Body of Lies (2008)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Leonardo DiCaprio, Russell Crowe en Mark Strong

Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) is een CIA-agent in het Midden-Oosten. Hij krijgt opdracht om een succesvolle terreurcel uit Jordanië te ontmantelen door de leider ervan op te pakken. Hulp komt van zijn chef, Ed Hoffman (Russell Crowe), en het hoofd van de Jordaanse inlichtingendienst (Mark Strong). Maar wie van deze mannen is het meest te vertrouwen wanneer het gaat om zijn eigen veiligheid?

avatar van DDT
DDT
Ik ben geen Di Caprio fan maar hier speelt hij toch super ze.

avatar van kuiponok
Zeer moeilijk te beoordelen politieke spionage actie/thriller.
Eigenlijk is er na een zit van 2 uur weinig tot niks gebeurd als je het verhaal eens goed overdenkt. Wel een paar goede/mooie actiescènes.
Rollen van DiCaprio en Crowe waren prima, maar konden voor mij de film niet redden.
Tevens nogal wat ongeloofwaardigheden (ofwel fouten) zoals frans123 hierboven ook al noemt.
Toch heb ik me op één of andere manier niet echt verveeld, maar een voldaan gevoel hieraan overhouden ook niet omdat mijn verwachtingen behoorlijk hoger lagen; ik houd het daarom op een net voldoende: 3*

Eerlijk gezegd, is me de film erg langdradig, te weinig aktie, en met het gegeven was er
meer uit te halen v.w.b. het verhaal.
Traag, maar een positieve aktiefilm.

avatar van Masqada
Redelijke actie thriller.
Waren wat onduidelijke (geef toe dat ik niet altijd even goed zat op te letten) en ongeloofwaardige dingen in de film, maar alles bij elkaar wel vermakelijk.

Als altijd visueel sterk, prima acteerwerk van DiCaprio en de ietwat ludieke Crowe, maar op de een of andere manier is Body of Lies een tamelijk vervelende film. Het politiek getinte plot vormt constant een spanningsveld tussen amerikaans patriottisme en arabisch geloof en dat wringt hier en daar behoorlijk. De weinige momenten van actie brengen nog wat lucht aan het geheel (evenals het misplaatste liefdesverhaal) maar al bij al is Body of Lies toch vooral een lege huls. Een benauwde voldoende.

avatar van hutsekluts
Voor de tweede keer gezien en ik dacht dat ik m'n waardering omhaaog wilde gaan schroeven naar 4,5 sterren. Maar daar stond ie al op. Fijne regisseur die Ridley Scott!
DiCaprio doet het wat mij betreft uitstekend de laatste jaren (Blood Diamond, Te Departed, Inception, Django) en zijn acteerprestaties hier passen goed in dit rijtje.
Prima pakkend verhaal waarop al deze stickers geplakt mogen worden: politiek, spionage, actie, thriller. Prettige combi!!

avatar van Insignificance
Film die opent met gewichtige woorden en in het afsluitende deel ook nog iets wil zeggen, maar die gaan het ene oor in en het andere weer uit. Daartussen speelt zich al met al niet veel meer af dan een flashy, doch uiterst conventionele spy thriller in het Midden-Oosten. Op zich een leuke vondst hoe Crowe tijdens de dagelijkse ditjes en datjes op achteloze wijze beslissingen met verstrekkende gevolgen neemt, maar veel meer rek heeft zijn personage niet en dan verzandt het stilaan in een gimmick.

De baardgroei ten spijt, DiCaprio geloof ik geen tel in deze wereld en zijn rolletje is zo uit te stippelen. Het scenario is van hetzelfde laken een pak. Alles staat in het teken van de voortgang, hier en daar wordt zelfs letterlijk opgedreund wat de volgende stap zal zijn. De formule schrijft nu eenmaal een vrouwtje voor die de koers van de protagonist bijstuurt en uiteraard ligt er nog ergens een kleine twist in het verschiet. Een vaardige film, dat is Scott wel toevertrouwd, maar verder gestript van elke uitdaging.

rtt
Ik vond het een wat merkwaardige film. Goed of slecht is lastig te beoordelen.

Di Caprio in een werkelijk uitstekende rol.

Actiefilm zoals er dertien in een dozijn passen. Ik ben nooit een liefhebber van dit soort special agentfilms geweest. Al dat geweld e.d. is aan mij niet besteed.

