The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)

4,24 10076

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Avontuur / Fantasy
201 minuten / 251 minuten (extended edition) / 263 minuten (Special Extended Blu-Ray Edition)

geregisseerd door Peter Jackson
met Elijah Wood, Ian McKellen en Viggo Mortensen

De hobbits Sam en Frodo beginnen samen met Gollum aan het laatste deel van hun reis richting Mordor, om daar te proberen in het hol van de leeuw de machtige Ene Ring te vernietigen. De legers van Gondor proberen ondertussen de stad Minas Tirith te beschermen tegen Sauron's legers.

avatar van Graaf Machine
MovieMind schreef:
Mischien met dezelfde cynische instelling als waaruit je die vraag stelde?

Eigenlijk verwacht ik van fantasy gewoon iets meer. Mooie beelden en grappige humor doen het hem niet. Ik mis diepgang in dit hele boek, en met name in dit laatste deel. Zoveel strijd en ellende, en dan dat iedereen die er toe doet gewoon het einde haalt en dan met elkaar feest gaat vieren. Dat is ronduit een domme ontknoping.

avatar van frodok
Los van de films: een gebrek aan diepgang kun je het boek niet verwijten.

avatar van baspls
Voor het eerst de extended edition gezien en ik moet zeggen dat het echt een must is. Bijna schokkend om erachter te komen wat er allemaal uit geknipt is in de korte versie. Erg veel belangrijke stukjes karakterontwikkeling worden gewoon weggelaten.

In de toegevoegde scènes gaat de kwaliteit van de special effects wel wat achteruit, logisch want deze scènes zijn niet zo erg ge finetunend als de scènes die de bioscoopversie hebben gehaald. Toch moet maar eens gezegd worden dat dit een film is uit 2003 en het dus niet alleen heel kostbaar, maar ook nog eens heel knap was dat Jackson zoveel digitale effecten zo echt heeft laten lijken. Dit komt natuurlijk deels doordat er ook gewoon heel veel practical effects in de film zitten.

Er valt nog zoveel uit te wijden over dit meesterwerk. Maar momenteel heb ik niet de tijd om daar echt recht aan te doen. Zonder twijfel de meest epische finale van een trilogie ooit.

Bilbo vraagt Frodo of hij de ring nog één keer mag vasthouden, waarop Frodo antwoordt dat hij bang is deze kwijt te zijn. Blijkbaar vond iedereen het beter niks aan Bilbo hierover te vertellen. (Wat is er dan wel verteld?) Bilbo reageert gelaten met een 'Oh, jammer'.

Nu heeft Bilbo zelf gezegd dat de ring naar Sauron toe wilt, en als dat gebeurd herhaalt de geschiedenis zichzelf weer, of wellicht erger.

Dus: Waarom reageert Bilbo zo gelaten op het antwoord van Frodo?
- Hij vermoedde dit allang.
- Hij is te oud en te zwak, maar dan nog heeft hij het er ook niet over met Gandalf.
- Hij houdt zijn gevoelens voor zich, maar waarom..
- Of wellicht..hij weet dat Frodo liegt.
Ik snap het gewoon niet.

avatar van frodok
Volgens mij is hij zo oud geworden, dat hij verward is. Hij heeft ze gewoon niet helemaal meer op een rijtje.

frodok schreef:
Ja, dat zal het zijn !

avatar van Alathir
The Return of The King is volgens velen toch net beter dan de andere twee delen. Ik vind het een lastige, daar ik The Fellowship erg graag kijk omwille van de kleinschalige maar o zo verschillende gevechten en de sterke introductie van de personages. Ook The Two Towers vind ik eigenlijk steeds beter worden omdat het gevecht om Helmsdiepte een grotere emotionele impact heeft dan de veldslag om Minas Tirith. Niet tegenstaande is de aankomst van de Rohirrim van epische proporties. De grootste troep cavalerie die ik in een film gezien heb. Het aantal Orks is ook indrukwekkend. Daar kan Nolan nog wat van leren met zijn Dunkirk.

