What Dreams May Come (1998)

Verenigde Staten / Nieuw-Zeeland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Vincent Ward
met Robin Williams, Cuba Gooding Jr. en Annabella Sciorra

Na de dood van hun twee kinderen wordt het leven van Dr. Chris Nielsen en zijn vrouw Annie er niet makkelijker op. Vooral Annie heeft het erg moeilijk met het verlies. Wanneer Chris ook nog eens komt te overlijden arriveert hij bij de hemel, waar hij Albert ontmoet. Hij ontdekt dat de hemel nog opmerkelijker is dan hij ooit had kunnen denken. De dood van Chris is echter de druppel voor Annie, die zelfmoord pleegt en daardoor in de hel belandt. Wanneer Chris hier achter komt probeert hij de ziel van zijn vrouw te redden.

avatar van Zeriel
Aardige ideeën, draak van een film.
Het is allemaal zo van dik hout zaagt men planken, en dan ook nog alles gaan uitleggen, zodat elk mysterie bij voorbaat doorgezaagd wordt.
Visueel zijn er wat aardige sets gebouwd, het hoofdenveld, maar het heeft allemaal niks benauwends,.
Voor mijn gevoel klopt er helemaal niks van deze film, een ratjetoe van van alles,die door de Hollywoodmangel ontdaan is van alles wat de film boeiend had kunnen maken.Een klef, plat melodramatisch misbaksel overhoudend...met storend aanwezig protagonisten.
Helemaal eens met
jumpstylemovie schreef:
Damn mensen, 3.19? Ik dacht altijd dat hier een 2,45 stond ofzo. .................................Zeer veel potentie maar het is eigenlijk een misbaksel van een film geworden.

Idd nog een verbazingwekkend hoge score hier.

avatar van mcdaktari
kanjertje schreef:
Wat vind iedereen zo goed aan deze film.
Heb hem toevallig voor de 2de maal beginnen te kijken en weerom na een half uur stop gezet.
Wat een fantasie, wat een zever en nooit wist ik of het nu echt was, gedroomd of het zich in de hemel afspeelde.
Neen liever een echte realistische film voor mij.

Als je er maar een half uur van gezien hebt, hoe haal je het dan in je botte harsens om er op te stemmen?

Niet veel van verwacht. Leek me een beetje te dramatisch allemaal met de hemel en de hel. Het is echter een ontzettend mooie film. Je leert de karakters goed kennen, je leeft met ze mee en gaat zelfs een beetje van de goedzak Robin Williams houden. Het stuk waarin we de hemel van Robin beleven duurt me net iets te lang. Ik snap het idee van het schilderij al vrij snel waardoor het langdradig wordt. Het stuk naar de hel brengt echter meer spanning met zich mee. Ik lees er veel negatieve reacties over maar ik vond het een frisse kijk op de hel. Want wat is nou erger dan emotionele pijn? Het acteerwerk is heel overtuigend, het verhaal is goed uitgewerkt. Daarnaast is het voor de tijd waarin de film is gemaakt, ontzettend mooi. Zeker de gezamenlijke hemel zag er prachtig uit.
Je moet er wel echt van houden. Voor een kijker die puur opzoek is naar vermaak en geen behoefte heeft aan diepgang, is deze film inderdaad niet geschikt. Ik vond hem zelf prachtig en zou hem zeker nog een keer kijken! Het is naar mijn idee geen typische Hollywood film alhoewel je aan het script merkt dat dit er wel in verwerkt is. Ik denk dat het onderwerp het toch eigentijds en bijzonder maakt.

Onder het motto "veel garen weinig wol" schotelde de regisseur een visueel spectaculaire, maar mierzoete en langdradige film, vol met religieuze propaganda en zwakke dialogen, voor over het overschrijden van de grenzen in het hiernamaals in combinatie met een jaren vijftig visie op familiegeluk. De blauwe bloemen leken de romantiek te moeten symboliseren. Ik werd er, ondanks alle catastrofes, geen moment door geraakt (misschien nog van pijn door alle kitsch).

avatar van Dello
Matige film. Net het aankijken waard. Wel een bijzondere kijk op het hiernamaals. Robin Williams oogt zeer depressief. Ook nog voor er iemand dood is. Van enige klik tussen de hoofdrolspelers is geen sprake. Als dit een voorbeeld van soulmates moet zijn kun je beter vrijgezel blijven

avatar van Donkerwoud
Dello schreef:
Als dit een voorbeeld van soulmates moet zijn kun je beter vrijgezel blijven

Het is echt een prachtige film, wel een heftig emotionele

Heb deze film ooit al eens gezien, toen nog op VHS.
Ik vond hem toen niet echt schitterend, ondanks de goede vertolkingen van de cast.
Het is zeker niet Williams' beste film.
Het verhaal spreekt me totaal niet aan... helaas..

avatar van JeroenFR08
Man man man wat een pijnlijk slecht filmpje is dit zeg. Een 2,5 voor de wel mooie graphics.

Maar, pff wat een ongelofelijk suf verhaal. Dit concept had toch beter uigewerkt kunnen worden ofniet?! Natuurlijk moet t weer helemaal goed eindigen. Jeetje wat was dat tenenkrommend.

Williams zn performance kan het ook niet redden, lijkt een beetje op de automatische piloot te spelen. Evenals Von Sydow (ja dachten de producenten, we voegen er een grote naam aan toe!) en Gooding jr.

Ongelofelijk melig en suf. Willams zn biografie denkt er toch anders over. Maar ik niet. Bah.

toffe film die je gewoon een paar keer gezien moet hebben voor dat je hem beter kan beoordelen

avatar van Katharina
Echt een prachtige prachtige film! Heel goed geacteerd en het ziet er zo geweldig uit! Mooi verhaal ook!