The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
179 minuten / 223 minuten (extended edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, John Rhys-Davies en Viggo Mortensen

De hobbits Frodo en Sam trekken verder richting Mordor om hun taak, het vernietigen van de machtige Ene Ring waar de slechte Sauron naar op zoek is, te volbrengen. Hierbij krijgen ze hulp uit onverwachte hoek. Ondertussen proberen Merry en Pippin te ontsnappen uit de handen van een Uruk-Hai leger en helpen Legolas, Aragorn en Gimli koning Theoden van Rohan in zijn strijd tegen de legers van Saruman.

• Vanaf 15 oktober in de bioscoop (re-release)
  • nummer 19 in de top 250

avatar van Jordy
Fantastische film dus. Kan ik me bij (de orginele versie van) het eerste deel nog een klein beetje voorstellen dat mensen zich aan de rechtlijnigheid of aan de uitwerking van de personages ergerden, op deze punten valt er bij TTT echt helemaal niets meer op aan te merken.

De film wisselt drie verhaallijnen met elkaar af, waarbij je constant heen en weer geslingerd wordt tussen verschrikkelijk komische situaties, prachtige massale oorlogsscenes en ontzettend mooie dramatische, psychologische momenten.

Ten eerste het verhaal van Frodo, Sam en Gollum. Prachtig om te zien hoe Frodo steeds meer moeite krijgt met de last van De Ring, met het derde boek in m'n achterhoofd denk ik dat dat alleen maar indrukwekkender gaat worden. Sean Astin vond ik in deel één "gewoon goed" maar hier was ie echt hartverwarmend. En dan natuurlijk Gollum. Ten eerste de animatie: adembenemend. Je ziet wel dat het niet "echt" is als je oplet, je weet nou eenmaal dat zoiets niet zonder computer gemaakt kan worden. Maar je ziet de spiertjes bewegen onder z'n huid, z'n gelaatsuitdrukkingen zijn zo natuurgetrouw (hooguit een beetje dik aangezet), de stem van Andy Serkis is echt perfect... de scenes waarin hij "interact" met de hobbits zijn zó geloofwaardig dat je geen moment denkt "goh wat is dit knap gemaakt"... het is gewoon ECHT. En dan het personage Gollum: ontzettend interessant om de verschillende kanten van hem te zien, en de scene waarinhij op een Green Goblin-achtige manier met zichzelf in conflict is gaf me echt kippenvel. Je hebt écht medelijden met 'm, er gaat écht dreiging van 'm uit, en hij is af en toe ook nog eens erg grappig.

In de Gimli/Aragorn/Legolas verhaallijn levert Gimli een paar verschrikkelijk komische situaties op. Momenten die anders echt too much zouden zijn werden zo op een perfecte manier gerelativeerd. Legolas zorgde weer voor de stoerste moves van de film. Een scene waarin hij al snowboardend over een trap een paar pijlen afschiet (zoals in de trailer te zien is) is erg stoer. Het mooiste was echter een klein moment waarop je hem op een rijdend paard ziet springen... dat moet je echt zien. Helm's Deep was erg indrukwekkend, maar niet het 45-minuten durende orgasme dat het volgens de geruchten zou worden. Vooral de beelden van onvoorstelbaar grote hoeveelheden legers waren indrukwekkend. Aangezien de personages zo goed neergezet worden, en de sfeer van angst bij de "normale" mensen zo goed wordt neergezet, krijgen de massale vechtscenes een geweldige emotionele lading. De fantastische scenes met de trappen, die ook in de trailer zitten, waren wat mij betreft de hoogtepunten van de film op actie-gebied.

De Merry/Pippen verhaallijn met de Ents was prima, maar niet spectaculair. Het gaf de nodige afwisseling tussen de veel intensere andere 2 verhaallijnen, en was prima uitgewerkt. De Ents vond ik in de boeken eigenlijk een klein beetje belachelijk, en dat is het in de film ook wel een beetje... maar niet op een ergerlijke manier. Het had zo maar de film kunnen verpesten, maar dat was niet het geval. Wanneer de Ents uiteindelijk tot actie overgaan levert het zelfs een prachtige scene op.

Gandalf was in de eerste film m'n favoriete personage, hier was ie een stuk minder overheersend aanwezig. De beginscene van de film waarin we zien wat er met Gandalf gebeurde in Moria was echt ongelofelijk mooi...

Minpunten? Kan bijna niets bedenken. Misschien dat er bij een eventuele S.E. weer wat personages verder uitgewerkt zullen worden, maar ik heb niets gemist. De aanwezigheid van Elrond, Galadriel en Arwen was misschien een beetje overbodig... al vond ik Arwen dit maal goed bijdrage aan de uitwerking van het Aragorn-personage, en verwacht ik dat de scenes met Elrond en Galadriel aan het eind van de derde film wel hun nut zullen laten blijken.

Een ander minpunt zou kunnen zijn dat het geen op zichzelf staande film is, het is echt uur 4 t/m 6 van een 9-uur durende film. Ook is de film misschien wat te intens om in één kijkbeurt allemaal te kunnen behappen. Allemaal geen punten waar ik problemen mee heb bij films.

