• 8.845.316 stemmen

C'era una Volta il West (1968)

Western | 165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)
4,25 5.204 stemmen

Genre: Western

Speelduur: 165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West / Er Was Eens in het Verre Westen / Het Gebeurde in het Westen

Oorsprong: Italië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Sergio Leone

Met onder meer: Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Gesproken taal: Italiaans, Engels en Spaans

Releasedatum: 3 november 2016

Plot C'era una Volta il West

"There were three men in her life. One to take her… one to love her —and one to kill her."

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

avatar van rondh

rondh

• 2059 stemmen

Weer eens herkeken. Blijft toch wel 1 van de beste westerns allertijden. Plaatjes die geschoten zijn echt zoals je ze wilt in westerns. Acteerwerk is goed. Lekker overdreven. Je ziet waar Quentin Tarantino het iig vandaan heeft, zeg maar. En dan natuurlijk de onvergetelijke filmmuziek. Ongeëvenaard!

frans123

Ik denk dast de film eerder zijn "beroemdheid en onsterfelijkheid" heeft door de muziek , dan de film zelf, die erg lang duurt. Bij elke scene iconische muziek die een ieder mee neuriet/zingt. Ben er gister aan begonnen, lang geleden een paar keer gezien en het blijft een verpletterende western. Natuurlijk zijn er veel scenes die veel te lang duren , maar de acteurs slepen je er met gemak door heen. Wat een kanonnen: Bronson, Robards, Fonda. Cardinale bakt er niks, van en werd op latere leeftijd pas echt mooi.

Veruit de beste western ooit gemaakt , met aan het stuur Leone en Morricone, en dat in "68.!!!! Er is geen western die in de buurt van deze komt ( EEN TIEN) , ook die niet met Eastwood ( EEN ACHT)

sandokan-veld schreef:

Op jouw aanraden heb ik vanmorgen even mijn levenskeuzes geëvalueerd (het was immers toch zondag).

Ik kan je melden dat ik nog steeds volledig tevreden ben over de stijl, toon en inhoud van mijn recensie hierboven, en nog meer over het feit dat ik op deze site zelden of nooit te betrappen ben geweest op zielepoterig op de man spelen, op het moment dat er iets kritisch werd geroepen over een film die ik goed vind.

Maar bedankt voor de bezorgdheid, en een fijn Pinksterweekend nog

Ik help je een beetje; alles in deze film is bewust over the top, van dialogen , acteren, tot karakters, zelfs de theatrale , bombastische, bijna foute melige ,filmmuziek . En TOCH , toch, toch is de combinatie van dit allen een meesterwerk. Kijk nou nog een keer, met in het hoofd de grote knipoog van Leone, en Morricone..

avatar van wihu61

wihu61

Ik help je een beetje; alles in deze film is bewust over the top, van dialogen , acteren, tot karakters, zelfs de theatrale , bombastische, bijna foute melige ,filmmuziek . En TOCH , toch, toch is de combinatie van dit alles een meesterwerk. Kijk nou nog een keer, met in het hoofd de grote knipoog van Leone, en Morricone..

Zijn uitspraken zou ik kunnen plaatsen bij die Eastwood-reeks, maar zijn m.i. zeker niet van toepassing op dit totaalkunstwerk.

Maar inderdaad, ieder z'n ding (ik vind Apocalypse now bijvoorbeeld niet om aan te zien).

wihu61 schreef:

Apocalypse Now ik ook niet , en Titanic niet, en Glorious Bastards niet , en Dances with wolves niet , en se7en niet...en nog wel dertig kaskrakers......Nee dan een redelijk onbekende film, bv..."'The mean season'...wowwww

In zekere zin is dit "een foute film , in veel opzichten; veel te langdradig, minutenlang scenes van nietszeggendheid ( Cardinale een minuut of drie in de spiegel kijkend), ...maar wat smullen dit. Het verhaal is bull, maar Leone, de acteurs, de settings, het landschap, de Western sfeer maakten een iconisch iets.

frans123 schreef:

Het verhaal is bull

Dat is slecht Nederlands, maar vooruit, leg eens uit.

Brix schreef:

Dat is slecht Nederlands, maar vooruit, leg eens uit.

Weet jij wel.....

frans123

Wat "bull "is wel , maar waarom het verhaal slecht is bedoelde ik eigenlijk?

frans123

Wat "bull "is wel , maar waarom het verhaal slecht is bedoelde ik eigenlijk?

