The Green Mile (1999)

4,28 12405

Fantasy / Drama

geregisseerd door Frank Darabont
met Tom Hanks, David Morse en Michael Clarke Duncan

Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...

Super goeie film! Ik heb me kapot gejankt de 1e en 2e x.. Alleen jammer dat het soms zo nep is. 4,5*

nou ja mijn naam zegt genoeg....topfilm topacteurs!! 20 januari a.s. komt hij op de tv sbs 6.

een beetje fantasie er in kan geen kwaad vind ik, waarom altijd alles zo realistisch? dat maakt het juist zo goed, er zittten allerlei elementen in en inderdaad droog houd je het niet. onrecht....

Erg zielige film, maar voor mij iets te langdradig, het is geloof ik gebasseerd op een boek van Stephen King of niet? Dan zou ik toch liever het boek lezen...

avatar van Bandit
Klopt, naar een kort verhaal van King.
Ik heb genoten, topfilm. De film kreeg een staande ovatie in de Amsterdamse bioscoop waar ik zat.

kappeuter (moderator)
Was de regisseur aanwezig dan ?

Skreener
idd leuk verhaal. Maar toen ik de film weer ging kijken voor de 2e keer vond ik hem zeer slecht. Viel me trouwens op dat Tom Hanks niet echt denderend acteerde (wat ik zeker wel van hem verwacht) .
Conclusie : Mooi en indrukwekkend omdat het verhaal goed is, maar ook weer slecht omdat er absoluut geen diepgang in zit.

avatar van Bandit
kappeuter schreef:

Was de regisseur aanwezig dan ?

Bijna..... ik deed me voor als de regisseur

Goeie film, van het begin tot het einde vol spanning gekeken.
Er zaten inderdaad wat fantasierijke stukjes in maar dat stoorde mij totaal niet in deze film...trouwens het is en blijft maar een verhaaltje he?
Goed gedaan al vond ik ook dat Tom Hanks hierin niet zijn beste rol heeft gespeeld.

avatar van jagermeester
Waarom geef je dan maar 1 ster ????

avatar van Rascal
Zou wel een foutje zijn. Brightie wel ff herstellen aub. Trouwens ik vind dat wanneer mensen deze film 1 ster geven nie echt 'open-minded' zijn, maar goed dat terzijde. En tjah alles fantasie in deze film? Neuh hoor.

avatar van De Knip
Ben 'em nu voor de 3e keer aan het zien en het is gewoon een fanttastische film. Over het magische in deze film, dat vind ik nu helemaal niet overdreven, is toch prachtig?!

****1/2

Mik
Zo tijdens Hart van Nederland heb ik wel evenjes de tijd om iets te zeggen over deze film.

Hele boeiende film, wel wat traag vond ik. En moet die neger nou van dat "spul?" uit zijn bek laten komen? Dat leek mij niet echt nodig, wat ie deed is toch duidelijk genoeg? Zag er ook nep uit vond ik.

En dan nog even wat kritiek op de ondertitels. Leestekens kunnen niet op het scherm, geef mij liever een film zonder ondertitels, nu zit ik me er alleen maar aan te storen. Bovendien liepen de ondertitels een tijdje niet gelijk met het geluid, heeeeeel irritant vind ik dat!

avatar van De Knip
Mik: wacht eerst de rest van de film maar af, wordt wellicht nog wel verduidelijkt
dat spul uit zijn mond is het 'kwade', wat ie dan vervolgens weer uitspuwt.

Mik schreef:

Ik hoop niet dat je dit meerekent in je eindbeoordeling. Want dat zal wel een fout van SBS6 zijn.

Ik had een vreselijk saaie film verwacht maar wat een ongeloofelijke film. Zo ontroerend, met ook wel humor. Echt zo indrukwekkend, en het eind was toch wel zielig. De film duurt erg lang, maar dat besef heb je echt niet, de film blijft boeien. Ik vond hem zeer goed. Prachtig *****

avatar van Jolie-G
Ja.., dit is echt een kanjer hoor! Na een boek valt de film toch vaak in het niet maar dat had ik hier helemaal niet mee.
Ben natuurlijk enigzins bevooroordeelt omdat ik Tom Hanks en kei vind maar hij is mijn 4 en een halve ster echt wel waard!
Kwam er trouwens achter dat deze film van dezelfde makelij als "The Shawshenk redemption" is.
Die kreeg van mij 5 sterren....

avatar van narva77
FisherKing schreef:

Het spel van Tom Hanks en David Morse is overigens subliem. Ook Doug Hutchinson als creep.