Een absoluut meesterwerk, de liefde voor het materiaal spat weer in elk frame van het scherm, Peter Jackson is een held, en dit wordt de beste trilogie die ooit op het bioscoopscherm te zien is geweest.

ehm 5 sterren dus

.......

Dit spookte er door mijn hoofd toen deze prachtfilm afgelopen was in de bioscoop. Totale verbijstering!! Vond dit tweede deel nog een tikkeltje beter dan het eerste deel (en die was al zo goed!). Kwam denk ik voornamelijk, omdat je hier al gelijk in "het verhaal" zat en geen introductie nodig had. Ten eerste hebben we het mooie wezentje Gollem. Ik vondt Gollem echt heel mooi gemaakt In het gevecht met Frodo en Sam zag hij er misschien net niet echt genoeg uit en toen de twee hobbits op Treebeard zagen zag het er ook niet zo mooi uit, maar dat donderde mij niet zo veel en ook erg mooi aa gollem vond ik zijn gespleten persoonlijkheid en ook ik zat bij mensen in de zaal die zulke stukjes grappig vonden. Kon er niet om lachen. Ik vondt het gewoon erg mooi. Dan hebben we ook nog de geweldig grote veldslag op het eind. SCHITTEREND!!. Ook gedurende de hele film heb ik genoten van de , net als in deel in, goeie acteerprestaties, de prachtige lasndschappen en de hartverscheurende muziek. Dus dikke vijf sterren voor deze film en met stip binnen in mijn top 10!!!

avatar van SilverGun
Onbegrijpelijk dat de extra scènes met Faramir, Gollum, Treebeard en Saruman niet in de oorspronkelijke versie zijn verwerkt. Want in tegenstelling tot de uitgebreide versie van Fellowship, maken de meeste toegevoegde beelden in Two Towers de film begrijpelijker, doen meer voor de personages en komen het tempo ten goede. De extended versie van Fellowship was meer een verrijking voor fans i.p.v. leken.
Vooral het personage van Faramir heeft baat bij de extra stukjes dialoog en de prachtige flashback waarin Boromir nog even te zien is.
De soms repetitieve, overbodige dialogen en (daardoor) te lang uitgesponnen scènes (vooral merkbaar bij het subplot met Frodo en Sam) blijven echter een klein manco dat niet wordt verholpen met deze uitgebreide versie. Ook de rommelige editing tijdens de slag bij Helm's Deep is gebleven.
4 sterren.

avatar van otherfool
Intenser maar ook rommeliger dan het wat saaie 1e deel van de trilogie. Er zitten veel te veel karakters in die voor het verhaal niet echt van belang zijn (die ellenlange droomscenes met Tyler... werkelijk). Verder is de deus ex machina rond de hernieuwde, verbeterde versie van Gandalf (baardmans 2.0 zeg maar) bespottelijk en is de belangrijke figuur Gollum erg slecht uitgespeeld; de innerlijke strijd van het wezen is in principe interessant maar wordt verpest door de uitwerking: eindeloze en talloze monologen die 10 keer hetzelfde vertellen. Het publiek snapt het na 1x ook wel, meneer Jackson...

Het eindgevecht zou de alomvattende conclusie van dit deel moeten zijn, maar valt helaas ook weer een beetje tegen; het blijkt vooral een slapstick-achtige conclusie te zijn (inclusief dwergwerpen) afgesloten met de voornoemde deus ex machina. Aan de andere kant van middle earth gaat het er nog gekker aan toe; lelijke bomen (was het budget op?) voeren een aanval op Saruman uit, compleet met een suffe overstroming die rechtstreeks uit een B-film lijkt te komen drijven.

De cast doet z'n best maar wordt weggespeeld door de CGI en het (in de dop interessante) verhaal wordt met zoveel horten en stoten verteld dat ik hier onmogelijk een klassieker in kan zien. Dat de fans van de boeken het geweldig vinden dat het verhaal zo uitgebreid wordt uitgebeeld kan ik me voorstellen, maar persoonlijk kan ik daar niet zo veel mee.

De film ziet er soms prachtig uit en is zoals gezegd wat duisterder dan deel 1, maar valt als geheel toch tegen. Voorlopig eindcijfer is een milde 2,5*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
catweasel schreef:
Dat vind ik het probleem in de hele trilogie. Hun gesprekken en weddenschappen vullen het verhaal niet echt aan, sterker nog ze maken het minder serieus. Meer geschikt voor de gemiddelde bioscoopganger dus. In de boeken word met geen woord gerept over deze houding van Gimli. Vind de dialogen soms wel grappig maar het sluit niet aan bij de rest.

Grappig dat ik dit hier op de laatste pagina lees (ik heb geen behoefte alle pagina's door te lezen dit keer). Ik zat me namelijk tijdens de film af te vragen of Gimli ook een wat geforceerde comic relief rol in het boek had (ik heb ze niet gelezen). Niet dus.

Vond dit deel niet veel beter of slechter dan het vorige. Het koste me wel meer tijd om in de film te raken, wat ik opvallend vond voor een tweede deel. Iets spannender, maar ook pompeuzer. Verder kan ik mijn mening zowat copy-pasten. Niet echt mijn ding, kijkt best prettig weg, weet niet of het echt de tand des tijds zal doorstaan en over 25 jaar nog de status heeft die het nu heeft.

avatar van sinterklaas
Ook net als de eerste niet erg mooi, en langdradig.
Soms zat ik echt te denken: komt er nog een eind aan. Maar nee.

