• 8.758.503 stemmen

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Hour of the Gun

"Wyatt Earp - hero with a badge or cold-blooded killer?"

Bendeleider Clanton probeert met bruut geweld de stad Tombstone in Arizona in zijn macht te krijgen. Zijn bende schiet een broer van Marshall Wyatt Earp neer en doodt een andere broer. Wyatt Earp start een meedogenloze jacht op de moordenaars.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Turkey Creek Johnson

John P. Clum

avatar van savi_7

savi_7

Voorloper op tombstone.. maar niet zo goed. Ook een kort optreden van Jon Voight.**,5

avatar van Barfly

Barfly

Gunfight at the O.K. Corral Deel 2 van Sturges.

"This picture is based on fact. This is the way it happened" verschijnt na een drietal minuten in beeld.

Sturges zal de shoot-out bedoeld hebben, denk ik. Want het verdere verloop van deze film klopt niet met de feiten.

Hoe dan ook, Sturges weet wederom een prachtig westerngevoel te creëren en de locaties zijn af en toe adembenemend mooi in beeld gebracht. Het verhaal boeit en Garner/Robards is een prima stel.

Zeer goede muzikale ondersteuning bovendien.

Ik vraag me af waarom deze film zo onbekend is omdat deze nauwelijks onderdoet voor andere Earp-films.

Een dikke 4*

(Een halfje eraf vanwege een loopje nemen met de aangekondigde belofte dat deze film op feiten zou zijn gebaseerd.)

avatar van Brix

Brix

• 19098 berichten

Waarom ik 'Hour of the gun' tot vandaag nooit eerder (kompleet) heb gezien is voor mijzelf een raadsel.

Misschien een voorzienigheid van het lot, want op mijn nieuwe breedbeeld TV komt de film uiteraard veel beter tot zijn recht dan op mijn vorige scherm(pje)(R.I.P.)

Maar nu ik hem dus eindelijk wél heb bekeken weet ik dat ik al die jaren een top western heb gemist...

De film zit goed in elkaar, ziet er prachtig uit, en de acteurs zijn zonder uitzondering goed.

Jason Robards en Garner in het bijzonder.

Ik heb Garner zelden met zo'n harde gelaatstrekken gezien, komt erg goed over als de grimmige Earp.

Robards schoot a.h.w. vlak achter elkaar twee keer midden in de western-roos, want meteen na 'Hour of the gun' zette hij nogmaals een goede rol neer, in 'Once upon a time in the west'.

Garner zou de rol van Wyatt Earp later nogmaals spelen.

In 'Sunset' (1988) was hij de oude Earp, die in Hollywood als adviseur werkte (waarheidsgetrouw overigens) en daar de filmcowboy Tom Mix ontmoet.

Opvallend is het (bijna) geheel ontbreken van vrouwen in deze film.

Geen romantisch gedoe verstoort het grimmige verhaal.

Ik kan er niet om rouwen.

Goede muziek van Jerry Goldsmith ook.

Eigenlijk zeg ik zo'n beetje hetzelfde als 'Barfly' al schreef hier.

Maar that's the way it is.

En om dan nog maar eens in herhaling te vervallen nu ik toch bezig ben: historisch gezien kloppen de feiten inderdaad niet.

Maar de film is té goed om daar lang over te simmen.

Ik heb er van genoten.

avatar van Brix

Brix

• 19098 berichten

Deze kei-goede western is vandaag (6-1-'10) om 21.00 uur te zien op MGM Movie Ch.

avatar van Lexcoaster

Lexcoaster

Ondergewaardeerde western. Sterk spel van de acteurs, goed plot en een prima western sfeertje.

avatar van Justinw

Justinw

Deze toch maar voor Gunfight at the O.K Corral opgezet.

Heb ze beide liggen maar niet echt bij stilgestaan.

Deze fim begint met hetgene waar het in de 'Gunfight at the O.K Corral' allemaal omdraait. Deze legendarische gebeurtenis uit de geschiedenis van het Wilde Westen is wel wat minder episch dan dat ik het verwacht in de andere film.

Desalniettemin is dit een heerlijke western. Sturges creëert weer een heerlijke western film. Met een geweldig koppel Garner en Robards. En natuurlijk Robert Ryan als badguy. Keek hem al een week of 2 geleden. Dus veel dingen die ik hier wou neerzetten ben ik alweer kwijt. Feit blijft dat dit een echte aanrader is voor de westernliefhebber.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Heerlijk westerntje toch wel, dit Gunfight at the O.K. Corral 2, wat dit in feite eigenlijk gewoon is. Het gebeurt niet vaak, maar deze film vond ik zelfs nog ietsje beter dan het al erg sterke eerste deel.

