Red Dragon (2002)

Verenigde Staten / Duitsland
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Brett Ratner
met Edward Norton, Anthony Hopkins en Ralph Fiennes

Dr. Hannibal Lecter is achter zijn façade een moordende psychopaat. Nadat FBI-agent Will Graham erin is geslaagd hem te arresteren, gaat hij na een aantal jaar met tegenzin achter een andere moordende man aan: De seriemoordenaar 'De Tandenfee' slacht hele gezinnen af. Ten einde raad roept hij de hulp in van Dr. Hannibal Lecter, alleen is Hannibal niet erg gewillig om Graham te helpen bij zijn zoektocht.

avatar van DutchTakeshiro
Goed. Red Dragon mag dan niet zo episch zijn als Silence of the Lambs, maar het is zeker een kwalitatieve film. De film is spannend en verveelt geen moment. Een belangrijk punt is dat er zorgvuldig naar het boek gekeken is. Ik heb zeer recentelijk het boek gelezen en ik kan zeggen dat er weinig dingen aangepast zijn. Uiteraard zijn sommige stukken ingekort en/of niet aanwezig maar dat is te verwachten bij een verfilming van een boek. Mijn enige grote kritiekpunt op de film is dat het niet lang genoeg is. Ik had liever nog een extra uur aan materiaal gezien. Waarschijnlijk is dat voor de meeste kijkers teveel, maar ik ben een fan van de Hannibal serie en had graag meer details gezien.

De allerbelangrijkste zet van regisseur Brett Ratner is om Anthony Hopkins wederom de rol van Hannibal Lecter te laten vervullen. Er is namelijk maar één echte Hannibal. Hopkins is Hannibal. Menneer Hopkins mag dan niet zoveel speeltijd hebben als in Silence of the Lambs, maar hij speelt weer eng goed. Edward Norton doet ook zeker niet onder voor Hopkins. Hij weet te overtuigen in zijn rol als FBI agent Will Graham. Ralph Fiennes is zoals altijd goed. Fiennes heeft ondertussen al aardig wat rollen als slechterik op zijn naam staan. Zijn personage is op zijn minst gezegd interessant.

Ik heb genoten van Red Dragon. Een spannende en interessante film, van begin tot eind. Geweldig acteerwerk houd je op het puntje van je stoel. De dialogen zijn heel degelijk. Het is altijd fascinerend om Hannibal Lecter te horen spreken. De kwaliteit druipt van de film af. Aanrader voor iedereen die ook maar een lichte interesse heeft in het personage Lecter.

avatar van Dynamics
Een prima film. Althans, als je de jacht op een seriemoordenaar voldoende vullend vind voor een plot. Meer is deze film namelijk eigenlijk niet. Lecter wordt er maar half bij betrokken, en is eigenlijk meer decor. Dit heeft als gevolg dat Hopkins hem eigenlijk niet echt uit de verf kan laten komen, Hannibal leent zich niet voor een bijrol. In The Silence of the Lambs zie je hoe Starling het hard probeert maar de moorden niet kan oplossen zonder Lecter, in Red Dragon lijkt het er meer op dat Graham Lecters hulp vraagt omdat hij eigenlijk wat tegen het werk opkijkt.

Norton staat dan wel weer vol in de spotlight, maar die vind ik eigenlijk maar matig. Hij heeft wat goede momenten, maar ook een hoop mindere. Dit valt zeker op in vergelijking met de serie (Hannibal), waarin Hugh Dancy dit personage fantastisch (wat mij betreft veel beter) neerzet.
Fiennes doet het oké, maar zijn personage/verhaal is ofwel niet interessant genoeg (ik heb het boek niet gelezen, maar dat lijkt me sterk), ofwel (dit lijkt me waarschijnlijker) niet genoeg uitgediept/uitgewerkt om echt fascinatie te kweken, zoals in de film Hannibal en Silence of the Lambs. Ik had een beetje het idee dat het verhaal dat wordt verteld zich misschien wel beter leent voor een serie-aflevering of twee als voor een film. Niet ontoevallig dat die serie dan ook gemaakt/in de maak is.