Wel mooi gemaakt maar zoals gezegt: ik hou niet van sprookjes

2,5* voor het idee

Tweede deel is drie uur meer van hetzelfde.

De kritieken die ik had op de eerste film blijven volop overeind. Visueel ronduit lelijk, belabberde CGi, belachelijk overdreven muziek, belachelijk overdreven dramatiek en volgestampt met bedenkelijke moralistische weetjes.

Maar ik vermoed dat de meeste mensen die kritiek wel al kennen, dus laat ik het maar even hebben over wat mij het meest stoort aan deze film.

Ik geloof best dat LOTR (het boek) een ware revolutie was binnen het fantasy wereldje. Maar ik blijf erbij dat de films een travestie maken van het genre. Het wereldje in LOTR maakt deel uit van onze samenleving. Je hoeft de film niet gezien te hebben, of het boek niet gelezen te hebben om te weten wat tovenaars zijn, wat elfjes en orcs zijn. Daar faalt de film dan compleet, want wat de kijker te zien krijgt is amper nog fantasy te noemen. Het is geen deur naar een nieuwe, creatief ingevulde wereld. Het is geen verrassing en frisse kijk in het wonderlijke brein van een persoon.

LOTR is nu niet meer dan het opnieuw afhaspelen van honderden clichés. Het slaat nergens op om dit soort gedoe nog te gaan koppelen aan fantasy wat mij betreft. De wereld van LOTR mag dan niet effectief bestaan, mensen zijn bijna even vertrouwd met rassen en zogenaamde "fantasy" elementen binnen het LOTR wereldje.

De term fantasy onwaardig, uitholling van wat een mooi, verfrissend en creatief genre hoort te zijn. En daarbij epische brol van het hoogste niveau.

Verdere irritatie in de opbouw van de film, die erg episodisch en computergame achtig is. Tripje door de bergen, stukje moeras, de "Black Gate", door de weilanden ... wie iets te veel RPGs gespeeld heeft kan het in z'n dromen meezingen.

Komt daarbij dat de film nog voor 1/3 bestaat uit random grote gevechten, waar je niks anders ziet dan wat warrig vechtende mensjes, tot de regisseur het zelf beu is en het tijd vindt om even het plot verder te spoelen.

Voor het derde deel bedankt ik weer een jaartje. 't Is niet alsof je de film niet gewoon weer kan oppikken. Je hebt het toch al 100 keer ergens anders gehoord of gelezen.

0.5*, ook voor het tweede deel.

PS: die bomen zagen er niet uit

avatar van Vinokourov
Een stuk leuker dan deel 1 omdat er verschillende verhaallijnen gevolgd worden en de massale gevechten op het eind zijn ook oke. De altijd gefrustreerd kijkende Frodo heeft godzijdank een minder belangrijke rol. Gollum was aan de andere kant weer erg tof. Ondanks dat dit niet echt mijn ding is geef ik het 3,5 sterren.

avatar van Shinobi
Aardig vervolg op 1, de massale veldslag op het eind was leuk om te zien, Gandalf in het wit is meesterlijk en Gollum ownt.

Ik geef 'm 4 sterren.

avatar van serpico
Gister herkeken. Wat een fantastische film toch.

Eigenlijk is het gekke dat het sterkste punt van de film gewoon is dat hij supervet is. De film is continu cool, spannend, verbijsterend, schitterend, meeslepend, geweldig. Onvergelijkbaar. Daarnaast zit er af en toe de nodige humor in (vooral in de extended cut) en heeft de complete film een niet geëvenaarde magische sfeer over zich. Fantastisch!

Gewoon genieten van begin tot eind. Wat wel ontzettend knap is, is dat de hele LOTR-saga zo meeslepend is. Hoor ik iets over stereotypes? Nee joh. Niemand is alleen maar good-guy, Gollem is daar het beste voorbeeld van. Maar raakt niet ook Frodo opstandig? Willen niet zowel Faramir als Boromir de ring voor zichzelf opeisen? Heeft Gimli het op een gegeven moment ook niet gehad met de achtervolging? Twijfelt Aragorn ook niet of hij de queeste wel kan volbrengen, gezien zijn bloed? Ik bedoel, ieder karakter vertegenwoordigt wel íets, en de karakters die wél helemaal goed of slecht zijn, steken juist mooi af en krijgen extra waardering. Ik leef in ieder geval steeds mee met ieder karakter, vooral met Frodo en Sam. En niet een klein beetje, vooral het einde is ontzettend ontroerend. Het is weer alsof je voor het eerst in je leven een film kijkt. Zo'n uniek gevoel roept het op. Vergelijkbaar? Nope. En als je ondertussen met je bek wijdopen The Battle For Helm's Deep kan zien, who cares?