Ik heb deze film voornamelijk bekeken voor de bijrol van Golshifteh Farahani (de verpleegster), omdat haar optreden in deze Amerikaanse productie destijds de reden was dat zij én haar films uit haar vaderland Iran verbannen werden. Jammer vooral voor het Iranese publiek, dat sindsdien niet meer genieten van deze begenadigde actrice (Darbareye Elly [2009], The Patience Stone [2012]).

avatar van Elineloves
Goed, maar stijgt nergens boven het gemiddelde uit. Goede acteurs, een verhaal met potentie, maar toch ontsnapte ik niet aan het gevoel dat het zich (te) lang trok, iets te vaak inkakte en niet het niveau hoog wist te houden. Aan Leonardo lag het niet, want men, hij zet een goede rol neer. Ik ga hem als acteur steeds meer waarderen. Het verhaal is helaas niet consistent genoeg. De dialogen hadden iets meer pit mogen hebben.

Het hele romance gebeuren vond ik ook niet zo schitterend. Eigenlijk tamelijk ongeloofwaardig. Ik kon er in ieder geval niet uit opmaken wat de aantrekkingskracht nou was. Vond ze ook totaal geen chemie hebben, wat best storend was.

Nah, middelmatig. Niet meer dan dat.

avatar van Toontje G
Ik heb deze film op een verkeerd moment gekeken. Ga hem nog eens bekijken en dan met mijn volle aandacht erbij. Geef hem voorlopig een 3, maar misschien dat ik hem na een tweede keer kijken anders ga beoordelen. Ik heb Russell Crowe al eens een paar keer beter gezien.

Aardige Scott.

Haalt niet het niveau van een Black Hawk Dawn, maar deze film heeft een aantal gelijke kenmerken. Zo zit het stoffige, grimmige sfeertje er goed in en zit Scott dicht genoeg op de huid van de acteurs. Het is daarin dat de film vooral slaagt.

DiCaprio is een klein probleem. Sterk het eerste uur, maar wanneer zijn personage het moeilijk krijgt begint DiCaprio zelf ook te kraken. De martelscene is een echt diepepunt. Crowe vond ik te pruimen (redelijk zeldzaam), mede dankzij z'n wel érg droge rol, Strong is veruit de beste van de acteurs.

Een paar goeie actiescenes, een leuk sfeertje en een aardig einde ook (niet al te happy/Amerika boven), maar de film mist een beetje aan spankracht op sommige momenten en DiCaprio is te licht voor deze rol. Kan zich staande houden zolang hij de coole, gecontroleerde undercover kan spelen, maar wanneer er meer van hem verwacht wordt loopt het fout.

Maar geen verkeerde Scott, zelfs de beste van de afgelopen 10 jaar als ik er zo eventjes m'n scores op nakijk.

avatar van JoeCabot
Volgens het boekje.

Met Scott kom je zelden voor verrassingen te staan. De man staat garant voor mooie big budget producties. Body of Lies is hier zeker geen uitzondering op dankzij de strakke beelden, coole effectjes en een paar leuke actiescènes.

Ik miste echter af en toe een scherp randje om écht boven het standaard Hollywoodvermaak uit steken. Ik miste ook de intense shoot-outs van Black Hawk Down. Iets te ingetogen allemaal. Er waren ook te veel compromissen om de film makkelijk verteerbaar te maken. Zo werd er altijd snel overgeschakeld naar het Engels. Voorts hoort die hele romance niet thuis in een film als deze.

Echt vervelend was het gelukkig nooit. Mede dankzij Di Caprio en Crowe. Ze speelden sterk en vormden een leuk duo.

Wie zin heeft in een heftige Midden-Oosten-oorlogsfilm, moet ik toch doorverwijzen naar The Hurt Locker. Maar Body of Lies is zeker een aardig tussendoortje. 3*

avatar van Tommy De Vito
Eindelijk deze Body of Lies gezien, met 'eindelijk' doel ik op het feit dat ik een Di Caprio fan ben maar deze film nog niet eerder had gezien (terwijl ik hem exact 5 jaar geleden op dvd had aangeschaft).

De film is mij zeker niet tegengevallen. Eigenlijk heeft de film mij hele tijd weten te boeien maar ik moet er ook bij vermelden dat ik toch iets meer van een Ridley Scott film had verwacht. Di Caprio en Crowe vond ik uitstekend spelen maar voor mijn gevoel houd DiCaprio zich aardig in. In films van Scorsese, laat DiCaprio zich helemaal gaan (The Aviator en The Wolf of Wall Street). Natuurlijk is dit een ander soort film en met een andere personage.

