Body of Lies (2008)

Actie / Thriller

geregisseerd door Ridley Scott
met Leonardo DiCaprio, Russell Crowe en Mark Strong

Roger Ferris (Leonardo DiCaprio) is een CIA-agent in het Midden-Oosten. Hij krijgt opdracht om een succesvolle terreurcel uit Jordanië te ontmantelen door de leider ervan op te pakken. Hulp komt van zijn chef, Ed Hoffman (Russell Crowe), en het hoofd van de Jordaanse inlichtingendienst (Mark Strong). Maar wie van deze mannen is het meest te vertrouwen wanneer het gaat om zijn eigen veiligheid?

avatar van Prudh
Best een tegenvaller. Of eigenlijk niet, verwachtte er toch niet zoveel van. De film is groots opgezet en daar schort het dan ook niet aan, maar de plot is té cliché, de personages té zwart wit (met natuurlijk het politiek correcte pesonage dat alles juist wel snapt) en de film is te moraliserend. Het is allemaal al eerder gedaan. Wel leuk voor tussendoor, maar dit is natuurlijk niet als filmisch snackje bedoeld.

De hoofdrollen zijn overigens wel prima ingevuld. Russel Crowe is leuk op dreef als politiek incorrecte CIA chef met een papzakkerig buikje en vooral Mark Strong imponeert als hoofd van de Jordaanse intelligentie. Maar Ridley kan meer, mits hij wat minder Hollywoodt.

avatar van sinterklaas
Tegenvaller van Scott.

De film die blijft al vanaf de eerste minuut gewoon haken en blijft gewoon stil staan in een ellenlang gewauwel en saaie dialogen. En is het ook een cliche-USA vs Arabieren filmpje. De film wil ook maar gewoon niet op gang komen en blijft gewoon haken. Ook was die Amsterdam-stukje helemaal nep en ook te kort en leek net ook een sloppenwijk en verder zag alles er ook goedkoop uit. Nee dit kon me niet echt bekoren. En dat nou na de sublieme American Gangster. Jammer.

avatar van Zandkuiken
Conventionele genre-film zoals American Gangster dat ook was en die vond ik ijzersterk. Zo goed is deze stereotype spionagethriller niet, maar vermakend is hij wel. De hele prent is gewoon zeer vakkundig gemaakt, maar erg bijzonder is ie inderdaad niet. Toch weer een degelijke Ridley Scott.

avatar van wwelover
Een aardige thriller, geen heel erg hoog niveau, tenminste niet wat ik verwachte van voor hij uitkwam. Ik dacht dat het de knaller van 2008 zou worden na Dark Knight. Maar het is gewoon een leuke film. Ik denk dat het ook echt meer een bioscoopfilm is of Blue-Ray natuurlijk. Het verhaal is leuk bedacht maar niet echt heel speciaal.

De spanning vond ik niet eens zo aanwezig, de muziek is wel aardig maar ook niet zo bijzonder. Een paar leuke uitspringers, that's it.

De cast is wel erg goed. Russel Crowe doet het weer goed, is altijd wel een leuke combinatie met Ridley Scott. En komt blijkbaar ook geen einde aan. Leo speelt ook weer aardig, begint steeds beter te worden. Maar het is natuurlijk Mark Strong die 'de man' is in deze film, viel me al op in RocknRolla echt een hele goede acteur, ook knap gedaan door de make-up artist.

