Blind Fury (1989)

Actie / Komedie

geregisseerd door Phillip Noyce
met Rutger Hauer, Terry O'Quinn en Lisa Blount

Nick Parker is blind geworden in de Vietnam-oorlog. Hij komt terecht bij een inheemse stam, die hem leren om te gaan met blind zijn en zijn blindestok, voorzien van een samoeraizwaard. Eenmaal terug in zijn land besluit hij zijn oude vriend Frank Deveraux op te zoeken. Frank blijkt echter ontvoerd te zijn en wordt gedwongen om in een drugslaboratorium te werken. Deveraux weigert om hier te werken en de maffia besluit zijn zoontje te ontvoeren. Parker begint dan een strijd tegen de maffia om Deveraux en zijn zoontje te redden.

avatar van krosnicky
Prachtige film, alleen vind ik dat het verhaal wat makkelijk is. Maar verder coole film.

confucius
Actie! Genieten!! Aanrader (5+ !!!)Fascinerend hoe filmmakers zulk een bagger tot kunst - willen - verheffen. Nóg fascinerender is dat er door een bepaald publiek gretig wordt naar uitgekeken, zelfs wordt beloond met 5, VIJF sterren! Dat gaat mijn verstand te boven.
Ik heb me bescheurd van het lachen toen dat vrouwmens een doodsreutelact ten beste gaf. Iets waar stand-up comedians alleen maar kunnen van dromen. Één dafalganneke was genoeg om mij uit mijn migraine te verlossen. Confucius is in een cynische bui:
"Deze film is niet meer dan een stuk speelgoed waarmee je naar hartelust kunt rondkloffen in je veloure chifonne chaiselong met naast jou een verlopen hitsige deerne."

avatar van namingway24
Ik vraag me af of het eenzaam is in die ivoren toren waarin jij zit.

confucius
Kijk de kwoteringen er maar eens op na, ik ben niet alleen hoor met halfjes en tweetjes. Anderzijds denk jij in termen van: "´t is maar film" en dan heb je natuurlijk gelijk. Én ... ik bezondig mij nogal eens aan overdrijvingen, cynisme, ironie en satire.

avatar van Phantasm
Leuke, vermakelijke film met Rutger Hauer die als blinde speelt, en dat deed ie vrij goed.

wat heb ik deze al vaak gezien . maar hij blijft echt goed . ik had hem vroeger op vhs, en ik had niet veel videobanden. dus het was meestal blind fury die ik keek.

avatar van moviemafketel
Heerlijke klassieker. Tig keer gezien en vind het nog steeds een leuk gegeven zo'n blinde die iedereen afmaakt. Hauer komt heel echt over.
Jammer dat hij hier een beetje ondergewaardeerd wordt, maar je moet er natuurlijk van houden en er misschien mee opgegroeid zijn.

avatar van Ramon K
Ik heb 'm pas herzien en ik moest toch erg veel moeite doen om er een 2,5* van te maken. Valt toch wat tegen. Het is geen Zatoichi helaas.

Ramon K schreef:

gewoon een goeie klassieker uit de jeugd, moet je ook niet vergelijken met zatoichi
hetzelfde als je american ninja gaat vergelijken met ninja assasin

avatar van Picker
confucius schreef:

Oei, kan iemand even het nummer van de GGD naar deze meneer/mevrouw pm'en?

Ruim 20 jaar geleden heb ik ook erg genoten van deze film! Vaak gezien ook.
Ik moet toegeven dat het nu wat minder aanvoelt en het acteer werk soms erg slecht is.
bijvoorbeeld als in het begin de nep agent in de woning gedood word met zijn stok/zwaard.....mijn god wat was dat slecht...

maar goed, al met al toch weer moeten lachen! + jeugdsentiment!

avatar van Cleanshot
Na het commentaar van pickel hem nog eens gekeken. Inderdaad moet je hem niet bekijken en vergelijk met de huidige acteerprestaties.
Heb me wel kosteloos vermaakt door de het stuntelige acteerwerk soms maar vond Hauer echt grappig en het typetje goed neerzetten.
Leuk en inderdaad sentiment..