Goede Westerns zijn gebaseerd op het "wraak thema". Westerns moeten het niet hebben van het verhaal, maar met name sfeer , mysterie, dreiging, setting , beelden, de revolverheld , het finale duel..etc.. En waarin deze film uitblinkt.. de muziek. De muziek is meer iconisch dan het verhaal. Het verhaal is ondergeschikt en een kapstok waar alles aan hangt. : de acteurs , de muziek, de sfeer , de setting.....ach je begrijpt het nu wel. Niemand weet het verhaal nog na 50 jaar, de acteurs en de muziek wel. "'Once upon...??/>>> Bronson, Fonda...

avatar van Lavrot

Lavrot

Uhh, het verhaal versterkt de muziek en de muziek het verhaal. Het mysterie draait bijna letterlijk om de mondharmonica en de muziek danst daar vervolgens fantastisch omheen. De valse noot spreekt overigens ook boekdelen, in de zin van muziek zegt meer dan duizend beelden. In het kort, deze film is beter dan opera, beter dan muziek, beter dan film en overstijgt daarmee het genre van de western.

• 19153 berichten

Ik zie de mondharmonica als het "wraakinstrument" in deze wraakfilm.

Kan mij niet voorstellen dat men dit los kan zien van het verhaal, of ook maar vergeten.

De muziek was geschreven voordat de beelden er waren heb ik gehoord.

Knappe montage, dat zeker.

avatar van Clarencoo

Clarencoo

Lavrot schreef:

Hoe mooi kun je iets verwoorden.

Geef dan deze film als uitzondering 5 sterren, Als er een film is die dat verdiend is deze het.

avatar van anna2012

anna2012

Clarencoo schreef:

Hoe mooi kun je iets verwoorden.

dit blijft de beste western ooit gemaakt,staat ook niet voor niets in de top 10

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Wederom een keer bekeken (3e) en qua mening niets veranderd.

Een ware klassieker.

Door de prachtige fotografie, de fantastische soundtrack van Ennio Morricone en niet in de laatste plaats door het sterke acteerwerk. De inktzwarte schurk Frank goed neergezet door Henry Fonda die meestal de good guy speelde, de zwijgzame Harmonica treffend gespeeld door Charles Bronson en de heldhaftige en aantrekkelijke Claudia Cardinale als Jill.

Ik ben op zich niet echt een western fan maar deze moet je minstens een keer gezien hebben.

Een 8!

Theunissen

Deze klassieker van de Italiaanse regisseur Sergio Leone was gisterenavond te zien op de Duitse televisiezender NDR en ondanks dat het dan op zijn Duits is, de film al ruim 50 jaar oud is en ik de film al diverse keren heb gezien, bleef ik toch weer geboeid kijken. Want deze Western film blijft gewoon een genot om naar te kijken van de eerste tot de laatste minuut.

De mysterieuze vreemdeling Harmonica (Charles Bronson) werkt samen met beruchte schurk Cheyenne (Jason Robards) om een mooie weduwe, te weten Jill McBain (Claudia Cardinale), te beschermen tegen moordenaar Frank (Henry Fonda), die in opdracht van de spoorwegen haar land wil afpakken. De drie schurken hebben bovendien nog een oude rekening te vereffenen...

"Once upon a Time in the West" is een schitterend epos over de problemen van een vrouw, te weten Jill McBain (Claudia Cardinale), met een groep bandieten in het Amerika van de cowboys. Een echte western dus, maar dan wel één van de beste ooit gemaakt (samen met "The Good, the Bad and the Ugly (1966)" en "The Wild Bunch (1969)"). Het verhaal, hoewel boeiend en vermakelijk, waarin niet eens zo heel veel in gebeurt is niet de grootste trekpleister.

Wat me vooral aanspreekt zijn de prachtige decors en locaties die je enorm in de sfeer brengen. De openingsscène is gefilmd in Zuid-Spanje (in het Spaanse plaatsje Guadix) en de rest van de film is gefilmd in Monument Valley in Utah (Verenigde Staten). Na aanleiding van het bericht hieronder van westernkenner "Brix", heb ik de voorgaande regel aangepast. Buiten deze mooie beelden vind ik de muziek ook heel erg sfeervol. Elke keer als je een mondharmonica hoort weet je dat Charles Bronson weer ergens in de buurt is, maar niet wat hij nu weer van plan is. Het acteerwerk is ook erg goed, wat er voor zorgt dat er een goede karakterontwikkeling in deze film zit.

Wat extra bijdraagt aan deze ontwikkeling zijn de soms erg trage scenes waarin we mensen gewoon hun ding zien doen. Vooral de legendarische openingsscène is hier geniaal in. We zien minuten lang drie cowboys een beetje lamballen (o.a. met een vlieg). Je krijgt het idee dat ze de hoofdpersonen van de film zijn, ze zijn immers wel erg lang in beeld. Maar als je opeens de mondharmonica hoort worden ze alle drie neergeschoten. Deze legendarische openingsscène luidt het begin in van een tergend spannend relaas over de komst van een spoorbaan en de strijd om de grond langs het traject.

