The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24 10193

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

avatar van Jordy
Sja wat kan ik zeggen. Uitgebreide reacties komen van mijn kant wel als ik het allemaal even heb laten bezinken. Maar voor nu: grandioos, een emotionele uitputtingsslag. Fantastisch dat ik net een film heb gezien met de beste special effects, de spectaculairste veldslagen en de grootste "scope" ooit, maar dat het juist de kleine intieme momenten zijn die me nu nog goed bij zijn gebleven geeft voor mij wel aan hoe bijzonder dit is geweest.

Gezeur over einde snap ik he-le-maal niets van, wat is nou 20 minuten "nazorg" op 10 uur film.. met minder had ik absoluut geen genoegen genomen. Saruman niet gemist, al ben ik natuurlijk wel benieuwd naar de scenes op de EE.

Tja, wat kan je nog meer aan 38 pagina's tekst toevoegen. Van te voren wist ik niet precies wat ik me ervan voor moest stellen (vooral qua grootheid en indrukwekkendheid), maar toen ik hoorde dat hij beter was dan beide delen bij elkaar had ik zo wel mijn vermoedens. Wellicht had ik dit beter niet moeten horen, want met name redelijk wat scènes in het eerste uur deden mij te traag aan om mijn volledige concentratie op de film te behouden. Maar dit wordt dan voor bijna 100% goed gemaakt als de grootste, treurigste, prachtigste en meest indrukwekkende "battle" aller tijden te zien is, want mensen kinderen wat zat ik "als een klein kind naar Sesamstraat kijkend" te genieten zeg! En ook bij de schitterende scène bij Mordor kreeg ik letterlijk kippenvel. De rillingen schoten door mijn lijf... Maar wellicht de twee mooiste scènes vond ik nog wel de buiging van Koning Aragorn en het volk tegenover de vier hobbits en vooral bij het afscheid van Bilbo en Frodo kon ik het niet laten een traantje weg te pinken. Ondanks al deze indrukwekkendheid vond ik het wel erg jammer dat we werkelijk helemaal niets van Sarumangezien hebben... Ondanks dat geef ik de afsluiter van imho de beste trilogie ooit van de meest gedurfde regisseur op dit moment 4,5*, wat hij met name te danken heeft aan de laatste twee uur....

avatar van bioscoopzaal
Tja, wat kan ik nog zeggen.

Met afstand de beste van de drie. De flow is beter (ondanks, of misschien dankzij de grotere lengte), de actie fantastisch, het drama grootser en het einde bijzonder bevredigend.

Een van de toppers van 2003.

4.5 sterren.

avatar van SilverGun
Queto Yurlunyur schreef:

Erg mooie beelden, maar verder toch vrij leeg. De gevechtsscenes duren wat mij betreft veel te lang, terwijl de scenes die wat drama toe zouden moeten voegen maar zo snel mogelijk doorheen worden afgehandeld, en dan doel ik met name op het conflict tussen Faramir en zijn vader. Komt op mij toch over alsof de makers dachten 'dat subplot zat in het boek dus het moet en zal ook in de film komen, maar het mag maximaal tien minuten duren want dan moet de volgende veldslag weer in beeld'. De mensen die de boeken gelezen hebben, zullen zich ongetwijfeld alle details daaruit herinneren en de situaties vanzelf aanvullen met detail en de personages als rond zien (zeker als je alleen kijkt naar wat er in dit deel gebeurt, zijn ze eigenlijjk allemaal flinterdun), maar wie de boeken niet kent moet het er allemaal maar bijverzinnen. Eenzelfde probleem ligt er in het dreigende effect van de ring (m.n. tijdens de scens in Mount Doom); voor wie weet dat het er moet zijn, en voor wie het er echt in wil zien, zal het er best zijn, maar echt blijken uit de film doet het niet. Ik zie Frodo wel apathisch naar die ring in z'n hand staan staren, maar dat hij op dat moment vecht tegen de kracht van de ring moet ik er zelf bijverzinnen, uitsluitend op grond van wat ik hier (op de site) gelezen heb.

En dan krijg ik toch het idee dat dit deel specifiek voor liefhebbers van de boeken is gemaakt, en dan voel ik mij als 'niet-kenner' toch een beetje een outsider. Te meer omdat er ladingen plaatsnamen opgenoemd worden, zonder dat de geografische ligging daarvan duidelijk gemaakt wordt. Is het dan zoveel moeite om af en toe even de personages op een kaart te laten kijken? Dan begrijpen wij de situatie ook weer.