In Minas Tirith is het me trouwens niet helemaal duidelijk waarom Sauron nog zo veel troepen achterlaat. Nu ja die hadden ook geen schijn van kans gehad tegen de Doden. Wat ook wel wat raar is, is de terugkeer van Gollem op het einde na die diepe val die hij lijkt te maken bij de Shelob. Ook vond ik het wel grappig dat Sam ergens in Mordor zegt dat ze ook eens geluk mogen hebben, terwijl de orks in Cirith Ungol elkaar de kop in slagen waardoor hij tot bij Frodo geraakt. Heel veel geluk hebben ze ook want Mordor loopt totaal leeg, er is zelfs niemand die de ingang van de Doemberg bewaakt. Misschien dacht Sauron dat Frodo even zwak zou zijn als Isuldur, al kon hij het gevecht tussen twee Ringverslaafden niet voorspellen. Ik vind persoonlijk ook Gollem zijn reactie in de lava van de Doemberg priceless. Hij lijkt geen pijn te voelen maar is ontzettend gelukkig dat hij de Ring terug heeft ( zijn enige doel in het leven)

Dat de film nog voldoende tijd neemt om af te ronden vind ik erg goed. Het verhoogt het cijfer toch weer tot 5* want daar is het verhaal pas echt afgerond en werden de emoties bij het afscheid van Gandalf en Frodo in de haven me bijna teveel.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Het is alweer 15 jaar geleden dat bij de première van deze film in Amsterdam zat. Zelden keek ik zo uit naar een film, zeg. Terugkijkend blijft het lastig de Lord of the Rings films los te beoordelen, de meeste mensen namen deze film als excuus om de gehele film te beoordelen. Zo kreeg deze film de Oscars, die ongetwijfeld voor de gehele trilogie bedoeld waren. En hoewel de toon en sfeer van de drie films nagenoeg identiek is (duidelijk het voordeel als je drie films in één ruk opneemt) heeft elke film wel een eigen smoel.

Zo is Return of the King grootser dan de voorgaande twee films. Wie dacht dat Helms Deep een grote en spectaculaire veldslag was, die staat nog wat te wachten. Het gevecht rondom Minas Tirith is een uitputtend schouwspel. Normaliter ben ik niet zo van de veldslagen, maar Jackson brengt het op een sterke manier in beeld, waardoor het blijft boeien. Maar voor mij is Return of the King vooral een film met de meeste actie rondom duisternis en monsters. Momenten dat Gandalf en Pippin uitkijken richting Mordor in de stilte - waarna ineens Minas Morgul 'ontploft' en leegstroomt - doen me nog meer dan een epische veldslag. Sowieso zit het qua monsters en creaties wel goed met deze film; van de Witch-King, de Gothmog, de duizenden orcs. En van Shelob krijg ik nog steeds kriebels. De grote afwezige van de slechteriken in de bioscoopversie is Saruman, het blijft vreemd dat Jackson de scène met Saruman niet in de reguliere film heeft gestopt en enkel in de uitgebreidere versie.

En voor wie zegt: er is geen ruimte, want de film is al te lang; er had volgens mij veel uit de film gekund. Want wederom krijgen allerlei personages zendtijd die totaal oninteressant zijn. Is er iemand rondom het grote gevecht om Midden-Aarde geïnteresseerd in een slecht uitgewerkte driehoeksverhouding tussen Mortensen, Tyler en Otto? En waarom zit Karl Urban nog in deze film? Faramir krijgt tenminste nog een aardige sequentie, maar Eomer doet verder niets. En ook Theoden krijgt net iets teveel aandacht. Voor iemand die van monsters en creaties houdt heb ik trouwens het dodenleger nooit heel sterk gevonden, ze walsen met iets teveel gemak door iedereen heen. Maar gelukkig is de film dan nog niet klaar, want de echte strijd wordt op veel kleinere schaal geleverd bij Sam en Frodo, waarin Astin en Wood ijzersterk acteerwerk laten zien.

Geestig genoeg is een gigantische film als Return of the King het sterkst in de kleinere momenten. Dat moment dat Frodo en de rest in slowmotion op het bed dansen van gelukis verschrikkelijk, een walgelijke scène. Maar bij de sequentie waarin iedereen buigt voor de Hobbits ontstaat nog steeds kippenvel op mijn armen. Eveneens prachtig en veelzeggend is de korte scène waarin de vier Hobbits weer in de kroeg zitten in de Shire na hun avontuur. De tijd heeft er stilgestaan, terwijl zij zoveel hebben meegemaakt. Ze weten even niet goed hoe daar mee om te gaan. Mooi moment in iets dat door velen wordt omschreven als de vele eindes van Return of the King. Een kritiekpunt waar ik me nooit echt in heb kunnen vinden, ik snap wel dat je de tijd wil nemen om je grote trilogie af te sluiten. Maar iets minder lelijke slowmotion of iets meer tijd voor de afronding van het gevecht op de Pelennor Fields.

4,5 sterren.