ad

Met onder meer: Edward Norton, Anthony Hopkins en Ralph Fiennes

Releasedatum: 29 september 2002

Over Red Dragon

"Before the Silence."

Dr. Hannibal Lecter is achter zijn façade een moordende psychopaat. Nadat FBI-agent Will Graham erin is geslaagd hem te arresteren, gaat hij na een aantal jaar met tegenzin achter een andere moordende man aan: De seriemoordenaar 'De Tandenfee' slacht hele gezinnen af. Ten einde raad roept hij de hulp in van Dr. Hannibal Lecter, alleen is Hannibal niet erg gewillig om Graham te helpen bij zijn zoektocht.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Lloyd Bowman

Barney Matthews

avatar van FlorisV

FlorisV

Na pas Manhunter gezien te hebben geen beter moment om ook meteen maar de vergelijking verder te belichten.

Het tempo van deze ligt beduidend hoger. Niet het toppunt van sfeer, maar visueel is het sterker en er is minder expositie, terwijl veel dingen toch duidelijker uitgelegd worden. Het geheel is vrij coherent en zit goed in elkaar. Allemaal veel beter gedaan dan Manhunter, hoewel die qua sfeer en gevoel hier en daar wel enkele sterke momenten had die hier niet geevenaard worden. De muziek is hier wat conventioneler en ondersteunend, maar niet memorabel.

Een echte thriller is het ook niet helemaal, meer een studie naar een verknipte ziel.

De Francis Dollarhyde van Ralph Fiennes is vooral een gevoelige, getroubleerde man en niet zozeer de griezel die Tom Noonan speelde.

Will Graham zelf spreekt wat minder tot de verbeelding. Norton is altijd goed (tot uitstekend in sommige films) maar hij past qua uitstraling minder bij het karakter dan William Peterson of Hugh Dancy.

Harvey Keitel is bijna nooit slecht (Saturn 3 is de enige uitzondering die ik ken) maar vliegt wel op de automatische piloot hier. Een autoriteitsfiguur gaat hem met gemak af.

Anthony Hopkins...blijft de ultieme Hannibal, hoewel ik Brian Cox erg goed vond en crimineel onderbenut in Manhunter. Brian Cox was daarin zelfs soms net nog iets beter, zoals hij uit zijn ogen keek: als iemand die de ander als object van manipulatie ziet, om dingen uit te proberen, waar Hopkins gewoon niet knippert met de ogen. De relatie van Hannibal Lecter met Will Graham is vrij uniek en fascinerend in Red Dragon. Enerzijds tegenpolen, anderzijds een enorm wederzijds respect.

Emily Watson doet het beduidend beter dan Joan Allen als de blinde vrouw.

De film kent enkel spanning in de scenes met Lecter en op het einde. Toch wordt er wel het maximale uit het verhaal gehaald dit keer. Gezien de hoge verwachtingen na Silence of the Lambs (en de teleurstelling van Ridley Scott's Hannibal) heeft regisseur Brett Ratner het erg goed gedaan. Als het om duister en luguber gaat is Silence of the Lambs wel nog steeds onbetwist winnaar.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige film met een juiste opbouw. Om eerlijk te zijn, de eerste keer dat ik The Silence of the Lambs (1991) zag, hield deze mijn aandacht niet vast en was ik niet gelijk een groot liefhebber van onze Lector en verder ken ik Hannibal (2001) en Hannibal Rising (2007) niet, d.w.z. ik heb deze twee niet gezien. Misschien binnenkort eens? Na deze Red Dragon (2002) ben ik dan ook van mening dat het eigenlijk er maar eens van moet komen. Hopelijk is het nu we wat ouder zijn een aangename verrassing.

Red Dragon (2002) is zoals gezegt een prachtige film met de "star" Anthony Hopkins weer als een echte ster onder de acteurs die we kennen, de man speelt zo heerlijk onderkoelt zoals alleen hij dat kan in dit soort van films. Eén ding is mij nog niet duidelijk, was 'De Tandenfee' een tweelingbroer van degene die we aantroffen in het huis van Will Graham in de eindscènes? Deze had geen hazenlip zoals degene die met Reba McClane (Emily Watson) aanpapte.

Onze waardering: 8!

avatar van TMP

TMP

Teleurstellende film. De vertolking van Lecter door Hopkins is nog wel de moeite waard, maar het plot stelt weinig voor. Fiennes overtuigt niet als slechterik en Norton's personage komt ook niet echt uit de verf. De scènes met Lecter zijn nog wel de moeite, maar verder is het niet al te best. Echt spannend wil het niet worden en de film had best een kwartiertje minder lang mogen duren, want die laatste plotwending was niet al te sterk.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

You owe me awe!

Maar weer een gestart, en ik moet zeggen dat ik Manhunter (1986) beter vind. Norton had ik niet gekozen als Will maar Fiennes is uitstekend als creepy gast. Hopkins is weer heerlijk op dreef en daarnaast nog een mooie rol vertolkt door Keitel.

Wat regie betreft, dit is het beste werk wat mij betreft wat Ratner heeft geleverd. En dat is natuurlijk ook door het geweldige verhaal en de script dat prima loopt. Enkele momenten die wat minder sterk zijn maar over het algemeen is het een heerlijke kat- en muisspel tussen een serial killer en de FBI. En daar houd ik van.

Het blijft een prima deel uit de serie films over Lecter, niet het beste dus. lijf bij mijn 3,5** een 7,5/10.

Een film die je gemakkelijk meerdere keren kunt zien en er van genieten.

avatar van numb nuts

numb nuts

herkijken gister na hannibal die ik snel weer afgezet had.al gezien en een zware tegenvaller.

red dragon is vele male beter als hannibal

maar ok silence of the lambs is niet te overtreffen.

mis bij deze ook al word de serial killer in beeld word gebracht,dat hij andere mensen om hem heen kwetst

en als hij had doorgezet was het veel spanneder geweest.

ps mag ik een afspraak met de blinde vrouw

zou me dag goed maken wat een mooie vrouw en ze speelt het super,ook de killer speelt het goed voor de harvey keit of mr norton,ach das gewoon geld verdienen en k u t wat ze neer zetten voor deze film,vooral keital

ff opgezocht hij is nu 81 dus zulle we hem helaas niet meer zien