Verder heb ik me, net als bij deel 2, weer geërgerd aan het gebrek aan subtiliteit rond Gollem (dat stompzinnige tegen zichzelf praten kan ik toch echt niet serieus nemen). Daarnaast werd ik op een gegeven moment nogal moe van al die nep-sterfscenes en nog-net-op-het-laatste-moment-iets-tegenhouden-scenes; het is toch helemaal niet erg als er ook eens een keer een belangrijk personage van de 'goede' kant om het leven komt? Wat mij betreft had Frodo na dat gevecht met die spin niet meer op hoeven staan (de glorierijke overwinnaar zou uiteindelijk toch Aragorn zijn). Sam had gemakkelijk met de ring verder kunnen lopen; dat had wat meer dramatische impact gegeven aan de film, zeker als vervolgens nog eens ofwel Gimli ofwel Legolas zou omkomen in het gevecht bij de Black Gate. Maar kennelijk waren de makers bang om teveel van dat soort zwaar drama in de film te stoppen (wat mij verbaast, gezien de dood van Boromir in deel 1),en moet het allemaal licht verteerbaar zijn.

Maar 'licht verteerbaar', moet ik dan wel weer toegeven, is het in ieder geval wel: voor het grootste deel van zijn speelduur is het allemaal vermakelijk genoeg, en wat dat betreft vond ik dit deel toch het beste van de drie. Ik ging zelfs richting de drie sterren (dl. I gaf ik 2 *, dl II. 2,5 *), maar toen kwam die vervelende 'nazorg' (zoals Jordy het dan noemt) nog eens. Mijn probleem is niet eens zozeer dat het te lang duurt, maar het is zo vreselijk oversentimenteel. En daardoor blijf ik dan toch steken op een 2,5.
Faramir's gedrag in TTT is pas goed te verklaren nadat de kijker op de hoogte is van het conflict met zijn vader (hoewel de extended versie van TTT dat ook al redelijk bewerkstelligd). Verder kan het op jou natuurlijk overkomen dat de makers het heel geforceerd in de film wilden hebben, maar aangezien er eerder al ladingen subplots uit FotR en TTT zijn geschrapt die wel in het boek te vinden waren, is dat geen aannemelijke gedachte. Ik had ook helemaal niet het gevoel dat de drama-scènes snel afgehandeld moesten worden. In TTT vond ik de 'rustige' scènes juist vertragend werken (waar met name het subplot met Frodo en Sam verantwoordelijk voor was in die film), waar ik het evenwicht qua actie en drama in deze film precies goed vond, met uitzondering van het laatste half uur. Dramatische momenten raakten me echt in RotK, terwijl de lappen tekst die je voorgeschoteld krijgt van Sam in TTT me heel weinig deden. Maar dat is ook meer een persoonlijke kwestie.
Hoewel ik de boeken al kende, vond ik de manier waarop steeds duidelijk werd gemaakt wat er waar gebeurde, fantastisch uitgewerkt. De groene energie bundel vanuit Minas Morgul die Gandalf en Pippin aanschouwen vanaf het balkon in Minas Tirith terwijl Frodo, Sam en Gollum precies op die plek zijn op dat moment, vond ik een geweldige 'vondst' om duidelijk te maken hoe ver ze ongeveer verwijderd zijn van Mount Doom en vanaf Minas Tirith. Net als de afstand tussen Edoras en Minas Tirith wanneer de bakens worden ontstoken (prachtige scène); het is meteen duidelijk dat die twee plekken een eindje van elkaar verwijderd zijn. Of de positite van de Black Gate ten opzichte van de plek waar Frodo en Sam zich bevinden wanneer Sauron in 'vuurtoren-modus' is wanneer de film steeds tussen die twee plekken wisselt. En Gandalf die even tegen Pippin zegt dat ze Gondor binnenrijden. En Osgiliath duidelijk op de achtergrond wanneer Gandalf de Nazgul verdrijft op de Pelennor velden. Stuk voor stuk subtiele 'markeringen' die afstanden en relatieve posities op een geslaagde manier aangeven.
Ik kan me wel goed voorstellen dat alle namen en plaatsen te veel van het goede kunnen worden. Maar goed, je kunt een film altijd herzien om dat duidelijker te krijgen voor jezelf. Een al te groot 'minpunt' kan ik het zelf niet vinden.
Verder geef je aan dat je het einde oversentimenteel vindt. Zou een 'betere' uitwerking van het drama in de film die je wenst dat dan ook niet ten gevolge hebben?