BTw het nummer van de GGD is 0800-556667.Confucius is met recht confuus, lol.

avatar van semmie12
Ik vond het een zeer geslaagde film,ook goed acteerwerk van Rutger Hauer

avatar van JohnRyder
Als je carriere bekijkt van Rutger Hauer dan is dit wel een van zijn betere films.

The-Batman
Goed filmpie.

avatar van film88888
Simpel verhaaltje, maar zo een leuke actie, en de scenes met Rutger Hauer, en het kind waren super leuk dat het soms iets weg had van een familie film waar ze dan nog werken met een soort twist, waar Hauer nog wel brut met zijn zwaard te keer gaat.

Ook leuk dat we nog wat bekende zagen zoals: Terry O Quinn, en Meg Foster.

Dit genre film blijft heel aangenaam.

Kleine 4,0 sterren toch nog wel verdiend.

avatar van RuudC
Leuk vermaak zonder al teveel poespas. Een klein aantal prettig gestoorde karakters fleuren het geheel aardig op. Rutger Hauer doet het heel tof als blinde samurai. Het kind is inderdaad vrij vervelend, maar met alle dwaze actie, zie ik dat nog wel door de vingers. Er zitten enkele toffe scenes in, zoals in het casino. Hoe Rutger's karakter gebruik maakt van een veel sterker gehoor, zorgt voor leuke situaties. Gelukkig neemt men de boel volstrekt niet serieus en dat maakt Blind Fury toch een behoorlijk geslaagde film. Leuk voor een keer. Dat dan weer wel.

Reinbo
Heb m net binnen op laserdisc. Binnenkort maar eens herzien. Moet toch wel een verhoging in zitten lijkt me. Films uit de jaren 80 worden beter met de jaren. Althans voor mij.

Reinbo
Erg jammer van dat jongetje. Een volwassener benadering zonder het kind en de kindvriendelijke insteek, had met gemak een klassieker status opgeleverd. Het idee, Hauer en de laatste 15 minuten (Minus de laatste 3) zijn echt top. Maar ondanks een te brave insteek i s het best een aardig filmpje vanwege boven genoemde pluspunten.

avatar van Spetie
Toch wel een aangenaam filmpje, al zijn er genoeg zaken die niet kloppen. Gelukkig nemen de makers het niet altijd even serieus en daardoor werkt het uiteindelijk wel.

Dat is ook grotendeels te danken aan Rutger Hauer, die perfect gecast is als de blinde Vietnam veteraan, die zich ondanks zijn handicap prima weet te redden tegenover de maffia. Nu zijn de maffia figuren hier nogal apart en ook niet altijd bijster slim, maar dat mag de pret op zich niet drukken. Dat geldt ook voor het kind, dat soms best irritant is. Qua actie zit het ook wel goed en er zitten een aantal leuke scènes in, die er qua choreografie prima uitzien.

De afloop mag dan ook niet moeilijk te raden te zijn, maar het zijn toch de positieve punten die overheersen. Blind Fury is gewoon lekker hersenloos vermaak, dat lekker wegkijkt. Het is niet altijd even hoogstaand, maar wel lekker vermakelijk.

Redelijke film waarin een blinde oorlogsveteraan het aan de stok krijgt met een aantal schurken. Een mager plot dat er verder ook niet toe doet. Van de blindheid van het hoofdpersonage wordt goed gebruik gemaakt zowel in de actie-scenes als tijdens de komische momenten. Rutger Hauer doet niks verkeerd hier, en mede door de korte speelduur nog net 3.0 sterren.

avatar van kalehein
Brandon Call "Billy" is gewoon ronduit irritant. Het overdreven blind zijn door Hauer is ook niet iets waar je als acteur trots op zou moeten zijn. Echter...
De film kijkt gewoon makkelijk weg en speelt zich af in een behoorlijk tempo.