Dat gezegd hebbende, qua regie en camerawerk is wel alles goed gedaan. De spanning zit er echt in, de film wordt nooit saai. De muziek staat niet echt op zichzelf, maar ondersteunt de beelden wel erg goed. Al met al een prima film, hoewel Hannibal zelf meer een decorstuk is en de film dan ook meer een opgeleukte detective is. Ik ben wel benieuwd naar het boek, want iets zegt me toch dat er meer in de verhaallijn van de rode draak steekt dan in deze film naar boven komt.

avatar van tbouwh
Sterke thriller, de tweede verfilming van de eerste roman van Harris. Hier kwam ik iets te laat achter; er was maar één Red Dragon, en ik was me er niet van bewust van dat de eerste verfilming 'Manhunter' heette. Had ik dit geweten, dan had ik waarschijnlijk eerst de andere verfilming bekeken. Van deze remake was ik in ieder geval aardig onder de indruk. Red Dragon haalt bij lange na niet het niveau van zijn voorganger (of opvolger, afhankelijk van of je de boeken of de films beziet), maar is wel uiterst spannend en houd de kijker goed geboeid. De openingsscene is een uitstekende binnenkomer, die je meteen op scherp zet. In het vervolg ligt de nadruk vooral op de 'Tooth Fairy', degelijk gespeeld door Fiennes (die het bij mij sowieso goed doet als badguy). Helaas zien we hierdoor (te) weinig van Hannibal Lecter. Op de momenten dat Hopkins in beeld komt is er wel vuurwerk, maar het niveau van TSOTL haalt hij niet op acteergebied. De interactie met Norton is toch anders (en wat mij betreft ook veel minder spannend) dan die met Foster. Neemt niet weg dat Norton over de breedte een goede hoofdrol neerzet. Het recherchewerk rondom de moordzaken is goed in beeld gebracht, fijn opgebouwd en op de koop toe ook voorzien van de broodnodige spanning. Er zaten wel wat minpuntjes aan de plotverloop verbonden de blinde vrouw was wat mij betreft niet nodig geweest., maar echt storen deed e.e.a. nergens. Om deze film nu echt als een Lecter-film te zien gaat mij wat ver; eigenlijk speelt hij in deze film eerder een belangrijke bijrol. Als losstaande thriller vond ik Red Dragon dan weer erg geslaagd. Goed acteerwerk en een spannende, correct opgebouwde storyline. Kleine 4*

avatar van des1
Als je Manhunter niet kent, prima film denk ik. Had niet de spanning van de eerste, maar dat kan ook te maken hebben dat ik bij het zien van de remake het verhaal al kende. Deze heeft meer weg van nog een keer geld peuren uit het Hannibal fenomeen. Zijn we een keer uitgeseriemoordenaard?

Veel minder dan de andere Hannibal films omdat het niet om Hannibal zelf draait deze keer. De overige acteurs kunnen ook niet tippen aan het acteerwerk van Hopkins. Maar dit komt doordat het verhaal uit het boek is aangehouden, de film is desondanks zeker de moeite waard.

avatar van plano
Na een herziening van de hannibal serie ben ik ook deze keer geëindigd met het eigenlijke eerste deel. Het is naar mijn mening dan ook niet nodig om deze als eerste te zien om het verhaal beter te begrijpen, maar is het meer een extra aanvulling voor de serie. Voor het kijken van hannibal is het wel handig om eerste silence of the lambs te kijken...

De film zelf is in grote lijnen heel vergelijkbaar met silence of the lambs; Een gestoorde seriemoordenaar is de politie te slim af, maar een detective zit hem al snel op de hielen dankzij lecter (welke nota bene in een hevige strijd door eerder genoemde achter de tralies is beland), niks mis mee. Edward Norton is na de heftige ontknoping met Lecter met pensioen gegaan en heeft besloten om boot motoren te repareren om de tijd te doden. Nog altijd op de hoogte van wat er gaande is in de criminele wereld via enkele krantenberichten, word hij omgepraat om te helpen bij een zaak die volop media aandacht geniet met een sluwe seriemoordenaar; de tandenfee. De detective is geloofwaardig en met zijn gezin kwetsbaar, de moordenaar creepy en lecter klassiek zichzelf.

