Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

avatar van LimeLou
Probeer het dan maar eens opnieuw. Het is niet een film voor iedereen, dus ik snap wel als je het iets minder vind Ik vind weer dat ik het zit te overwaarderen.

avatar van Hectometerpaal
Dit is kwa verhaal een tikkie minder dan Taxi Driver. Maar Keitel is hier in deze film een van de grootste acteurs die ik ooit heb gezien.

Een van de beste "acts" ooit in een film gezien. Beter dan DeNiro in Taxi Driver.

avatar van Movie-Addicted
Geweldige rol van Harvey, lekker om deze weer eens na zoveel jaar terug te hebben gezien

*3.5

confucius repeat
Niet voor herhaling vatbaar. Onder welk genre film moet ik dit ding plaatsen? Een ' hoe leer ik snuiven? Drinken? Of gokken? Er was een moment dat ik Harvey uit een potteke pudding zag eten, ik dacht verkeert, hij was - weeral meer eens - aan het snuiven. En zo ging dat de hele film door. En dat voor een politie-overste die dag en nacht 'goe bezig' is. De realiteit was ver te zoeken, héél ver zelfs. De film eindigd met een tarzankreet. Prutswerk Harvey. Next

avatar van nadrin
prima performance van Keitel, maar op het einde helemaal niet meer geloofwaardig.

Nadat in het eerste gedeelte van de film het personage van de respectloze, corrupte politieambtenaar uitstekend wordt geschetst, met een overigens verbluffende Harvey Keitel, heeft de film plots niets meer te zeggen tenzij een niet redelijkerwijze te verklaren ommekeer in het gedragspatroon van het hoofdpersonage.

confucius repeat schreef:

De realiteit was inderdaad een beetje weg, en dat drugsgebruik ging ook de hele film door. Klopt. Maar ik vind/vond dat Harvey zeker wel een degelijke rol neerzette. Zijn hele houding was goed en knap geacteerd.

Meneer Bungel
confucius repeat schreef:
Onder welk genre film moet ik dit ding plaatsen?
Het genre 'nagespeelde misdaaddocumentaire' misschien? Een gevalletje apart, dat zeker, maar:
Prutswerk Harvey.
en .

avatar van SaveMyMovies
Vond het zeker geen overacting van Keitel, één van zijn beste rollen ooit.

confucius repeat schreef:

Hoe kun je dit prutswerk noemen...? Werkelijk, hier sta ik echt van te kijken.

Die scene alleen al dat Harvey een kogel door zijn autoradio jaagt...

Heb je serieus de film wel helemaal gezien?

avatar van Movie-Addicted
Inderdaad, ik twijfel ook aan @confucius repeat zijn filmkennis. Beetje flauwekul, maar ja. Ieder zo zijn eigen mening(en)

Ben het ook met @SaveMyMovies mening eens, inderdaad een van Harvey's zijn beste rollen.

(p.s. Bad Lieutenant (1992) - Awards - imdb.com zal ook niet voor niets zijn geweest)

confucius repeat
Hectometerpaal schreef:

Hoe kun je dit prutswerk noemen...? Werkelijk, hier sta ik echt van te kijken.

Die scene alleen al dat Harvey een kogel door zijn autoradio jaagt...

Heb je serieus de film wel helemaal gezien?

"Een kogel door zijn radio" da's klasse, wie doet het 'em na? Was er echt kapot van, zeer shakespeariaans. PRUTSWERK.

avatar van Hectometerpaal
Misschien eens caffeinevrije koffie proberen, druktemakertje?

Harco

avatar van funnyhow
deze film prutswerk noemen ... nee sorry , dan kijk je beter tekenfilms
een zeer goede keitel ! die in mijn ogen zijn beste rol hier neerzet...
en het constant snuiven doorheen de film ... ja , het is nu eenmaal een 'junkie'
enkel op het einde zwakt de film wat af ...

yorgos.dalman
Zeer sterke film die uitblinkt door deprimerende en naargeestige toon.

Knap staaltje minimalisme ook: franjeloos qua vormgeving, uitwerking, en acteerstijl van Keitel. Geen overbodigheden, toeters, bellen. Geen 'mooi patserig' camerawerk - gewoon loeistrak straight to the point.

Keitel geeft zich hier letterlijk bloot en vertoont hiermee een moed die je niet vaak ziet bij 'sterren'. Kom op mensen, welke gevestigde acteur zou zonder blikken of blozen die publieke masturbatiescène spelen?

congo
confucius repeat schreef:

In Amerika komt het wel eens voor dat politiemannen lijden aan drugsverslavingen. Dat is daar heel anders dan hier in ons kikkerlandje Nederland.

En hoe je erbij komt dat hij 'goe bezig' is, snap ik ook niet. Keitel's personage is een corrupte politieagent die alles doet om aan zijn verslaving te voldoen en ook mensen chanteert wanneer ze kleine overtredingen plegen (denk maar wanneer hij die minderjarigen meisjes seksueel misbruikt in die auto). Dit om ze vervolgens dingen te laten doen waar alleen hij plezier van heeft.

avatar van Spetie
Redelijke film en met alle lofuitingen hier, kan ik helaas niet meegaan.