Het ingehouden tempo, de prachtige muziek van Morricone en de zeer doeltreffende acteerprestaties van de cast, vooral natuurlijk Charles Bronson (speelt zijn beste rol ooit als de stille, harmonica spelende held zonder naam), Henry Fonda (als de schurk), de prachtige Claudia Cardinale (de perfecte belichaming van de seksbom c.q. dame) en Jason Robards (als de sympathieke schurk), maken deze film tot een must-see voor iedere filmliefhebber.

Deze film is een geweldige ervaring van beeld (inclusief de prachtige close-ups, zoals de ogen van Charles Bronson) en geluid. De traagheid, de spanning, de emotie en de dramatiek van het verhaal brengen je direct vanaf openingsscène in vervoering. Deze film toont in alle opzichten aan dat een perfectionist en een meesterlijk regisseur aan het werk is geweest.

P.S. leuk weetje, de rol van "Harmonica" zou oorspronkelijk gespeeld worden door Clint Eastwood, in een poging om de sterren van "The Good, The Bad and The Ugly" weer bij elkaar te brengen.

Theunissen

(Wat me vooral aanspreekt zijn de prachtige decors en locaties die je enorm in de sfeer brengen. Deze zijn trouwens opgenomen in Zuid-Spanje, maar daar is niks van af te zien.)

Whooa, hold your horses!

Een groot gedeelte van de buitenopnames is gemaakt in de USA > Monument Valley Arizona ("John Ford country" zeg maar)

Whooa, hold your horses!

Helemaal gelijk en ik heb het inmiddels ook aangepast.

avatar van anna2012

anna2012

Theunissen schreef:

Helemaal gelijk en ik heb het inmiddels ook aangepast.

na 55 jr is deze movie nog helemaal in.

avatar van Kondoro

Kondoro

"By the way, you know anything about a man going around playing the harmonica? He's somebody you'd remember. Instead of talking, he plays. And when he better play, he talks.”

De nieuwe nummer één in de huidige ‘Top 1000’ die gisteren is afgerond, en die heb ik nog nooit gezien. Dat zorgde eigenlijk voor een makkelijke keuze gisteravond, waar ik eigenlijk gelijk deze film maar heb aan geknald en ik heb echt een heel vermakelijke filmavond gehad. Ik kijk zelf niet zo snel western films, ik vind het altijd wel leuk om te zien en veel films scoren ook heel hoog bij mij, ik hou van de setting en de coole natuurbeelden die je erbij krijgt, al hou ik die genre wel op een lager level, zodat ik me er niet aan ga irriteren en het leuk blijft. Het zorgde er misschien wel voor dat ik daardoor met een wat verfrissende blik terugkijk naar deze film en er ook naar heb gekeken.

Ik was eigenlijk wel in de veronderstelling dat Clint Eastwood in deze film speelde, toen ik zag dat zijn naam er niet bij staat was ik misschien een beetje teleurgesteld maar, je miste hem eigenlijk nergens. De cast van deze film weet op eigen houtje een fantastische prestatie neer te zetten, met Henry Fonda als Frank had je een heerlijke schurk in deze film, overigens ook geknipt voor deze rol en hij speelde echt heerlijk. Ook zijn tegenspeler Charles Bronson had een heerlijke rol. Als Harmonica (typerende naam voor zijn rol) speelde hij toch wel een leuke rol, Claudia Cardinale was destijds een prachtige verschijning om te zien, en als Jill speelde ook zij leuk. Zo zie je maar dat deze film iemand als Eastwood eigenlijk totaal niet nodig had.

Wat mij opviel, en wat ik prachtig vond is het feit dat de film vijftien minuten met een openingsscène bezig is waar, eigenlijk niet heel veel gebeurde maar, je wel vijftien minuten lang met aandacht zit te kijken, door middel van prachtige spanningsopbouw, prachtige shots van o.a. de omgeving, setting en de trein en de vraag in jezelf wat er nou precies gaat gebeuren, wat je eigenlijk ook nergens echt verwacht. Daarna is er nog zo'n scene die best lang duurt maar door de setting eigenlijk nergens verveelt, en dat zorgt er immers ook voor dat de tijdsduur perfect is. De film voelde bijna nergens te lang (er is op een gegeven moment wel een moment dat er maar weinig gebeurde en de vaart er wat uit is), en het verhaal is best leuk om te volgen, ook al is het niet echt héél spannend.

