Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Slecht is de film zeker niet, maar dit vond ik nou niet de geweldige oorlogsfilm die het zogenaamd is. Okee, de D-Day invasie is echt ongelofelijk indrukwekkend, en prachtig gefilmd, maar daarna wordt het maar een standaard oorlogsfilmpje. 3 en een halve ster.

neo (crew)
de beste spielberg film

Mwoh. Ik vond Schindlers list beter (van de realistische films dat). Deze film vond ik wel heel goed gemaakt, al heeft één oorlogfiel me verteld dat de tanks die erin voorkomen in de verkeerde periode zitten (ofzoiets, maar ik als leek zag dat gelukkig niet).

Ik vond alleen het eerste half uur leuk.

vic
ik hoop dat dit weer het begin was van een hoop goeie oorlogs films maar dat viel flink tegen. Ja "enemie at het gates" is de enige

Zo goed vond ik enemy at the gates nou ook weer niet. Hij was best leuk, maar het was ook heel erg een liefdesverhaal. Ik had eigenlijk meer verwacht van The Thin Red Line

Ik vind het de beste oorlogsfilm die ik ooit gezien heb.
Gelukkig heb ik de film in de bios gezien. Ik vond de film heel indrukwekkend en toen ik uit de bioscoop kwam was ik er even stil van.

avatar van You_bastard
Nou en daar ging het om !!! Dat deze film een geweldige impact geeft aan de toeschouwers. Vooral na de beginscène waar de kogels echt langs je oren vlogen. Ik had echt een moment toen van shit dit is niet meer leuk. Daarom geef ik deze film dan ook vijf sterren om het gevoel dat ik kreeg nadat ik uit de bioscoop kwam. Geen oorlog meer alsjeblieft.

Geweldige 1e scene, wat ranzig zeg. Maer echt heel goed gedaan. Veder wel ok. maar niet heel speciaal

Een van de beste, niet de beste?, oorlogsfilms allertijden. Met een geweldige opening (Normandië). En een goed verhaal, misschien wat ver gezocht. Maar de actie, realiteit in de film maakt veel goed. Weer een meesterwerk van Spielberg op het gebied van oorlogfilms.

Weer? What did I miss?

Ieder die, zoals ik, van deze film genoten heeft, raad ik aan de serie 'Band of Brothers' te kijken (te downloaden, BBC heeft 'm al helemaal uitgezonden, maar ik hoop dat hij nog op een Nederlandse zender komt). De serie is helemaal in lijn met de film, prachtig (geregiseerd door Tom Hanks en Spielberg)

neo (crew)
sbs 6 heeft de serie aangekocht.de serie zal dus binnenkort wel te zien zijn bij sbs 6.krijgt trouwens bij us.imdb een 9.6!

avatar van aburefan
een van de beste oorlogfilms al is ie op sommige plekken wel een beetje overgesentimentaliteerd maarja wat wil je met spielberg aan het roer

geronimo
Begint vanavond om 21 u, omdat ie nu wel in z'n geheel wordt uitgezonden, ipv in 2 delen zoals eerst de bedoeling was. En om 20.30 krijg je eerst the making of.

Een verstandig besluit van Yorin!
Ik verbaasde me er deze week ook over dat SBS Raiders of the Lost Ark uitzond zonder onderbreking van Hart van Nederland! Leren ze het dan eindelijk ?!!

Ik vond het een goede film, niet Spielberg's beste maar 1 van de.
Het enige spannende is eigenlijk D-Day, de rest wordt een beetje saai.
Toch 5 sterren.

Ik vind deze film nergens saai worden. Dat is wel het laatste wat ik over deze film zal zeggen.

avatar van NERD
Iedereen heeft het altijd over dat de landing met D-Day het mooiste van de film is, ik vond juist het laatste gevecht het mooiste van de film. Het middenstuk was wel een stuk minder dan de eerste en laatste 30 minuten.

Maar ik moet zeggen dat ik Band of Brothers beter/leuker/indrukwekkender vindt. 4 sterren voor deze film

Eva
Ik in ieder geval niet, kappeuter. Vond Schindler's List een behoorlijk walgelijke film, dus had hier niet echt zin in.

Ik zie de logica niet. Volgens mij zijn 't twee totaal verschillende films. Ik heb Schindler's List niet gezien trouwens.

avatar van NERD
Ik heb ze allebei gezien en ze zijn TOTAAL niet te vergelijken.....

tom
heel veel mensen hoorde ik praten over deze film en alleen enthousiast. Ik vond et persoonlijk een erg goed film. maar kmoet tog zeggen dat Band of Brothers de film overtreft.
een paar afleveringen zijn wat minder maar bijvoorbeeld de ontdekking van het concentratiekamp in aflevering 9 vond ik erg indrukwekkend.

5 sterren!!!!

maar dan vooral door de openings sene

Erg indrukwekkende en een van de betere oorlogs films die ik ken. De gevechten zien er erg realistisch uit en de 'shock' effecten in de film, geven echt het idee dat je midden in een oorlog beland bent. Ook wordt er erg sterk geacteerd. Kortom een topper! 4 sterren.

avatar van Ramon K
Goede oorlogsfilm met een spectaculaire opening. Naarmate de film vorderde werd de film steeds saaier en het verhaaltje met Ryan maakte niet zoveel indruk op mij. Het leek wel of de climax van de film de scene op het strand was en dat stoorde mij een beetje. Jammer, want dat kost de film een ster.....4 sterren.

avatar van Macmanus
Beste Oorlog film die ik heb gezien.

Goeie acteurs Tom Hanks is echt steeds beter geworden na zijn komische films.
En Vin Diesel is hier wel erg sterk.
Tom Sizemore speelt hier ook lekker.
Barry Pepper is ook wel goed alleen dat steeds met dat bidden vond ik vervelend worden (echt weer iets dat Spielberg er in moest stoppen jammer)
Giovanni Ribisi vind ik vaak erg goed en hier ook weer.

De film is goed in beeld gebracht.
Je ziet echt hoe erg oorlog is.

5 sterren uit 5 sterren.

avatar van Ralfke
Zeker het begin is fantastisch gefilmd, maar het einde is toch weer 'lekker' Amerikaans. Spielberg is zeker geen slechte regisseur, maar toch vind ik dat hij veel te vaak overschat wordt. Maar misschien is dat alleen mijn mening. Het plot van SPR is gewoonweg simpel te noemen en zo zijn er wel meerdere films van Spielberg te noemen... Maar al met al het kijken waard.

avatar van jester
De film viel mij wat tegen, op de openingsscene na. Op de een of andere manier weet het verhaal me niet echt te boeien.
Ik vind Platoon een betere oorlogsfilm.

FisherKing
Ook weer zo'n film die na een klein uurtje afgelopen had moeten zijn want toen zakte ie jammer genoeg in. De landings-scene is uniek in de filmgeschiedenis daardoor 4