Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

avatar van The One Ring
Goto schreef:

Alleen doet hij helemaal niet het 'goede.' Sterker nog, hij helpt de daders! Juist dat maakt deze film een stuk fascinerender dan menig andere film.

Ja, maar vergeet de Christelijke thematiek niet. De Lieutenant beeld zich zelfs in Jezus te zien. Het Nieuwe Testament draait vaak om vergeving en wat de Lieutenant zo aanspreekt aan die non is dat ze zelfs na wat haar aangedaan is de daders vergeeft. De Lieutenant wil zelf ook zulke goedheid voelen, vandaar dat hij de schurken laat gaan. Een slechte keuze wat mij betreft, maar geen kwaadaardige.

Goto
Ik deel die mening niet helemaal want 'vergeving' moet je, ook in het nieuwe testament, verdienen door spijtbetuiging. Dat is Iets dat de Lieutenant wel doet maar de daders niet.

Dus als dat de bedoeling was komt dat toch niet helemaal lekker uit de verf.

Ik snap trouwens absoluut niet dat iemand met termen als cliche kan gaan lopen strooien bij deze film. Unieke film, ken geen film waarin de negatieve spiraal van een man in oorlog met zichzelf krachtiger wordt weergegeven dan hier. Ben benieuwd naar iets soortgelijks eigenlijk.

avatar van Thorak
Barfly en/of Leaving Las Vegas al gezien?

Barfly deels, weet ik te weinig van. Leaving Las Vegas vaak gezien en beantwoordt inderdaad aan mijn omschrijving hierboven, maar vind ik eerlijk niet te vergelijken met deze film.

avatar van Thorak
Nee niet geheel qua omschrijving, maar wel wat betreft die negatieve neerwaartse spiraal van iemand die zichzelf kapot maakt.
Er zullen vast meer van dat soort films zijn, maar die 2 kwamen direct in me op.

avatar van 606
Allereerst respect voor Keitel dat hij daar zo staat in zijn blote peewee.
Je moet het maar durven.
Ten tweede de film is best heftig en einde dan ook best onverwachts.
Muziek keuze is ook goed gedaan en acteren was overtuigend.

3,5 ster

avatar van Jawaddedadde
Erg vreemde film die volledig gedragen wordt door een uitmuntende Harvey Keitel. Wat een rasacteur. Heeft de gave om (net als Pacino en De Niro) met z'n stem alleen al dreigend te zijn.

De film is erg vreemd omdat je je aan een soort van revenge-film verwacht, maar uiteindelijk blijkt dat toch niet het geval te zijn. Ik zou haast durven zeggen dat dit een redelijk religieuze film is over vergeving en boetedoening.

Keitel speelt immers een zuipende, snuivende, spuitende, slikkende, gokverslaafde, corrupte flik die ook nog eens z'n vrouw bedriegt. Kortom een man die wel meer dan één zonde op z'n kerfstok heeft staan. Als hij door z'n gokverslaving diep in de stront dreigt te raken begint hij helemaal door te trappen. Krijgt onder invloed van weet ik veel wat hallucinaties waar hij Jezus Christus persoonlijk ontmoet.

Tegelijkertijd moet hij ook nog eens de verkrachting van een jonge non onderzoeken. Dat is zelfs voor een man van zijn kaliber net een brug te ver. Hij begrijpt dan ook niet dat de jonge non die de daders kent vergiffenis schenkt.

Je ziet dat Keitel dit niet kan vatten en dan denk je dus dat hij die kerels wel even mores zal leren, maar uiteindelijk biedt hij de verkrachters de kans om met een flinke som geld elders een nieuw leven te beginnen, waarmee hij tevens ook z'n eigen doodvonnis tekent. Hij doet dus voor het eerst in z'n leven wellicht een goede daad, zij het voor de verkeerde mensen. Erg vreemde wending die ik niet zag aankomen maar die ik wel kon smaken.

Einde is prima, had mijns inziens niet anders gekund. Kroniek van een aangekondigde dood.

net nog een keer gekeken in hd. je kunt zeggen wat je wilt maar dit is wel acteerwerk, een geweldige Keitel vind ik. Zware depri sfeer gedurende de hele film, ik houd er wel van 4 sterren

avatar van Leland Palmer
Bij vlagen een érg grappige film, deze Bad Lieutenant, vooral in de 1e helft. Met Harvey Keitel als de ''slechte politieman'' heeft deze prima film een ijzersterk fundament.

Want wat een rol van Keitel! Geweldig gespeeld, steeds in een dieper dal wegzakkend. Wat begint als een reeks (bij vlagen) hilarische streken, zoals die scéne met die twee meisjes in de auto, de autoradio die aan vlarden wordt geschoten en nog genoeg andere (kleine) opmerkingen en handelingen, met het nodige gevloek + drugs, drank, etc...