Het was alweer een tijdje geleden dat ik m gezien had, maar gezien de scenes die ik me nog voor de geest kon halen gedurende de film, kan ik niet anders concluderen dat hij "lekker blijft hangen"

Vandaar dus ook 3*
Ik heb hier verder geen nostalgische gevoelens bij, dus hier grijpt hij een halve ster mis.

avatar van RaoulDuke
De eendimensionale bordkartonnen schurken komen wel erg cliche over, maar dankzij Hauer en een aantal (soms slapstickachtige) komische scenes toch wel vermakelijk filmpje.

avatar van Roger Thornhill
Smakelijke popcorn met een prima Rutger Hauer. Maar van de eerste keer dat ik de film zag (ergens in de jaren negentig) kan ik me toch herinneren dat, wanneer Hauer op het einde Slag (Randall "Tex" Cobb) doodt, de laatste dan doormiddengesneden uit het raam valt, zodat je daarna een bovenlichaam en een onderlichaam apart omlaag de diepte in ziet vallen. Spelen mij herinneringen (of mijn wisful thinking) mij hier parten?

avatar van Metalfist
Oh, nice guy, I hope. Everybody's trying to kill me lately

Ik heb Rutger Hauer nooit echt als een actieheld gezien. Ik ken hem voornamelijk van zijn rol als Floris in de gelijknamige serie en zijn recentere rollen in onder andere Sin City en Hobo With a Shotgun. Toch heeft de man wel menig film in het actiegenre op zijn naam staan en wou ik wel eens voor mezelf zien wat hij voorstelde in dat soort films. Op goed geluk deze Blind Fury gekocht en gisteravond eens gekeken.

Hoewel, op goed geluk is niet helemaal waar want de hoofdreden waarom ik voor Blind Fury koos was het feit dat dit een soort Westerse Zatoichi film is. Een filmreeks die ik wel kan waarderen en ik was wel benieuwd naar wat de verwesterde versie ging brengen. Soit, buiten het feit dat de films beiden een blind hoofdpersonage hebben die met een samoerai zwaard zwaait is er voor de rest weinig vergelijk. Alleen jammer dat Phillip Noyce er voor heeft gekozen om een meer humoristisch aspect aan het verhaal te geven. Wanneer je de poster bekijkt verwacht je een volbloed komedie (ik krijg er een soort van Naked Gun gevoel bij) en dat is het gelukkig niet maar toch hadden de flauwe interacties met Billy compleet geknipt mogen worden. Men had er dan ook beter aan gedaan om hier een volbloed actiefilm van te maken want het verhaal leent zich daar overduidelijk voor. Ach, gelukkig is de komedie niet zo uitdrukkelijk aanwezig waardoor Blind Fury nog altijd wel een vermakelijke zit blijft. De openingsscène in Vietnam zet meteen de toon en de korte speelduur zorgt ervoor dat dit alweer voorbij is zonder dat je het weet.

Maar eerlijk is eerlijk, het is vooral Rutger Hauer die de drijvende kracht is achter Blind Fury. De Nederlander lijkt met veel plezier de rol van de blinde samoerai op zich te hebben genomen en amuseert zich overduidelijk met zijn rol. Een aantal leukere scènes zorgen voor wat geslaagd comic relief (zeker wanneer hij achter het stuur van een auto kruipt) waardoor het genieten is van wat hij op het scherm brengt. Alleen jammer dat Brandon Call zowaar nog irritanter is dan ten tijde van Step By Step en het was echt hopen dat hij zo min mogelijk zijn mond opendeed. De laatste minuten van de film waar hij al jankend achter 'uncle' Nick aanloopt zijn dan ook tergend slecht. Het is dat de film een kolfje naar de hand van Hauer is want anders had het wel op een lagere score uitgedraaid. Terry O'Quinn (met haar!) is ook van de partij maar heeft amper screentime en mag pas ergens op het einde eens meer dan twee zinnen achter elkaar uitspreken. Toevallig de tweede keer in nog geen maand dat ik Shô Kosugi in een film tegen kom, waar de vorige film het Van Damme vehikel Black Eagle was. Het is een kleine bijrol, hij wordt dan ook gecrediteerd als special appearance by, maar zorgt wel voor een gelsaagde climax.

