Saving Private Ryan (1998)

Oorlog / Drama

geregisseerd door Steven Spielberg
met Tom Hanks, Tom Sizemore en Edward Burns

Tijdens de invasie van de Geallieerden in Normandië sterven twee broers. Een derde broer sterft gelijktijdig in Nieuw Guinea, bij het vechten tegen de Japanners. Als bekend wordt dat een vierde broer vermist is geraakt op het Franse platteland, wordt een missie gestart om hem veilig thuis te krijgen.

Omdat de film zo hoog in de populariteitslijstjes staat probeer ik de film altijd een keer te zien als hij op TV komt maar het lukte me niet eerder om de film af te kijken: het is gewoon een oorlogsfilm met non-stop geschiet, dat me snel verveelt, hier en daar een flauw grapje, dat de film nog vervelender maakt, en de premisse voor het verhaal vind ik noch interessant noch geloofwaardig (de film is wel gebaseerd op een waargebeurd verhaal maar in werkelijkheid werd er natuurlijk geen zoektocht naar de overgebleven broer op touw gezet). De film is vreselijk monotoon: zo’n twee uur lang gaat die zoektocht naar Ryan maar door en door terwijl ze met Duitsers blijven vechten. En als ze hem dan hebben gevonden besluiten ze te blijven en samen verder te vechten tegen de Duitsers zodat er nog niets verandert en de film gewoon doorgaat waar het gebleven was! Uiteraard is er een sentimenteel einde met een moraal dat - zoals ik het begrijp - zo’n vreselijke oorlog vol slachtpartijen alleen te rechtvaardigen is als offer voor onze vrijheid en ons opdraagt een goed mens te zijn (dus dat we de vrijheid verantwoordelijk gebruiken).

Misschien dat anderen zo’n oorlogsfilm met drie uur lang schieten en knallen heel opwindend of spannend vinden maar ik kan er niet zo veel mee. Wel zal de film best een realistisch beeld geven van de gruwelijkheid van de oorlog – de film zit vol bloed en gore – waarvoor ik de film wil belonen met een krappe voldoende.

avatar van rcuppen79
Opnieuw bekeken, ditmaal in 4K met Dolby Atmos. Dat draagt wel bij aan de kijkbeleving.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik de film had gezien, maar bepaalde scènes blijven je gewoonweg bij. Met name de openingsscène op Normandië is een sterk staaltje film maken. Hierna zakt de film wat terug in tempo om aan het einde weer groots uit te pakken.

Visueel is Saving Private Ryan één van de beste oorlogsfilms ooit gemaakt. Spielberg laat hier misschien wel zijn beste werk zien als regisseur. Het verhaal is helaas wat minder sterk en ook de karakters zijn niet allemaal even boeiend. Tom Hanks springt er bovenuit als de leider van een groep soldaten en krijgt ook alle ruimte om hier te schitteren. De rest van de cast wordt hierdoor een beetje te zeer naar de achtergrond geduwd.

Niettemin is Saving Private Ryan een filmische kijkervaring, die tegenwoordig terecht wordt gezien als een klassieker!

Prachtige beelden, fantastisch acteerwerk van vooral Hanks en boeiend verhaal. Grote minpunt zijn de dialogen; die zijn erg voorspelbaar en gewoon niet zo realistisch. Dat maakt de personages ook meteen wat minder geloofwaardig, waardoor ik ook minder met ze meevoel dan je zou willen bij zo'n heftig verhaal. De pro- en epiloog hadden van mij ook achterwege mogen blijven; nogal kazig en al te Amerikaans. Al met al een prima film maar gezien de scores hier en op imdb toch een lichte tegenvaller.

avatar van Bassie83
Zeker één van de mooiste oorlogsfilms ooit gemaakt. Spannend tot het einde, goed in beeld gebracht hoe het vroeger was. Goede acteurs in de juiste rollen.

Toch klein minpuntje is dat het niet een waargebeurd verhaal is. Het werkelijke verhaal is minder boeiend voor het grote publiek. Laatste deel in de film is een beetje a-team/macgyver. Klein groepje soldaten neemt het op tegen een complete tankdivisie met panzertanks en tigertanks.

Ik wil niet teveel negatief overkomen. Het is een uitstekende film. Zeker in mijn top 10 allertijden.

avatar van Thin Air!
rcuppen79 schreef:

Ik heb ook de 4K versie. Sommige scenes zijn nogal grainy opgenomen dan vind ik het verschil met een normale blu-ray niet zo groot. Maar blijft genieten natuurlijk. Zeer met Dolby Atmos als je een goede soundbar hebt.
Overigens is Dunkirk 4K echt rete strak qua beeld

avatar van schoonetoonen
Herzien. Blijft een film met een grandioze en legendarische opening. Helaas vervalt de film naar het einde toe in een schaamteloos kitscherig drama, met een sterk patriottistische inslag. Mijn 4 sterren blijven staan, maar eigenlijk alleen vanwege de opening.

