Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

Onzinnige berichten van Niels1990 verwijderd. User geband.

Meesterlijke film over een geflipte "copper" . Harvey Keitel laat zien waarom hij tot de betere acteurs kan worden gerekend. 4.5*

avatar van Naomi Watts
Aardige film. Keitel speelt ijzersterk als onbeschofte cop maar de film wordt nergens bijzonder. De grootste hoogte punten was de 'kerkscene waar Keitel zijn fouten inziet' en de 'Show me how you suck a guy's cock scene'. 3,5*

avatar van RemyBl
Indrukwekkende en intense film. Harvey Keitel op zijn best. Ik heb een paar maanden geleden The Funeral gezien van Ferrera en het is duidelijk te zien aan de stijl dat het gemaakt is door dezelfde filmmaker. Opvallend lelijk zijn sommige shots, vaak een vreemde belichting (of misschien geen belichting). Maar wederom maakt het mij niks uit. Deze film heeft kloten en is een prachtig donker portret van een man die verzuipt in het riool van NY.

4 *

Benieuwd of dit ooit nog hier in NL een release krijgt op dvd?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
NIGHTWOLF_ONE schreef:
Benieuwd of dit ooit nog hier in NL een release krijgt op dvd?

8 Juni via A-film.

Art
Dat meen je niet?! Ik maak nu een spontaan vreugdedansje, eerst Serpico toen All the President's Men en nu ook Bad Lieutenant op dvd, wow!

orbit
Wat een wangedrochtje.. dit gaat helemaal nergens heen (bij mij naar de prullebak ja)

op dvd gekocht en nog een keer gekeken, ik vond hem na 10 jaar nog steeds goed. keitel's beste rol.

avatar van Stephan
Hard, leeg en op zeker hoogte fascinerend. Toch deed het me aan het einde niet zoveel. Keitel rocks... dat zeker.

FisherKing
Eens, het einde kwam mij erg "over the top" over, niet echt passend bij het karakter dat Keitel moet spelen...

Had er echt meer van verwacht .

Ik vond het niet helemaal niks maar ik zit er wel dicht tegen aan helaas .

Na een snuif of 10 snappen wij ook wel dat hij verslaaft is maar dat onophoudelijk gesnuif ging echt vervelend worden

2.5 sterren

avatar van niethie
kappeuter schreef:
Onzinnige berichten van Niels1990 verwijderd. User geband.

Sja dat was ik dus, ben het geheel met jullie eens dat ik verwijderd werd mijn berichten konden niet door de beugel, mij excuus hiet nog voor.

Even over de film, Heb de film sinds de tijd van dat berichje nog 2 keer gezien, maar sorry mensen ik vind hem nog steeds niets aan, snap het hoge gemiddelde dan ook niet echt. Ik weet niet goed waar ferrara nou precies heen wou met het verhaal, maar op sommige punten is het zo onevenwichtig als het maar zijn kan.
Hoe goed keitel ook speelt, ik kan echt geen begrip opbrengen voor zijn personage hij snuift maar wat, hij is corrupt, die scene waar hij die twee meisjes als het ware verkracht, of die scene waar hij 's morgens wakker wordt in zijn huis compleet met spelende kinderen en familie . Ook vond ik die verkrachtigscene van die non compleet overbodig, ik bedoel na deze scene bestede de film er haast geen aandacht meer aan, daarom vond ik het zo overbodig . Het enigste positieve aan de film is de acteerprestatie van keitel, voor de rest vond ik er echt niets aan. Ik geef 1,5 ster voor de goede rol van keitel.

Bad Lieutenant heeft me ook niet echt "gepakt". Ondanks alle ellende die in de film zit heb ik moeite om me in te leven in het personage van Keitel. Waarom is hij zo geworden? Hoe kan je als arm van de wet zo wegzakken? Waarom grijpen zijn collega's niet in? Als dan bovendien hij ook nog eens getrouwd is, had het script hier wat meer diepgang in kunnen geven. Ik geef hem 3.5* voor de acteerprestatie van Keitel, en vervelen doet de film niet echt.

