Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

One Flew over the Cuckoo's Nest (1975)

geregisseerd door Milos Forman
met Jack Nicholson, Louise Fletcher en Danny DeVito

McMurphy denkt dat hij onder het werken in de gevangenis uit kan komen door te doen alsof hij gek is. Zijn plan keert zich echter tegen hem wanneer hij naar een inrichting wordt gestuurd. Hij probeert de plek wat levendiger te maken door het spelen van kaarten en basketbal, maar de hoofdzuster zit hem telkens op de huid.

avatar van Jordy
Zeer vermakelijk filmpje. Erg leuke rol van Nicholson, en een leuk verhaal. Beetje jammer dat we de afgelopen jaren een beetje doodgegooid worden met van deze inrichting-films alleen. 3 en een halve ster.

neo (crew)
er zijn wel meer films waar je mee dood word gegooid.gelukkig zijn de meeste inrichtingfilms nog wel goed,maar als je kijkt na bv de slasherfilms.die zijn de laatste paar jaar zowat allemaal bagger

Sorry hoor, maar 'doodgegooid'? Ik ken geen vergelijkbare films...

Een van Jack Nicholson's beste rollen!
Knappe film met een goed opgebouwd verhaal. Naarmate de film vordert wordt de film steeds interessanter.
Het einde is origineel, had ik niet zo verwacht.

avatar van Ramon K
Dit meesterwerk heb ik pas geleden weer gezien en imponeerde me weer net zo erg als bij mijn eerste viewing. Jack Nicholson is erg indrukwekkend in zijn beste rol ooit. Maar ook de andere acteurs springen van het scherm zoals Danny DeVito, Louise Fletcher, Christopher Lloyd, Brad Dourif, Will Sampson en William Redfield. Het camerawerk is solide en het verhaal wordt in een aangenaam tempo uit de doeken gedaan. De film is getrouw aan het gelijknamige boek van Ken Kesey, met uitzondering van het vertelperspectief (iets wat Ken Kesey zelf veroordeelde).

De film is een grote aanklacht tegen de maatschappij. Het platspuiten van patienten, de strenge richtlijnen binnen een inrichting en de onnodige belemmering van de vrijheid van de mens zijn aspekten van deze maatschappij, die in deze film aan de kaak gesteld worden. Veel van de patienten worden door Ratched "gek" gehouden, terwijl het gros van de patienten niet eens als zodanig gekwalificeerd mag worden.

Ik geef deze film dan ook zijn dik verdiende 5 sterren en sluit af met mijn favourite quote uit de film. De quote is van mijn favourite personage in de film, te weten Harding. Deze zeker niet gekke, maar o zo intelligente Harding (vertolkt door Redfield) zegt het volgende...

"I'm not just talking about my wife, I'm talking about my LIFE, and I'm not just talking about MY life, I'm talking about everybody's life. I'm talking about form. I'm talking about content, I'm talking about interrelationships. I'm talking about God, the Devil, Heaven, Hell. Do you understand....FINALLY?"

Beste film allertijden. Beste acteur allertijden. zou iedereen gezien moeten hebben 5 sterren!!

Supermooi, Jack Nicholson op z'n best.

tom
beetje ombuigen van Ratched en je krijgt, ratshit. Toeval? of bewust gekozen?
Heb de film met engels voor de helft gezien, zonde, wilde hem heel graag helemaal afkijken. Er zitten minstens 4 sterren in denk ik.

avatar van Armin
Een niet te missen klassieker *****

SlingBlade
Prachtige film met een goed spelende Jack Nicholson, waarin de sfeer van de psychiatrische inrichting ook zeer goed en realistisch wordt weergegeven.

tovenaar
Ik had deze een tijdje terug op DVD gekocht, maar ik had hem eigenlijk nooit echt goed gezien. Alleen toen ik heel klein was, maar dat telt niet mee. Vanavond heb ik hem dan eindelijk eens goed gezien, maar ik moet zeggen:

Ik was echt onder de indruk! De film heeft me echt van minuut 1 tot de laatste minuut totaal geboeid en op de 1 of andere manier had ik dat niet verwacht van te voren.

Deze film heeft terecht een klassieker-status veroverd. Ik heb met pretoogjes gekeken naar Danny DeVito die een geweldig personage neerzette (mijn favoriet samen met Chief).

Krijgt meteen 4,5 ster van me.

Mik
Ik zat gister aan 4 sterren te denken, maar maak er toch 4,5 van, ik vond em echt heerlijk.

Mik

Precies ja!!!

One to watch!

FisherKing
perfecte film ja

Jarre

Ik zat gisteren aan een 4 te denken......

Ja die twijfel tussen 4 of 4.5 heb ik ook maar ik nijg toch naar de 4

Het blijft een hele vette film zeker een 8 (op 10) waard en dat staat gelijk aan een 4.

Ik ga nu ff kijken en verglijken met mijn andere 4.5's dan kan ik nog veranderen.

neo (crew)
in een woord prachtig!!!!!!!

Nu pas gezien Neo ?

neo (crew)
ik heb heel erg vaak alleen het begin gezien, maar nog nooit helemaal. vandaar dat ik em nou eindelijk wel eens volledig wou zien.

in een woord prachtig!!!!!!!

Ben ik het echt helemaal mee eens. Had hem ook nog niet gezien, maar hij is echt heel mooi en ontroerend!

Is echt een mooie film, vooral die scene over de 'World Series' is fantastisch...'Someone get me a fucking wiener before I die'

tovenaar
Wauw, One Flew over the Cuckoo's Nest staat in 1 keer op het podium in de MovieMeter top 100 lijst!

avatar van BoordAppel
Lang geleden gezien. Kan me herinneren dat ik m erg goed vond. Voorlopig 4*.

avatar van Sjan
Prachtige film. Ik vind niet alleen de rol van Nicholson prachtig maar ook alle anderen acteren hier geweldig! 4.5*

Thematisch gezien heel interessant, maar het verhaal op zich kon mij niet zo boeien eigenlijk; na een uur vond ik een hoop scenes toch wat vermoeiend en langdradig worden. Mij een raadsel trouwens waarom ze Nicholson's personage de hoofdpersoon hebben gemaakt, in het boek schijnt dat de indiaan te zijn, wat zowel in thematische als in dramatische zin een betere uitwerking moet hebben, lijkt mij.

film-liker
Schitterende film gewoon!! Sterk verhaal. Goede acteerprestaties. Jack Nickolson had eigelijk een 'HELE' grote Academy Award moeten ontvangen voor deze film. Petje af voor Jack Nickolson.
Goed voor 5 sterren.

Ed
film-liker schreef:

Goed voor 5 sterren.

Alweer: waarom die verrekte aanhalingstekens bij 'hele'?? Het is overigens 'heel grote'. Zoals het ook 'Nicholson' is.

Houd dat petje maar op.

Ed schreef:

Het is overigens 'heel grote'.

Huh????

Ed

Wat begrijp je precies niet?

Ik heb sterk de overtuiging dat 'een hele grote fiets' wel degelijk correct NL is. Spreektaal, dat wel, maar correct toch?