Gisteren eens herzien voor de 3e of 4e keer, dit blijft toch één van de beste oorlogsfilms.

Natuurlijk is deze film ook niet perfect, maar zelfs na de zoveelste herziening blijft deze gewoon weer een tijd hangen. De opening is natuurlijk legendarisch, maar de opbouw, de vriendschap, de uitwerking van de karakters, de muziek, van begin tot eind is het een emotionele rollercoaster waar menig een traantje bij weg zal pinken.

Er zitten helaas ook wat mindere dialogen in, maar deze worden overschaduwt door het aantal goede en ook vooral schokkende momenten.

Groot minpunt is helaas zoals altijd weer Matt Damon, die jongen kan naar mijn mening gewoon echt niet acteren. Dat kan ook wel deels aan Tom Hanks liggen die iedereen onder tafel acteert, ook direct het nadeel van deze film, vergeleken hem ziet de rest er toch een stuk slechter uit.

Ik kan deze film onderhand wel dromen, deze klassieker blijft boeien elke keer dat ik hem weer zie. Het eerste half uur met de slag om Normandie is naar mijn mening de beste oorlogsscene ooit, zo realistisch en mooi in elkaar gezet. Het verhaal over een groep soldaten die James Ryan, de laatste overlevende zoon van zijn familie op moet sporen is simpel maar effectief. Wat betreft de karakters, elke soldaat in de groep had wel iets, maar uiteindelijk is het vooral Hanks die een mooie rol neer zet als captain Miller, en Sizemore doet het ook erg goed. Ook de score van John Williams is erg mooi. Wat betreft het patriottisme wat ik hier in een paar recensies lag, ik zag het niet, geen van de soldaten geeft iets om de oorlog en gaat het liefst naar huis, het leek mij meer een ode aan de mannen die voor elkaar klaar stonden, in plaats van voor hun vaderland.

Een ontzettend mooie film die vol met indrukwekkende gevechtsscenes zit, met name het begin en het eind, een terechte klassieker, 4,5!

Dit is toch echt een pareltje. Al weer meer dan 20 jaar oud...

avatar van Filmkriebel
Bij herziening vond ik 'm licht tegenvallen. De gigantische D-Day opener is meesterlijk in beeld gezet en als oorlogsfilm moet SPR het van zijn vaak geniale point-of-views hebben. Precies alsof je midden in de actie zit, met alle bijbehorende effecten. Op technisch vlak valt er niks te klagen en als oorlogsfilm klopt hij wel veel genregenoten. Spielberg levert een rauwe brute oorlogsfilm af zoals ik er weinig ken. Hanks nu ook niet zo spectaculair als Cpt Miller; heb hem toch al grotere prestaties zien afleveren (Forrest Gump, Big, Bridge of Spies).

Maar ik heb die reddingsoperatie van Ryan altijd ongeloofwaardig gevonden : waarom tien man inzetten om één soldaat te gaan redden net na D-day? Generaal Marshall vond blijkbaar dat de familie Ryan genoeg zoons had verloren en gunde het hen om die ene zoon naar huis te krijgen. Alsof er geen belangrijker prioriteiten waren één dag na D-day!!! Dit refereert naar de historische Bixby brief die Lincoln destijds stuurde naar een rouwende moeder tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.

Maar zeg eerlijk : hoeveel keer heeft een president een dergelijke geste ondernomen in welke oorlog dan ook? In mijn ogen is dit niet meer dan propaganda om te tonen hoe medelevend en empatisch de president wel was met de gewone burger en dan net omdat dit ene geval hem ook toevallig emotioneel kon raken. Wat dan met al die andere honderden en duizenden rouwende moeders en overlevende zoons? Heeft men een ghostwriter onder de arm genomen om hen massaal brieven te sturen? Natuurlijk niet! Wees maar zeker dat de symboliek van de daad belangrijker is dan soldaat Ryan zelf. Filmkriebel zegt : goede oorlogsfilm met vals sentiment.

avatar van Angel9999
Ik heb deze film vanmiddag herzien. Had het dezelfde impact als de eerste keer dat ik deze film zag? Nee. Ik ben niet van het degraderen als een herziening net iets wat minder impact heeft. Dus ik blijf bij een 5 score. Ik vind het persoonlijk leuker om een film te upgraden na een herziening.