Ik denk dat alle strijd en mooie verpakking juist zo goed werkt omdat de karakters overtuigen. Neemt niet weg dus dat de film gewoon ontzettend cool is. Zoals ik al zei, er is niets waar je LOTR mee kunt vergelijken. De film is trouwens ook nergens saai ofzo (echt niet!), maar juist de hele tijd onderhoudend. Prachtige camerabewegingen en fantastische monsters en kostuums en dan dat landschap van Nieuw-Zeeland! Echt een geval van een project waarbij alles en iedereen precies op de goede plek was.
Overigens is het script ook noemenswaardig, geweldig hoe de actie en spanning steeds wordt afgewisseld met achtergronden of uitdieping van de karakters en rustmomenten. Over de muziek hoef ik hoop ik niets meer te zeggen ?

Tja, dit epos raakt je compleet, sleept je vanaf seconde 1 mee in zijn grootsheid en geweldige wereld, prachtige personages en fascinerende gebeurtenissen en magie. Aan het eind ben je een compleet gelukkig persoon, deze 3 en een half uur durende rit naar een heerlijke wereld is onbeschrijvelijk. Je voelt je weer kind (zelfs als je nog kind bent) en er wordt je een verhaal vertelt vol fantasie en magie en alles is al even interessant. Een ode aan de magie van het verhalenvertellen. En wat nog beter is, iedere herziening boet hij geen spat aan kracht in! Jackson's visie op de hele saga is ongetwijfeld briljant en hij weet het als geen ander over te brengen naar het scherm. Jackson's regie voor de LOTR-trilogie beschouw ik als de beste ooit. Ik ben ervan overtuigd dat niemand dit ooit zo goed had kunnen doen als hij, of het überhaupt tot aan het einde had volgehouden. Ik heb meteen zin vanavond deel 1 of 3 te kijken. Prachtig dat ieder deel wel gewoon aanvoelt als een deel van het verhaal, maar tegelijkertijd ook steeds iets nieuws aanvoert. Daardoor is er eigenlijk geen moment dat het ook maar een beetje saai wordt.

Waren alle films maar zo, zou je bijna zeggen. Geweldig ook dat de film alom zo gewaardeerd wordt. Al vind ik het jammer dat veel mensen slechts de originele cut zien. Daar is niks mis mee, maar sommige, prachtige momenten (sommigen vormen zelfs kleine hoogtepuntjes in de film) zijn er slechts uitgelaten om de lengte voor in de bios aanvaardbaar te maken. Ze hadden eigenlijk gewoon de extended cut massaal uit moeten brengen (die was toch straigt-to-dvd, en tegen de tijd dat de films hun draaiperiode gehad hadden was die wel klaar). Maarja, je kunt niet alles hebben. Ik raad in ieder geval iedereen de extended cuts aan!

5* had je misschien al verwacht. Zo stond die er en zo zal die er ook altijd blijven. Voor de hele trilogie. 3 van de meest betoverende, opwindende en geweldige films ooit. Films waarvan je tintelende vingers en rillingen van krijgt. Zal dit ooit geëvenaard worden? I guess not.

avatar van Baggerman
Minotaures schreef:

Nou, ik snap echt niet waarom het slechter is alleen omdat wat dingen zijn weggelaten van het boek. Trouwens, ik vind dit een ware pracht, en of het nou beter/slechter dan de boeken is weet ik ook niet, aangezien ik de boeken niet heb gelezen. Maar zo slecht kan het toch niet zijn?

Even voor de goede orde: ik vind de trilogie niet slecht! In tegendeel, ik heb juist heel erg genoten van de film en hij krijgt van mij ook een dikke voldoende.

Ik heb (al jaren geleden) wel het boek/de boeken gelezen en voor mij persoonlijk zijn de verschillen met het boek dus een reden om niet een maximaal cijfer voor deze films te geven. Dit heeft gewoon te maken met de verwachtingen die ik van tevoren van deze film had en die (voor mij) niet helemaal waren vervuld. En in een recensie beschrijf je nu eenmaal wat je de pluspunten en minpunten van een film vond.

In boeken zijn karakters natuurlijk veel beter uit te diepen (gedachtes en gevoelens van karakters zijn heel moeilijk te verfilmen). De karakters in deze films zijn daarom vlakker dan in het boek. De Harry Potter-films (die ik overigens óók best geslaagd vind) hebben hier ook last van.

Mikeh zegt het heel goed in zijn bericht bij 'The Return of the King': In deze films ligt de nadruk meer op de oorlogen. Jackson is heel erg goed geslaagd om dit visueel weer te geven. Wat dat betreft verdient de film volgens mij op dat vlak wèl 5*.

Het is heel jammer dat Peter Jackson niet eerst 'de Hobbit' (toch zeker het verfilmen waard?) heeft verfilmd of heeft kunnen verfilmen (zeker nu dit misschien alsnog wordt gedaan!). Hiermee was veel (speel)tijd bespaard, die gebruikt had kunnen worden om ook de karakters beter uit te diepen.

Ik kan me echter wel heel goed voorstellen dat iemand die de boeken van tevoren niet heeft gelezen de film beoordeelt met een véél hoger cijfer. Of sowieso dat iemand een hoger cijfer geeft.

avatar van Sportingerke
De enten zijn zeer mooi uitgewerkt en leuke nieuwe personages, wat voor een extra dimensie in het verhaal zorgt. Ook nu weer sterk geacteer, mooie actiemomenten, natuurschoon etc...