Ik had zelf de meeste problemen met de manier waarop alle plotjes worden afgehandeld. De manier waarop Faramir plotseling weer beter is na halfdood van levende verbranding gered te zijn, niemand is schijnbaar onder de indruk van Eowyn nadat ze de Witch King heeft afgemaakt, Théoden heeft geen noemenswaardige momenten in de hele film (z'n dood wordt ook vrij haastig afgehandeld), de aanloop naar Aragorn's koningsschap is veel te kort en komt lichtelijk geforceerd over, de manier waarop het doden-leger wordt opgetrommeld gaat te gemakkelijk, de oorzaak van Denethor's krankzinnigheid wordt niet duidelijk gemaakt (hij heeft in de boeken eveneens een Palantir, wat één en ander verklaart. Maar ik kan me wel voorstellen dat Jackson de aanwezigheid van twee Palantir's in de film misschien te verwarrend vond overkomen).
Onbegrijpelijk en onverklaarbaar dat het "The House of Healings" hoofdstuk is geschrapt waarin zoveel meer diepgang aan Faramir, Aragorn en Eowyn tegelijk in een korte tijd gegeven had kunnen worden. Zoiets werkt niet verwarrend, neemt weinig tijd in beslag en had zonder problemen één van de lang uitgesponnen eindes kunnen vervangen. Verder had ik persoonlijk The Voice of Saruman graag als opening gezien en de transformatie van Sméagol naar Gollum als flashback in TTT, wat ik aan RotK namelijk weinig vond toevoegen.
Maar toch vind ik het allemaal niet al te zwaar wegen en de positieve momenten blijven hangen.
Eigenlijk alleen de verhaallijn van Frodo en Sam komt zo goed als precies overeen met het boek en is in deze film het beste uitgewerkt naar mijn mening (in TTT vond ik het juist het zwakste). Hoe Shelob minutenlang niet te zien is en vervolgens met de Hobbits loopt te 'dollen' zoals in de boeken vond ik bijvoorbeeld geweldig. En de rol van Sam was gelukkig wat uitgebreider dan vervelende preken houden, zoals dat mijns inziens in TTT het geval was.
Maar de extended cut zal ongetwijfeld pas de definitieve versie zijn van Return of the King.

Vier sterren

Tja, moeilijk te beoordelen voor mij. Het verhaal deed me nog steeds weinig tot niks, maar dat was niet zo'n verrassing. Wel vond ik in dit deel het oversentimentele gedoe bij vlagen erg irritant.

Verder is het gewoon schitterend gemaakt, het switchen tussen de verhaallijnen is prima en Minas Trith (of zoiets ) en de slag daarbij...nou, ik heb met verbazing naar het scherm zitten staren. Geweldig gewoon.
Ik herinnerde me niet echt veel meer van de verhaallijnen uit de vorige 2 films, maar die waren gelukkig makkelijk weer op te pikken. Ik bekijk deze films ook meer als actiefilms omdat ik het fantasy-aspect vaak gewoon niet begrijp, bijvoorbeeld:
Ik snap niet zo goed waarom Gandalf (die toch aardig wat magische trucjes had uitgehaald in de vorige delen) niet gewoon wat tovert of zo zodat het vechten wat makkelijker wordt. En waarom die leider van de tegenstander denkt Gandalf wel effe mores te leren, terwijl hij helemaal geen trucs kan. Het Pirates of the Caribbean-achtige dodenleger vond ik overigens erg zwak in vergelijking met de visuele kracht van de rest van de film.

Over het einde zal ik maar niet beginnen

De drie delen over het geheel bezien vond ik het best wel vermakelijk en vaak prachtig om te zien.

Het grote probleem voor mij waren denk ik die Hobbits. Ik kan die 4 ventjes gewoon niet uitstaan. Erg irritant, niet sympathiek of zo, erg dom (vooral die twee gasten die de ring niet hebben), kinderachtig sentimenteel en ...tja..ze zien er gewoon niet uit.
Ik vond ze niet echt cool of zo (wat misschien wel de bedoeling was) maar het interesseerde me ook absoluut niet of ze dood gingen of whatever. Overigens: Waarom trouwde die Sam eigenlijk met zo'n oud wijf, is daar ook een verklaring voor?

Ik vond dit wel het beste deel (misschien gedeeld met deel 2) en houd het dan maar op 3,5 ster.

avatar van Rianneke_Dan
The lord of the rings is gewoon geweldig alles aan de film is top!
elke keer als ik m weer kijk blijft ik aan de film gekluisterd!!
wauw
5 sterren en zeker verdiend

avatar van Mug
Mug
Madecineman schreef:
Nou zo erg is het nou ook allemaal niet, vindt de sfeer wel treffend met dat afscheid dat zat toch ook heel duidelijk in het boek. De schepen die over zee wegvaren met de ringdragers aan boord, het einde van het era der elfen en het begin van dat van de mensen. Beetje sentimenteel natuurlijk maar het past wel perfect.