Ik las het overigens ook al ergens anders, ik denk bij Theunissen, dat de muziek ook niet onbesproken mag worden. Wat ik hoorde, zijn voor mij de soundtracks als ik denk aan het wilde westen. Nooit geweten dat deze bij deze film hoorden, ik hoorde het voornamelijk voorbij komen bij verschillende onlinefilmpjes en ook op tv. Het is erg sfeervol, en laat dat maar aan Ennio Morricone over!

Dus ja, ik ben echt wel erg te spreken over de film. Tuurlijk zie je dat de film tijdsgebonden is, vooral qua acteerwerk merk je dat erg op, het theatrale vaak. Toch blijft deze film zo'n 55 jaar later nog steeds grandioos, verfrissend en leuk, en Sergio Leone laat maar weer eens zien waarom hij de western kunstenaar is. Prachtige film!

wihu61 schreef:

Hahahaha Apocalypse Now..Herkenning Gekocht tijdje geleden, want ik dacht dat ik het toen erg goed vond...Kwam er niet door heen. Prachtige , indrukwekkende beelden zeker. , maar man man...wat een zit. ( ik had de 165 min.) Het eerste uur gebeurt er geen reet. Het verhaal is ook om de bios uit te lopen.

avatar van Lavrot

Lavrot

frans123 schreef:

gisteren om 01:23 uur

frans123 schreef 2 december 2022, 20:24 uur

Wat is dit? Een déjà-vuutje of gewoon geheugenverlies?

Lavrot schreef:

frans123 schreef 2 december 2022, 20:24 uur

Wat is dit? Een déjà-vuutje of gewoon geheugenverlies?

ik weet niet wat je bedoelt....Allebei maar...jij tevree.

Theunissen schreef:

"Hände höhe "??? En daar word je niet onwel van ?
""Ich spräche viele Sprachen, welche Sprache Sie auch sprechen..".

frans123

Gister weer gezien....6e keer?? Meesterwerk...Schiet mij te binnen , door het hier te lezen, dat er een verpletterende ellenlange scene is , met een cowboy met een vlieg in zijn gezicht. Toeval natuurlijk , wat uitmuntend gebruikt is..En het verveelt niet, zoals niets verveelt in deze uiterst trage film. De traagheid is met opzet, zorgt voor spanning, dreiging, sfeer, mysterie , zweet, de enige formule in een western..In de traagheid , door de takken hitte ook , je valt bijna in slaap, kan er ineens een kogel op je afkomen.

Een iconisch meesterwerk , niet op zijn minst door de geweldige acteurs : Bronson, Fonda, Robards. En de muziek....misschien wel het beste van de hele film. De muziek maakt de film...gevaarlijk dat te stellen. Na 50 jaar weet iedereen de muziek nog, niet het gammele verhaal...de acteurs een beetje.

Western thema's zijn : wraak, dollars , grond , goud.....en bombastische "' foute' muziek... Gaat het ergens anders over dan klopt er iets niet.

Je moet het verhaal in 1 zin kunnen vertellen

..............................................................................................................................................................................

Kort geleden The good the Bad and the Ugly gezien. Die had ik nooit gezien , dus die was aan de beurt .

Sommigen vinden het de beste western ooit. Eastwood!!! Mijns inziens " de meest geloofwaardige cowboy / revolverheld aller tijden. . Net iets dreigender, slimmer, gemener, gevaarlijker dan Bronson bv. .. Als Eastwood een saloon binnenkomt zak ik al zachtjes onderuit...Dat heb ik bij geen enkele kojboj.

The good, the bad...haalt in verste verte niet bij dit Meesterwerk , Once upon a time in the West. Niemand overtreft Leone , die heel goed wist uit welke simpele elementen een western moet bestaan. The good, the bad...gaat gelijk in de fout door acteur Wallach , een soort Pipo, een drie kwartier hoofdrolspeler te laten zijn, en dat als je Eastwood en v Cleef hebt .Geweldige opening met v Cleef trouwens 5* , maar dan komt pipo het overnemen..0,5*

Leone , Morricone.....onsterfelijk.

avatar van Clarencoo

Clarencoo

Het was weer tijd voor de jaarlijkse kijkbeurt.

Weer genoten, wat een film, alles klopt gewoon. Er word weinig in gesproken maar alles wat gezegd word heeft een diepere betekenis. Alle acteurs, medewerkers, decors en de muziek zijn van topniveau.

Iedereen is op het juiste moment in zijn beste doen geweest inclusief regisseur en elke steen in het landschap.

Er zijn van die zeldzaamheden die kunnen gewoon niet geëvenaard worden, dit is er een van.

Tijdloos in alle opzichten.

Yeah