Geen kritiek van mijn kant over het werk van Peter Jackson en Tolkien...

avatar van jumpstylemovie
Net als deel 1 een knaller van een film!
Verder heeft deze ook, alles wat deel 1 ook heeft.
Ik weet niet precies welke beter is.

5*****

avatar van kArIzMa_Movie
Sterk vervolg op The Fellowship of the Ring. Het is Peter Jackson weer gelukt om een verbazingwekkende prestatie af te leveren. Ondanks dat de film drie uur duurt voelt dit zeker niet zo. Ik heb ergens gelezen dat Aragorn zijn teen echt brak in de scene waar hij denkt dat Merry en Pippin dood zijn, en vervolgens tegen een helm aanschopt en het uitschreeuwt. De makers van de film hebben dit in de film laten staan, omdat het daardoor zo realistisch leek. Anyway, de acteerprestaties zijn wederom van fantastisch tot schitterend en de kostuums van de personages zijn indrukwekkend. Een fantastisch vervolg dus, maar in mijn ogen net ''iets'' minder dan deel uno.

avatar van thunderball
Ook dit deel twee van de week weer eens gekeken (was te lang geleden om er hier eerder een oordeel over te geven, omdat ik geen idee meer had wat in welke film nu precies gebeurde):

was deel 1 nog een vrij intrigerend en op sommige momenten een zelfs sprookjesachtig geheel, bij deze tweede film is het vooral (te) veel veldschlagen met Orks, soap-achtige scene's en steeds meer en meer wil Jackson werkelijk van iedere scene iets episch maken. Kan deze goede man nog wel gewoon iets in beeld brengen?

Ook vind ik de scene's met Frodo stukken minder boeiend dan in het boek; echt spannend zijn toch vooral de scene's met Aragorn.

Het is zeker allemaal heel mooi gemaakt, een prachtige wereld is hier mee geschapen, maar een wat vlottere regie had ik toch wel graag gezien na inmiddels al die uren kijken..

En..eh... Orlando Bloom kan echt NIET acteren. Dat was me ook al duidelijk geworden tijdens het kijken van de Pirates films. Ongeloofelijk dat iedereen daar in trapt en met hem weg loopt.

Een acht of wel vier sterren.

avatar van ®Tc
The Fellowship of the Ring vond ik al mager, deze vind ik ronduit slecht.

De minpunten van het eerste deel blijven voor mij allemaal geldig: Weinig boeiende karakters en nu zeker die nieuwe Gollem en pratende bomen, Cliche en niet grappig en eigenlijk weinig goeie actie.

De film pikt gewoon in op het einde van The Fellowship of the Ring. Aangezien ik die al verschrikkelijk langdradig vond hielp er ook al niet aan dus het saaie gedoe bleef maar aanhouden. De lelijke orks en de kleine hobbits die strijden voor een ring blijft me ook nog steeds niet boeien. Je verwacht dan wat randanimatie maar wanneer de film grappig probeert te zijn is deze dat niet en alles er rond is zo cliché en op vele momenten ook geforceerd erin gebracht dat het soms lachwekkend werd omdat het zo slecht was, en de acteurs zijn te min om het toch nog op iets te laten lijken. Al een geluk dat er in sommige shots nog wat te genieten viel van de natuur in Nieuw-Zeeland.

avatar van Montorsi
Gister nog eens een stuk meegepakt. Blijf dit toch de minste uit de reeks vinden. Dit deel had makkelijk een uur korter gekund, en voegt netto heel erg weinig toe aan het drieluik. Gaat omlaag naar 3*

avatar van josseheijmen
Deel één

trots dat ík dit prachtige boek 'als eerst' had gelezen. Eerder dan de vrienden dan. Eén jongen uit mijn klas was zo gegrepen dat hij me drie dagen later kon melden dat hij alle drie boeken uit had. Hij had één èn nog een halve nacht niet geslapen.

Toch, binnen 3 dagen na uitkomst ben ik De Reisgenoten gaan zien. En Peter Jackson had me waar hij wilde: Ik was overweldigd. Met open mond zat ik beduusd in m'n stoeltje terwijl de aftiteling over het scherm rolde.

Nu, zo'n acht jaar later, is dat in wezen niet veranderd. Afgelopen weekend heb ik genoten van dit epos van 681 minuten, een belevenis van formaat.
Het is een genot om alle deleted scenes in de film gevoegd te zien, de film wordt bijkans een compleet andere dan de bioscoopversie.