Dát viel helemaal in het duigen doordat vantevoren de geredde Frodo bezoek kreeg van al zijn vriendjes en vriendinnetjes. Niet tegelijkertijd natuurlijk, nee allemaal om de beurt. Ieder karakter kreeg een minuut om samen met Frodo te snotteren. Dit schoot bij mij echt in het verkeerde keelgat, het hield maar niet op. Overdaad schaadt.
Beetje sentimenteel? Té sentimenteel. En dan ook nog eens langdurig. De grootste reden waarom ik dit deel het slechtste vond in de reeks. Drakerig.

avatar van otherfool
Het laatste deel van de trilogie is helaas ook het minste. De scene dat Frodo uit het ork-kasteel kan ontsnappen omdat de duizenden monstertjes ruzie met elkaar om een stuk kleding krijgen is één van de slechtste uit de filmgeschiedenis. Veel te veel zijsprongetjes, overdaad aan CGI, onlogische verhaallijnen en een teleurstellende finale. De hele trilogie viel me niet mee maar dat het zo saai zou eindigen...

5* voor de marketing, 2* voor de film.

avatar van sinterklaas
Heb deze film met volle moed bekeken met me vader.
Ik vond deze nog wel redelijk na die twee andere.
Ik ben geen liefhebber van sprookjes.
Maar sommige gevechten in deze film en die olifanten vond ik wel mooi.

Aleen bij die grote spin moest ik mijn ogen dicht houden want ik kan niet tegen grote spinnen.

avatar van Vinokourov
Matigheid troef. Na het zien van de film, begreep ik dat die romance tussen Aragorn en Eowyn helemaal niet zo uitgebreid wordt beschreven in de boeken. Verder had Frodo wat mij betreft ook in die vuurzee mogen donderen, wat een saai personage is het. En waarom zo'n enorm lange epiloog?

Afijn 3* voor de gevechtscenes die oke waren.

avatar van Prudh
Stem verlaagd met 1*

Ziet er allemaal prima uit, maar het maakt allemaal lang niet zoveel indruk meer als eerst. Beetje overgedramatiseerde dialogen, zwaar irritante grapjes en one liners en de actie is ook niet meer zo 'cool' als ik me kon herinneren. 3,5 lijkt me een mooi cijfer, ook al kan ik niet zoveel met deze film. Ik vrees dat de voorgaande delen ook moeten lijden onder verlaging bij herziening, al zit dat er nog niet echt aan te komen...

Verschrikkelijk saai, voorspelbaar en overdreven dramatisch. Moet deel 1 en 2 eigenlijk maar eens herzien -volgens mij heb ik die totaal overgewaardeerd- maar heb daar totaal geen zin in.

Eigenlijk is het gewoon een uit de kluiten gewassen miniserie met een veel te hoog budget.

Wat duurt ook deze film weer erg lang. En wat valt er weinig te zien. Vooral visueel valt het erg tegen. De special effects zijn technisch al niet veel meer waard, bij momenten gewoon opvallend slecht. Estethisch gezien is het al helemaal een ramp. Erg lelijke film.

En verder is het weer veel zuchten om clichés en nodeloos bombast. Het zal wel werken voor de mensen die meeleven met Frodo en companen, doe je dat niet is er helemaal niks te beleven.

Niet slechter of beter dan eerdere delen. Ik vind het allemaal niks en onbegrijpelijk dat dit in een Top 10 kan staan. Saai, slecht geacteerd, slechte score (met als dieptepunten die twee liedjes), melig tot en met en visuele kitsch.

0.5*, die Hobbits film hoeft van mij niet gemaakt te worden.

avatar van Shinobi
Aardige film, met weer top special effects.
Dat gevecht met die ene monster op die vliegende draak of was het ook was, had ook wel wat.
En uiteraard ook weer Gollum in deze film.

Ik geef 'm 4 sterren.

avatar van Baggerman
Toch nog 3 punten voor de vormgeving en de acteerprestaties, maar qua plot slaan de makers de plank volgens mij volledig mis!

Volgens mij kan de ring alleen worden vernietigd als iemand VRIJWILLIG zich met deze ring in het vuur van de Doemberg stort. Dit is (één van) de redenen waarom Frodo in het verhaal zo'n enorme innerlijke stijd voert (naast het feit van de door macht corrumperende werking van de ring). Want je leven geven voor het grotere goed is natuurlijk niet makkelijk en Frodo weet dat hij dat moet gaan doen!

Uiteindelijk is het Gollem die vrijwillig (hoewel natuurlijk niet door hem gepland) met de ring in het vagevuur verdwijnt.

Dit wordt in deze film niet alleen onderbelicht, maar zelfs totaal vergeten!

