Glengarry Glen Ross (1992)

geregisseerd door James Foley
met Al Pacino, Jack Lemmon en Kevin Spacey

Vier medewerkers van een makelaarskantoor krijgen een extra motivatie doordat er een wedstrijd wordt uitgeschreven. De eerste prijs is een Cadillac, de tweede een messenset, en de derde prijs ontslag. Er is geen ruimte voor losers in deze wereld, alleen echte "closers" zullen de goede deals binnen slepen. De druk om te presteren is erg hoog, helemaal wanneer er een overval wordt gepleegd die gevolgen heeft voor alle deelnemers.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Lichte tegenvaller. Ik had net wat meer verwacht. Goede film, maar een echte click ontbrak.

Veel acteergeweld. Pacino, Baldwin en vooral Lemmon springen eruit.

Het verhaal begon veelbelovend, maar zakte toch wat in. De inbraak vond ik jammer. De film had ik stukken interessanter gevonden als er simpelweg was gefocusd op de strijd tussen de verkopers. Ik vond het een beetje een geforceerde ingreep.

Wel bij vlagen messcherpe dialogen en een mooie kritisch-satirische toon, ook een paar geweldige scenes. Naast de fameuze scene in het begin, vooral de scene met Lemmon, Pacino en de klant op het eind en een aantal van Lemmons scenes.

avatar van otherfool
Geweldige dialogen en een absolute topcast (beter dan dit wordt het gewoon niet), maar het verhaaltje stelt, ondanks de onderliggende spanning, natuurlijk niet zoveel voor. Daar kun je doorheen kijken, maar mij stoorde het uiteindelijk wel een beetje.

3,5*.

avatar van maxcomthrilla
code9 schreef:
Acteerprestaties: 5*.
Verhaal: 0*.

Inderdaad de film moet het echt hebben van zijn dialogen. Vooral Pacino en Jack Lemmon trokken mij aan met lappen tekst. Alleen de film is verder veel te zwak om interessant te worden, laat staan recyclebaar voor mij.

Natuurlijk komen er soortgelijke situaties op de werkvloer voor maar het is ook geen fictie dat mussen wel eens vliegen. Saai onderwerp dus, dat nergens over gaat en waarbij ik graag een clue had gehad. wie heeft nou de auto gewonnen? Niets van dat alles, het enige dat er gebeurt aan het einde is een heftige! arrestatie Die je nog geen eens te zien krijgt. En ik liep al zoveel mis.

Maar de dialogen redden de film nog enigzins van een totale ontmaskering. De film smaakte hierdoor net wat beter dan een verbrandde barbecueworst. 2,5*

kappeuter schreef:
Dat er een topcast staat, wil voor mij nog niet zeggen dat ze allemaal even goed acteren.
Sterker nog; ik vind enkel Jack Lemmon en Al Pacino subliem in deze film en er met kop en schouders bovenuit steken.
Van de overige topacteurs was ik minder onder de indruk. Die heb ik allemaal wel eens betere rollen zien spelen.
Ed Harris vind ik geen prettige acteur. Hij heeft een nogal stoicijnse kop en ratelt zijn zinnen maar wat op.
De film wist me pas in het laatste gedeelte echt te boeien, vanaf het moment dat Pacino het kantoor weer betreedt en samenspant met Jack Lemmon.
3,5 sterren

De favoriete film van Carice van Houten maar eens herzien. Ik herken weinig in mijn oorspronkelijke commentaar. Ik zag de film destijds op import-vhs. Wellicht dat ik door de leads het bos in ben gestuurd....
Ik vind het een prachtfilm. Pacino en Lemmon zijn hier wel mijn favorieten, maar de overige cast is ook geweldig.
Wat een triest leven hebben deze mannen eigenlijk. Niet echt te benijden....
Opgehoogd naar 4 sterren

Doet een beetje denken aan 'Dood van een handelsreiziger'. Zeer goed acteerwerk. Nadeel is dat je het idee hebt dat je in de schouwburg naar een toneelstuk zit te kijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Zinema schreef:
Schitterend filmpje met een sublieme Lemmon en een geniale Pacino. Drama van de bovenste plank. Baldwin steelt echter de show met zijn uitmuntende bijrol. Zeer goed.