Zo zijn daar de hoognodige extra scènes in Mordor. In het boek is dit nl. een van de meest aangrijpende passages. Zij kwamen er in eerste instantie zeer bekaaid af.
Ook de extra scène met Saruman is erg fijn, welke in het boek weer een grote indruk op mij maakte. Volgens mij is de titel van het hoofdstuk 'The Voice of Saruman' (waar hij probeert zoete broodjes te bakken bij Theoden). Evenals de grootse opzet wat betreft "The way is shut. It was made by those who are dead, and the dead keep it. The way is shut."
Degenen die de 'theatrale versie' zien missen bijvoorbeeld zoiets leuks als Aragorn die

Deel drie

avatar van DVD-T
The Two Towers

Het tweede deel van Jacksons LotR trilogy heb ik altijd iets minder gevonden, maar begin ik nu toch steeds meer te waarderen, ook dankzij de extended version.De reden hiervoor is dat ik het verhaal van bijv. Faramir nooit echt duidelijk in dit deel van de reis vond passen.Maar door de extra scènes met hem begin je zijn rol in het geheel beter te begrijpen.En zo zijn er tal van momenten die echt in de film passen, en het is dan ook doodzonde dat ze nooit in de bios release zijn gebruikt.TTT is de film uit de trilogie die dankzij de extra scènes het meest is verbeterd ten opzichte van de normale editie, en geheel ten goede.

De film kent een fantastisch begin en brengt je even terug naar The Fellowship.Na dit fantastische begin houd de film een ongekend hoog niveau vast.Vanuit te Fellowship wordt er voortgeborduurd en ook deze film zet alvast dingen op die in het laatste deel allemaal duidelijk worden.Opnieuw weet Jackson je compleet mee te slepen in de wereld.alles in TT is grootser en epischer.Het mooiste van de film is de reis vol gevaren richting Mordor.De spanning is continu aanwezig en je blijft geboeid kijken naar wat er nog gaat volgen.Maar ook de rest van het gezelschap beleeft genoeg en volgen toe naar een geweldige climax, Helms Deep.een groots opgezet spektakel stuk binnen in een film wat opzich al een spektakel is.De scène verbleekt natuurlijk bij wat je in The Return of the King krijgt te zien, maar blijft geweldig en leuk om aan te zien.tienduizenden troepen in gevecht met elkaar.Nog nooit vertoond voor The Two Towers denk ik.

Filmtechnisch zijn er zeker weer vooruitgangen geboekt, ik heb het natuurlijk over Gollum.Hij ziet er gewoon echt uit, en hierdoor kan je ook meer met hem meeleven en leer je zijn gekwelde geest echt kennen.Maar ook de gevechten zien er gewoon goed en tof uit.Zelfs Treebeard, wat gewoon een grote pratende boom is, is geweldig neergezet.Sterke acteer prestaties weer, en de muziek is weliswaar nog mooier.Maar er is een die de show steelt en dat is Sam die vooral schittert door zijn laatste monoloog , echt een kippevel moment.Het laatste shot maakt je echt benieuwd naar het vervolg van het verhaal.

Verhaal technisch is TTT extended edition heel erg verbeterd ten opzichte van de bios release.Net als Fellowship is het geheel completer en klopt alles gewoon.De film in de trilogie die ik meer ben gaan waarderen door de extra scènes, en aat je inzien dat de bios versie het gewoon niet is.Stem verhoogd,

4* --> 4.5*

avatar van Alfred Mok
Recensie: The Lord of the Rings, Part II

Naar mijn mening evengoed als deel 1.
De Cast is gewoon hetzelfde gebleven met een sterk spelende Elijah Wood en Ian Mc.Kellen. Maar ook mogen John Rhys-Davies en Orlando Bloom genoemd worden. Verder wat de muziek beter dan in deel 1, waren er meer special effects en was het verhaal ook weer geweldig. Tolkien schreef dit boek in hetzelfde jaar als deel 1 maar ondanks dat leek het wel alsof hij hiervoor geen moeite had gedaan (in een goede manier). Geweldige battles, zowel in het boek als in de film, geweldige scenes met Treebeard en natuurlijk nog steeds de leuke droge humor tussen Legolas en Gimli. Verder was de terugkeer van Gandalf ook een leuk stukje en heb ik genoten van Smeagol.

Weer een prachtig verfilmd deel door Peter Jackson en zijn crew, verdiende oscars gewonnen waaronder ook 1 voor beste film als ik me niet vergis.

avatar van Leland Palmer
The Two Towers

De reeks weer herzien, en hoe! The Fellowship als introductie van het verhaal en deze Two Towers als magistraal, visueel adembenemend actiespektakel. Veel scénes waar kippenvel niet valt te stoppen, wederom prachtige muziek en de prachtige personages die verder gaan op hun reis om de ring te vernietigen. Jackson komt elke minuut wel weer met iets boeiends, waardoor de film ondanks zijn lange speelduur nooit inzakt.

We worden op een prachtige manier door de verschillende verhalen heen geslingerd. Dan weer één brok oorlog en spanning, dan weer de komische momenten waar ik me regelmatig om heb rotgelachen (vooral die heerlijke Gimli) en dan weer een emotioneel moment, geweldig gedaan allemaal. Frodo die steeds meer last krijgt van de ring, Gollum en Sam die elkaar niet uit kunnen staan, Aragorn, Legolas en Gimli die allen op hun eigen fantastische manier The Fellowship in leven houden om hun doel te bereiken. De film zit vol met vreselijk stoere scénes, maar Legolas breekt toch wel alle records door snowboardend van een trap af iedereen af te knallen met pijl en boog en één keer prachtig op een paard te springen, yeah

Deze film had ik eerst erg laag staan [schaam modus/], dus heb ik net als bij de andere delen de stem verwijderd. Het eerste deel staat in naam van de triologie in mijn top tien. Ik kan geen beste deel opnoemen, ze zijn allemaal prachtig.

avatar van Niveath
Vorige week voor het eerst de extended cut gezien van deze film. Aangezien ik wel de lange versies van het eerste en het laatste deel had gezien viel er deze keer veel op zijn plaats, omdat sommige verhaallijnen nu logischer leken (vooral die van Aragorn en Arwen).