De actiescènes waren prima! Maar de romance in de film vond ik niet op zijn plek. Dit is een politieke en vrij serieuze film over een zwaar onderwerp en een liefdesverhaaltje past er dan ook niet bij. Wellicht heeft Scott dit gedaan om de serieuze toon er iets uit te halen en om de film hierdoor wat luchtiger te maken.

Prima film, maar zeker niet DiCaprio zijn beste! 3,5*

avatar van Daniël44
Ondanks een paar goede scènes met Leonardo DiCaprio, gebeurt er niet zo veel in de film. Ook vond ik Russell Crowe best wel tegenvallen. Mark Strong was echter geweldig.

avatar van Kondoro0614
Body of Lies

Toch een redelijk goeie film met Leonardo DiCaprio waar eens een totaal andere oorlog naar voren komt I.P.V. de tweede wereld oorlog films (waar ik een hele grote fan van ben!). Ik moest zeggen dat ik me wel 'vermaakt' heb met deze film, natuurlijk nooit een leuk onderwerp maar het is er wel. En, ik vind dat deze onderwerpen altijd wel aanbod moeten komen hoor. Het is er genoeg en ik vind dat mensen dat echt wel te weten moeten komen! Russell Crowe speelt ook een goed rolletje in de film. Zo vond ik zo'n beetje alle acteurs en actrices wel leuk spelen. Goede film waar je zeker je aandacht even aan moet geven om hem te snappen. Goed verhaal en goed concept, leuk om eens mee te nemen!

avatar van Glennekeeeee
Body of Lies is zeker niet de doorsnee actiethriller waarvan je er 13 in een dozijn hebt maar anders is niet altijd beter. De film start wel sterk, de vaart zit er meteen in en de sterke punten van de film worden dan het best gebruikt, namelijk de telefoontjes (dialogen) tussen Crowe en Di Caprio. Maar na een klein uurtje zakt de film helemaal in. Er worden teveel gekunstelde verhaaltjes opgezet waarvan je al op voorhand weet waar ze naartoe willen. Crowe is uit beeld en Di Caprio heeft geen waardige tegenspelers, ook niet in Mark Strong, die hier best tegenvalt. Nu, Di Caprio kan best een film alleen dragen maar daar is de film duidelijk niet op gemaakt en is er buiten de schitterende cinematografie een tijd niet veel om naar te zien. Het einde is dan best wel voorspelbaar en laat je toch met een wrang gevoel zitten omdat je weet dat met Scott, Di Caprio en Crowe er veel meer uit te halen is dan dit. Anderzijds heb je wel dik 2 uur vermaak achter de rug.

Body Of Lies is een degelijke thriller die bij wijlen het niveau van de topfilms kan raken maar net té vaak inzakt om een uitstekende thriller te zijn. Wel vermakelijk, maar uiteindelijk niet veel meer dan dat.

avatar van K. V.
Dit is zo'n film die 'k altijd maar heb genegeerd, maar 'k heb me er nu toch eens aan gewaagd. Het was uiteindelijk wel een goeie film, maar 'k moest er toch een beetje inkomen. De cast deed het prima, al was het toch vooral DiCaprio die het meeste opviel.
De film zag er ook goed uit en de film verveelde niet.
Dan toch blij dat 'k deze eens heb gezien, desondanks toch geen echte topper, maar toch wel het bekijken waard.

avatar van david bohm
Vrij matige vertoning dit met een DiCaprio en Crowe die mij beiden niet weten te overtuigen.

Sterke film. Geen actie? Laat die mensen gewoon naar Rocky 1 t/4 kijken

Goeie film en uitstekend geacteerd.

avatar van knusse stoel
robertri schreef:
Sterke film. Geen actie? Laat die mensen gewoon naar Rocky 1 t/4 kijken

, "Robertri", het gelijk is geheel aan jouw kant!!!
Helaas, sommigen kunnen alleen maar naar films met continue actie kijken en hebben er dan al moeite mee om de achtervolgende auto's uit elkaar te houden.

avatar van Pazmaster
Nog maar eens gekeken en het is gewoon een goede film, het verhaal zit goed in elkaar en de acteurs doen hun werk. In de eerste helft is het een beetje doorsnee terrorisme/spionage film maar in het laatste gedeelte wordt de film steeds sterker, de spanning zit er dan ook goed in. Het ziet er ook allemaal prima uit qua aankleding, decors en special fx. Prima mee vermaakt.