Halfje erbij na herzien. Dit is een meesterwerkje..

avatar van lykathea
Herkeken voor de zoveelste keer.

Een film waar script, regie en acteerwerk samenkomen en een vrijwel perfect geheel vormen. De meest in het oogspringende acteurs zijn uiteindelijk toch wel Lemmon en Pacino, maar je zou de rest van de cast tekort doen om ze niet in hetzelfde rijtje te plaatsen. Alleen Kevin Spacey heeft qua screentijd die hij krijgt en daadwerkelijke performance misschien een iets minder goed ratio, maar dat heeft uiteraard ook te maken met het karakter dat hij speelt. In elk geval, een beter acting ensemble ga je echt niet vinden.

Bij deze herkijk vooral gelet op de details, en het is dan ook een bevestiging van de subliemheid van het script als je er velen vind die noemenswaardig zijn. Vooral die kleine details deden het, sowieso is uiteraard de titel dat alleen al, maar ook hoe "Patel" al een keer eerder genoemd word (door Dave Moss) voordat Ricky Roma er z'n fameuze licht op laat schijnen "Fucking Shiva handed this guy a million dollars told him sign the deal, he wouldn't sign it. And the god Vishnu too went into the bargain, fuck you John!", maar ook een heerlijk detail in het script is het feit dat George (alan arkin) heel even kwaad is dat Shelley de deal van de maand heeft gemaakt met, in de woorden van Roma, "Harriet and bla bla Nyborg", waarop George reageert met "Fuck. I had them on River Glen."

Andere, wat grotere details, die ik, vreemd genoeg, gemist heb in de vorige keren dat ik 'm keek zijn toch wel de (nu) overduidelijke momenten met de metros. Altijd als één van de karakters van buiten naar binnen gaat of andersom komt op precies dat moment een metro aangereden, en ook nu pas merkte ik bewust op dat er tijdens cruciale momenten op de achtergrond een metro langs dendert. Een ander voorbeeld is toch ook wel de zakelijke relatie tussen Roma en Lingk. Vooral nu kreeg ik toch op bepaalde momenten het idee dat Lingk écht verleid is door Roma, en dus niet alleen om dat stukje land te kopen. Vooral tijdens de scene waar Lingk Roma komt opzoeken op z'n werk. Lingk zit in zak en as en vertelt Roma bijna wat er precies aan de hand is, maar laat het uiteindelijk toch open. Roma heeft die twijfel waarschijnlijk al vanaf het eerste moment aangevoeld en daaropingespeeld óm die deal te kunnen sluiten. Juist daarom ook dat Lingk zich zo verontschuldigt op het eind, en zelfs zegt dat 'ie gefaald heeft in de ogen van Roma; Lingk wilde hem zo graag iets bewijzen, en toch faalt ie.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een zeer sterke cast in een film over een hoop mannen die lopen te zagen en hopen een auto te winnen. Nog even een diefstal om wat spanning in te brengen, maar echt boeiend wordt het nooit. De dialogen vallen met momenten nog mee, maar vervallen meestal in wat gezeur. Dankzij de cast is de film best nog om aan te zien, maar je hebt constant het gevoel van 'komt er eigenlijk nog iets?' Een misser...

avatar van Fortune
Geweldige film die het van het de acteurs en dialogen moet hebben.
Baldwin's speech is wel het meest noemenswaardige aan de film maar dat terzijde is bijna elk gesprek wel interessant .
Pacino en lemmon's speech op het einde zijn ook heel goed en overtuigend.
Brengt goed de stress en onzekerheid over van het verkopen.

lees veel over het einde, maar het einde spreekt voor zich toch.
Iedereen in het kantoor maakt zich zorgen dat ze het niet meer hebben om een echte verkoper te zijn
Op het einde geeft Pacino, Lemmon respect dat hij een echte verkoper is, erkenning dat hij het in zich in heeft en dat is wat Lemmon wou horen wat hem moed geeft.
Dit krijgt hij net te horen voordat hij met die agent moet praten wat betekend dat hij daar sowieso ontslagen word maar waarschijnlijk de gevangenis in moet. Ironie.
Van mij had de film ook wel langer mogen duren maar vond dit een waardige afsluiter.

