Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

avatar van Goodfella
Goeie film, wel erg zwartgallig + naar sfeertje.

Uitermate goed.

lindastuurman
Ik heb deze film pas gezien op school bij Filmanalyse en beeldtaal. Echt onder de indruk van de film was ik niet. Het is een zeer dramatische film en toch zitten er komische stukjes in. Dat hoort niet en pastte er eigenlijk niet zo goed in. ook de manier waarop harvey keitel huilde vond ik niet echt wat je zegt "mooi". Verder geeft het wel een mooi beeld van hoe de politie in New York ook kan zijn.

Geweldige film. Geweldig einde ook, met tijdens de witte aftiteling 'Signifying Rapper' van Schoolly D.

Keitel huilde als een man die niet weet hoe hij moet huilen. Prachtig. Een film met kloten

Ben het met Linda eens. Ik had beter verwacht.

Goede film met een goede, maar hele nare Keitel.
***1/2

avatar van Yak
Yak
& full frontal nude, for the ladiez!

avatar van petey
Had van mij echt wel achterwege mogen blijven, brrrr.

tovenaar
ook de manier waarop harvey keitel huilde vond ik niet echt wat je zegt "mooi".

Dat is nou juist ultiem aan de film! Je moet dat "huilen" maar eens SUPERhard op je stereo luisteren, echt super!

Where the fuck were you!!!! I did so many bad things.. ... I tried to do the right thing but I'm weak, I'm TOO FUCKING WEAK!!!

Mik
uuughgh....

hahah.. heerlijk gewoon!!

avatar van Armin
Bizar !! ***1/2

avatar van jedymaster
onderhoudende film vooral de scene met de twee meisjes vind ik leuk.

Mza
Zelden heb ik in een film de wanhoop zo van het scherm zien druipen. The Lieutenant zit in zo'n uitzichtloze situatie en staat hier machteloos tegenover. Z'n grootste vijand is hijzelf. Harvey Keitel weet deze lastige rol formidabel te spelen waardoor je zowel medelijden als een hekel aan zijn karakter hebt. 4*

jedymaster schreef:

onderhoudende film vooral de scene met de twee meisjes vind ik leuk.

Leuk....?

avatar van Mischa
Ja, curieus is één ding, maar leuk.....?

avatar van bisse
Geniale film die ik kan blijven kijken.Samen met the funeral is het de top van ferrera s euvre."we did it before and we can do it again".

Diesel
Ben echt onder de indruk, dit is een zeer deprimerende drama meesterwerk met een formidabele rol van Harvey Keitel en een geweldige soundtrack. De scène waar je Keitel in een donkere steegje ziet weglopen nadat hij die twee verkrachters heeft weggestuurd is prachtig en het is zeker niet de enige mooie scène, de film zit er vol mee. 4,5*

avatar van as
as
Hopelijk dit meesterwerkje binnenkort in ons RKZ bioscoopje.

avatar van Freud
Ik vond het een nogal déjà vu film die onderhoudend was maar op geen enkel moment echt ontroert of shockeert. En dat is natuurlijk nefast voor een film die pijnlijk wilt overkomen. Ik vond dat hij er ook verschrikkelijk gedateerd uitzag voor een film uit 1992. Het zei mij gewoon allemaal nogal weinig, en dan werkt de film niet natuurlijk. 2,5 sterren.

avatar van xangadix
Geweldig stukje, dat wakker worden van Harvey, terwijl op de tv 'We did it before and we can do it again!' klinkt.

En hoe ranzig het ook is, de scene dat Harvey een meisje instrueert na te doen hoe ze iemand pijpt terwijl een ander meisje haar kont aan hem moet laten zien, werkt steevast op mijn lachspieren.

avatar van as
as
Harvey (naakt) die in zij ene hand een glas vast heeft en in de andere de fles waarop hij iets in het glas schenkt en toch uit de fles drinkt is echt een fantastische scene. vooral zijn gehuil gaat door merg en been.

xangadix schreef:

Helemaal met je eens, die kop van harvey is dan ook echt zo ziek dat je wel moet lachen. Daarnaast is de kans erg groot dat "he did it before and probably will do it again"

Diesel schreef:

Verhoog mijn stem naar de ultieme 5 sterren. De film heeft erg veel invloed op me gehad en spookt al daaagen door m'n hoofd..

avatar van bisse
Deze film is gewoon zo goed dat mensen zichzelf gaan quoten,en terecht :d

Diesel
Het is gewoon een prachtig deprimerende verhaal over het leven van een man vol misdaad, drugs, gemiste kansen en verkeerde keuzes. Keitel wordt achtervolgd door zijn slechte daden maar wat mij vooral raakt is dat hij zich er van bewust is dat het veel te laat is om zijn leven te verbeteren, hij verkeert zich in een hopeloze situatie en weet niet welke kant hij op moet, hij is ten einde raad en dit raakt mij diep in m'n hart. Die Jezus scène bijvorbeeld in de kerk is zo ongelofelijk mooi en veelzeggend en het gehuil van Keitel gaat door merg en been, weinig films die me zo diep hebben geraakt. Overduidelijk een 5 sterren film..

Diesel schreef:

JackTorrance
niets toe te voegen, een dijk van een film!!!

avatar van predator
Verschrikkelijk goede rol van Keitel. Wat een ranzige, corrupte, schofterige, verscheurde politie-agent speelt hij hier. Aangrijpende en confronterende film.

method-actor
Van deze film kreeg ik net zoals natural born killers en requiem for a dream echt een naar gevoel van binnen en kon ik daarna niet meer slapen. Gewoon een feel bad movie...maar wel een goeie 4*