avatar van Onceuponanytime
Door deelname van een topcast toch wat iets meer overtuiging in de film verwacht. Geen 'waaaaw', ondanks prima beeldmateriaal.Nog voor de aftiteling begint te lopen ben je de hele geschiedenis alweer vergeten.

avatar van Ruben24
een mooie film om te bekijken . je moet alleen wel goed je aandacht erbij houden . is wel wat aan de lange kant ,maar door goed acteerwerk blijft de film overeind.

avatar van Madeks
Zeker niet de beste film met DiCaprio maar gewoon goed. Als DiCaprio fan verwachtte ik misschien te veel van deze film, ook aangezien de rest van de topcast. Strong vond ik sterk , maar Crowe is tenenkrommend.
Het verhaal is goed maar af en toe te langdradig, de romance is totaal niet nodig en niet interessant.
Het decor en de sfeer binnen film maken het toch aangenaam te kijken.

Al met al een prima filmpje, zeker het einde, maar niet de topper waarop ik hoopte

Een uitstekende DiCaprio in deze goed gemaakte fictiefilm over evenwel uiterst actuele, reëele toestanden in het broeierig Midden-Oosten. Meerdere spectaculaire scènes, zeker in de beginne. Ook wel interessant om weten omtrent dergelijke situaties en de film blijft spannend, alhoewel behoorlijk ingewikkeld. Spionage, weet je wel.

avatar van IH88
“Nobody's innocent in this shit.”

Sterke film. Body of Lies is te lang en op sommige momenten weet de film de spanning en scherpte niet vast te houden, maar het verhaal is interessant en de acteurs zijn erg goed op dreef. Zelfs de humor en het romantisch subplotje werken.

Maar het gaat natuurlijk om de zoektocht naar een terrorist en door het sterke script, de acteurs en de sfeervolle locaties blijft deze zoektocht interessant. Crowe en DiCaprio dragen de film en hun interactie zorgt voor sommige hoogtepunten in de film. Complimenten ook voor Strong, die misschien wel de beste acteerprestatie aflevert.

avatar van Noodless
Te lang uitgesponnen verhaal dat helaas de aandacht niet constant weet vast te houden waardoor het spionageverhaal met heel wat personages en locaties sowieso dan al wat ingewikkelder lijkt te worden. Uiteindelijk een gemiddelde film die het vooral moet hebben van de cast. 6/10

avatar van ambrosini
Goed film.. maar weinig spanning

avatar van Fisico
Degelijke film, maar niet op hetzelfde niveau van DiCaprio's andere films omtrent een perimeter van 5 jaar. DiCaprio doet het uiteraard uitstekend. Met de acteerprestaties in zijn geheel was overigens niets mis. OokMark Strong deed het uitstekend als Jordaans topambtenaar, waar het charisma, flair en tikkeltje arrogantie van afdroop.

Jammer genoeg zijn er over het thema betere, of althans beter uitgewerkte films, gemaakt. Lone Survivor bijvoorbeeld. Nu, het zijn de acteurs die de film draaiende houden, DiCaprio, strong, maar ook Crowe die tijdens het "babysitten" door koeltjes via de telefoon terrorismenetwerken tracht bloot te leggen. Het verhaal zelf kon me maar matig boeien.

De romantische subplot deed me huiveren en is totaal irrelevant en haalt de film naar beneden. Wat de film (naast de cast) wel naar een hoger niveau bracht was het verschil in leefwereld tussen diegenen die op afstand de beslissingen nemen en diegenen die on the field de beslissen moeten uitvoeren. Dit was kenmerkend toen Ferris uit de brandende auto werd gehaald en zijn vriend/partner niet. Ed Hoffman kende hem niet eens. "Expendable assets" zou Dutch (Schwarzenegger in Predator) het noemen. De contradictie tussen beiden kon niet groter zijn.

Maar de film blijft voor mij te flets, te oppervlakkig, te middelmatig, eentje die dra in de vergetelheid zal belanden ondanks enkele erg mooie dialogen (de openingsquotes van Ed Hoffman in het begin van de film om er maar één te noemen).

Zeer goede film, mij eigenlijk geen moment verveeld en de 2 uur durende zit vloog voorbij. Heb genoten van DiCaprio, die ver boven de andere acteurs uitstak.

Zit te twijfelen tussen een 3,5 en 4, maar toch bij een 3,5 gelaten.