Als je zelf in het verkoop wereldje hebt gezeten dan komen deze personages ook heel realistisch over.
Die 2 gasten die de hele tijd klagen over de leads, wat overigens goede verkopers niet doen want er bestaat zoiets niet als slechte leads.
De super verkoper die nergens anders om geeft dan alleen een verkoop sluiten (Baldwin).
Pacino de hotshot verkoper van het bedrijfje.
En natuurlijk Spacy de baas maar die nog nooit iets in zijn leven heeft verkocht maar die het wel beter weet.
Erg herkenbaar allemaal en goed op elkaar ingespeeld.

Lijkt er ook op dat Ben Afflecks rol in Boiler Room geïnspireerd is door Baldwins speech.

avatar van Insignificance
Fijn, zo'n cast. Fijner als ze ook nog eens allemaal goed draaien en nóg fijner als Jack Lemmon er in al z'n hulpeloosheid nog eens bovenuit weet te steken. Toch doet de verzameling loudmouths me niet zoveel.

Logischerwijs veel dialoog, maar ook erg uitgerekt en veel herhaling. Maken het wat eentoning. Idem voor het bijna non-stop verbale geweld. Dat het verhalend beperkt is, is niet zo'n probleem, maar de enige die een echte dimensie aan zijn karakter mag meegeven is Lemmon. De rest zijn toch vooral een stel haantjes die met veel lawaai te werk gaan.

Onder de oppervlakte zal het best wat doortrapter zijn, maar die magie heb ik er (nog) niet in kunnen ontdekken. Deels herkenbaar, ook een acteursfeest, zeker, maar als film mist er voor mij iets.

avatar van Jawaddedadde
Prachtige film die het volledig moet hebben van z'n geweldige dialogen en acteerprestaties. Kan haast niet anders ook met zo'n sterrencast!

Gebeurt eigenlijk erg weinig, film speelt zich ook op amper een dag (avond en de ochtend nadien) af, maar toch vliegen de 100 minuten (nou ja pakweg 90) voorbij. Hoe die kerels alsmaar lopen te zeuren en te vloeken tegen elkaar is gewoonweg fantastisch om zien. Typisch haantjesgedrag waar vooral Pacino erg goed in is. Maar ook de rest van de cast laat zich niet onbetuigd. Met name de gesprekken tussen Williamson (Spacey) en Levene "The Machine"(Lemmon) zijn bijzonder hard en gevoelloos. Ook al vloeit er dan geen druppel bloed, al wordt er geen klap uitgedeeld, dit is best wel een cynische en harde film.

En dan is er nog de korte maar o zo krachtige bijdrage van Alec Baldwins personage, geweldige performance!

Eigenlijk miste ik alleen nog Michael Douglas om het af te maken

Zoals gezegd, verhaal op zich is summier en eigenlijk ook redelijk onbelangrijk. Wat je te zien krijgt is een soort inkijk in de wereld van een aantal mensen die werkelijk een shitty job hebben, maar er toch alles aan willen doen om die job te behouden. De laatste woorden van George (Man, I hate this job) laten daarover geen twijfel bestaan.

Klein beetje jammer van het abrupte einde maar voor de rest een uitermate boeiende film!

Ik wil graag even wat kwijt over het 'abrubte' einde van de film. In veel reacties lees ik dat dat niet zo gewaardeerd wordt. Ik vond het juist een heel erg sterk einde. Het benadrukt dat het hier niet gaat om een verhaal met een begin en een einde maar dat het gewoon een inkijkje geeft in de dagelijkse realiteit van een salesteam van een Amerikaans Real Estate bedrijf. Ik bleef echt zitten met het gevoel dat er er morgen gewoon weer een volgende dag is met dezelfde problemen, scheldpartijen en uitdagingen die gepaard gaan met de harde wereld van de sales. Door de film zo plotseling te laten eindigen word je daarover nog meer aan het denken gezet....

