C'era una Volta il West (1968)

Alternatieve titels: Once upon a Time in the West | Er Was Eens in het Verre Westen | Het Gebeurde in het Westen

Italië / Verenigde Staten / Spanje
Western
165 minuten / 175 minuten (Italiaanse gerestaureerde versie) / 145 minuten (bioscoopversie, VS)

geregisseerd door Sergio Leone
met Henry Fonda, Charles Bronson en Claudia Cardinale

Brett McBain is een welkomstfeest aan het organiseren voor Jill, de vrouw waarmee hij de vorige maand getrouwd is in New Orleans. Wanneer hij en zijn drie kinderen neergeschoten worden door 'desperados', erft Jill de grond van haar man. Er is echter een spoorwegbouwer die een spoorbaan aan het aanleggen is dwars door het land dat Jill geërfd heeft. Maar dan komt er uit een onverwachte hoek een redder in nood.

Yak
Pracht van een film. De focus verschuift echter zo vaak dat het nogal wat inspanning kostte om het te blijven volgen. Muziek, acteerwerk, enorme spanning door de zich voortslepende scènes: formidabel.
Grappige bijzaak: ik kende het nummer Cowgirls On Parade van Tullycraft vóór ik deze film zag. Maakte toch wel dat ik tijdens de film af en toe in de lach schoot. "Woo-hoo!"

avatar van Da Jando
Mooie film met mooie muziek die ik meteen herkende, geen idee waarvan. Een film die je niet vergeet en die je zeker vaker kan bekijken, al is het voor de muziek alleen. De openings scene is zoals eerder gezegd echt meesterlijk. Charles Bronson is super als coole cowboy met mondharmonica

Volgende keer huur ik hem wel op DVD, nu opgenomen op een slechte videoland. Ik zat me zelfs gruwelijk te ergeren aan de reclames(4 keer geloof ik in de eerste 2 uur!) en hart van nederland, ookal kon ik het doorspoelen. 4* voor nu, denk dat het ooit wel hoger gaat worden, als ik alles eruit haal wat erin zit

Als er een film is die je in één zit moet kijken dan is het deze wel.

schofterige behandeling door SBS van dit meesterwerk.

Hobbes schreef:

schofterige behandeling door SBS van dit meesterwerk.

Ik had 'm opgenomen, dus kon de reclame's gelukkig doorspoelen. Steeds wanneer ik een goede film zoals deze zie op een commerciële zender, en ik zie de vele aankondigingen van pief-paf-poef-films er doorheen, stel ik me van die zendercoördinators voor met de handen in het haar, zuchtend "waar zijn we aan begonnen? Ik heb nog niet één explosie gezien! Hier kijkt geen mens naar!"

Wat (offtopic) trouwens opviel: hoe ongelooflijk hard het geluid van de reclame is ten opzichte van het geluid van de film. Niks nieuws onder de zon, maar de laatste tijd lijkt het alleen maar erger te worden.

neo (crew)
Klopt helemaal! Iedere keer als ie op tv komt zet ik het geluid lekker hard vooral om dan extra te kunnen genieten van Morricone en als die reclame dan begint heb ik gelijk pijn aan mijn oren

Yak schreef:

Ooit las ik eens dat ze daar wat proberen aan te doen, maar daar zal wel niks van komen.

U-96 schreef:

Paar maanden geleden is er wat over te doen geweest, ja. Maar volgens mij beperkte zich dat tot STER-reclames, op de publieke omroep dus.

Yak schreef:

Ik wou gisteren een film kijken (The Peacemaker), zodat ik een nieuwe stem kon uitbrengen en een nieuw bericht kon plaatsen, maar ik heb gewoon mijn gluurdoos uitgezet, omdat ik gewoon bang was voor reklame. Eigenlijk moet er gewoon een anti-tv-reklame-wet komen vind ik.

U-96 schreef:

Overdrijf je nu niet een beetje?

kos schreef:

Overdrijf je nu niet een beetje?

Nee, natuurlijk niet. Word jij niet gek van al die onnodige reklame op tv. Zit je net lekker een film te kijken, en dan moeten ze je weer 5 minuten maken.