Maar ja het is Scott dan niet gelukt om een 'meesterwerk' neer te zetten, het is wel een leuke film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vlot gefilmd en met een uitblinkende Leonardo DiCaprio die ik als acteur steeds meer ga waarderen. Maar de film is zeker geen topper, zeker niet. Daarvoor is de film me soms te warrig, vergezocht, clichematig en zelfs saai (het middenstuk vd film vond ik regelmatig niet boeiend).
Maar daar tegenover staat wel dat de film genoeg interessante momenten kent met enkele aardige actiemomenten (vind overigens het kopje actie bij deze film wat vergezocht want het komt maar soms voor) en zoals ik al zei, een hele sterke DiCaprio. Hij draagt de film eigenlijk in zijn eentje. De film zelf zou zonder hem onbeduidend zijn. Met hem ook geen topper, maar wel een stuk interessanter. Het is allemaal flitsend gemaakt met alle satelietcamera's en high tech momenten maar als geheel valt de film me wel tegen. Wel opvallend, een bomaanslag in Amsterdam, dat zie je niet in elke film. Vind het altijd geinig als Nederland in grote films voorkomt. Niet al te positief dit keer, maar ach.. De film kijkt wel aardig weg, vandaar dat ik er een 3,0* wel voor over heb.

avatar van Leland Palmer
Prima film, die vooral gedragen wordt door het sterke spel van de drie hoofdrolspelers, waar Leonardo DiCaprio er nog eens bovenuit schiet. Het verhaal is opzich interessant, maar vond het toch af en toe wat rommelig. Het uitstekende camerawerk, de flitsende montage en een prima score zijn dan wel weer dingen die deze film ook zeker de moeite waard maken.

De actie is uitstekend, de film wordt zo nu en dan lekker spannend. Zelfs nog een paar erg donkere scénes, met de martelscéne van DiCaprio als sterkste. Het zijplotje met dat vrouwtje van Leo was dan weer wat jammer, maar erg storend was het allemaal niet. Veel aanslagen, lekkere kat-en-muisspelletjes en na het zien van deze film ben je zo´n beetje de hele wereld over geweest. Ridley Scott heeft het allemaal wel eens beter gedaan, maar ook deze film vond ik wel goed. Makkelijke voldoende dus ook.

avatar van opa_paul
Rommelige film! Het lijkt wel alsof ze gewoon teveel van het goede in een film hebben gestopt. Weer een tegenvaller. Een beetje te vergelijken met Pride and Glory; erg goede acteurs, maar het verhaal is niet goed genoeg. Zo vallen zelfs de grootste acteurs en regisseurs tegen he! Jammer, want hadden ze het verhaal iets simpeler gemaakt of juist iets ingewikkelder dan was het een stuk beter geweest. Het blijft natuurlijk een redelijke film, met vrij goede acteerprestaties, mooi gefilmd en erg goed uitgewerkte actiescenes. Een onvoldoende verdient de film dus niet!

avatar van Norma
Ik sluit me aan bij opa_paul: qua verhaal laat Body of Lies het inderdaad afweten. Het is rommelig, sfeerloos, voelt op de één of andere manier onvolledig aan en spanning ontbreekt, wat wel een hekel punt is in een film die draait om de vraag wie je wel of niet kan vertrouwen. DiCaprio weet de aandacht nog enigzins vast te houden en het meest interessante (doch verder ook niet echt uitgewerkte) aspect van de film vond ik eigenlijk nog het personage van Crowe, die op afstand en tussen de tennis en het kinderen van school halen door de meest cruciale beslissingen neemt.
Wat mij betreft toch echt een onvoldoende voor een film die in theorie niet onaardig is maar gewoon niet lekker uit de verf komt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuke actie-thriller ondanks cliché's.

Redelijk tot goede acteerprestaties met een uitspringende Crowe en een enigszins boeiend verhaal. Heel erg spannend wordt het niet, maar e.e.a. is absoluut onderhoudend. Jammer van de clichématige romance en dito conversaties. Toch is dit een degelijke film.

Goed.

avatar van JohnWilliams
Oh wat een heerlijk filmpje van Scott!
Kijkt goed weg, spannende scenes en goeie acteerprestaties van Di Caprio en Crowe.

Ook Mark strong vond ik sterk (strong ) acteren!
Het verhaal stond als een huis en de titel die gelukkig niet House of Lies heet zoals hij eerst wel heette past goed bij het verhaal. Verder wel matige muziek maar het verhaal, de Cast en de effects waren er wel. Natuurlijk niet veel effects maar de nodigen effects waren er wel. Bovendien was de martelscene met Di Caprio wel pijnlijk auww arme vingertjes!