Uitstekende film over een groepje verkopers, die een scherpe blik werpt in hun dog-eat-dog world. De film is duidelijk gebasseerd op een toneelstuk, maar zakt geen moment in. Dit komt vooral door de ijzersterke dialogen en uiteraard een cast om van te smullen. Er worden flink wat tirades afgestoken en de personages zijn niet bepaald benijdenswaardig en soms krijg je zelfs medelijden met ze, ondanks dat het hufters zijn. Weet eigenlijk niet waarom ik hier ooit een 4.0 aan heb gegeven, 4.5 is meer dan verdiend.

Film nog eens uit de kast getrokken, omdat ik volgende week naar het toneelstuk ga. Ben benieuwd......

avatar van 606
groente12 schreef:
Haha die scene met Alec Baldwin is echt geniaal.
Fuck you, that's my name. You know why mister? Cause you drove a Hyundai to get here tonight, I drove an 80,000 dollar BMW. That's my name. (To Lemmon) And your name is you're wanting. You can't play in the man's game, you can't close them? Then go home and tell your wife your troubles. Because only one thing counts in this life. Get them to sign on the line which is dotted. You hear me you fuckin' faggots.

Precies deze film bevat een aantal sterke scènes met even goed acteerwerk.
Alleen een te snel afgekapte einde, en dat is jammer.

3,5 ster

avatar van HarmJanStegenga
Yeah, ijzersterke ''praatfilm'' deze 'Glengarry Glen Ross', met Al Pacino als acteerkanon op kop. Wat een geweldige rol zeg. Niet te vergeten; de rest van de cast doet het ook simpelweg uitstekend.

De cast geeft deze film dan ook nét dat beetje extra. Schitterende dialogen, gehaald uit een puik scenario in deze keiharde film, want het gaat er qua woordenwisseling regelmatig bijzonder hard aan toe. Gooi dat naast het feit dat deze mannen zó hard hun best moeten doen voor eigenlijk niks en je zou medelijden krijgen met een aantal van de verkopers en het leven wat ze hebben.

Voor de rest is deze prent sfeervol in haar simpliciteit, met wat regen en een paar weinig bijzondere locaties. Geen bijster bijzonder plot, wel veel interessante details. Geweldige film, motherfucker!

TMP
Een film met eindeloze dialogen, die geen moment kunnen boeien. Alleen maar geneuzel. Het 'fuck you'-gehalte in de dialogen ligt ook wel erg hoog, dat maakt het er niet beter op. Het verhaal stelt niks voor, en de enige interessante gebeurtenis in de film (de inbraak) wordt niet in beeld gebracht. Kortom, een irritante en zeer langdradige film. Jammer, want er doen toch een paar aardige acteurs in mee.

avatar van Kiros
Wat ben ik blij dat ik deze film zo lang heb laten liggen. Anders had ik gisteren nooit zo`n heerlijke avond gehad.
Geweldige dialogen en voortreffelijke acteerprestatie`s. De gehele film krijg je het gevoel dat je ook op een stoel in het kantoor, in de auto of restaurant zit. Je zit er dicht op, juist doordat het zo realistisch wordt gehouden.
De scene waarin Baldwin zijn speech houdt, is een echte klassieker. Je voelt de spanning en de schaamte van de heren die op hun plek worden gezet, alsof je zelf op je nummer gezet wordt.

Prachtfilm!

avatar van jipt
Best geniaal filmpje, één van de beste in zijn genre. Film is enkel gefixeerd op dialoog en acteerwerk. Erg goed geschreven en geniaal gespeeld, Al Pacino, Ed Harris, Kevin Spacey, Johnathan Price maar vooral Jack Lemmon. Zat de hele film op een 4,5* maar plotwending(en) hadden niet gehoeven, 4*

avatar van Sergio Leone
Weinig boeiend.