avatar van Jack Sparrow
Magistrale film, Keitel acteert geweldig. Het verhaal is duister en erg hard. Hoe ver kun je als politie agent zakken. Deze film toont het. Het verhaal is duister en erg hard. Het einde is perfect, Keitel is dusdanig gezakt in zijn leven dat dit niet meer anders kan. Zelfs niet doordat hij tot inkeer komt en anders wil gaan leven daarvoor is zijn leven teveel verwoestKeitel levert hier een zeer krachtige acteerprestatie die je niet snel zult vergeten. Abel Ferrara heeft met deze film zijn beste gemaakt, een klein meesterwerkje,

4,5 ster

Wat een waardeloze film, smaken verschillen natuurlijk, maar het hoge gemiddelde hier begrijp ik niets van.
ik heb de film wel uitgezeten, maar niet van harte.

een 1, met moeite, voor Harvey Keitel

wat een kut film er gebeurt geen flikker slecht geacteerd vooral dat neppe gejank de heletijd en welke gast gaat midden opstraat aan z'n pik sjorren terwijl er een wijf super slechte nep pijpbewegingen maakt de heroine scene was ook slecht en die medeagenten lulde die ook allemaal vrijgemakkelijk om met die weddenschappenzooi net alsof ze z'n drol geloven allemaal zo onrealistish slecht verhaal gewoon snap nie dat sommige hem goed vinden acteren wat een koekenbakker echt super kut 0 sterren wat een ruk film heb hem meteen in de vuilnisbak gesmeten

avatar van zinulzki
Een film voor en over misantropen. Volledig my cup of tea, dus.

Om een of andere rare reden had ik deze nog nooit gezien. Raar, want ik wist dat het me zou interesseren. Een perfect recept voor teleurstelling doorgaans, maar niet in dit geval. Het is een beetje “Scorsese on speed” en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die moeten lachen als een door drugs en corruptie verteerde politieagent ligt te huilen aan de voeten van Jezus Christus. Ik vond het machtig. Harvey Keitel speelt de hoofdrol en dit is zijn beste rol ooit, wat mij betreft. Openhartig, zonder schaamte alle uitersten opzoekend en er toch een coherente rol van fabriceren. Zo meteen es kijken wie dat jaar dan wel de oscar heeft gekregen.

avatar van A. Jacobsen

Remake op komst van de Werner Herzog... iets om naar uit te kijken.

avatar van as
as
Herzog ten spijt zie ik er absoluut niets in. Wordt alleen maar een film dat flink afgezwakt de bios bereikt. Zie je Nic Cage al dezelfde acties uitvoeren als keitel? Nee, waarschijnlijk wordt dit weer een prul met een flink moraal. Het ontgaat me totaal waarom hier een remake van gemaakt wordt.

avatar van ghostman
Ik verwacht veel van de remake en ik heb veel vertrouwen in Werner Herzog. (Ik vind Herzog net zo goed als Godard en Rossellini.)

Maar als dat gebeurd is het heiligschennis. De prestaties van Harvey Keitel en Zoë Lund ziin niet te evenaren. Symboliek, sfeer, verwijzingen naar de Bijbel en gevisualiseerde passages uit de Bijbel zijn absoluut onvervangbaar.

Ferrara is terecht boos!

Ferrara's name came up earlier in the festival when the trade publications confirmed reports that "Bad Lieutenant" (1992) would be remade with Werner Herzog directing, Ed Pressman producing and Nicolas Cage in the title role (originated by Harvey Keitel).

Mere mention of the project set him off on an extended -- and only partially printable -- rant. "These people should die in hell, all three of them," he said. "It's so disrespectful." He added, referring to his delayed arrival in Cannes. "And it's a good thing I'm not there. If I see them I'll strangle every one of them."

Overigens prachtige analyse van Bad Lieutenant is hier te vinden.

avatar van ghostman
Werner Herzog is helemaal de weg kwijt. Vooral die laatste opmerking is misplaats, maar ik vind het best grappig. Herzog weet natuurlijk hoe Ferrara eruit ziet en weet dat Ferrara geen uiterlijk heeft van een filmster.

Speaking of which, the original film's director, Abel Ferrara, has vowed to fight this project, and...
- Wonderful, yes! Let him fight! He thinks I'm doing a remake.

Have you talked to him?
- No. I have no idea who Abel Ferrara is. But let him fight the windmills, like Don Quixote.

Have you heard his comments at all? He says he hopes "these people die in Hell."
- That's beautiful!

