Blind Fury (1989)

Actie / Komedie

geregisseerd door Phillip Noyce
met Rutger Hauer, Terry O'Quinn en Lisa Blount

Nick Parker is blind geworden in de Vietnam-oorlog. Hij komt terecht bij een inheemse stam, die hem leert om te gaan met blind zijn en zijn blindestok, voorzien van een samoeraizwaard. Eenmaal terug in zijn land besluit hij zijn oude vriend Frank Deveraux op te zoeken. Frank blijkt echter ontvoerd te zijn en wordt gedwongen om in een drugslaboratorium te werken. Deveraux weigert om hier te werken en de maffia besluit zijn zoontje te ontvoeren. Parker begint dan een strijd tegen de maffia om Deveraux en zijn zoontje te redden.

avatar van john mcclane 2
zal wel een b film zien.
Het is wel een van de betere R.Hauer films die ik ken.

leuke actie, die beter word door het blind zijn van Hauer

avatar van des1
Slappe hap. Je hebt toch steeds de indruk naar een Nederlandse acteur met bijbehorende dictie in een Amerikaanse film te kijken. Wel leuk (ergens aan het begin) is dat ie zei dat ie goed is in circumcisie.

avatar van pjutter
Actie/ Komedie, faalt op beide vlakken.

avatar van max cady
Erg leuke film zal gedeeltelijk ook een stuk jeugdsentiment zijn. Verschrikkelijke poster trouwens er zijn wel mooiere van deze film!

avatar van de grunt
MediumRare Entertainment will bring to Blu-ray Phillip Noyce's action film: Blind Fury

avatar van Filmkriebel
Plezante actiekomedie, een Amerikaanse Zatoichi variant. Veel actiekomedies slagen tegenwoordig niet meer om van begin tot eind plezant te zijn. Hoewel Blind Fury niet vrij is van fronsopwekkende momenten, liet ik me makkelijk meeslepen door de zeer aanwezige actie, de stereotiepe baddies en de typische eighties humor. Een film die meevalt als je je verwachtingen niet te hoog stelt. Eén van Hauers zeldzame komedies ook en nee, eigenlijk is het niet echt iets voor hem. Blijft allemaal braaf: meer dan enkele spatjes bloed krijg je niet te zien maar waarom zou het altijd een bloederige bedoening moeten zijn? Een 12+ film dus.

avatar van Lakte
Na de herziening toch een halfje omhoog, is toch eigenlijk wel een geweldige film! Rutger is geweldig hierin hij steelt echt de show, het jongetje doet het ook erg goed en is niet irritant zoals de meeste filmkinderen.

Beter als verwacht, jaren geleden ooit 1 keer gezien. Vooral het eindgevecht is erg goed!

avatar van Fisico
Voor mij een nostalgische film die ik na pakweg 25 jaar terugzie. Destijds ettelijke keren gezien en was er toen wild van. Nu ben ik iets gematigder. Uiteraard stelt het allemaal niet te veel voor en is de plotlijn serieus bij de haren getrokken. De boeven zijn oerdom en het is niet logisch dat een bende het niet kan opnemen tegen een enkeling, laat staan een blinde.

Het is vooral Hauer zelf die met zijn charisma de film tot net dat tikkeltje meer brengt. Fijne rol die hij met verve speelt. De actie is leuk, de humor mocht dan weer achterwege gebleven zijn, want die past niet in het plot. Puur sentiment en daarom nog steeds een nipte voldoende.

Ramon K
Blind Fury is trouwens een (losse) remake van Zatôichi Challenged (1967) . Misschien leuk om een keer te vergelijken.