De Film Body of Lies vondt ik een zware tegenvaller.
Ik had veel meer verwacht nadat ik het voorhoesje had gezien.
Er waren maar een paar actiescenes te zien, maar vooral geouwehoer en onzinnige dingen. Ook vond ik het te langdradig. Dus geef ik de Film maar een 2.0

Sterke Blockbuster met drie goed acterende hoofdrollen. Met name een eervolle vermelding voor Strong die (alweer) een sterk personage neerzet. Body of Lies boeit de gehele 130 minuten, maar wordt nooit speciaal.

avatar van Rianneke_Dan
Wat een lange en trage film zeg.

Ik vond er echt niks aan, vooral ook omdat ik vaak niks met heb met films die over terrorisme gaan en zich afspelen in het Midden Oosten. Acteerwerk vond ik ook maar matig vooral van Russel Crowe, Leonardo deed het wel goed en hij was ook de enigste reden dat ik deze film met veel moeite toch nog heb afgekeken. Ik heb er gewoon niks mee, is niet mijn ding.

1.0* voor Leonardo.

avatar van DVD-T
Ridley Scott is een man waarvan ik toch behoorlijk wat heb gezien. Tegenwoordig levert hij toch niets meer af dan een beetje standaard films die netjes alle Hollywood regeltjes aflopen. Erg jammer, Scott zal wel denken, met oa. Alien en Blade Runner en het door velen aanbeden Gladiator op mijn naam kan ik met alles aankomen. Zelfs met dit uitgemolken concept.

Uitgemolken is het zeker. Hoeveel films met het Midden-Oosten conflict hebben we al gehad. Het is erg wat daar gebeurd, maar ik heb het nu wel weer gehad met dat soort films. Scott loopt er dus een beetje achteraan, en doet mee in die hype. Hij weet er niet echt iets interessants mee te doen, en volgt een beetje de regeltjes die vooraf zijn vastgesteld voor dit soort films getuige het happy end . Toch bied Body of Lies wel iets, en is vooral in het tweede uur erg sterk. Het uur daarvoor zat misschien wel de meeste actie in, maar dat oogde nogal standaard. Scott heeft bewezen dat hij mooi actie scènes in beeld kan brengen, maar laat daar hier niets van zien. Wel erg mooie beelden van de straten van Amman en de rest van de locaties zien er ook mooi uit. Een paar mooie plaatjes krijg je dus wel te zien, alleen weer erg standaard allemaal

Het hele spionage aspect van het tweede gedeelte sprak mij veel meer aan. Toch kan de film niet genoeg boeien, en dat komt vooral door de vele dode saaie momenten die de film kent. Ook oogt het van hot naar her gaan heel warrig. Dat komt ook naar voren in de scènes die zich in een rap tempo opvolgen en maar opvolgen zonder echt iets te zeggen. Tevens zit het vol met clichérijke momenten.
De film heeft echter ook een paar erg sterke en toch redelijk spannende scènes, het blijft in zijn geheel dus best vermakelijk.

De film moet het vooral hebben van de goede acteerprestaties. Vooral DiCaprio is geweldig op dreef, en ik had het gevoel dat ik naar totaal iemand anders keek, wat ik normaal nooit met hem heb. Ook Strong is erg lekker bezig. Crowe heb ik niet veel bijzonders van gezien, en lijkt het een beetje op de automatische piloot te doen.