Do you relate to that passion?
- No, because it's like theater thunder. It's like being backstage in the 19th century, with the machines that make thunder. It has nothing do with with his film. But let him rave and rant; it's good music in the background.

You did a remake before with Nosferatu, but...
- It was not so much a remake as an homage to Murnau. But I don't feel like doing an homage to Abel Ferrara because I don't know what he did... ...I've never seen a film by him. I have no idea who he is. Is he Italian? Is he French? Who is he?

Oh, come on.
- Maybe I could invite him to act in a movie! Except I don't know what he looks like.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Stephan schreef:

Ongeveer mijn gevoel eigenlijk. Kon een aardig eind mee in de zwartgallige misantropie en het theatraal-katholieke sfeertje van deze film. Maar niet all-the-way. Daarom meer fascinerend dan een mokerslag voor me. Wel heb Keitel zelden beter gezien en was het ruimschoots boeiend genoeg om eens een andere film van Ferrara te proberen.

Meneer Bungel
Eigenlijk moet ik hem nog weer eens zien, maar lang geleden was ik onder de indruk van een kijkje in het leven van een mislukte agent met een katholieke achtergrond in Amerika...

avatar van danuz
Bad Lieutenant portretteerd op waanzinnige manier - soms op de rand van kitsch - de fatalistische Keitel. Zijn smeekbeden, zijn knarsetandend gehuil en zijn drugsproblemen worden rauw uitgebeeld, waardoor op momenten ik de pijn en frustratie echt voelde. De scènes met Christus en de verkrachting balanceren op de rand van fout en ordinair, maar konden me toch echt fascineren. Vooral het knielen.

Een soort mix tussen John Cassavetes en Martin Scorsece(Taxi Driver, After Hours), wat resulteert in een - eigenzinnige - fascinerende film, met zijn ups en downs (zo weet ik niet direct wat ik nou van het einde moet vinden..), maar die over de gehele linie toch vooral erg sterk aankomt. Ook maar eens ander werk van Ferrara proberen dan.

avatar van danuz
ghostman schreef:
Overigens prachtige analyse van Bad Lieutenant is hier te vinden.

Rake analyse inderdaad, die de thematiek van de film erg mooi uitwerkt. Blijf overigens gefascineerd door de film, meer beklijvend dan ik had verwacht.

avatar van Fran
Een fascinerende film. Er wordt op een hele pure en rauwe manier getoont hoe iemand de afgrond in kan glijden. Toch wordt de film op een gegeven moment wat eentonig. Op een gegeven moment heb je het allemaal wel gezien en weet je inmiddels wel hoe fout hij is.

Nergens zie je eigenlijk terug hoe het zo gekomen is, wat zijn beweegreden eigenlijk zijn om zo de fout in te gaan. Dat is natuurlijk een keuze geweest om dat niet te laten zien, maar ik mis zo een beetje diepgang, het waarom ....

Keitel maakt wel veel goed. Wat kan die man acteren. Mooie scene's vond ik de neppijpscene bij die aanhouding en de verkrachting van de non. Hoe je jezus zag huilen aan het kruis vond ik heel mooi weergegeven. Het einde kwam erg rauw op mijn dak. Natuurlijk zat het eraan te komen maar je ziet eigenlijk niet hoe hij het ondergaat. Het feit is er gewoon opeens en klaar.

Ongeloofwaardig en weinig overtuigend verhaal over een schoft van een luitenant bij de politie.

avatar van Macmanus
Keitel is deze film!

Ben het wel eens met Starbright en Stephan. Boeiende film zonder meer, lekker neergeestig over een man die er nogal doorheen zit. Prachtig gespeeld door Keitel, deel te mening totaal dat het huilen prachtig is! Maar de film is verder een beetje stijlloos. Het camerawerk is slordig (camera loopt in 1 scene zelfs letterlijk tegen Harvey op) en de editing niet jaren 90tig waardig. (als je had gezegd dat de film uit de jaren 70tig kwam had ik het ook geloofd btw)

Het ijzersterke acteerwerk en het troosteloze verhaal maken extreem veel goed, maar er had nog zoveel meer ingezetten.

Herzog zijn versie hoeft niet eens erg te zijn dus, maar Cage kan helaas nooit Keitel zijn rol evenaren en daarom toch eigenlijk wel weer overbodig.

lichte 3.5 sterren!