The Green Mile (1999)

4,28 12421

Fantasy / Drama

geregisseerd door Frank Darabont
met Tom Hanks, David Morse en Michael Clarke Duncan

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

avatar van Rascal
Misschien wel een van de beste films die ik ooit gezien heb. Het mooiste is dat je zo'n film nie verwacht als je enkel alleen de voorkant ziet. Het bovennatuurlijke in de film maakt het juist intrigerend. Mega goede film.

WOW, wat een film! Alleen begrijp ik niet dat veel mensen de vergelijking met Shawshank Redemption maken. Idd zelfde schrijver en regisseur. Ook speelt het zich af in de gevangenis. Het verhaal is totaal anders.
Shawshank Redemption zou een waargebeurd verhaal kunnen zijn en dat kan je van deze verder fantastische film niet zeggen.
Net geen 5 sterren waard. En aangezien ik geen 4,75 kan geven, wordt het een 4,5.

What happens on the mile, stays on the mile.

Wel OK, maar het deed mij niet zoveel. Ik had het gevoel of ik naar een veredelde aflevering van The Outer Limits zat te kijken. Beetje sentimenteel ook, of komt dat gewoon door het hoofd van Tom Hanks? Toch wel een zeven(3,5).

Niet slecht hoor
maar die magie vind ik een beetje over dreven
maar ja daar voor is het mischien een fim

FisherKing
Dit is nou echt een film waar een verhaal verteld wordt. En wat voor een verhaal...

FisherKing
Het rare is dat de film gewoon perfect is en tekort duurt....

FisherKing
Het spel van Tom Hanks en David Morse is overigens subliem. Ook Doug Hutchinson als creep.

avatar van narva77
Bravo FK voor je cijfer Maar waarom zijn de laatste berichten sinds gisteravond verwijderd? Had je ruimte nodig Jordy?

SlingBlade
Zeker een van de beste die ik ooit heb gezien. Michael Clark Duncan speelt echt heel goed.
Sommige hier vinden dat de magie overdreven is gebeuren er in het echt geen bovennatuurlijke dingen dan...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
als ze gebeuren zijn ze niet bovennatuurlijk meer (toch?)

SlingBlade
als ze gebeuren zijn ze niet bovennatuurlijk meer (toch?)

leg uit...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
laat maar, never mind

dan ga ik voor mijn alternatieve antwoord: Nee, zulke dingen gebeuren in het echt niet. Ik vond het mooi in deze film, maar kan me een beetje voorstellen dat mensen het "ongeloofwaardig" vinden ofzo

SlingBlade
Jah dat vinden mensen meestal als er dingen gebeuren waarvan ze verwachten dat het niet kan.
Blijf het jammer vinden

avatar van BoordAppel
Een van de weinige films die het boek evenaren.

Meesterlijke film heb hem op DVD en al 10 keer gezien, hij blijft mooi. Vooral het acteer werk is egt super. 5 sterren krijgt hij van mij

Ooh ja mooie film!
Hij's zo zielig hij is het kijken zeker waard.
Alleen moet ik zeggen ik zou hem geen 10 keer kunnen zien.

film-liker
'Prachtige' film. Deze moet gezien worden.
Goed voor 4 sterren.

Ed
Waarom zet Film-liker dat 'prachtige' tussen aanhalingstekens? Is dit ironisch bedoeld?

Is die film nou prachtig of niet, Film-liker? De kaarten op tafel graag!

Waarschijnlijk niet ironisch want hij geeft m 4 sterren.

film-liker
precies

Ed
Waarom dan in godsnaam die aanhalingstekens, Film-liker?

avatar van Rascal
Waar maak je je druk om.

Echt een hele vette film. Goed verhaal en goed geacteerd.
4,5 sterren

Yak
3 Sterren. Op momenten echt heel mooi - vanaf het begin was er eigenlijk een constant hoog niveau, met veel oog voor detail. Naar naarmate de film vorderde werden toch weer alle ergelijke filmclichés uit de kast gesleurd, wat het voor mij nogal verpestte.

Yak schreef:

welke clichés bijvoorbeeld, Yak?

Tonyvdb schreef:

welke clichés bijvoorbeeld, Yak?

De meest kolossale vond ik nog wel het einde, waar Mr. Jingles nog even zijn kunstje mag doen.

GerwinF
Yak schreef:

Is dat een cliche? Een muis die een kunstje doet vindt ik geen cliche.

avatar van tovenaar
Oh nee?!?!?

en Stuart Little 1 EN 2 dan!!!!

GerwinF
tovenaar schreef:

Oh nee?!?!?

en Stuart Little 1 EN 2 dan!!!!

LOL! Je bent nog erg wakker merk ik

Scherp, Gerwin
Wat ik als cliché bedoel is de oude vrind uit het verhaal waar later troost bij gevonden wordt. Dat het dit keer een muis is, soit.