Ridley Scott is niet meer het genie die een aantal erg goede films heeft afgeleverd. Na American Gangster levert hij opnieuw een film af die je in de middelmaat kan plaatsen, en wat compleet uitgemolken is. Hij heeft dan nog mazzel dat hij altijd nog een sterrencast in dienst heeft, die het niveau nog een beetje omhooghalen.

avatar van Halcyon
Aardige spionagethriller die me nog het meest deed denken aan Spy Game. Het Midden Oosten als setting is ondertussen misschien wat afgezaagd, maar wel voor de hand liggend omdat daar vandaag de dag nu eenmaal het meest te beleven valt op het vlak van oorlogsspionage. Wat Scott (net als in Black Hawk Down trouwens) erg goed doet is die vijandelijkheid jegens Westerlingen en dat broeierige, stoffige klimaat efficiënt in beeld brengen. Zijn films zijn haast een anti-documentaire voor dat soort landen, alsof je na het zien van zijn films besluit om er nooit naartoe te reizen.

Verder heb ik weinig affiniteit met de werkwijze van de CIA, maar op mij kwam Body of Lies toch vrij realistisch over. Het thema, de personages, hun onderlinge verhoudingen, de actie, ... het zou zomaar echt kunnen gebeuren als je het mij vraagt. Pluspunt is ook dat Scott alles op zo'n manier registreert dat je perfect kan volgen. Het klinkt misschien erg logisch, maar ik heb toch al menig spionagethriller weten verzanden in een warrig kluwen van plotlijnen waar geen touw meer aan vast te knopen valt (Syriana bijvoorbeeld). Al met al een degelijke genrefilm die ik tot Scotts betere werk reken.

avatar van Donkerwoud
Wat is dat toch met Amerikaanse regisseurs die de midden-oosten problematiek trachten inzichtelijk te maken en dan met volstrekt onbegrijpelijke films komen? Is de materie dan zo moeilijk te vertalen naar een goede mainstreamproductie? Ook in Body of Lies is het verhaal rond spionage en inlichtingendiensten bijna niet te volgen. Het plot voelt als een verschrikkelijk rommelig geheel aan, waarbij sommige wendingen echt te simplistisch voor woorden zijn. Het is best vermakelijk uitgevoerd en Ridley Scott heeft op best een aardige manier geprobeerd om de discussie rond moslim-terrorisme van een politiek-correcte noot te voorzien. Maar om het midden-oosten te duiden voor een leek is dit echt een tikkeltje te simpel.

Geloofwaardige, grimmige en spannende thriller over terrorisme als een soort informatieoorlog. Goed spel van zowel Crowe, DiCaprio en Strong. Een smetje: de scene in Amsterdam was duidelijk niet in Amsterdam opgenomen.

avatar van Captain Pervert
Wat een vreselijke film.

Een aaneenrijging van losse flodders en alleen in het laatste halfuur komt er iets van intrige los: wie speelt er nou met wie?

Tot dan toe was de enige spanning van de avond: zit er nog een slokje bier in het flesje, of moet ik naar de keuken lopen voor een nieuwe?

Want de film is ruim anderhalf uur lang doodsaai , en onrealistisch ("ongeloofwaardig" is hier eigenlijk een beter woord) bovendien. Een CIA-baas die via zijn mobiele telefoon opdrachten uitdeelt terwijl hij zijn kinderen naar school brengt en een computernerd die alles in de gaten houdt vanuit een met schotelantennes volgeladen huis in het bos. We zullen wel nooit alles weten over hoe de CIA precies werkt, maar zo in elk geval vast niet.

Verder veel zandkleuren, zweterige Arabieren, een verhaal dat van de hak op de tak springt, amper angstaanjagende badguys, een overbodige love-interest in de vorm van een Arabische chick met wenkbrauwen waar je "welkom" in kan scheren en je klompen op kan vegen, en een arme DiCaprio die er ook niks meer van kan maken dan het is.

1,5 ster

P.S. Ook belachelijk dat die griet werd ontvoerd om DiCaprio te lokken. Hebben die Al-Qaida mafketels teveel Chuck Norris films gezien? Een echte agent denkt namelijk "jammer dan" maar alleen in films denken geheim agenten met hun pik en laten ze zich op zo'n stomme manier in de val lokken.

avatar van otherfool
Bepaald geen fan van Ridley Scott maar deze film leek zowaar ergens op. Natuurlijk wordt er regelmatig een loopje genomen met de logica, maar ik vergeef Body of Lies die vlotheid dan maar. Crowe die zijn orders uitdeelt tijdens een voetbalspelletje van zijn dochter, je moet er ook maar op komen.