John Sturges weet hier een heerlijk westernsfeetje te creeren. James Garner en Jason Robards doen het allebei erg sterk en eigenlijk evengoed als het koppel Lancaster/Douglas. Verder zitten er een hoop prachtige landschappen in de film en vliegt de tijd voorbij. In prenciepe heeft deze film alles wat een uitstekende western moet hebben.

Verder ben ik het eigenlijk wel eens met Barfly, Brix en Justinw. Dit is een érg sterke western, waarin de tijd vliegt. Dikke voldoende is erg makkelijk binnen. Een verhoging in de toekomst sluit ik ook zeker niet uit.

avatar van Vascago

Vascago

Morgenvroeg om 7.40 te zien op MGM channel. Ik wil hem wel eens zien.

avatar van Vascago

Vascago

Damn. Verkeerd gekeken. Deze is al om 6.15 begonnen op MGM. Was in de war met Across The Wide Missouri die om 7.40 op TCM begint

avatar van BASWAS

BASWAS

Behalve het spel van Jason Robards zag het er allemaal wel erg gladgeschoren en ontzettend braaf uit. De film had veel weg van een lopende band western.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Teleurstellende DVD transfer: review.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Zeker geen slechte western, goed uitgewerkt verhaal, kan er niet meer en ook niet minder van maken:3,5

avatar van kathmandu

kathmandu

Sterke western met goede acteer prestaties.

avatar van mr rumson

mr rumson

Hour of the gun is een degelijke western .

Waarbij je kunt afvragen was Wyatt earp een held of een koelbloedige moordenaar

Die uit is op persoonlijke wraak ?

De film ziet er verzorgd uit met mooie landschappen en dorpjes .

Zowel James Garner en Jason Robards schitteren in hun rol als Earp en Holliday

Robert Ryan speelt Ike Clanton maar krijgt weing screen time hier .

Wel wijkt de film wat af van het oorspronkelijke verhaal.

Ik vraag me alleen af waarom de sheriff Jimmy Bryan genoemd word en niet John Behan.

Voor de rest van de cast zijn voor zover ik weet wel alle orginele namen gebruikt.

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Brix schreef:

Staat ook op Youtube.

avatar van mister blonde

mister blonde

Ben het wel eens met Barfly en Brix. Erg fijne western, waarin het verhaal verteld wordt van na de o.k. corral, waar blijkbaar nog meer te vertellen was dan de al veel vaker verfilmde (aanloop naar) beroemde shoot out. Deze film zit vol met shoot outs die er niet veel voor onder doen. Die Sturges is wel een van de beste western regisseurs ooit. Waarom hij zijn eigen belofte niet inlost is wel vreemd, na de stelligheid ervan. Op welke punten wijkt dit af van de realiteit?

scorsese

Aardige film waarin de broer van een marshall wordt doodgeschoten door een bende bij wijze van wraak. Deze western begint goed, maar wordt gaandeweg wel wat langdradig (net niet spannend genoeg). Min of meer een vervolg op het 10 jaar eerdere verschenen Gunfight at the O.K. Corral van dezelfde regisseur. James Garner en vooral Jason Robards doen het prima.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

John Sturges wist ook prima westerns te maken, zoals The Magnificent Seven (1960), Last Train from Gun Hill (1959) en Gunfight at the O.K. Corral (1957). Allemaal top westerns en dat is Hour of the Gun ook. Ik heb Hour of the Gun vele jaren geleden op de tv gezien en gisteravond vanuit mijn collectie herzien. Ik vind James Garner niet echt een persoon als westernacteur. Maar desondanks waren zijn rollen in westerns niet onverdienstelijk. In Hour of the Gun vond ik hem op zijn best als Wyatt Earp. Ik heb mij wederom prima vermaakt en mocht ik er ooit weer aan toekomen dan ga ik hem zeker nogmaals herzien. Een 3.5

avatar van trebremmit

trebremmit

Gisteren gezien, toffe Sturges weer en de blu-ray heeft een prima beeldkwaliteit.

Hier nog een mooi stuk over Wyatt Earp.

Wyatt Earp ging voorop in conflict | historianet.nl