Body of Lies (2008)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Leonardo DiCaprio, Russell Crowe en Mark Strong

Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) is een CIA-agent in het Midden-Oosten. Hij krijgt opdracht om een succesvolle terreurcel uit Jordanië te ontmantelen door de leider ervan op te pakken. Hulp komt van zijn chef, Ed Hoffman (Russell Crowe), en het hoofd van de Jordaanse inlichtingendienst (Mark Strong). Maar wie van deze mannen is het meest te vertrouwen wanneer het gaat om zijn eigen veiligheid?

avatar van Fisico
Degelijke film, maar niet op hetzelfde niveau van DiCaprio's andere films omtrent een perimeter van 5 jaar. DiCaprio doet het uiteraard uitstekend. Met de acteerprestaties in zijn geheel was overigens niets mis. OokMark Strong deed het uitstekend als Jordaans topambtenaar, waar het charisma, flair en tikkeltje arrogantie van afdroop.

Jammer genoeg zijn er over het thema betere, of althans beter uitgewerkte films, gemaakt. Lone Survivor bijvoorbeeld. Nu, het zijn de acteurs die de film draaiende houden, DiCaprio, strong, maar ook Crowe die tijdens het "babysitten" door koeltjes via de telefoon terrorismenetwerken tracht bloot te leggen. Het verhaal zelf kon me maar matig boeien.

De romantische subplot deed me huiveren en is totaal irrelevant en haalt de film naar beneden. Wat de film (naast de cast) wel naar een hoger niveau bracht was het verschil in leefwereld tussen diegenen die op afstand de beslissingen nemen en diegenen die on the field de beslissen moeten uitvoeren. Dit was kenmerkend toen Ferris uit de brandende auto werd gehaald en zijn vriend/partner niet. Ed Hoffman kende hem niet eens. "Expendable assets" zou Dutch (Schwarzenegger in Predator) het noemen. De contradictie tussen beiden kon niet groter zijn.

Maar de film blijft voor mij te flets, te oppervlakkig, te middelmatig, eentje die dra in de vergetelheid zal belanden ondanks enkele erg mooie dialogen (de openingsquotes van Ed Hoffman in het begin van de film om er maar één te noemen).

Zeer goede film, mij eigenlijk geen moment verveeld en de 2 uur durende zit vloog voorbij. Heb genoten van DiCaprio, die ver boven de andere acteurs uitstak.

Zit te twijfelen tussen een 3,5 en 4, maar toch bij een 3,5 gelaten.

avatar van FlorisV
De actie houdt voor de eerste helft al op maar het verhaal is interessant genoeg om te blijven volgen, met degelijk acteerwerk, waarbij Mark Strong als de wat sinistere Hani het meest uitblinkt maar ook Crowe opvalt met zijn laconieke uitstraling en DiCaprio het geheel mooi aanvult in de hoofdrol met wat meer emotie. Het is mooi gefilmd, wat je van Scott mag verwachten. De intrige is nooit te complex maar het script is intelligent. Zoals ze de satelietbeelden saboteren door simpele stofwolken te maken met die meerdere auto's in een cirkel is een mooi voorbeeld. Al met al een aparte film over contra-terrorisme en de vele doden die het kost. Waar je bij Amerikaanse films waarbij veel materiaal van het leger wordt ingezet vaak een wat patriottischer sausje opgediend krijgt, is de toon bij CIA films vaak grimmig en cynisch. Er wordt aan beide kanten een vuil spel gespeeld. Dat spel intrigeert genoeg met de juiste regie en Scott weet dit vakkundig uit te buiten.

avatar van Lovelyboy
Na lange tijd weer eens gezien, en waar de film eerdere keren een behoorlijke indruk maakte blijft dat nu totaal uit en valt de film zelfs tegen.

De film begint vooralsnog met een knaller. Aardig beeld wordt in het begin geschapen door de toestand in Manchester en de preek van Crowe die op zich hout snijdt. Zijn woorden doen me vooral denken aan een andere film of serie, weet zo even niet welke, waar gesteld wordt wat het verschil aan inzet tussen hun en ons is. Aangezien zij hun leven voor de zaak willen geven zullen zij altijd meer toegewijd zijn.

Crowe zet meer dan prima zijn karakter neer, het typische beeld van een bureauridder die vanuit alle veiligheid voor god speelt. Het gekonkel, bedrog en 'gebruiken' is van zijn kant dan ook niet van de lucht. Zijn houding van pure arrogantie en onaantastbaar uit de hoogte speelt hij voortreffelijk. DiCaprio is prima als de agent te velde met nog enige vorm van geweten, sneu dat hij uiteindelijk juist zo gebruikt wordt, niet dat het niet zijn verdiende loon was, maar je gunde dat Crowe eerder. De show wordt toch wel gestolen door Mark Strong die met meer haar dan ooit, en zijn toch altijd al onderkoelde blik en uitdrukking, uitstekend de berekende en meedogenloze Hani neerzet.

De film kenmerkt zich verder vooral door een vlot tempo, de nodige scherpe dialogen, prima acteren van de drie grote namen, de nodige actie en veel list en bedrog. Vooral dat laatste maakte zoveel jaar terug nog de nodige indruk, echter heb ik nu de indruk dat de film juist in dat gekonkel verzand en zichzelf verstikt tot een middle of the road spionage filmpje die op een goede avond nog best vermakelijk kan zijn. Maar daar houd het dan ook wel snel mee op helaas.