De plot is interessant genoeg om te blijven kijken, en de cast voldoet prima. Met name Strong maakt indruk als Hani Salaam, in een film die nergens opzien baart maar de volle 2 uur vermaakt. Weinig mis mee.

3*.

avatar van Fran
Zo nou, ik werd niet blij van deze film. Ik had me er zo op verheugd want ik ben zeker een liefhebber van zowel Crowe als DiCaprio maar deze film kon mij echt niet bekoren.

Russell Crowe zette weer een puik staaltje acteerwerk neer, dat moet gezegd worden. Maar Leonardo vond ik behoorlijk tegenvallen. Hij kwam als doorgewinterde en geharde "geheim agent" nou niet echt geloofwaardig over.

Het verhaal zelf was ook niet echt geloofwaardig. Zoals het personage van Crowe alles aanstuurd vanaf zijn labtopje in zijn eigen thuissituatie. Echt belachelijk.

Naast ongeloofwaardig vond ik de film ook behoorlijk onduidelijk. Je schiet van het ene in het andere shot zonder dat je eigenlijk een idee hebt waar je eigenlijk naar aan het kijken bent. Want het was me echt totaal niet duidelijk wat hun operatie nu precies inhield, wie bepaalde mensen waren en wat hun doel was in het geheel. Als de film dan ook nog een chaotisch overkomt is het niet prettig kijken.

avatar van Near_Dark
Hopelijk voor jou doet de naam van deze regisseur een belletje rinkelen, anders is er iets serieus mis met je filmkennis Denk maar aan zijn vorige films zoals: "Alien (1979)", "Blade Runner (1982)", "Thelma & Louise (1991)", "Gladiator (2000)", "American Gangster (2007)"....

Maar nu over naar de orde van de dag...

Als je een voor- of tegenstander bent van één van beide partijen die in deze film worden aangekaart ( Westerse moderne Wereld Fundamentele Islamisten ) of er een uitgesproken sympathie voor koestert zal je jezelf mateloos lopen ergeren. Waarom...? Omdat regisseur Ridley Scott duidelijk maakt dat er in beide kampen een hoop klootzakken rondlopen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Beiden geloven ze in hun eigen grote gelijk waardoor ze zichzelf muurvast rijden en een oplossing verder af lijkt dan ooit...

Het is een onderhoudende film geworden die nergens over gecompliceerd wordt. De personages reageren alledaags op hetgeen hen overkomt. Je wordt niet om de oren geslagen met zogenaamd 'geitewollensokken" Wereldverbeteraars gelul maar krijgt vrij normale gesprekken te horen, gelukkig maar.

Het tempo is strak, regelmatig wordt er van locatie gewisseld, de beelden zien er mooi uit en de filmmuziek klinkt goed in de oren.

7/10.
Ik vond het een onderhoudende Actie-Thriller over de strijd tegen het Internationale Moslim Terrorisme die vlot wegkijkt.

Filmsite : http://bodyoflies.warnerbro...

avatar van Aapje81
Vooraf had ik me hier niet veel van voorgesteld en je ziet dan vaak dat een film erg meevalt. Helaas was dat hier niet het geval. Het acteerwerk was op zich best ok en je kan ook zien dat de film kundig gemaakt is maar het scenario was werkelijk om te janken.

Alles hangt aanelkaar van onwaarschijnlijkheden en het leek net of het scenario nog niet af was toen ze begonnen met het opnemen van de film.

Op zich is het jammer want met deze acteurs had er veel meer ingezeten dan het rommelig en oppervlakkig zootje wat het uiteindelijk geworden is.

avatar van Nicolage Rico
Onderschatte film dit, zeg.