Wat is ie toch prachtig! Schitterend, ontroerend en goed geacteerd. Op momenten als vanavond weet ik weer waarom David Morse mijn lievelingsacteur is.
Het blijft 4,5*, net geen 5*.

avatar van SilverGun
Mooie film die net iets te sentimenteel is en op sommige momenten wat te lang is uitgesponnen.
3,5 sterren.

Dood aan SBS6!

Waarom toch altijd Hart van Nederland ertussen? Ik ga nog eens een club oprichten die zich inzet tegen het gebruik van andere programma's in films. Ze zouden het voor de grap eens om moeten keren trouwens: Dames en heren, onze excuses, Hart van Nederland wordt nu even onderbroken door deze film...

En die ondertitels: Ik wil ook nog wat
ma sbrood, lekker hS, hoe ging het met de
r ntgenstralen?

K ben maar vroeg naar bed gegaan en heb de rest opgenomen. Ben benieuwd, tot nu toe ben ik positief...

Herald
Rascal schreef:

wat een nonsens

Mik
Emdee, wees niet bang, ik zal het SBS 6 niet aanrekenen van die ondertitels, en voor zo'n film wil ik best even wachten tijdens hart van nederland.

Super film vond ik het, 4,5 Ster. En "De Knip" ik had het natuurlijk wel door van dat spul uit zijn mond, wat het inhield, maar ik vond het gewoon al overduidelijk. Het was mijns inziens niet nodig, al moet ik zeggen dat het bij die scene dat ie Percy als het ware besmette wel erg handig was..

Wat ik wel een beetje vaag vind, maar verder totaal niet van invloed was op het verloop van de film, ik heb me er ook totaal niet aan gestoord, maar vraag het me gewoon af:

in 1 scene zitten de cipiers met 4en bij Hanks in de tuin ofz, wie is er dan aan het werk? Andere bewakers, ja ok vooruit, maar hoeveel bewakers zijn er dan nodig voor 3 gevangenen? Later zelfs 2 en nog later zelfs 1 en nog later 0

ps, 200e stem al ? wow!

Hier kan ik nou echt kwaad om worden. Die Duncan had gewoon een oscar moeten krijgen. Ik ben benieuwd aan welke lul ze dan wel die oscar hebben gegeven...even opzoeken dan maar.

soboer schreef:

Best Actor in a Supporting Role

Winner:
Cider House Rules, The (1999) - Michael Caine

Other Nominees:
Green Mile, The (1999) - Michael Clarke Duncan
Magnolia (1999) - Tom Cruise
Sixth Sense, The (1999) - Haley Joel Osment
Talented Mr. Ripley, The (1999) - Jude Law

avatar van NERD
Wat is dit toch een schitterende film! Dat bovennatuurlijke stoorde mij totaal niet, ik had een beetje het gevoel naar een modern sprookje te kijken.
En inderdaad geweldig gespeeld door alle acteurs. Met name Duncan en diegene die Dell speelde.

Zal misschien wel vreemd klinken, maar ik had aan het einde echt zo'n medeleven met Coffey...[sentimental mode]had echt het gevoel alsof een van de meest bijzondere mensen op aarde vermoord werd.[/sentimental mode].

Met stip terug in mijn top 10, maar blijft wel 4,5 sterren.

kappeuter (moderator)
Gisteren weer een stuk van gezien. Ik stoorde me meer dan de eerste keer, aan het overdreven sentimentele gedoe. Dat weerhoudt mij een hoge beoordeling te geven.

Linda
Ik had liever dat de 3e van de other nominees had gewonnen

Mik
Kan ik inkomen Kap, heb ik zelf ook regelmatig last van. Je moet er gewoon de goeie bui voor hebben.

avatar van NERD
Ik vond dit nou juist een van de weinige films waar "het sentimentele gedoe" goed overkomt, zonder me een overdadig gevoel te geven.

kappeuter schreef:
....overdreven sentimentele gedoe. Dat weerhoudt mij een hoge beoordeling te geven.
Ja, ik heb precies hetzelfde bij deze film.