En dat komt volledig door het verhaal, dat nergens weet te boeien. De op zich levendige personages worden niet uitgediept, maar discussiëren anderhalf uur lang over een niet zo vriendelijk bezoekje van een baas.
De film mist ook een structuur: van een climax is amper sprake.

Dat het verhaal tien keer niks is, is zonde. Met een cast bestaande uit Al Pacino, Jack Lemmon, Kevin Spacey, Ed Harris, Alan Arkin en Alec Baldwin valt zoveel te doen. Ik ga niet zeggen dat daar niets mee gedaan wordt, maar enkel Al Pacino weet het niveau op te trekken. De rest zit niet in de juiste rol (Kevin Spacey), of staat gewoon slecht te acteren (Alec Baldwin, Ed Harris).

Over de regie valt overigens niet te klagen. De frustratie van de werknemers wordt vakkundig neergezet. Regisseur van dienst James Foley weet het zo te brengen dat je als het ware bijna zelf in het kantoor zit.

Teleurstellend.

avatar van Spetie
You've got a big mouth... now I'm gonna show you an even bigger one!

Leuke film, dankzij de geweldige cast en de mooie dialogen. Wie zegt dat het verhaal maar weinig voorstelt, kan ik eigenlijk alleen maar gelijk geven. Ik vond het maar weinig voorstellen en het einde viel op dat gebied ook enigszins tegen. Gelukkig zijn er de acteuers, die veel goedmaken en zorgen voor een leuke film.

Al Pacino steelt samen met Jack Lemmon echt de show hier. Geweldig hoe zij tekeer gaan. Ze tieren en schelden er beiden op los en vooral Pacino is hier altijd erg gedreven in. De rest van de cast doet het ook goed, maar is toch net iets minder dan deze twee, al hangt dat ook van de rol af. Spacey vond ik bij momenten ook erg goed en vooral ook erg grappig, omdat hij op een gegeven moment echt van bijna iedereen wel een scheldkanonnade over zich heen krijgt, al verweerd hij zich met verve. Ook de bijdrage van Alec Baldwin, waarin hij een machtige speech aflevert, mag er zijn.

Ja een fijne film, zonder noemenswaardig verhaal, die echt omhoog gestuwd wordt door de indrukwekkende cast en het uitstekende acteerwerk.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Met de acteurs die James Foley bij elkaar heeft weten te rapen voor zijn verfilming van het toneelstuk Glengarry Glen Ross kan het eigenlijk al niet misgaan. Want tja, al zou je lui als Jack Lemmon, Ed Harris, Alan Arkin, Jonathan Pryce, Kevin Spacey etc 90 minuten lang samen een banaan zien eten, zou het nog vrij makkelijk interessant worden. Het is dus niet zo vreemd dat Glengarry Glen Ross prima weet te boeien met het fantastische acteergeweld en de vaak treffende dialogen. Enige nadeel is dat het niet de volledige speelduur boeiend blijft. Met name als de tweede helft wordt ingeluid, wil het allemaal nog wel eens inzakken. Verder interessant hoe weinig sympathieke personages de film kent en je toch met weinig moeite met de karakters meeleeft. Lemmon weet als enige sympathiek uit de hoek te komen, maar desondanks is het best vermakelijk om naar een stel ruziënde klootzakken te kijken. Vooral de speech van Baldwin in het begin is erg tof.

3,5 sterren.

Sterrencast die volledig haar talent onderstreept. Vooral Jack Lemmon en Jonathan Pryce zijn uitstekend.
De film drijft op de schitterende dialogen, meestal van kritische, ontevreden en vooral in hun beroep ontgoochelde werknemers maar brengt ook wel wat humor als de met smoesjes gekruide verkoopstechnieken worden gedemonstreerd.
Heel bijzondere film

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Wat een geweldige mooie cast! The best of the best kan je bijna wel zeggen!
Al Pacino, Jack Lemmon, and my all time favorite Kevin Spacey!
Wat een acteer geweld in deze film, Alec Baldwin heeft dan misschien maar een super klein rolletje maar zet wel een behoorlijke geloofwaardige bad motherfucker neer!
Het is een harde wereld als je in een makelaarskantoor werkt en dat is precies wat deze film laat zien en zonder twijfel had dat niet zo goed gelukt zonder deze talentvolle cast.