Toch mist deze film de finesse en spanning van zijn grote broer. Er komt met te vette letters 'hollywood' naar voren. Er word te hard geprobeerd om niet te hard te proberen (volgen we het nog?!) en dat werkt averechts. De sterrencast, de naam die de serie al had gemaakt, het budget en een redelijk verhaal, komen niet zo goed uit de verf als bij de andere delen. Niks is slecht of slordig, maar schiet gewoon te kort in totaal. Ik ben ook van mening dat Anthony Hopkins deze rol beter had kunnen afslaan, in tegenstelling tot ervoor te kiezen om zijn zak te vullen. Hetzelfde trucje werkt na 10 jaar niet meer even goed. Hij heeft wel nog zijn momenten, dat moet ik hem nageven, maar toch komt hij vele malen ouder over op het doek dan bijvoorbeeld in de film hannibal die slechts een jaar ouder is. Wellicht was het een slechte tijd voor hem.

De film doet meer dan slechts standaard vermaak (dat is voor mij 3 sterren), maar doet er zeker geen 4, 3.5 dus!

avatar van aorsongmachine
Goede film waarbij de figuur van Hannibal wordt geïntroduceerd. Vanzelfsprekend dringt de vergelijking met 'Silence of the lambs' zich op. De film haalt weliswaar niet datzelfde niveau maar is toch een vrij aardige thriller met degelijke acteerprestaties. Met plezier gekeken naar deze film. In de laatste scène wordt meteen ook de link gelegd naar 'Silence of the lambs' & 'Clarice Starling'.

avatar van Fisico
Leuke film die uiteraard niet kan tippen aan Silence of the lambs, maar wél boven Hannibal uitstijgt. Verhaal is wat gelijkaardig aan de eerste film: Lecter die de politie helpt een seriemoordenaar te vatten... niet origineel, maar wederom een schitterende vertolking van Hopkins. Anders dan in Silence of in Hannibal vond ik zijn personage angstaanjagender. Daar hij in de andere films nog wat sympathie kon opwekken, was dit nu geheel afwezig. Hopkins blijft deze films dragen, sublieme vertolking alweer. Ook Norton deed het bij vlagen uitstekend. En die Fiennes, wat een super bad guy (en niet alleen in deze film)!

Mooie plotwending naar het einde toe, maar ook dat is niet bijster origineel te noemen. Ook in Silence was er aanvankelijk een verkeerd lichaam geïdentificeerd. De film was best vermakelijk. Op het einde misschien net dat teveel Hollywood. Geen topfilm, maar goed voor een avondje amusement.

avatar van TornadoEF5
Kan niet tippen aan Silence of the lambs, maar wel een pak beter dan Hannibal, ondanks een wat minder begin. Doorheen de film ergerde ik me wel wat aan clichès en hoe die rare vrouw keek, om dan door te hebben dat ze blind is. De plotwending op het einde is knap gedaan, al mag iemand uitleggen waarom Dollaryhyde nog leeft (wat heb ik gemist?). De acteerprestaties waren ok, maar uiteindelijk springt ook hier enkel Hopkins er bovenuit. De anderen vallen daar bij helaas in het niet. Sorry, fans van Fiennes en Norton. Bijster origineel vind ik het niet, realistisch is het (gelukkig) ook niet. Het leek alsof het detectivewerk, zeker naar het begin toe vaak nattevingerwerk was. Het begin was niet goed, ook de introductie vond ik vrij slecht. Ik had liever een andere opbouw gehad. Het middenstuk en einde zijn wel op niveau. Een 3*

avatar van IH88
“Have you seen blood in the moonlight? It appears quite black.”

Voorloper van Silence of the Lambs met gelukkig weer Anthony Hopkins als dr. Hannibal Lecter. En met Norton, Keitel en Fiennes, dus met de acteurs zit het wel goed. Het script zit goed in elkaar en het kat- en muisspel wordt goed uitgewerkt.

