• 8.353.959 stemmen

Genre: Sciencefiction / Komedie

Geregisseerd door: Jack Sholder

Met onder meer: Jonathan Silverman, Helen Slater en Martin Landau

Plot 12:01

"Every day at a minute past midnight the sci-fi adventure begins... again."

De avond nadat een collega van Barry Thomas wordt doodgeschoten, krijgt hij een elektrische schok van een lamp. De volgende dag merkt hij dat de tijd in een lus vastzit en hij de dag van gisteren nog een keer meemaakt. Deze dag blijft zich iedere keer herhalen. Aangezien hij de enige is die dit bemerkt, heeft hij elke keer precies één dag de tijd om de moord op zijn collega te voorkomen en de tijd uit zijn lus te halen.

imageimageimageimageimage

Lisa Fredericks

Dr. Thadius Moxley

Anne Jackson

Howard Richter

Detective Cryers

Dr. Tiberius Scott

kappeuter (crew films)

Groundhog Day-achtig verhaaltje. Frappant, nog wel uit hetzelfde jaar.

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Hij doet inderdaad erg sterk aan Groundhog Day denken, en gelet op de release dates (Groundhog Day kwam in februari, deze in juli) zal het wel een poging zijn geweest om op diens succes mee te liften. Groot verschil is echter dat 12:01 niet lijdt onder een moralistische les aan het eind.

avatar van dttom

dttom

gozer had ook een koele klok

avatar van Jos2

Jos2

OOit was er een korte film met dezelfde titel. Ook hier zat iemand in een lus. Die film was uit voor beide films en won veel prijzen. Zowel deze als Groundhog Day hebben daar goed naar gekeken.

avatar van NERD

NERD

en ook nog eens een X-files aflevering van gemaakt.

avatar van Jordy

Jordy

"Monday"

d'r is ook een Buffy aflevering in seizoen 6 met het thema, daar worden er nog wat meer van dit soort afleveringen en films genoemd, wat Star Trek afleveringen geloof ik, bijvoorbeeld

avatar van EmDee

EmDee

OOit was er een korte film met dezelfde titel.
Je hebt gelijk:

link IMDB

avatar van Jos2

Jos2

Gebaseerd op een kort verhaal, zie ik nu. En de schrijver/regisseur van die korte film staat hier ook op de credits.

avatar van IamBernie

IamBernie

Oh die van de x-files is ook erg grappig. Dat z'n waterbed elke keer lekt, hehe

avatar van John Doe

John Doe

Monday staat zeker in mijn top-10 X-Files afleveringen, ik vind het daar alleen in tegenstelling tot Groundhog Day niet grappig, niks. Stukje met 'he's got a bomb, he's got a bomb, he's got a bomb' laat wel erg mooi zien hoe erg open minded Fox Mulder wel niet is: Dood gaan in het geloof het zich te kunnen herinneren via deze methode de volgende dag...kippenvel .

avatar van davidov

davidov

Queto Yurlunyur schreef:

dat slaat nergens op, en is niet eens mogelijk.

het script schijven van een film neemt maanden als het niet jaren is in beslag, nou is dit volgens mij niet echt een hoogstandje van filmwerk dus zal het wel in een half tot drie kwart jaar geschreven zijn, maarja dan heb je nog enkele maandan dat het duurt voordat men gaat produceren, en dan nog eens een half jaar filmen....kortom je bent als snel 2 of zelfs 3 jaar kwijt om te gaan van idee naar release, en volgens mij zitten er geen 24 maanden tussen februari en juli

onderwerp is wel erg leuk, veel inmiddels nagedaan...zo is er ook zo'n serie die om dat hele idee draait....weet de naam ff niet meer maar speelt zich af in amerika van een cafe baas die iedere ochtend de krant krijgt van morgen (weet de titel weer: Early edition) en dan moet hij iedere keer wat anders voorkomen, ongeluk op de snel weg, crashende planes, dode kinderen, moorden, financiele rampen, terreur etc.

avatar van WB

WB

Alle 3 de versies gezien, maar Groundhog Day steekt daar met kop en schouders boven uit.

12:01 (1993), deze film, is wel geinig. Niet bijzonder en oogt erg naar een 80's film in tegenstelling tot Groundhog Day. Deze film heeft ook iets serieus over zich. Het lijkt allemaal erg goedkoop.

Toch wel vermaakt. Jeremy Piven is de komische noot in deze film en is toch wel het hoogtepunt, hoewel zijn rol erg klein is.

Deze film 2,5*

12:01 PM (1990) kan ik niet vinden op Moviemeter, maar die laat weer zien hoe erg het is zo'n tijdloop en heeft een dramatische ondertoon. Groundhog Day en 12:01 uit 1993 zijn daarentegen wat luchtiger en laten je ook nog de voordelen hier van in zien.

12:01 PM (1990) was te kort om meer dan 3 te geven...

avatar van Wouter

Wouter

Was destijds erg onder de indruk van 12:01 PM. Dat ie hier niet op de site staat is logisch, want duurt slechts een half uur.

scorsese

Aardige film waarin door een foutgaand experiment dezelfde dag zich blijft herhalen. Uiteraard veel raakvlakken met Groundhog Day, maar het blijft een leuk gegeven. Het plot bevat wat meer thriller-elementen en weet hierdoor soms zelfs wat spanning te genereren. Duidelijk voor tv gemaakt, maar zeker wel vermakelijk genoeg voor een goeie 3.0 sterren.