Body of Lies (2008)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Leonardo DiCaprio, Russell Crowe en Mark Strong

Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) is een CIA-agent in het Midden-Oosten. Hij krijgt opdracht om een succesvolle terreurcel uit Jordanië te ontmantelen door de leider ervan op te pakken. Hulp komt van zijn chef, Ed Hoffman (Russell Crowe), en het hoofd van de Jordaanse inlichtingendienst (Mark Strong). Maar wie van deze mannen is het meest te vertrouwen wanneer het gaat om zijn eigen veiligheid?

Goede film alleen te weinig actie voor deze speeltijd.

avatar van HtoJ
ik vond dit een sterke film, het laat situatie in het midden oosten goed zien. de film speelt in op de dreiging van terrorisme. Het laat tegelijkertijd ook een goed spel zien tussen vertrouwen en bedrog en problemen die ontstaan door cultuurverschillen en geloofsovertuigingen.

de film kan op sommige momenten wat traag overkomen, maar dit is naar mijn mening niet storend, genoeg actie en spanning, wat je bij een film als deze kan verwachten.

misschien zou je ietsje meer van deze cast en Ridley Scott verwachten maar het is zeker de moeite waard. 3,5 ster voor deze bovengemiddelde film

avatar van Ajax&Filmfreak
Voor de liefhebbers van deze film: vond hem qua stijl erg op spy game lijken.

Body of Lies
Zinderende thriller over een missie om een terrorist te vangen in het Midden-Oosten. Waar het verhaal voor velen tegenvalt, klopt het helemaal naar mijn mening. Drie personen die samenwerken, maar tegelijkertijd elkaar tegenwerken. De goedgelovige CIA-agent Ferris, zit tussen de Jordaanse geheime dienst en zijn baas Ed Hoffman. Daarmee is ook de introductie gemaakt van de drie belangrijkste karakters in deze film. Buitengewoon goed spel van alledrie.

Eerlijk toegeven steelt Mark Strong wel de show als Hani Pasha, een man wiens respect je eerst moet verdienen om mee samen te werken. Daarna volgen DiCaprio en Crowe met opnieuw geweldige vertolkingen, DiCaprio tuft lekker op z'n Departed/BloodDiamond niveau verder en Crowe is een goedgebekte emotieloze rotzak, soms ook erg grappig. "Buddy"
Het is Hoffman die via zijn mobieltje gewetenloze opdrachten aan Ferris opgeeft en deze met de nodige slachtoffers vaak moet uitvoeren. Het misbruiken van mensenlevens in het gevecht om de terrorist te grijpen zit Ferris dan ook niet lekker. Hij wil liever met ze samenwerken dan hun gebruiken en vervolgens voor de leeuwen te werpen, om te zien welke leeuw ze opeet. Ookal heeft Hoffman altijd een verklaring waarom dat volgens hem het beste was. De gigantische afstand tussen beide zorgt er ook voor dat ze elkaar niet respecteren en weinig van elkaar begrijpen.

Daar waar nodig bevat Body of Lies strakke actie, zoals de assistentie van de helikopters en de inval in Manchester. Visueel gezien erg sterk zoals we inmiddels al lang gewend zijn van Ridley Scott.

Zeker geen teleurstelling deze spionagethriller gevult met het nodige list en bedrog, uitstekende acteerprestaties en een flinke dosis solide actie.

mooie film maar ik vond hem iets te lang duren

Don MN schreef:

Je bent wel erg knullig om daarom een lage beoordeling te geven. In elke film zitten fouten.
Het is gewoon weer een 1 in een dozijn film. Misschien komt het omdat ik die genre echt 30 keer voorbij zie komen in de Bios. Alles was weer zo zo nee en nogmaals nee.

avatar van Don MN
Of ik heb te weinig films gezien, of ik ben er al een aantal vergeten.
Welke films gaan dan nog over spionage in het Midden-Oosten?

avatar van schram101
Hoewel The Kingdom niet over spionage gaat reken ik die toch ook wel een beetje tot dit genre..

Don MN schreef:
Of ik heb te weinig films gezien, of ik ben er al een aantal vergeten.
Welke films gaan dan nog over spionage in het Midden-Oosten?
Niet zozeer in het midden oosten. Maar toen ik deze film keek voelde het alsof ik hem al 30x eerder had gezien. De film was niet slecht overigens maar ik kreeg niet het 'jej' gevoel.

xzaz schreef:

Aah okee, ik begrijp wel waar je naartoe wilt. In het genre thriller opzich is oplichterij etc. al vaker aan bod geweest en misschien zorgt mijn voorkeur voor films van Scott wel voor een hoger punt.
Het 'jej' gevoel heb ik erg snel bij zijn films, vandaar.