Ik miste wel wat spanning en vooral in het middengedeelte zakt de film wat in. Fiennes doet een Norman Bates, maar mist wel die echte gekte en dreiging. Als maniakale bad guy wordt hij weggespeeld door Hopkins. Norton is wel erg sterk als Will Graham en het is allemaal wel erg sfeervol. Met een gehaaste maar wel spetterende climax.

Beste van de drie.

Vooral het eerste uur is best oké. Norton & Hopkins vormen een sterk duo, met een leuke Keitel als bindmiddel. De structuur van de film is redelijk cliché, al is de opzet op zich wel apart (met Lecter als bijfiguur).

Wanneer Fiennes uiteindelijk in beeld komt verliest de film wat aan spankracht. Niet dat hij echt slecht acteert, maar z'n personage is vooral niet gestoord en/of dreigend genoeg, waardoor de hele showdown wat aan spanning moet inboeten. Ook het "extra" einde helpt in dat opzicht niet echt mee. Beetje flauwe twist om er nog 10 minuten extra aan vast te hangen.

Visueel wel oké, iets blitser dan de sequel van Scott. Maar echt opvallend is het niet. Ook de soundtrack is me amper opgevallen, behalve dan de paar valse noten tijdens de eerste scene. Dat soort details maakt deze film dan wel weer een beetje leuker.

Deze Red Dragon was de enige die ik geloof ik nog niet gezien had (al durf ik het niet 100% zeker zeggen), maar vond het de leukste van de drie Lecter films.

avatar van baspls
TornadoEF5 schreef:
hoe die rare vrouw keek, om dan door te hebben dat ze blind is. De plotwending op het einde is knap gedaan, al mag iemand uitleggen waarom Dollaryhyde nog leeft (wat heb ik gemist?)*

Voordat hij haar ontvoerde schoot hij zijn collega neer. Dat lijk had hij meegenomen en daar neergelegd zodat ze dat zouden vinden. Beetje vergezocht, maar het was immers een echte planner.

avatar van baspls
Naar aanleiding van het overlijden van Jonathan Demme wilde ik eigenlijk The Silence of the Lambs weer een keer opzetten, maar toen realiseerde ik me dat ik Red Dragon nog nooit had gezien.

FBI-agent Graham is degene die de kannibalistische Dr. Hannibal Lecter heeft ontmaskerd (en bij de confrontatie bijna zelf een van zijn hoofdgerechten is geworden). Als jaren later Graham wordt gevraagd om een serie-moordenaar genaamd 'De Tandenfee' op te sporen heeft hij de hulp van een oude bekende nodig... Prequel op The Silence of the Lambs.

Het eerste wat opvalt aan Red Dragon is de bijzonder sterke cast. Uiteraard Hopkins, maar ook Edward Norton, Ralph Fiennes, Harvey Keitel, Emily Watson en Philip Seymour Hoffman zijn van de partij. Bekende filmmuziekcomponist Lalo Schifrin heeft een gastrol als de dirigent bij Hannibal's concert.

De hele film voelde aan als een soort dejavu. Dat komt natuurlijk omdat ik Manhunter van Michael Mann al had gezien. Hoewel er veel verschillen zijn tussen beide films is het verhaal in grote lijnen precies het zelfde en zijn veel dingen vergelijkbaar gefilmd, beide films zijn namelijk opgenomen door cinematograaf Dante Spinotti. De cinematografie is dan ook goed verzorgd en de beelden zijn sfeervol. De filmmuziek van Danny Elfman was werkte de sfeer en spanning ook ten goede, hij was alleen niet heel erg memorabel en toch wel een stuk minder als de muziek die Howard Shore maakte voor The Silence of the Lambs.