Goede rollen van Leonardo di Caprio (toch één van mijn favoriete acteurs aan het worden) en Mark Strong. Heerlijke rol van Rusell Crowe.

Het begin is dan weer erg voorspelbaar. hoe vaak hebben we zo'n misleiding al niet gezien?

Het zal verder weinig beklijvend zijn, maar het was van begin af aan (op de eerste 15 minuten na misschien) heel aangenaam om te volgen.

Nette 4*

avatar van Justinw
Slechte film.

DiCaprio en Crowe op de auto pilot. Weinig actie, een plot wat nergens op slaat. Heb me 2 uur lang zitten ergeren aan deze film. De film gaat ook eigenlijk nergens heen. En dat is een probleem.

Niet kijken, want je hebt wel wat beters te doen.

avatar van Turkeyloverz
Volgens mij wist Scott echt niet waaraan hij begon. De eerste anderhalfuur is er geen touw aan vast te knopen. Maar nee, niet omdat het een super geniaal ingewikkeld verhaal á la Lynch heeft, maar omdat het gewoon nergens over gaat. Op een gegeven moment gaat het lijken op een parodie, als hij zijn leven wil opofferen voor een meid die hij een week kent, waarvan ik overigens ook niet begrijp waarom hij achter zo iemand kent. Het laatste halfuur wordt het gelukkig wat spannend en dat zegt veel. Leonardo is gewoon een topacteur die nog overtuigend zijn idiote rol weet te spelen ook, maar Scott is zijn inspiratie kwijt.

avatar van kuk
kuk
Dat een actueel onderwerp zoals terrorisme steeds dichterbij komt, geeft filmmakers aanleiding om met dergelijke confronterende thema’s aan de slag te gaan. Regisseur Ridley Scott zag dit blijkbaar als zijn taak en ging aan het werk met steracteurs Russell Crowe en Leonardo DiCaprio. Het resulteerde in de combinatie van Westerse- en Oosters cultuur en in een mix van verschillende aspecten die vandaag de dag aan de orde zijn.

Het uitgangspunt is een brutale journalist, die op een gevaarlijke missie wordt gestuurd in het verre oosten. Roger Ferris (DiCaprio) wordt door de CIA ingehuurd om in Jordanië meer informatie te weten te komen over een gezochte terroristenleider. De gedreven man zit in een lastig parket, omdat hij aan de ene kant moet samenwerken met een hooggeplaatste kerel van de Jordaanse inlichtingendienst, en aan de andere kant z’n CIA veteraan Ed Hoffman (Crowe) tevreden moet houden. Met die laatstgenoemde dient hij de klus te klaren, maar zoals valt te verwachten komen er een heleboel gebeurtenissen op zijn pad.

Een sleutelwoord van Body of Lies is vertrouwen. Vertrouwen in je directe mensen om je heen, maar ook in de veiligheid en de hedendaagse technieken en middelen. Ferris komt er achter dat vertrouwen de nummer één vereiste is om zelf iets te verwezenlijken, maar dat dit anderzijds ook hét dodelijk aspect is tijdens het infiltreren in een duistere wereld die terrorisme heet. Informatie achterhouden is vriendjes kwijtraken en strooien met kennis is je vijanden sterker maken. Dit alles wordt verteld in een goedlopend verhaal waar alle, in dit geval overbodige Hollywood middelen als liefde, geweld en eer naar boven komen en uiteindelijk een erg grote rol spelen.

En daar zit het knelpunt van dit twee uur durende drama, het is allemaal iets te veel geromantiseerd. Zowel Crowe als Ferris acteren op hoog niveau, maar vergeten haast dat de wereld waarin ze zich begeven niet eentje is om met borst vooruit en neus omhoog in rond te lopen. Er hoort gebikkeld te worden om elk klein stukje vooruitgang en het vechten tegen de vijand die overal kan zitten levert in feite nooit het gewenste resultaat op. Het is in ieder geval geen omgeving waar je, als je voldoende puzzelt, op je luie stoel kunt genieten van het gedane werk. Dat die indruk vanaf minuut één gewekt wordt, is een duidelijk keuze. Hierdoor is de geloofwaardigheid van het terrorisme dat vanuit elke hoek kan toeslaan onmiddellijk verdwenen en wat overblijft is een klassieke Hollywood thriller met enkele aparte invloeden.