Deze film had in het belang van de mooie opbouw nog wel een half uurtje langer mogen duren, want deze 1 uur en 40 minuten gingen ontzettend snel voorbij.
Mijn stem van 4,5 blijft ook bij deze 2de keer kijken staan op een 4,5.

Redelijk.

Een boel bekende namen op een hoopje gegooid. Misschien zelfs iets te veel, want sommigen krijgen iets te weinig tijd om hun ding te doen. En dan denk ik vooral aan Spacey, zijn rolletje is wat aan de flauwe kant, zeker voor iemand van zijn kaliber.

Pacino is de meest overtuigende van de bende. HIj krijgt een paar sterke dialogen toegeschoven en brengt ze met veel overgave. Lemmon zit aan de andere kan, die bakt er jammer genoeg niet zoveel van vond ik. Beetje zoals het in het plot ook loopt.

Alle actie wordt zowat uit de film geknipt, Foley richt zich echt volledig op het praatgeweld. Daarvoor vond ik het dan toch net niet snedig en edgey genoeg. Bij momenten zakt de film een beetje in, vooral omdat de balans tussen de verschillende personages niet even sterk is. In de gesprekken is er te weinig weerstand en is er bijna altijd een dominante partij.

Heb me niet verveeld, gelukkig duurt de film ook niet al te lang, maar voor een pure dialoogfilm had het iets scherper gemogen.

avatar van Vinokourov
Overduidelijk een film die het moet hebben van de acteerkwaliteiten (Pacino, Spacey, Harris en Lemmon ) en dialogen, die jungle van het makelaarswereld ongenadig en meedogenloos moet neerzetten. Het lukt goed, sommige scenes zijn ijzingwekkend sterk en tegelijkertijd ook over the top. Dat laatste vond ik op een gegeven moment een minpuntje en lichtelijk ongeloofwaardig. Anyway het blijft heel onderhoudend en dan vooral het laatste halve uur. Wat een tour de force!

avatar van IH88
“You want to know what it takes to sell real estate? It takes BRASS BALLS to sell real estate.”

Glengarry Glen Ross is een echte acteursfilm. Je kan zien dat het verhaal oorspronkelijk bedoelt is als toneelstuk met een verhaal dat maar twee plaatsen aandoet, de camera die dicht op de huid van de acteurs zit en lange dialogen en monologen. Het verhaal is simpel, een makelaarskantoor wil zijn werknemers pushen tot betere resultaten en bedenkt een wedstrijd. Wie qua verkoopresultaten als eerste eindigt krijgt een auto en wie als laatste eindigt krijgt ontslag.

Dit is het begin van veel verbaal geweld en met acteurs als Pacino, Lemmon, Baldwin, Spacey, Harris en Arkin kan je natuurlijk weinig fout doen. Vooral Pacino is fantastisch en die laatste scènes met Pacino, Lemmon en Pryce zijn briljant. Maar Glengarry Glen Ross zal mij vooral bijblijven door de weergaloze "Brass Balls" speech van Alec Baldwin. Hoe de werknemers worden gekleineerd is intrigerend en stuitend tegelijk. In het middengedeelte zakt de film wat in en het overval plot had van mij niet gehoeven maar levert wel prachtige scènes op tussen Spacey en Lemmon. Glengarry Glen Ross laat zien wat er gebeurd als je een handvol top acteurs in een kleine ruimte neerzet en verbaal laat sparren. Heerlijk!

avatar van SmackItUp
Saai plot sterk neergezet. Verhaal heeft maar weinig om handen, maar wordt sterk neergezet door de acteurs op dreef. Daardoor verveelt de film nooit, maar buiten dat heeft het maar bar weinig te bieden.

Onderhond schreef:
Redelijk.

Dit is precies hoe ik deze film wou beoordelen. Bedankt!