
Samsara (2001)
India / Duitsland / Frankrijk / Italië / Zwitserland
Drama / Romantiek
145 minuten
geregisseerd door Pan Nalin
met Shawn Ku, Christy Chung en Neelesha BaVora
Tashi is een toegewijde monnik, die net drie jaar in eenzaamheid heeft gemediteerd. Hij wordt teruggebracht naar het klooster waar hij het gebed voortzet. Tijdens het zegenen van de oogst ontmoet hij een boerendochter. De monnik besluit uit te treden om met haar te kunnen trouwen. Hij vervalt van het ene uiterste in het andere, maar Tashi wil alles meemaken. Dan neemt het lot een totaal andere wending.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=G4WtHpvCwc4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,8 / 7554)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Maar nu ik dit lees... lijkt ie me toch de moeite waard. Ben alleen benieuwd of het er ooit van komt.


Hij heeft het verlangen naar geestelijk verlicht zijn en tevens is
er het verlangen om het aardse bestaan ten volle te ervaren.
"How to prevent a drop of water from ever drying up?"
Prachtig landschappen, mooie muziek.
"Satisfying one thousand desires or conquering just one", een wijsheid die persoonlijk veel waarde heeft voor mij. Beter had ik het niet gezegd kunnen hebben, aangezien ik deze kennis al bezit (nooit anders over gedacht ook

3*
Helaas vond ik Samsara op een gegeven moment wat te langdradig worden en ik raakte op een gegeven moment de verhaallijn wat kwijt. Het leek alsof het op een gegeven moment overging op andere hoofdpersonages. Ik kreeg er wel beetje een vreemd beeld bij.
Desalniettemin vond ik Samsara zeer de moeite waard en ik wil de film zeker nog een keer gaan kijken.
4*

Een van m'n favoriete scenes is die ene in de grot van de monnik die Tashi de schaduwzijde van seksuele relaties laat inzien, wat een kostelijk acteren van die oude monnik. Maar ook Tashi's bloedmooie vrouw, wijze zoontje, schoonvader, meester, 'studiekameraad', mannelijke concurrent en de verleidster vertolken prachtige rollen. Hoe eenvoudig deze soms ook zijn, ze hebben wel degelijk een toegevoegde waarde en geven je (vanuit perspectief van de hoofdpersoon en vanuit jezelf) op de achtergrond genoeg stof tot dieper nadenken en realiseren. Voor mij waren die 130 minuten geen seconde te lang, ook de tweede kijkbeurt niet. 4,5*
een aanrader voor hen die van de schoonheid der natuur kunnen genieten
een film van hoge kwaliteit,mooie beelden en intresant verhaal.
een aanrader voor hen die van de schoonheid der natuur kunnen genieten
Dat kun je wel zeggen ja. Zoëven gezien op Canvas. De beelden van de landschappen en de rituelen in het Boedhistische klooster waren een lust voor het oog. Ook het verhaal was erg goed.
Gezien de duur van de film en omdat de film nogal traag was slaagde ik er niet altijd in de aandacht vast te houden. Ik zou de film misschien nog een keer moeten zien.
De score, de muziek van Cyril Morin vond ik buitengewoon mooi en paste uitstekend in deze film.
Het volgende boedhistische gezegde wat door de oude monnik Apo werd uitgesproken geeft stof tot nadenken;
"Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om de weg te volgen".
Een uitspraak die staat als een huis. Helaas staan veel mensen niet open voor de mogelijkheden die ze op hun weg tegenkomen en blijven ze in cirkeltjes ronddraaien. De arend in het begin van de film heeft daar duidelijk geen last van. Die wist op het juiste moment de steen ingeklemd tussen zijn klauwen los te laten en zo een voltreffer te plaatsen op de kop van het arme schaap.
4,5* na herziening
Een adembenemend mooie film, die veel elementaire puurheid en schoonheid tentoonstelt, in zowel de plaatjes (natuur), de personages, hun activiteiten, als in de filosofie en boodschap van de film. Deze versterken elkaar allemaal goed. Dat het plot voorspelbaar is, geeft voor mij niet. Het is alleen maar prettig dat je je zodoende meer op de filosofie kan concentreren, in plaats van bezig te moeten zijn met allerlei plotwendingen.
Een van m'n favoriete scenes is die ene in de grot van de monnik die Tashi de schaduwzijde van seksuele relaties laat inzien, wat een kostelijk acteren van die oude monnik. Maar ook Tashi's bloedmooie vrouw, wijze zoontje, schoonvader, meester, 'studiekameraad', mannelijke concurrent en de verleidster vertolken prachtige rollen. Hoe eenvoudig deze soms ook zijn, ze hebben wel degelijk een toegevoegde waarde en geven je (vanuit perspectief van de hoofdpersoon en vanuit jezelf) op de achtergrond genoeg stof tot dieper nadenken en realiseren. Voor mij waren die 130 minuten geen seconde te lang, ook de tweede kijkbeurt niet. 4,5*
...Alles wat je tegenkomt is een mogelijkheid om de weg te volgen...
De film die erg langzaam op gang komt maar dan toch nog kijkbaar wordt. Ik als Boeddhistische leerling kwam veel tegen wat ik herkende en dat maakt de film volgbaar. De heerlijke filosofie van de vier edele waarheden raakte behoorlijk en het afstand nemen van verlangen is gewoon iets essentieels in een mensenleven.
"Satisfying one thousand desires or conquering just one", een wijsheid die persoonlijk veel waarde heeft voor mij. Beter had ik het niet gezegd kunnen hebben, aangezien ik deze kennis al bezit (nooit anders over gedacht ook

3*
Als je Spring Breakers als je beste film hebt, dan moet je one-night-stand-verhaal toch wel ironisch zijn mag ik hopen

Centraal staat het verlangen naar verlichting van een monnik.
Na 3 jaar onophoudelijk te hebben gemediteerd merkt hij dat er naast geestlijk verlangen ook fysiek verlangen bestaat. Omdat hij nieuwsgierig is naar de ervaring besluit hij zijn verlangen te vervullen en verlaat het klooster. Wanneer hij daardoor tenslotte in de knoop raakt, denkt hij aan de problemen te kunnen ontkomen door terug te keren tot dat ene verlangen naar verlichting.
Uiteindelijk is het zijn vrouw die hem er, op niet mis te verstane manier, op wijst dat zijn hele zoektocht steeds alleen maar over hemzelf gaat. De film zou je als een noot van emancipatie bij het Boeddhisme kunnen beschouwen. Waarom zijn het vrijwel altijd mannen die verlichting zoeken en vinden en waarom werkt de vrouw gedurende die zoektocht als een stoorfactor? Omdat vrouwen een enorm effect hebben op het bewustzijn van de man. Ze kunnen maken dat hij, in een fractie van een seconde, alles om zich heen vergeet (De meeste vrouwen vermoeden wel iets maar hebben werkelijk geen idee). Door vrouwen te zien als het kwaad (de bijbel) of ze in boerka te dwingen (islam) of uit kloosters te weren, komt er geen einde aan het verlangen want dat zit altijd in degene die verlangt en niet in het object waarnaar verlangd wordt.
De film maakt zo de kern van het boeddhisme inzichtelijk namelijk dat verlangen altijd over de wens gaat dat jij zelf gelukkig wordt en dat het ware geluk ligt in de wens dat een ander gelukkig wordt. In het eerste geval zul je lijden en in het tweede geval zul je liefde ervaren.
De film is een visueel en inhoudelijk meesterwerk.