Hannibal Rising (2007)

Verenigd Koninkrijk / Tsjechië / Frankrijk / Italië
Drama / Thriller
121 minuten / 131 minuten (unrated dvd-versie)

geregisseerd door Peter Webber
met Gaspard Ulliel, Li Gong en Rhys Ifans

Prequel voor Red Dragon met het verhaal over de jeugdjaren van Hannibal Lecter, van zijn kindertijd in Litouwen via zijn levensperiode in Frankrijk tot aan zijn ondergang in de V.S. Getoond wordt onder andere hoe traumatische gebeurtenissen in zijn kinderjaren invloed op hem hadden.

avatar van megaman
Ik blijf er bij dat ik deze film erg overbodig vind. Het personage Hannibal, en zeker in de gelijknamige film van Ridley Scott, is nou eenmaal een aangedikt en mysterieus personage. Waarom kan hij zo makkelijk omswitchen van beheerst en gentle naar wreed en beestachtig? Voor mij hoeft dat niet letterlijk allemaal uitgelegd te worden in een prequel. Het fascinerende met Hannibal blijft voor mij juist het niet weten hoe dit personage ontstaan is. Ik heb dat ook 'n beetje met Michael Myers in de remake van Halloween. Meneer heeft een extreem slechte jeugd gehad en dat maakt hem onmenselijk groot en sterk. Right...

avatar van Mike 1984
Ik kijk niet graag oorlogsfilms, en dat gevoel had ik de eerste 20 minuten. Ik had de neiging om de film uit te zetten maar besloot dit niet te doen. Ik vind het een bijzonder saaie film, heel traag en vooral slaapwekkend. Uitstekend geacteerd, prachtig in beeld gebracht maar ik vind er geen sensatie of spanning in terug. Om dit te beschrijven als thriller is het wat overdreven, ik zou het eerder een drama noemen. De geweldige sfeer rond Hannibal is ook niet terug te vinden. Blij dat ik deze film gezien heb, al is het met een dubbel gevoel. Een aantal zaken kloppen niet echt. Zo is er bijvoorbeeld de ontvoering van zijn tante, terwijl er in principe politiebewaking aan het huis stond. Raar dat de agenten dit niet zouden gemerkt hebben. Absoluut geen meesterwerk en ik zou het niet aanraden aan mijn omgeving.

avatar van mikey
Kinderlijke en overbodige talented mr. ripley-kloon heeft niets met silence of the lambs the maken.

Toffe film, leuk om een keer gezien te hebben. Vooral als je iets over de achtergrond van Hannibal wil weten. Ontzettend goede acteurs. Spannende sfeer maar de film lijkt totaal niet op de Hannibal film die we al kende! Dus mocht je daarnaar op zoek zijn..
Ik vond het persoonlijk wel een hele toffe film om te zien!

avatar van baspls
Hannibal Rising verteld het verhaal van de jonge Hannibal die in Litouwen tijdens de oorlog zijn hele familie verliest. Na de oorlog gaat hij in Frankrijk bij zijn Japanse tante wonen en volgt hij een opleiding medicijnen. Hij komt oorlogsmisdadigers uit zijn verleden echter weer op het spoor.

Gaspard Ulliel speelt een prima rol als de Hannibal, al is het natuurlijk erg moeilijk om Anthony Hopkins en Mads Mikkelsen te evenaren in de rol. Wat ik jammer vond was dat de film is ver-Engelst, Litouwers en Fransen praten Engels met een accent, vind dat niet passen in het universum van The Silence of the Lambs.

Schrijver Thomas Harris schreef het boek onder verzoek van Dino De Laurentiis die na Hannibal graag nog een film zou makken in de winstgevende franchise. Tegelijkertijd schreef Harris zelf ook het script van de verfilming. Zodoende is het wat minder als zijn eerdere verhalen, maar toch zeker niet slecht. Persoonlijk vind ik dat de tv-serie Hannibal goed verder gaat op veel elementen die in dit verhaal al aan bod kwamen. Ik kan die tv-serie iedereen aanraden die de achtergrond van Hannibal graag meer uitgediept ziet en ook meer van het personage wil zien. De serie is in principe een Prequel, maar eigenlijk ook een reboot op Red Dragon.