Het moet in ieder geval gezegd worden dat Keitel sterk speelt. Een verdorven op zichzelf gerichte man, die anderen regelmatig het leven zuur maakt, en wiens ondergang haast onvermijdelijk lijkt. Mooi om te zien hoe hij alles uit de kast haalt. De rest van de cast verbleekt er behoorlijk naast.

Toch lukt het regisseur Ferrara niet om er een enorm boeiende film van te maken. Visueel is het namelijk spuuglelijk. Lelijke kleuren en het camerawerk is ook niet altijd even sterk, waardoor het soms best moeite kostte, om mijn aandacht er volledig bij te houden. Los van de vertolking van Keitel, is het verhaaltje zelf niet zo heel bijzonder en uiteindelijk vrij voorspelbaar. Nee, dan vind ik de Bad Lieutenant van Werner Herzog toch een stuk boeiender en vermakelijker moet ik zeggen.

Het is niet heel slecht, dankzij de sterke vertolking van Keitel, maar zonder hem blijft er eigenlijk maar weinig over.

avatar van John Lee Hooker
Spetie schreef:
maar zonder hem blijft er eigenlijk maar weinig over.

Tja... het draait nou eenmaal om hem.

avatar van Spetie
Klopt, maar ik heb uitgelegd wat me er verder niet aan beviel.

avatar van John Lee Hooker
Ja maar je hoeft toch geen visuele tentoonstelling te verwachten in een misdaadfilm als dit? En qua verhaal zit het ook wel snor toch? We volgen een corrupte politieagent en dat brengt wellicht wat voorspelbaarheid met zich mee maar het hele gebeuren draait gewoon om hem en daar heeft deze regisseur weinig niks verkeerds mee gedaan?

avatar van Spetie
Ik verwacht ook zeker geen visuele tentoonstelling. Hij had er weinig mee hoeven doen, maar i.p.v. mooier maakt hij het juist veel lelijker. Had het dan wat simpeler gelaten. Het lijkt mede daardoor een oudere film dan het is.

Het verhaal is op zich wel oke, maar het is gewoon de combinatie die de handel bij mij omlaag haalt. Als iets je stoort ga je weer op ander zaken letten etc...

yorgos.dalman
Een minimalistische, haast nihilistische vormgeving die alleen maar bijdraagt aan de algehele naargeestige sfeer van de film.
De makers zijn bewust terughoudend geweest met de algehele 'look' van de film waardoor het verhaal alleen maar groter wordt in zeggingskracht.

Vergelijkingen met films als Martin, A short film about killing en ergens ook wel Clean, shaven dienen zich als vanzelf aan.

congo
Spetie schreef:

De remake heb ik recent geleden nog gezien en was me inderdaad zeer meegevallen. De lelijke kleuren vind ik juist wel toepasselijk bij het lelijke innerlijke van Keitel's personage: een junkie. Verder blijft dit inderdaad een simpel verhaal, maar wel erg sterk uitgevoerd naar mijn mening.

avatar van Goodfella_88
goeie rol van Keitel, maar de film zelf sprak mij niet aan. Bad lieutenant met Nicolas Cage is 2x beter

Driello
Enorm sfeervolle film die je effectief meeneemt in de beperkte wereld van een corrupte, drugs verslaafde politie-luitenant. Tot zoverre alles oke. Het levert een soort 'insight' op van hoe zo'n foute kerel de dagelijkse wereld beleeft. Dit wordt versterkt door het camera-werk en het sterke acteerwerk van Keitel die hier echt 'los' gaat.
Waar deze film voor mij een beetje uit de bocht vliegt, is dat er uiteindelijk niets gebeurt wat het verhaal interessanter maakt. Na ruim anderhalf uur bleef ik met een 'is dit het nou?' gevoel achter.
Grootste deceptie was wel hoe de Bad lieutenant zelf uiteindelijk aan zijn einde komt. Dit was zo niets-zeggend dat het eigenlijk de gehele film teniet deed. Het maakt dat deze film een heel simpel verhaaltje is geworden. Jammer, want daar had absoluut meer in gezeten.
Als ik dit dan met het ontsporende karakter van De Niro in Taxi driver vergelijk, legt Bad lieutenant het af. Wellicht vinden andere users dat dit in deze film niet logisch zou zijn, niet nodig is of wat dan ook, maar de hele film komt over als een soort opbouw naar een climax die uiteidnelijk uitblijft; integendeel: de film gaat een beetje als een kaarsje uit en wat mijnbetreft paste dat gewoon niet.
Blijft over dat ik dit qua sfeer een enorm sterke en heftige film vind en het op dat punt oneens ben met sommige van de commentaren hiervoor, aangezien dit volgens mij juist het gevolg van regie, kleuren en camera werk is.

coño
juhnzun schreef:
Viel behoorlijk tegen niks shockends aan

Ja man. Ik heb toch ook zo hard gelachen bij die scène met dat Keitel die twee meisjes seksueel misbruikt in die auto! Jeezh!

avatar van LimeLou
Spoiler tags, jongeheer.

coño
nadrin schreef:

Wat is er zo ongeloofwaardig aan het einde?

yorgos.dalman
Sterk einde, zo 'terloops' ook, haast achteloos, in beeld gebracht, die afrekening. Maakt het des te aangrijpender. Hoe eenzamer nog kun je sterven, anoniem, als een loser voor wie verlossing net te laat kwam.