Wederom genoten van de film en ik zal hem zeker nog vaker opzetten.

avatar van huVILEub
Dit deel begint veel zwakker als de rest van de films. De special effects zijn niet altijd even goed en het verhaal komt niet sterk op gang. Maar als de oorlog begint maakt het dit weer goed. Deze beelden zijn dan ook prachtig. De orks, de ents, het water etc. geweldig.

avatar van misterwhite
Topppppeeeeerrrrrrrrr!!!!

De trilogie begon prachtig met zijn eerste deel. Zijn vervolg is zeer bijzonder en sterk. Het vervolg is wel ietsje minder dan de vorige film en de volgende. Maar toch noem ik dit een meesterwerk.

De eerste kijkbeurt vond ik tegenvallen Maar dat was 3 jaar geleden Ik had hem nog een keer gewaagt en ik was verkocht.

Het blijft prachtig dat landschap en die sfeer, ik moet zeggen dat ik Peppin en Merry wel echt geweldig vond in dit deel. In het volgende deel zijn ze natuurlijk ook nog geweldig

Maar mijn grote favoriet van de film blijft Aragorn, die man kan pas acteren. Samen met Gandalf veroverd hij toch deze film.

5 sterren is het zeker weer waard.

avatar van dutchtuga
Ik ben de trilogie aan het herzien en hoewel de herziening positief uitvalt, valt mij vooral één ding erg op. Lord of the Rings maakt m.i. een grote fout, die de beleving voor volwassen en/of veeleisende kijkers funest kan maken. De 'fellowship' krijgt met een hoop ellende te maken in hun toch naar hun einddoel, maar lijken eigenlijk geen seconde in gevaar te komen tijdens hun tocht. De meest onwaarschijnlijke oplossing lijkt zo het script in gepropt om de protagonisten uit elke gevaarlijke situatie te helpen. Irritant en vooral een grote blunder van de scriptschrijvers. Het grootste doel lijkt mij immers de films zo meeslepend mogelijk te maken. Met andere woorden; de spanningsboog is erg ver te zoeken. Zo ook het verrassingselement. Peter Jackson lijkt het helemaal op de immensheid van het project te gooien om eerdergenoemde zaken te doen verbloemen. Hoewel bijna iedereen het al weet, bevestigt dit in de praktijk dat het doel van deze trilogie is om op een veilige manier zoveel mogelijk zielen voor ze te winnen, met name bij de jongere doelgroep.
De trilogie heeft verder wel een hoop te bieden, zoals de vaak erg mooie cinematografie en sterke score en sound design, maar eerstgenoemde zorgt ervoor, zeker bij herziening, dat de spanning niet voelbaar is zoals het had kunnen en eigenlijk moeten zijn.

avatar van chevy93
Wat een prachtige trilogie is dit toch.
Nooit had ik zo'n overwinningsgevoel bij een film als toen Gandalf daar stond, boven aan de berg met z'n leger. Ook het stukje waarbij de ents Isengard gingen aanvallen was hartverwarmend.

Deze vind ik de beste van de 3 (althans dat vond ik). Nu aan het herkijken en na de eerste 2 films vind ik dat nog steeds.
Morgen zullen we het weten .

Dat iemand hier lager dan een 2,0 voor geeft, zal ik nooit kunnen begrijpen. Tuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, maar lager dan een 2,0 vind ik gewoon belachelijk..

De 5,0 blijft gewoon lekker staan.

'The battle of Helm's Deep is over; the battle for Middle Earth is about to begin.'

avatar van Near_Dark
Yeppaaaa, de tweede film in deze overweldigende Fantasy-Saga nog eens herbekeken, uiteraard in zijn "Special Extended DVD Edition" die maar liefst ongeveer drie kwartier langer duurt dan de cinema versie !!

Ook nu weer duurt het een dik uur vooraleer je wordt meegesleept in dit avontuur. In sneltreinvaart maak je terug kennis met alle hoofdrolspelers en worden er enkele nieuwe geïntroduceerd. Allemaal héél mooi om zien maar het beste moet nog komen.

Het gedrocht 'Gollum', de vorige ringdrager, is ongelooflijk knap getrukeerd, je zou durven zweren dat dit schepsel echt bestaat, zo goed hebben ze die in beeld weten te brengen !
Dan is er nog Rohan, thuishaven van het paardenvolk met zijn schitterende weidse landschappen en magnifieke fort Edoras met de gouden hallen van Meduseld waar koning Théodon woont. Op de achtergrond rijzen machtige besneeuwde bergtoppen de lucht in.

De Middeleeuwse kledij en gebouwen zijn tot in het kleinste detail afgewerkt en gepolijst. Dan zijn er nog die grote veldslag rond Helm's Deep, de Enten die Isengard aanvallen, de aanval van de Warg's ([wolven van Isengard), de Nazgul op hun vliegende Draken en niet te vergeten de alles verterende gevoelens van wanhoop en verslagenheid bij de mensen die op het randje van uitroeiing staan. De heroïek spat van het scherm !!