De film is degelijk geschoten en wist het verhaal aardig te vertellen. Toch was het tempo voor mijn doen te hoog en zaten er teveel haken en ogen aan het plot. Vermakelijk, maar toch wel het minste in de hele franchise.

avatar van Diederik58
Had mij er meer van voorgesteld. Het poogt te verklaren waarom Lecter de kannibaal seriemoordenaar is geworden. Maar waarom is hij dan doorgegaan nadat hij de moordenaars van zijn zusje heeft vermoord? Had hij de smaak te pakken?
Ik vind Gaspard Ulliel niet overtuigen. Als hij een moordzuchtig gezicht trekt dan is het ongeloofwaardig.
Ik krijg er niet de rillingen van. Dit in tegenstelling van de Hannibal Lecter die in Silence of the Lambs is te zien nl. Anthony Hopkins. Die had ook de voorkeur om meerdere organen te verorberen en niet alleen wangen.
Wat mij blijft storen in de film is dat iedereen Engels spreekt. Frans was logischer geweest.

avatar van IH88
“Rudeness is an epidemic.”

Beter dan verwacht. Een oorsprongverhaal over Hannibal Lecter klinkt wat overbodig, maar regisseur Webber maakt er geen onaardige film van. Cast de juiste acteur, een sterke actrice als samoerai side-kick, creëer een lekker duister sfeertje en gooi er wat gruwelijke scènes in, en je komt een heel eind.

Hannibal Rising laat zien waarom Dr. Lecter ‘Hannibal the Cannibal’ wordt genoemd, en de kijker wordt niet gespaard. De film komt wat moeizaam op gang, maar zodra Hannibal aan zijn wraak missie begint wordt het een stuk beter. Ulliel is perfect gecast en Li Gong heeft een mooie bijrol als Lady Murasaki, die steeds meer betrokken raakt in de moordzucht van Lecter. Dat allemaal bekende Britse acteurs zich een verschrikkelijk accent moeten aanmeten zullen we maar door de vingers zien.

avatar van Daan258
Geen slechte film maar ik kan dit geen goede Hannibal preqeul noemen.

Heb me hier best mee kunnen vermaken maar het voelde meer aan als een wat standaard wraak filmpje en had ik ook totaal niet het gevoel of ik naar een Hannibal film zat te kijken.
ik denk dat ze juist een heel gaaf verhaal hadden kunnen maken over Hannibal Lecter maar dat vind ik hier niet echt geslaagd.

Toch is de film goed tot het eind af te kijken.

een prima film.al vind ik hopkins beter spelen als lecter dan ulliel.maar heb me zeker vermaakt.maar ulliel speelt het ook erg goed.verders niks op aan te merken.een goed verhaal .met een prima cast.kortom een geslaagde film.maar de andere hannibal films. vind ik wel iets beter,silence of the lambs zeker het beste deel.

Tarkus schreef:
Omdat Anthony Hopkins in deze film niet de rol van Hannibal op zich neemt, (zou ook niet kunnen door de leeftijd), verwachtte ik niet veel van deze film.
Maar ik moet toegeven, deze prent is veel beter dan ik ooit had durven dromen. Gaspard Ulliel zet een angstaanjagende Hannibal Lecter neer.
Het scenario is ook eentje om van te smullen ('zeer toepasselijke bewoording voor een film als dit'), het is werkelijk zeer goed.
Ook de locaties en decors verdienen een pluim, alsook de realistische beelden die de oorlogsperiode weergeven.
Kortom, dit is zeer zeker een waardig deel uit de Hannibal serie, en na 'Silence Of The Lambs' het beste van de 4.

Opnieuw bekeken en opnieuw genoten van de prachtprestatie van Gaspard Ulliel.
Topfilm !!

Alle negatieve commentaar daar gelaten, ieder zijn mening, maar deze film is perfect!
Past heel goed in het rijtje.
Sublieme sfeer en de Lecter trekjes en manieren van reageren zitten er goed in.
Van genoten, al meerdere malen.