Een dappere poging deze trilogie, maar niet helemaal geslaagd. Stemmers die het boek niet gelezen hebben zouden dit alsnog moeten doen en daarna (eventueel) hun stem moeten overwegen!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onlangs de trilogie weer eens herzien en viel me niet mee. Nog steeds wel goed, maar het geweldige was er wel af. Houterige dialogen, te veel sentimenteel gedoe, en één battle te veel- om maar te zwijgen van dat vermaledijde groene dodenleger- maken dat 3 sterren toch wel het maximum zijn. Ben overigens wel benieuwd naar de hobbit, vond ik eigenlijk leuker verhaal dan Lord of the rings.

Geweldige spektakel film die alles bevat zoals: schitterend verhaal, spanning, prachtige beelden, uitstekende acteer prestaties, romantiek en zelfs een waardig einde.

Er zijn drie delen van gemaakt die elkaar allemaal naadloos volgen maar het laatste deel van de trilogie vind ik persoonlijk het beste.

Werkelijk een dijk van een film. De film duurt maar liefst ruim 200 minuten (de extended versie heb ik niet gezien), maar achteraf vind je de film eerder te kort dan te lang (daarvoor is natuurlijk de extended versie uitgebracht), zo schitterend is hij. Terecht in de top 250 qua beste films.

avatar van jumpstylemovie
Geweldig Overdonderende Op-Een-Paar-Haartjes-Na-Perfecte film!
Beter dan dit zul je het niet vaak krijgen!
Mijn mening :
Het verhaal : Vervolg op deel 1 & 2 en het best fantasy verhaal ooit!
Het boek spreekt me wel aan maar is iets te langdradig.
De lengte van de film : Ronduit perfect .. 3 uur is echt precies goed. In totall gewoon 9 uur aan kijk plezier, ( alle 3 films bij elkaar dus)
Het boek is dus te lang en de film precies goed.
Hoe het in zijn geheel gemaakt is : Kan amper beter.. Veldslagen spatteren van het beeld en het enige beetje nep dat ik kon opmerken was het stuk hoe Smeagol / Gollem in de lava zakte.

Over de acteerprestaties : Er zijn gewoon amper films waarvan ik een traantje moet wegpikken , maar vooral Sam hier brengt zijn verdriet ZEER goed! Frodo speelt geweldig net als Gandalf.
Eigenlijkj is er geen een die ook maar een beetje slecht speelt.
Gimli is ook wel grappig.

Deze film verdient zijn plek in de top 10.
Tís zeker de beste van de 3 en sowieso een van de beste film ooit!
Het beste stuk in de film is echt het einde , in Mordor.
Hoe frodo de ring niet kan loslaten.... Erg indrukwekkend.

Op dit moment zeker nummer 1 in mijn top 10

5*****

avatar van lordsnoopy
Niet tegen iemand specifiek gericht, maar kan het een normale discussie blijven over de film?
En niet dat het een "oorlog" wordt tussen mensen die de film een 0,5 of een 5,0 hebben gegeven.

Over het algemeen:
LOTR is een trilogie die geweldig is binnen zijn genre, als je niet van het fantasy genre houdt, dan is het begrijpelijk dat je deze film niet leuk vond.
Wat dat betreft, als je het boek kent en niet leuk vond, waarom zou je dan de moeite nemen om de film te kijken?

Naar mijn mening moeten boek en film altijd apart worden bekeken. Iedere film, hoe geweldig ook, is maar een slap aftreksel als je hem met het boek vergelijkt. Maar dat betekent niet dat de film slecht is. Wat dat betreft is LOTR extended de beste boekverfilming die ik ooit gezien heb, wat decors / personages / outfits betreft is alles zo dicht mogelijk gebleven bij het boek. Natuurlijk blijf je altijd scenes houden die niet geheel kloppen, waarin dingen te snel gaan. Maar dat is en zal altijd zo blijven. Ze kunnen moeilijk 8 uur per deel uitrekken om te laten zien hoe iedere vijand verslagen wordt.

Die discussie over wel / niet acteren is zinloos. Acteren is niet gemakkelijk maar persoon gebonden. De acteer prestaties van een acteur zijn voor de ene kijker zeer overtuigend en voor een andere kijker waardeloos.
Echter gezien de geschiedenis van enkele acteurs zoals Ian Mc Kellen kun je niet zeggen dat de acteurs niet kunnen acteren.

avatar van Anatolia
Hoe vaker ik het zie, hoe meer de infantiele en kleffe scènes van de trilogie (het gedrag van de hobbits, de monologen van Legolas, het zwakke acteerwerk van de figuranten, het gezang tussendoor) in het oog springen. Voor nu ga ik slechts een half puntje naar beneden waardoor het voorlopig op een voldoende blijft (immers nog steeds vermakelijk), maar het is niet onwaarschijnlijk dat er in de toekomst drastischere verlagingen volgen.