Het chronologisch vertelde verhaal wordt tot een mooie climax opgebouwd en als je door het ietwat verkrachte onderwerp heen kijkt, valt er best wat te genieten aan Body of Lies. Verwacht geen serieuze situatieschets van hoe het er daar in het Midden-Oosten aan toegaat, maar een vermakelijk en actievol avontuur waar het acteerwerk zeker te pruimen is en je zult niet teleurgesteld worden. Toch zul je zelfs dan moeten toegeven dat het einde door teveel clichés in elkaar wordt gezet om te spreken van een epische filmervaring.

avatar van Q Jones
Ik heb hem net gezien en ik vond hem zeer goed, de film wisselt zo goed van vette actie tot serieuze gesprekken op politiek gebied. het verhaal zit ook wel snor namelijk Dicaprio moet de grote baas die achter alle teroristische aanslagen zit (zelfs 1 in ons eigen landje) pakken.

ik vind alleen dat Crowe niet echt goed overkomt hij speelt een beetje slap en ik heb het idee dat hij acteerd alsof dit als een ontspannen tussen doortje is, dat vind ik een beetje jammer Dicaprio speelt daar in tegen heel goed en overuigend.

Maar de echte ster van de film is Hani oftwel Marc Strong, toen ik hem eerst zag deed hij me een beetje denken aan Andy Garcia, maar hij speelt veel beter dan Garcia. Strong stort zich op zijn rol en speelt Hani met liefde, dat zie je gewoon. Hij zet hem neer als een charismatische man waar je niet mee moet sollen.

Kortom gewoon een prima film die ik net zo goed vind als de recent verschenen Green Zone

avatar van Spetie
Toch wel een lichtelijk tegenvallende film dit. Van Ridley Scott mag je meestal wel het een en ander verwachten, maar hier houdt het allemaal niet over. Het verhaal wordt rommelig gebracht, oogt soms wat onsamenhangend en de film heeft zijn saaie momenten. Leonardo DiCaprio is wel goed, i.t.t. Russell Crowe, die hier erg ongeïnspireerd en vlak acteert. De beste rol is echter weggelegd voor Mark Strong, die een prima rol neerzet als geheimzinnig tussenpersoon en die mij onlangs in Sherlock Holmes trouwens ook al positief was opgevallen. Naast de minder boeiende momenten bevat de film op wel goede scènes, waarbij vooral de actiescènes er uiterst verzorgt en vakkundig uitzien. Toch mist de film door de rommeligheid spanning en dat is toch wel essentieel, aangezien de hele film draait om het punt wie er wel en niet te vertrouwen is. Middelmatigheid troef in deze film, waarbij het te hopen is dat Scott hopelijk weer wat meer inspiratie heeft voor zijn volgende film, maar daar ga ik in ieder geval wel van uit.

Deze film krijgt van mij net een nipte voldoende vanwege het goede spel van Leonardo DiCaprio (die stelt eigenlijk nooit teleur en speelt in alle films eigenlijk goed) en het eerste uur van de film. Het 2e uur van de film vond ik niet meer boeiend en het einde vond ik teleurstellend. Nog meer teleurstellend was de rol van Russell Crowe, die speelde echt waardeloos.

avatar van Awake78
Lekker geregisserde actiefilm. Beetje standaard plot, maar gaat toch op bepaalde momenten de diepte in. Verhaal was ik soms wat kwijt. Kijkt gewoon lekker weg. Zeker geen onvoldoende, maar de kans dat ik hem volgende maand nog herinner is vrij klein.