Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

avatar van Ferdydurke
Do you think this is a game?

Zonde, vergeving en verlossing in hedendaags New York, met een indrukwekkende Harvey Keitel als gecorrumpeerde en verslaafde diender in neerwaartse spiraal richting hel. Brutaal, compromisloos en in your face in zijn verbeelding van zowel de 'zonde' als van de (katholieke) 'verlossing'.

Ferrara verdoet geen tijd met een schets van 'hoe heeft het zover kunnen komen', of karakterologische verklaringen die afleiden van de kern, maar manoeuvreert zijn protagonist middels een fraai gestructureerd verhaal met strakke hand in de positie waar hij hem hebben wil: daar waar hij moet kiezen.
Die keuze zal voor zijn leven niet meer uitmaken, zo blijkt uiteindelijk; maar des te meer voor zijn ziel. Zijn 'ziel'? Ja.

You do believe in God, don't you?

Dat is in ieder geval de rationale van de film, de setting waarin men mee moet gaan. Of laten we zeggen, men moet geloven in het belang van de keuze waar het Keitel-personage voor staat, anders blijft de film in mijn ogen een tamelijk zinloze onderneming. Met aan aantal briljante, dat wel, maar ook onbegrijpelijke scènes.

Hoe lastig het is om dit punt (het belang van die 'keuze') helder voor het voetlicht te brengen, ligt natuurlijk allereerst in de aard van de katholieke 'boodschap'. De film drukt dat zelf uit door iemand ergens te laten zeggen (tegen Jezus):

No one understands really why you did it. We 'd better just forget about you.

Helemaal goed, deze film.

avatar van Mister_Movie
Heel fraaie film, met een 'superbe' Harvey Keitel. Deze man altijd graag zien spelen, maar dit is echt een van z'n toprollen.
Hij zet het personage van een compleet verdwaald agent, ongeïnteresseerd familieman en wanhopig cocaïnesnuivend mens ijzersterk neer. Op sommige momenten leef je met hem mee, en steeds lijkt er wel zwarte lucht uit het scherm te ontsnappen.

Een van de meest rauwe films die ik ken. Straks Bad Lieutenant II kijken, waarvan ik hoorde dat die helemaal anders is.

Mister_Movie schreef:

Dat is geen vervolg, maar een remake. Nicolas Cage speelt de hoofdrol, maar ik heb hem nog niet gezien. Ik gok op een soort taboe-achtig werkje aan de trailers te zien. Abel Ferrara is er echter niet zo blij mee. Hij reageerde niet echt enthousiast:

"As far as remakes go, ... I wish these people die in Hell. I hope they're all in the same streetcar, and it blows up."

coño schreef:

De tweede krijgt in ieder geval een score van drie sterren op MovieMeter, wat een halfje minder is dan dit. Er lijkt echter wel wat enthousiasme te zijn.

coño
Hmmm, ik krijg toch vaak het idee dat Abel Ferrara's Bad Lieutenant misbegrepen wordt door kijkers. Misschien verwachten zij een totaal andere personage van Keitel. Ook noemen ze veel scenes humoristisch (bijv. de walgelijke scene wanneer Keitel die twee meisjes seksueel misbruikt). Ik vind dit nochtans een van de beste portretten van machtsmisbruik en drugsverslavingen binnen het politie-korps. Misschien anders dan de normale norm, maar toch zeer sterk neergezet.

coño schreef:

Als je een pint of drie ophebt zou je er iets humoristisch in kunnen zien, maar verder past het perfect bij het personage. Met 'meisjes' druk je ze ietwat braaf uit, het waren jonge en wat marginale jonge vrouwen. Maar goed, het machtsmisbruik wordt hier inderdaad heel concreet. Zulke scènes komen hier de hele film door aan bod: hoe hij met z'n pistool enkele keren volstrekt onnodig schiet, hij die beslist dat de twee aanranders van de non weg kunnen, criminelen die hij afzet Hoewel sommige agenten nu en dan eens hun positie misbruiken, geeft deze prent het wel vaak 'over-the-top' weer. Zelfs in die tijd en in die stad lijkt me zo'n personage onwaarschijnlijk. Qua film klopt het wel, want in 1992 waren er nog wel wat uitlopers van het over-the-top-genre van de jaren '80.

Naar doel denk ik niet dat deze film een soort aanklacht moet voorstellen. Daarvoor is het hoofdpersonage te neurotisch, te extreem.

Wat ik overigens nog sterke scènes vind is wanneer hij met z'n tanden begint te knarsen en rare geluiden begint te maken. Dat geeft zo net weer hoe de man bijna uit z'n eigen hoofd barst.

Mister_Movie schreef:

Helemaal met je eens. Maar persoonlijk vind ik het juist geweldig dat we meekijken in de ogen van een personage dat zeer onsympathiek is. Iemand die misbruik maakt van zijn functie en er illegale verslavingen op nahoudt. Ik denk dat hier ook veel van het bekritiseren ligt

Inderdaad.