Moeilijk te beoordelen. Hauer is heerlijk op dreef als de blinde Nick Parker maar Brandon Call is erg vervelend. De actie kan er mee door, zeker het eindgevecht met Kosugi is leuk, maar de geforceerde humor werkt meer niet dan wel. Op zich wel geamuseerd dus een navenante score voor dit eind jaren '80 filmpje.

Kleine 3.5*

avatar van Metalfist
Roger Thornhill schreef:

In de versie die ik heb gezien zit het in ieder geval niet in (wat jammer is!) maar afgaande op Imdb laat je geheugen je niet in de steek.

Bij Imdb Goofs:
While Nick and Slag are fighting each other, we see Frank and MacCready fighting for the shotgun on the floor, but after Nick cuts Slag in half and he falls off the cliff, it immediately changes to the scene where everyone is in line to board the bus. How were they able to subdue MacCready and what happened to him?

En bij de FAQ:
LUCAS RIPPED OFF THIS ENDING FOR PHANTO... - IMDb

avatar van Roger Thornhill
Ha, dus toch goed onthouden, dank je wel Metalfist!

avatar van Gang_Star
Leuke actie/komedie, die moeiteloos harde actiescènes afwisselt met leuke humor (het uitglijden in de modder bijvoorbeeld, erg grappig uitgewerkt). Rutger Hauer speelt zijn rol ook zeer vermakelijk. Daardoor blijft de vaart er prima inzitten en was de film voorbij voor ik het wist.

avatar van tattoobob
Een film met een flinke bak jeugd sentiment,daarom waardeer ik hem des te meer..
Leuke mix tussen comedy en actie.

avatar van DragQueen
Vermakelijk Filmpje, met een toffe rol van onze eigen Rutger Hauer. Het verhaaltje is niet bijster bijzonder, en bij vlagen is het acteerwerk van sommigen ondermaats. En toch blijft het een leuk filmpje, als je het geheel niet te serieus neemt. Vanwege een stukje jeugdsentiment, een ietwat hogere waardering. Verder bezit de film een goede mix van Actie en Humor. 3 Sterren.

avatar van Kondoro0614
Blind Fury

Nadat Netflix hun toevoeging speurt hebben gehad was ook Blind Fury toegevoegd en heb hem vanmiddag dus maar even opgezet. Ik moet zeggen dat de film in mijn ogen nou niet de beste film is maar vermakelijk was hij zeker. Ik vind het altijd wel mooi om wat Nederlanders in zo'n productie te vinden. Zo vind ik The Human Centipede (First Sequence) (2009) ook een erg gave film, en ben er best wel trots op dat Tom Six deze geregisseerd heeft. Zo ben ik ook wel een beetje trots erop dat Rutger in Blind Fury speelt.

Het verhaal van Blind Fury is simpel maar leuk om te volgen. Rutger is de Blind Fury en raakt blind in de Vietnam oorlog. Hij word getraind door een stam en is hierbij Samurai King. Hij gaat opzoek naar de weduwe van zijn companion en komt in de problemen. Nadat de weduwe is neer geschoten beloofde hij om op het zoontje te passen, hij zet alles op alles om hem te beschermen en komt zo in mooie actie scenes terecht.

Het verhaal vond ik dus simpel maar wel leuk, het concept was wel geinig. Leuke Hauer film om tussendoor te bekijken maar niet film-avond waardig. Prima dus en ook prima vermaakt met geinige scenes en leuke actie scenes kom je er wel uit.

avatar van john mcclane 2
zal wel een b film zien.
Het is wel een van de betere R.Hauer films die ik ken.

leuke actie, die beter word door het blind zijn van Hauer

avatar van des1
Slappe hap. Je hebt toch steeds de indruk naar een Nederlandse acteur met bijbehorende dictie in een Amerikaanse film te kijken. Wel leuk (ergens aan het begin) is dat ie zei dat ie goed is in circumcisie.

avatar van pjutter
Actie/ Komedie, faalt op beide vlakken.