Heerlijke film vanmiddag herzien op blu-Ray .

avatar van Leland Palmer
Herzien? Heb je daar nog wel tijd voor, Henk?

Af en toe herzien ik een film vooral de tien geboden en One flew over....

avatar van De GeuS
Onderhoudende film, ook al lijken alle hedendaagse 'Midden Oosten' films in de kern op elkaar; 3,5*

avatar van MrCyCrO
Vond het Midden-Oosten er goed uit komen in de woestijn gebieden. Film is zeker de moeite waard om te zien 4*

avatar van missl
Film ziet er goed uit, mooie beelden van de omgeving. De wereld waarin zij leven komt ook goed over, de wereld waarin niemand te vertrouwen is.

overtreft the kingdom op alle vlakken. Dicaprio speelt zeer goed, net als Crowe eigenlijk.

Jan de Arbeider
Goede thriller maar soms net iets te langdradig 3,5*

avatar van Karentje77
Ik vond het een goede film maar nét iets te weinig actie vond ik.

avatar van Johnny Chops
weer een geweldige rol van dicaprio, ongelooflijk.
hij doet het arabisch spreken erg goed. sommige grove scenes.. komt hij ook sterk uit.

Jasper72
Eerste 20 minuten is goed , daar zakt het weg tot een (zeer) matige film. DiCaprio is goed, zoals gewoonlijk. Crowe is tenenkrommend slecht. Heeft waarschijnlijk meer te maken met die rare dialogen die hij moet uitspreken en met het feit dat hij én de wereld redt van terroristen en tegelijkertijd met zijn kinderen bezig is. Gaat er bij mij niet in. Ongeloofwaardige film.

Sterke Blockbuster met drie goed acterende hoofdrollen. Met name een eervolle vermelding voor Strong die (alweer) een sterk personage neerzet. Body of Lies boeit de gehele 130 minuten, maar wordt nooit speciaal.

avatar van Arabyus
Dit slik ik dus echt niet.

Goede film van Ridley Scott, al heb ik toch wel al beter werk van hem gezien.
De hoofdrollen, Leonardo DiCaprio, Russell Crowe en vooral Mark Strong zijn zeer goed ingevuld.
Het samenspel van Crowe en DiCaprio werkte bijzonder prima, maar ik was ook zeer onder de indruk van Strong die een perfecte prestatie neerzet.
Ook het verhaal kon me wel boeien, maar het had toch iets beter in beeld gebracht kunnen worden, ik mis de actie die we kennen uit andere Scott filmen.
Maar, hoewel geen blockbuster, toch alweer een puike prent die me zeer geboeid heeft.

avatar van Clement
Ik heb net deze film gekeken.
En ik vond hem zeker de moeite waard.
Zo al zo Leonardo DiCaprio, Russell Crowe speelden allebij weer goed in hun rollen.
En ook Mark Strong speelde goed, hij speelt goed in een hoop films de laatste tijd.
Alleen ik hekel mij eraan dat als er wat met Amerika gebeurd dat ze er gelijk een showbizz van maken.
Oorlog in Irak afghanistan terrorisme en daarna zijn er weer genoeg films om van te maken.
Geef hem een 4.

avatar van Rianneke_Dan
Wat een lange en trage film zeg.

Ik vond er echt niks aan, vooral ook omdat ik vaak niks met heb met films die over terrorisme gaan en zich afspelen in het Midden Oosten. Acteerwerk vond ik ook maar matig vooral van Russel Crowe, Leonardo deed het wel goed en hij was ook de enigste reden dat ik deze film met veel moeite toch nog heb afgekeken. Ik heb er gewoon niks mee, is niet mijn ding.

1.0* voor Leonardo.

avatar van SJRS.VLDT
De film viel me toch wat tegen.. ligt gewoon aan het feit dat ik hoge verwachtingen heb van Ridley Scott en hij ze bijna altijd waarmaakte.. Maar hier is dat niet helemaal gelukt.

Maar nog steeds prima onderhoudende 'actie'/thriller met natuurlijk weer perfecte acteerprestaties van DiCaprio en Crowe. Voor de rest niet echt een toegevoegde waarde. Op naar Robin Hood!:D

3sterren.

avatar van Banjo
Jasper72 schreef:

Helemaal mee eens!
het begin is heel sterk, en daarna verwatert het....

avatar van raafmau
Film viel me tegen, kijk hem als je niets te doen hebt. ( Leonardo acteert wel subliem. Daarom geef ik het nog 2 sterren.

Film deed me wat denken aan The Kingdom

Jasper72 schreef:

Hij is juist niet met zijn kinderen bezig, vind ze maar een irritant blok aan z'n been. Welke rare dialogen? Die stukjes als mensen naar hem luisteren en hij ze vertelt hoe terrorisme wel/niet te bestrijden is? Geweldige karakteracteur.