Net de remake gezien. Bespaar je de moeite. Een film die in een beeldwoordenboek naast 'flauw aftreksel' mag staan. Cage straalt niks gevaar uit en het is niet z'n gok- of drugsverslaving die voor de nodige animo moeten zorgen, nee, ze hebben hem... rugpijn gegeven, pfff.

coño
Ik heb er ook lage verwachtingen voor hoor.

avatar van RuudC
Interessante film die veel meer weg heeft van een collage, dan een echt verhaal. Het is de sfeer en de directheid van het geweld, seks en drugs die Bad Lieutenant goed maakt, al ken ik de boodschap na een half uur wel. Het probleem is dan vooral dat de film nog een uur duurt. Natuurlijk kan men wel leunen op de puike prestatie van Harvey keitel. Die is absoluut het leukst in dit soort onzuivere rollen. Het jaren negentig sfeertje voelt vertrouwd aan, maar is daarbij perfect voor alle smerigheid. Ik kan me moelijk voorstellen dat een film als deze heden ten dagen hetzelfde effect zou hebben. Ga me binnenkort maar eens wagen aan de versie met Nicholas Cage.

yorgos.dalman
Ik vind deze film sterk vanwege zijn meedogenloosheid naar de kijker toe. Zo zie je ze maar zelden. Clean, shaven misschien. Henry - portrait of a serial killer, Mike Leighs Naked of de Poolse prent A short film about killing.
Ik noem maar een paar notoire karakterstudies waar niemand zich echt comfortabel bij voelt maar die wel - voor degene die tot het einde zijn blijven zitten - ervoor zorgen dat je nou eens echte rauwe, nietsontziende cinema hebt mogen beleven....

avatar van Pacino88
Viel me qua hardheid absoluut mee, ik moest eigenlijk lachen bij die scene met de twee vrouwen in de auto. Te absurd gewoon. Als film is het vooral een grauwe film met een compleet corrupte agent in de schulden die nog een goede daad wilt doen. Helaas verloopt het laatste deel van de film zo langzaam dat het de middelmaat niet ontstijgt.

3*, King of New York was mij stukken beter bevallen.

avatar van fappie
Harvey Keitel is baas. Veel beter dan Cage in het origineel. De remake vond ik sowieso vrij vervelend en veel minder sfeervol.

avatar van Brabants
Harvey Keitel in een van zijn beste optredens ooit. Zeer geloofwaardig neergezet karakter wat een dubbelleven lijdt tussen wetsdienaar en junkie. Zijn schulden voeden het machtsmisbruik op straat en gaandeweg zien we zijn geweten scheuren. Ondanks dat Christopher Walken in King of New York zeer succesvol was, doet Keitel in deze film van Abel Ferrara niet onder.

djordy von trier
Deze film is 1 van mijn favorieten deze film toont gewoon hoe het is zonder posiviteit de jezus scene toonde ook aan hoe harvey keitel's personage ten onder gaat, een echte aanrader

avatar van missl
Roken, drugs, drinken, de politieagent doet alles wat God verboden heeft. Daar kijk je de hele film naar, vervolgens gaat hij tussendoor net voor het einde op zoek naar de daders om een deal te sluiten. Aan mij niet besteed.

avatar van leatherhead
Lekker botte rechttoe rechtaan film. Keitel heb ik nog nooit zo op dreef gezien al hier; hij neemt de hele film op sleeptouw en weet dikwijls erg sterk uit de hoek te komen als corrupte ploert. Na de eerste 60 minuten lijkt de film aan een dipje onderhevig, maar het einde is geweldig en hetgeen wat Bad Lieutenant tot een écht interessante film maakt. Dan bedoel ik niet zozeer het moment waarop Keitel neergeschoten wordt, maar de scene waarin hij de verkrachters doodleuk een handje helpt.

Visueel over de gehele lijn gemeten wat karig, al valt er sporadisch wel een mooi shot te ontdekken. Wil in ieder geval wel meer van Ferrara zien. 3,5*.

avatar van de grunt
Weet iemand of deze forced French subs heeft?

Hopeloze film.
De leegte van het leven.
Te zien in elk shot.
Ontzettend realisitsch verslavings patroon.
Een karakterstudie van iemand die zijn ziel verloren heeft.
In een uitbuiting van alle prikkels.
Genieten kan niet meer.
Alles is op.
Een onvermoeide zoektocht.
Naar een sprankeltje gevoel en hoop.
Gevangen achter lijnen.
Het verloren licht.
Van grijs naar zwart.
Geen kleur meer te bekennen.
Zelfdestructief gedrag.
Misselijkmakend goed.
Misselijkmakend god.

avatar van ChrisM
Kijkt lekker weg als double bill met eerst King of NY en dan deze Bad boy

avatar van Donkerwoud
'Bad Lieutenant' (1992) moet het niet hebben van z'n subtiliteit. Of het de bonte kleuren zijn in de decors en het hallucinante camerawerk waarmee de hellegang van LT. wordt verbeeld. Of het schmierende, theatrale acteerwerk van Harvey Keitel als hij zijn kaartenhuis voelt ineenstorten. Of het existentiële probleem van een aardse zondaar - een echte katholiek- die geconfronteerd wordt met zijn geweten als zijn sterfelijkheid hem dwingt tot introspectie. Het had een onsje minder gekund, maar gelukkig is Harvey Keitel onverminderd magnetisch als 'bad cop' die met elke scène zieliger wordt. Die man weet zelfs zijn moment te pakken als hij met zijn geslachtsdeel vol in beeld komt. Ik vind de scènes het mooist waarin hij tegen zijn madonna's en/of hoeren aan kruipt, terwijl hij zich vol laat spuiten met heroïne, vreemde seksspelletjes met ze doet of zelfs een non dwingt tot vergiffenis.

avatar van DwarreI
Hoe grof, donker en uitzichtloos het ook allemaal is, het deed me echt helemaal niets.