De vergelijking met Manhunter zullen we toch echt moeten maken. Op zichzelf is Manhunter een sterke 80s thriller met sfeervolle typische Michael Mann muziek en cinematografie. Alleen als verfilming van het boek doet hij toch een beetje onder aan Red Dragon. Red Dragon volgt het boek meer en voegt zelfs een aantal extra scènes toe met Hannibal. Natuurlijk heeft Red Dragon al meteen een streepje voor door Hopkins, die een veel intimiderendere en intrigerendere Hannibal neerzet als Brian Cox. In Manhunter draait de film meer om Graham en hoe zijn gave om in de geest van een psychopaat te duiken invloed heeft op zijn privéleven, waar het in Red Dragon meer draait om Dolarhyde en zijn relatie met de blinde vrouw. Fiennes zet Dolarhyde veel meer neer als een mens en intrigerend karakter, waar Tom Noonan meer een stereotype creep is. Hoewel ik het jaren '80 sfeertje van Manhunter erg kan waarderen is de aankleding een beetje kaal (de hele film lang witte muren) en zijn de grotere opnamelocaties van Red Dragon een verademing. Destijds heeft Mann het dubbele einde van het boek niet gebruikt, waardoor Dario Argento (een fan van de boeken van Thomas Harris) dat einde in zijn film Opera heeft gebruikt. Hier wordt het originele dubbele einde wel gebruikt. Volgens sommige overbodig, maar ik vond het door de confrontatie tussen Graham en Dolarhyde zeker de moeite waard.

Net als The Silence of the Lambs en Hannibal is Red Dragon weer een erg spannende en intrigerende Thriller over seriemoordenaars. Wat maakt seriemoordenaars nou zo angstaanjagend en intrigerend? Ze zijn onvoorspelbaar en hebben een totaal eigen logica, bovendien kan achter ieder onschuldig gezicht een kannibaal of necrofiel schuilen (althans in het Hannibal-universum). Puur menselijk kwaad. Nu rest mij nog Hannibal Rising en de tv-serie Hannibal, waar ik steeds nieuwsgieriger naar wordt.

avatar van Alathir
Wat mij betreft is Red Dragon iets beter dan Manhunter (1986) . Het verhaal was iets duidelijker verteld of misschien is het omdat ik Manhunter al gezien had dat er nu wat extra puzzelstukjes in elkaar vielen. Je kan er gewoonweg niet omheen draaien, de 2 films zijn eigenlijk grotendeels hetzelfde. Dialogen en scènes die als 2 druppels water op elkaar lijken. Hetgeen hier wel opvalt is het verschil in soundtrack. Deze lijk ik beter te kunnen appreciëren. Edward Norton is misschien niet direct de meerdere van William Petersen, maar speelt zoals we dat gewoon zijn van hem. Ook is Anthony Hopkins toch wel iets geschikter in zijn rol als Brian Cox in Manhunter. Ik zou dus meteen gaan voor deze film want hij is gewoon dat tikkeltje beter. Of ik ooit echt fan ga worden van Hannibal weet ik niet, maar hij begint me al iets beter te bevallen.

avatar van Boneka
Opvallend eigenlijk wel dat deze voorloper gemaakt is na the Silence of the Lamb. In feite zien we een tien jaar jongere Hopkins in die film, maar kennelijk vonden ze hem zo goed dat hij ook in het "eerste deel van Manhunter" gefilmd moest worden. En ik moet zeggen geen slechte keus. Ik vind The Red Dragon nog beter dan The Silence of the Lamb. Perfecte soundtrack en na het einde toe een fantastische ontknoping. Vooral de blinde vrouw gespeeld door Emily Watson speelt hier een perfecte rol. En het is ook wel mooi om te zien dat de seriemoordenaar moeite heeft hier mee om te gaan.

In ieder geval heb ik genoten van deze heerlijke thriller die nergens verveeld. Jammer alleen dat de andere delen een stuk minder zijn. Toch ga ik die binnenkort ook bekijken.

Een vermakelijke film. Ik vind alleen Hopkins wel een stuk minder als in Silence of the lambs, iets geforceerder misschien.

een zeer goeie film.heb me prima vermaakt.hopkins speelt het weer geweldig.de rest van de cast speelt ook goed.