Ja natuurlijk vind ik dat irritant, maar de TV uitzetten omdat ik bang ben voor reclame gaat me weer wat te ver. Hoe dan ook, je moet het zelf weten hoor

kos schreef:

Bang is misschien een wat overdreven woord. Maar als ik eenmaal helemaal in een film zit, dan doet reklame je echt wat aan.

ik denk dat ik deze film wel 10 keer gezien heb en elke keer vind ik het een geweldige film
ik geef hem dus 5 *****

Dit is de beste western ooit gemaakt. Zeer goed acteerwerk, zeer mooie muziek en zeer mooie Claudia Cardinale . Zeker 5 sterren waard.

avatar van Melkor
Daarmee ben ik het helemaal eens, zo'n films maken ze niet meer. Het is ongelooflijk hoe traag hij verloopt maar ik vind dat hij (grotendeels dan toch) blijft boeien. 5 sterren

OMFG!

verder nog geen info over gevonden...ik weet dus wel dat ik de gewone versie niet meteen koop.

Zit er ook een galgentouw bij ?

ja...en een stoomlokomotief

Die box van Hobbes is erg mooi maar dit is ook super!

# Anamorphic 2:35 remastered transfer
# Audio commentary by John Carpenter, John Milius, Alex Cox, film historians Sir Christopher Frayling and Dr. Sheldon Hall, and OUATITW actors and crew.
# Documentaries with never before seen interview with Claudia Cardinale, Gabriele Ferzetti, Bernardo Bertolucci and Tonino Delli Colli (director of photography) :
- Un opéra de violence (An Opera Of Violence)
- Le Salaire du Pêché (The Wage of Sin)
- Quelque chose à faire avec la mort (Something to do With Death)
# Sergio Leone and Henry Fonda interviews: "Le chemin de fer : La révolution de L'Ouest" (Railway: the revolution of the West)
# Storyboard before and after segment
# Behind the scenes photos segment
# Biographies and filmographies of Henry Fonda, Charles Bronson, Claudia Cardinale, Jason Robards, Gabriele Ferzetti
# Original trailer

Het gaat hier dus om een dubbeldisc-versie voor R2!

18 september in de winkels: RENNEN!!!!

Eindelijk komt Once upon a time in the west uit op DVD. Het werd onderhand wel tijd dat ze dat deden. Je kan natuurlijk niet achterblijven met de DVD industrie. Ze moesten wel een DVD-versie maken van Once upon a time in the west. Anders hadden ze waarschijnlijk erg veel boze fans gekregen.

lindastuurman
Nick Kang schreef:

Anders hadden ze waarschijnlijk erg veel boze fans gekregen.

Wie zijn ze en waarom zou het ze kunnen schelen dat er boze fans zijn als er geen DVD van uitkomt?

De makers van de film natuurlijk. Ze zouden er waarschijnlijk wel een behoorlijk bedrag mee kunnen binnen slepen. Want nogal veel mensen vinden dit een mooie film en hebben een DVD.

Nick Kang schreef:

De makers van de film natuurlijk.

De regisseur is dood. Daarbij hebben makers vaak maar weinig te zeggen over het geharrewar met rechten.

Misschien het bedrijf dat de rechten op Once upon a time in the west heeft dan.

Nadat ik zo'n 2 jaar geleden deze film na een uur had uitgezet, omdat ik hem dodelijk saai vond, heb ik vandaag een tweede poging gedaan. En geslaagder kan zo'n poging volgens mij niet (het scheelt een halve ster), want ik vond hem briljant! Een meesterlijke score, prachtige verhaal, goeie cast en een schitterende sfeersetting van het westen. Ik geef nu 4,5*, maar wie weet bij de volgende kijkbeurt de volle score.

avatar van sn@ke
Geniale film, een echt mesterwerk. De muziek is een van de beste ooit in de filmgewchiedenis. De acteerprestaties zijn om van te smullen. Het verhaal zit goed in elkaar en is ontzettend veelzijdig. In deze film zit niet veel dialoog maar dat is juist de kracht van de film. De traagheid van once upon a time in the west is helemaal niet storend ,maar het geeft deze film juist dat beetje meer. 5*

avatar van U-96
Ik heb dan uiteindelijk de sountrack CD van Ennio Morricone besteld. Iedereen zegt dat deze zo goed is, maar of hij beter is dan die van The Good, The Bad and The Ugly dat betwijfel ik.

neo (crew)
dan ben je wel erg slecht in betwijfelen

avatar van U-96
Heb zojuist de soundrackCD van deze film beluisterd. Het mooie hoofdthema is natuurlijk prachtig, en ik ben nog een paar nummers tegengekomen op de CD die ik wel mooi vond. Desonanks vind ik de sountrack van The Good, The Bad And The Ugly toch beter. De allermooiste en allerbeste soundtrack van een film is van Klaus Doldinger van DasBOOT.