3,5* > 3*.

avatar van serpico
Gisteren weer eens herzien.

Wat een overdonderend filmspektakel blijft het toch. Ik vind het moeilijk om Lord of the Rings te vergelijken met andere films, omdat hij gewoon iets unieks omvat wat geen andere film ooit is gelukt. Toch is het eveneens ontzettend moeilijk om aan te geven wát nu precies zo fantastisch is. Maar welwillend als ik ben om jullie in te lichten over hoe fantastisch de gehele trilogie wel niet is, zal ik toch een poging wagen .

Ik denk dat er iets vreemds is gebeurt tijdens het maken van de films. Iets onverwachts, waar niemand verder rekening mee had gehouden. Maar ieder 'team' (de acteurs, de designers, Peter Jackson, Howard Shore, de scenarioschrijvers, de producers, etc.) gingen voor deze productie tot het uiterste van wat ze konden. Ze dachten nog dat ze slechts een film aan het maken waren, maar toen het eindproduct klaar was bliezen ze zichzelf omver. Het resultaat was namelijk unieker dan enig ander epos, meeslepender dan welke ensemble-film dan ook, mooier dan alle andere fantasy-producties bij elkaar. De film steeg boven het menselijke uit.

En dát blijkt de reden te zijn. Hij is gewoon onmenselijk goed. De locaties zijn zó prachtig, Peter Jacksons camera brengt het zó goed in beeld, de muziek van Shore is één van de beste filmscores ooit, zonder twijfel, en het veel te meeslepende verhaal wordt briljanter verteld dan welke andere fantast ooit had gekund. Iedere seconde in deze film prikkelt je fantasie, je inbeeldingsvermogen, je liefde voor het leven. Het mag dan wel geen feelgood-productie zijn, het werkt wél zo. Ieder karakter wordt geconfronteerd met de dood, iets wat pijnlijk en zeer tastbaar wordt gemaakt in de film, en daarom durf je het ook in het echte leven te accepteren. De liefde voor ieder aspect van de film straalt van het scherm af, het is niet te behappen. Je begrijpt gewoon dat ze willen vechten om te overleven, willen strijden tot iedere laatste metafoor voor het kwaad definitief het loodje legt. Je zou er zélf bij willen zijn, deze prachtige en fantastische wereld waar zóveel kan en een vereenvoudigde, terrorist-en-dergelijke-loze werkelijkheid heerst.
En dan komt het: de extase. Alledrie de films bereiken die. De magische extase. Het is een moment waarop je beseft dat je niet meer naar de film zit te kijken; de karakters kijken jou aan. Jij zelf staat daar, de ring in je handen, moeilijke keuzes te maken aangaande vriendschap, eer en het leven. Je raakt bezeten, doordrenkt en vervuld van alles op het scherm, je vergeet waar je bent en je kunt de film zéker niet uitzetten. Je beseft dat je dit nog nooit hebt meegemaakt. Het is een uitmuntende ervaring (ervaring ja, bijzonderder dan je eerste kus of naar de middelbare school gaan, en ook zeker iets wat je nooit meer vergeet), en als verlamd aanschouw je de perfecte samenloop van de rest van de film. De extase houdt overigens niet op aan het einde, maar duurt nog weken, zoniet jaren voort. Het besef borrelt langzaam op ... die wereld, zo volmaakt en wonderbaarlijk, actually is ... all around.

Ik weet niet of jullie er ook zo naar kijken (of er überhaupt iemand is die er ook zo naar kijk ) maar ik wordt me altijd bewust van hoe fijn het leven is na een Lord of the Rings film. Maar niet iedereen zal dit zo voelen, anders zou iedereen wel 5* geven. Het is gewoon het simpele riddertje spelen wat compleet wordt uitvergroot tot je het zelf beleeft. Het is een begrip opzich geworden.