Haalt het niet bij Silence of the Lambs, maar zeker een kwalitatief goede thriller. Hopkins was weer in goede vorm hoewel het verrassingseffect er wel een beetje af was. Die eerste Silence of the Lambs scene in de bioscoop vergeet je immers nooit weer. Misschien wilde men dit wat verder uitmelken in een 2e film op deze leest. Daar

Deze Red Dragon kiest niet echt zijn eigen weg hoewel het wel een vermakelijke en boeiende film is in het serial killer genre maar zeker niet boven de rest uit steekt. Ook is het jammer dat het boek waarop deze film gebaseerd is al eens eerder is verfilmd in Manhunter (1986), dan ga je e.e.a. toch vergelijken al was het onbewust. En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik de originele Manhunter beter vond, ook in het licht van die tijd toen Michael Mann nog goede films maakte.

Deze Red Dragon versie krijgt een voldoende maar ook niet meer dan dat.

Goeie film! Silence of the Lambs was natuurlijk beter maar toch..

Ik heb me wel kapot geërgerd aan Edward Norton. Die hadden ze beter uit deze film kunnen laten.. Naar mijn mening doet hij zijn werk gewoon niet goed genoeg.. Had liever bijv Colin Farrell in deze rol gezien.

Dus zeker leuk om een keer gezien te hebben maar jammer dat Norton hierin zit.

avatar van Shadowed
Goede thriller.

Kan natuurlijk niet tippen aan Silence of the Lambs. Manhunter, Hannibal en Hannibal Rising moet ik nog zien. Tot nu toe is deze Red Dragon me best redelijk bevallen. Maar zoals ik al zei, het mooie sfeertje zoals bij Silence of the Lambs aanwezig was is hier niet.

Het eerste uur is best sterk, lekker mysterieus. Norton is best goed maar natuurlijk is het Hopkins die weer in topvorm is. Hij brengt gewoon een bepaald beeld met zijn karakter mee dat je blijft boeien. Ook Fiennes is best goed.

Wat ik wel jammer vond, is de uitwerking van het karakter van Fiennes. Zijn rol was niet dreigend of spannend genoeg. Ik vond het ook jammer dat hij naar het einde toe met Watson heel erg in de cliche ging. Maar eigenlijk hoor ik dit niet te zeggen, aangezien het gebaseerd is op een boek.

Voor de rest best goed, alleen jammer van de punten hierboven.

avatar van Melksnor
Prima film met een atijd goeie Edward Norton. Te weinig lector, je zou zeggen dat antony een hoofdrol speelt als je de poster ziet.

Tarkus schreef:
Het beste deel uit de reeks, met Anthony Hopkins, blijft natuurlijk 'Silence Of The Lambs', maar dit derde deel is wel veel beter dan het 2de 'Hannibal'.
Het scenario is stukken beter alsook de vertolkingen.
Naast de alweer sublieme Anthony Hopkins, stelen ook Edward Norton en Ralph Fiennes hier de show door hun zeer goede vertolkingen.
Spannende film van begin tot einde die ook veel realistischer overkomt dan 'Hannibal'.
Dit zou ook de laatste film worden met Hopkins in de hoofdrol, de 4de film vertelt het verhaal over Lector's jongere jaren en daar heeft men een jongere acteur voor gekozen. En die keuze bleek ook een juiste te zijn, zie 'Hannibal Rising'.

Ook aan deze mening heb ik na het herbekijken van de film niets te wijzigen.
Blijft een van de betere uit de reeks met een zeer goede Edward Norton !!

avatar van mjk87
Film die minder en minder werd. Het eerste uur is nog heel behoorlijk. Niets bijzonders want vergeleken met Silence is dit maar een vrij eenvoudige thriller, maar wel sfeervol met een leuke wisselwerking tussen Hopkins en Norton. De film wil zelfs nog wel duister en spannend worden. Maar eens Ralph Fiennes, de schurk van dienst, al halverwege in beeld komt is het gedaan met die spanning. Ik ben normaal ook fan van Fiennes maar hier ging geen enkele dreiging vanuit. Verder een raar zijplotje met Watson en dat dubbele einde was echt volstrekt onnodig en zelfs nog storend. Daarom 2,0*.