Al deze beeldenpracht wordt ondersteund door een betoverend mooie soundtrack. Dit kan niets anders zijn dan de FilmHemel

8,5/10.
Een schitterende Fantasy Film die vlot zijn tijd neemt om op kruissnelheid te komen maar een onvergetelijke indruk nalaat, grote klasse.
Hier neem je best een dag verlof voor want hij duurt maar liefst 3 uur en 43 minuten !!

Filmsite: The Lord of the Rings Trilogy Official Site - lordoftherings.net

avatar van rep_robert
Net weer de extended edition van the Two Towers gekeken.

Wat is dit ook weer een pracht van een film, het begint gelijk al gigantisch mooi met fantastische beelden van bergen.

Als je deel 1 niet hebt gezien of niet recentelijk, dan zou ik adviseren om hem maar wel weer even te kijken, want het verhaal dondert gewoon fantastisch verder zonder een overzichtje van het 1e deel.

Niet dat het uitmaakt, want je wilt ook verder met het geweldige verhaal.
Net zoals deel 1 zijn de acteerprestaties prachtig, de muziek sleept je ook mee de film in, mooie en nieuwe personages die het verhaal boeiender maken, prachtige, prachtig in beeld gebrachte, massale gevechten en the Two Towers bevat mijn favoriete scene van de triologie:
Als de slag op Helmsdiepte hopeloos lijkt, verschijnt Gandalf opeens aan de horizon, gevolgd door het leger ter paard van Èomer en trekken massaal ten strijde bergafwaarts.
Deze scene bevat alles wat de triologie inhoudt, emotie, fantastische beelden en camerawerk en ook lekker veel actie.

Mijn favoriete deel van de triologie, al blijft het voor mij natuurlijk ook 1 groot avontuur.

avatar van Miron
Deel 1 is uitstekend maar dit is ronduit meesterlijk.

Een zeer veelzijdige film die de reis en strijd van ons uitelkaar gevallen genootschap van verschillende kanten weet te belichten (Verhaaltechnisch 'n groot pluspunt ten opzichte van het vorige deel).

De wanhoop en emoties nemen toe waardoor de spanning stijgt en het genot alleen maar groter wordt. Het verhaal van bijna 3 uur kijkt makkelijk weg vanwege de goed uitgevoerde gevechten die op de juiste momenten in beeld gebracht worden.

Omdat de hoofdpersonen hun eigen pad op zijn gegaan is er de kans om hun persoonlijkheid en ontwikkeling wat verder uit te diepen. Frodo's frustratie en Aragorn's hoop worden op uitstekende wijze verfilmd terwijl Legolas en Gimli zorgen voor het luchtigere vermaak.

Het grootste pluspunt is voor mij de komst van Gollem, het krankzinnige schepsel dat zowel humor als angst bij de kijker los weet te wekken. Dit karakter zal de geschiedenis in gaan als een van de opmerkelijkste wezens uit de film geschiedenis.

Visueel is het opnieuw prachtig met mystieke landschappen en locaties die door 't spetterende camerawerk nog grootser schijnen te ogen. En hoewel ik geen ware liefhebber ben van de gevechten moet ik zeggen dat ik met genot naar het eindgevecht heb zitten staren.

Voor mij had de wonderlijke wereld van Middle Earth eigenlijk nog wat extra variatie kunnen gebruiken maar verder is er op The Two Towers niets aan te merken. Een film die van begin tot eind klopt, waarbij de emoties uiteenlopen en de memorabele scenes je om de oren vliegen.

En nu op naar deel 3.

* * * * *

Je bent in de bioscoop met je vader, hebt op het schoolplein verhalen gehoord over The Lord of the Rings, en besluit er heen te gaan. Je begint te kijken, en loopt tien minuten later weg. Vijf jaar later is het een van je favoriete films. Het kan allemaal raar lopen...

Of ik het het beste deel vind ben ik nog niet helemaal uit, maar goed is hij zeker. Het nieuwe stuk met Frodo en Sam is goed, zeker omdat het Faramir wat meer uitdiepts als personages; in de boeken kwam hij nooit zo goed uit de verf als in de films. Het stuk met Merry en Pippin begint nogal langzaam, maar eindigt geweldig. Aragorn, Gimli en Legolas idem dito. De laaste scenes blijven me kippenvel geven. Kortom, het verhaal zit weer geweldig in elkaar.

Als geheel is het ook heel goed. De stukken met de hobbits zorgen dat het niet alleen een actie film is, maar zorgen vooral dat je Midden Aarde nog beter leert kennen. Doordat ze via Osgiliath gaan zie je veel van het oude Gondor, wat alleen maar goed is. De CG zit weer goed in elkaar, en lijkt nog steeds goed. Het acteerwerk is ook prima, en de vechtscenes zijn goed. En die laatste scene, daarin klopt gewoon alles. In Slo-Mo van de berg af, Sam met een dialoog en een hoop natte toestanden maken dit gewoon tot de beste afsluiter die een film zonder echt einde kan wensen.