For Frodo ...

avatar van kArIzMa_Movie
Een geweldig vervolg. Het is Peter Jackson alweer gelukt! In dit deel heb ik geen (bathroom)pauze kunnen nemen, omdat je bij deze deel constant geboeid zit te kijken. Veldslagen die je ze nog nooit eerder hebt gezien, de muziek die beter is dan in de vorige delen, de acteerprestaties die alles weer weten te overtreffen, de visual effects die wederom subliem zijn en natuurlijk de duistere emoties. Door alle schitterende toespraken, schitterende vertolkingen, het prachtig gefilmde Nieuw-Zeeland en natuurlijk de sensationele gevechtscènes is deze derde Lord of the Rings een meesterwerk geworden en krijgt terecht het lintje 'klassieker' op z'n naam geniet.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waardige afsluiter van Jackson's hit-trilogie naar Tolkien's meesterwerk. Wederom met schitterende SE en een lang maar onderhoudend verhaal. Cinevoer voor fantasy-fans en degelijk genoeg voor een ieder. Goed.

avatar van thunderball
Deze derde film is feitelijk een herhaling van zetten, want biedt NOG meer veldschlagen (die ik echt niet meer uit elkaar kan houden) met nog meer Orks; helaas nog meer soap-achtige toestanden

EN na al die lange uren speelduur weet Jackson het verassende einde van het boek gewoon weg te laten (wat minder episch mooi filmerij en meer vaart had DAT nou juist nog spannend -en zeer onverwacht- er bij geweest).

Niet dat de film nou slecht of niet mooi is, maar na de vorige twee delen viel hij mij toch wat tegen.

Ik snap dan ook niet dat juist dit derde deel een oscar voor beste film heeft gekregen, klinkt meer als een goedmakertje.

Ik geef hem een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van ®Tc
Het saaie tochtje blijft maar verder gaan zonder de mankementen uit te halen, erg erg.

Weer hetzelfde liedje: Veel te lange tocht, meeleven met de personages is bijna onmogelijk vanwege slechte acteerprestaties en weinig diepgang. Elijah Wood is na deze trilogie toch enorm in mijn achting gezakt moet ik zeggen. Vooral als hij ook maar 1 dramascene moet spelen komt er spontaan een lach boven, alhoewel de rest van de cast hier ook voor zorgt.

En het liedje blijft maar duren: Cliché, als de film grappig wil zijn is ze dat niet blablabla de actie is er wel op vooruitgegaan tegenover het vorige deel.

Wel leuk dat er op het einde nog eens wordt teruggekeerd naar het prachtige Hobbitland, heb je niet enkel de natuur in Nieuw-Zeeland die voor een mooie shot zorgt.

avatar van josseheijmen
Deel twee

in de 'Houses of Healing' Eowyn verzorgt.

Na De Reisgenoten gezien te hebben zat ik dan wel verbluft in mijn stoel, toch was ik niet geheel tevreden (dit kwam na een paar uur naar boven weet ik nog).
De Bucklebury Ferry... daar had ik grote moeite mee. Net zoals met de manier waarop de ring om Frodo’s vinger belandt in de Prancing Pony. Lachwekkend en belachelijk. Nog zoiets: Aragorn maakt gehakt van maar liefst vijf (!) Nazgûl, o.a. door ze in brand te steken (Weertop). Hier maakt Jackson c.s. 'het gevaar' allesbehalve beangstigender of reëler door. Jammer.

Daarentegen: ik betrap mijzelf erop dat ik tijdens deze marathon het volgende blijf herhalen: "O, wat mooi."
Met de regelmaat van de klok.
Er zijn héél weinig films die dit bij mij teweegbrengen.

Met mijzelf had ik afgesproken dat ik LotR niet in mijn verzameling zou opnemen. Expres niet. Deze film was daar namelijk te mooi voor. Of zoiets.
Ik ben erg blij dat ik die prachtige box thuis heb. Want dit epos van 681 minuten zien doet onnoemelijk veel plezier.

avatar van DVD-T
The Return of the King

Tja wat valt er nog over een film te zeggen waar alles al over is gezegd, zowel de positieve berichten als de negatieve.Als ik de meningen bij de drie films lees is het bij The Lord of the Rings echt "hate it or love it"Voor mij geld dat laatste.

Hoe voeg je de sterke opzet en een sterk middenstuk samen en maak je het beter.Het antwoord daarop is The Return of the King.Alles wat in de voorgaande delen is opgezet komt samen in de ultieme climax van Jacksons grote avontuur, en gaat zelfs verder.De bioscoop versie was al steengoed, maar zelfs hier is de extended edition tien keer beter.Weer momenten die een rol hebben in het verhaal.Nog steeds ongekend spannend, gedekt met een grote emotionele lading.Alles in RotK geeft je echt een WOW gevoel.het grote gevecht om Minas Tirith zal op je netvlies gebrand worden en topt het gevecht om Helms Deep in TTT tienvoudig al dan niet honderdvoudig.De effects zijn oogstrelend mooi, groots is het woord.De schaal van deze film is ongekend.Bij deze grootsschaligheid worden de karakters geen moment uit het oog verloren.Iedereen heeft een rol binnen dit verhaal.Samen razen ze in een sneltrein vaart af op hun eindbestemming, But the journey doesn't end here.The Return of the King gaat verder na de climax en kent een van de mooiste eindes van de film geschiedenis.

