijn gewoon cijfers voor. Dat *zijn* de goedkope, slechte, criminele, achterstands-buurten van LA...

kappeuter (moderator)
Uit een artikel uit de Filmkrant:

'De aanleiding voor het maken van La haine was de dood van een Arabische jongen, gewond geraakt na rellen met de politie. In de cités, de verpauperde buitenwijken van Parijs en andere grote Franse steden, komt het geregeld tot gewelddadige confrontaties tussen bewoners en politie. Werkloosheid, frustratie en racisme zijn de voedingsbodem. Economie is het begin van de keten, aldus Kassovitz. La haine laat zien wat er aan de hand is in de buitenwijken en hoe gemakkelijk de situatie tot een uitbarsting kan komen.'

'La haine zorgde voor zijn internationale doorbraak. De enige domper is dat hij vaak wordt vergeleken met Spike Lee. "Dat is inderdaad stomvervelend. Ik droeg al een baseballpet voordat Spike Lee films ging maken. Zijn eerste films zijn goed en gaan over dingen die mij ook bezighouden, dat was een verrassing. Ik zie wel een parallel tussen Métisse en She's gotta have it, maar niet tussen La haine en Do the right thing, zoals vaak wordt beweerd."
"Ik hou erg van de Amerikaanse cinema, maar mijn invloeden komen overal vandaan. In La haine zitten letterlijke zinnen van zowel The Marx Brothers als Monty Python, maar niemand ontdekt ze. De Europese films van Paul Verhoeven, zoals Spetters en De vierde man, vind ik erg goed. Waar ik ook kom, ik kan altijd wel een regisseur noemen uit het betreffende land die me heeft beïnvloed. En het is nog waar ook.'

Lees het volledige artikel hier

interessant

na lang wikken en wegen toegevoegd aan mijn top 10 ten koste van The Big Lebowski.

avatar van De Knip
Realistische film met een pakkend slot een van die 2 agenten verdwijnt in de eindscene als Vinz dood is geschoten....zal wel 'toevallig' zijn weggelopen, of lost hij wellicht het schot?

***1/2

net weer gezien... dat stukje als die dj gaat scratchen en die 'projects' vanuit de lucht gefilmd worden is goed

avatar van herman78
goed? wat een understatement!

ik vind het een van de hoogtepunten van de film. die camera zweeft maar door en zweeft maar door, en ondertussen wordt edith piaff grandioos vermengd met pure hiphopbeats. yumm.. de landing met die koe zet je dan meteen weer met beide benen op de grond. en op een andere manier ook juist weer niet.

avatar van Ibrahim
Vincent Cassel acteert hier top. Hij speelt zijn rol perfect en voor de rest is de film realistisch gemaakt.

Ibrahim schreef:

Inderdaad, je gelooft bijna dat hij echt een gevaarlijke gek is. Ik moet eigenlijk eens een andere film van hem zien

avatar van herman78
Cassell speelt zeker sterk, maar de andere twee jongens toch ook?

T.O. schreef:

Probeer L'Appartement eens...

Ah, ook met Monica Bellucci en Romane Bohringer en bijna 4 sterren . Bedankt voor de tip, ben benieuwd!