De lengte van bijna 4 uur vond ik geen enkel probleem omdat er opelk moment van de film wel iets gebeurt.Jackson weet de kijker goed vast te houden in de climax van de reis door een practig verhaal te vertellen waarin vriendschap boven alles centraal staat.De acteurs hebben de chemie om deze vriendschap erg goed over op het scherm.Opnieuw een pracht rol van Sean Astin als Sam, voor mij de grote held van het gehele verhaal.
Na het zien van de extended editions voelt de reis nog completer dan het al was na het zien van The Return of the King.Sterker nog de trilogie is nu nagenoeg perfect.Iets wat nog geen een drieluik tot nu toe gepresteerd heeft.

Een ongekend mooie afsluiter, een einde van een prachtige reis die je hebt gezien en je over hebt verwonderd.Het einde van een reis die je hebt mogen meebeleven, een reis waarbij je het jammer vind dat het is afgelopen.Danku Peter Jackson, ik heb genoten.

Eindcijfer voor de hele trilogie 4.5*

avatar van Nathan013
meesterwerk, met een waanzinnig verhaal en leuke scenes. blijft boeien en is heel spannend.

avatar van Alfred Mok
Recensie: The Lord of the Rings, Part III

Of het de beste van de 3 is?
Eigenlijk vind ik dit altijd een beetje een rare vraag. Alle 3 de verhalen zijn een prachtig doorlopend verhaal. In het ene verhaal zit dit, in het andere verhaal zit dat. In dit deel werd het allemaal wat spannender, dat is een feit. Maar in deel 2 zitten ook interessante dingen zoals het bomenleger van Treebeard en de battles (Helmsdeep en Isengard). Dus ze zijn alle 3 goed.

Het enige wat mooi is aan deel 3 is dat alles samen komt, gewoon in 1 woord: Magistraal. Ik vind dat ze met dit deel de triologie prachtig hebben afgesloten. De Cast blijft gewoon geweldig, smeagol blijft ook een geval apart. Het lijkt me lastig om dat character te spelen maar Andy Serkis doet dit perfect mede door die enge stem van hem (wat zal die man een keelpijn hebben gehad na deze film zeg!). Verder waren de special effects ook weer aanwezig, erg mooi afgewerkt allemaal. Het einde van de Ring is eindelijk nabij maar ondanks dat duurt het toch nog wel lang voor hij werkelijk destroyed is. Geweldig hoe Jackson die spanning net als in het boek weet vast te houden.

Een prachtig einddeel van deze Triologie, prachtig hoe Jackson het voor elkaar kreeg bijna alle oscars in de wacht te slepen. Oscars waaronder: Beste film, beste regie, beste song. Gewoon een film die je in de bioscoop beleeft alsof je er echt zelf in zit.

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
The Return of the King

Nou, dan hier ook maar even een klein stukje Want ik wil eigenlijk ook bij deze film kwijt hoe geweldig mijn herziening bevallen is. Deze Return of the King is een magistrale afsluiter van een triologie die ik vanaf vandaag de beste triologie ooit noem. Dit heeft veel te lang op zich laten wachten.

Waar het eerste en tweede deel ons introduceren in het verhaal en ons het ene na het andere slagveld tonen, doet deze film dat ook, maar met een lekkere schep extra. Alles is veel massaler en deed me dan ook een paar keer de mond doen openvallen. Visueel het meest imponerende deel denk ik, vooral de gevechten dan. Wederom worden de verhalen prachtig afgewisseld. Humor, actie, spektakel, maar in dit deel toch ook vooral veel emotionele momenten. Naar het einde toe maakt Peter Jackson er wel zo'n inmens festijn van dat je eigenlijk zou denken dat dit niet mogelijk zou kunnen zijn. Njah, Jackson flikt het toch.

Van de emotionele momenten wist vooral de buiging van iedereen naar de vier kleine hobbits toe - op Minas Tirith - me het meest te raken, fantastisch. You bow to no-one. Tsjah, geen woorden voor, fenomenaal. Zeer indrukwekkende afsluiter dus van de reeks, waarschijnlijk de meest indrukwekkende. Desondanks heb ik geen favoriet, maar zijn alle drie delen gelijk wat mij betreft. The Fellowship of the Ring staat in mijn top tien in naam van al deze drie geweldige films. Hoe heb ik deze films ooit zo laag kunnen beoordelen. Daar wordt ik niet vrolijk van, gelukkig wordt ik wel vrolijk van deze film - en de hele reeks - die ik net achter de rug heb.