... eindigt met een ietwat dramatische wending. Ik heb kunnen lachen om die scéne met ''Jezus'', maar voor de rest zakt het naar het einde toe wat in. Maartoch, prima film dit.

avatar van yeyo
HarmJanStegenga schreef:
Wat begint als een reeks (bij vlagen) hilarische streken, zoals die scéne met die twee meisjes in de auto.

Ik weet nochtans niet of het grappig bedoeld was, ik vond het eerder verontrustend.

avatar van Leland Palmer
Of het nou wel of niet grappig bedoeld is doet er ook niet echt toe. Ik heb in ieder geval goed gelachen om die scéne, net als bij vele meerdere scénes in de film.

avatar van mayhemblik
Leland Palmer schreef:

Ik zie er de humor eigenlijk ook niet van in, ik vond het het een walgelijke scene die overigens perfect in de film paste.
Nu ik erover nadenk heb ik helemaal niet gelachen bij deze film en ik ben toch echt gek op zwarte humor maar die heb ik in deze film niet gezien.
Ik vond het droevenis en triestigheid allom.

Reinbo
Die scene met die meisjes moest ik ook wel om lachen, evenals de keer dat hij opndr crimescene de zak coke achter over drukt. Ook in een serieuze context kunnen zaken best geestig zijn. Maar de toon is over het algemeen geen vrolijke.

avatar van mayhemblik
Reinbo schreef:

inderdaad, als hij die zak laat vallen en hij mompelt iets over evidence is grappig maar met die meisjes vind ik schokkend en triest.

Reinbo schreef:
... evenals de keer dat hij opndr crimescene de zak coke achter over drukt...
Ja, die is ook geweldig!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mixed feelings bij deze Bad Lieutenant en de 2e jaren '90 film in korte tijd waarvan ik dacht dat ie ergens eerste helft jaren '80 gemaakt zou kunnen zijn (ook Strange Days 1995).

Keitel is geweldig, zelfs groots, als doorgedraaide rechercheur op zijn weg naar de goot, zonder twijfel. Keitel als snuivende, spuitende, vuilbekkende, vreemdgaande gokverslaafde gaat werkelijk helemaal los in deze film, alleen dat al maakt de film interessant om gezien te hebben.
Het is daarom ook jammer dat er geen sterkere regisseur aan het roer stond van deze film want de rest ontstijgt de middelmaat helaas niet. Overige acteerwerk is nog geen schim van dat van Keitel met als gevolg dat er nergens goed tegenspel te ontdekken is en het wel heel erg een one-man show wordt.
Bad Lieutenant is rauw en zwartgallig met bijpassend camerawerk en mis-en-scene. Natuurlijk past daar een wat ongepolijste stijl van filmen bij maar hier in deze film is het soms ook gewoon vrij slordig gedaan.
Toch kent de film zeker een aantal memorabele scènes en lijkt het een film die van invloed is geweest op latere tragische en fatalistische films als bv Requiem for a Dream of de films van Noe (voorzover ik daar wat van gezien heb). Er wordt ook nauwelijks moeite gedaan om de historie van het karakter van Keitel uit te diepen. Zijn geschiedenis beperkt zich eigenlijk tot zijn laatste dagen die (sterk gevonden) gelijk loopt met de World-Series waar de Mets zich terugknokken vanuit een onmogelijke positie glijdt het lijdend voorwerp steeds verder af door de verkeerde keuzes en door op het verkeerde team te gokken. Een ironische spiegel die ik erg kan waarderen.

Bad Lieutenant en vooral Keitel verdiende een betere regisseur en deze film had zich wellicht langs het zeker verwante Taxi Driver van Scorcesse kunnen scharen.

avatar van boemboem27
waardeloze film,het enige wat je ziet is een corrupte drugsgebruikende foute agent.
nee niet mijn film..

Ach, dit is zo'n ouderwetse dooddoener, met alle respect. Net als "karakters moeten zich ontwikkelen". Of "karakters moeten rond zijn", ook zo'n klassieker. Allemaal niet belangrijk. Film moet goed zijn, punt. Verder zijn er geen eisen. De eis om de herkomst van iemands gedrag te kunnen duiden vanuit zijn verleden is 19e eeuwse romankunst. En 21e eeuwse oubolligheid.

Als je geen historie krijgt geboden, dan maak je maar een aanname. Dat doen we met films voortdurend. Bijvoorbeeld "Godzilla bestaat".

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ja, eens. Nog eentje om het aan te vullen: "ik had voor geen enkel karakter sympathie".

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Olaf K. schreef:

Dat was eerder een constatering dan dat het kritiek is op deze film, er zijn zat films die karakters of historie niet uitdiepen is vaak ook helemaal niet nodig zoals jezelf al aangeeft. Ik heb wel degelijk enige kritiek op Bad Lieutenant maar die komt uit een ander hoek.

avatar van Fixi88
Prachtige film , wel naar maar ook oow zo fascinerend om te zien. Iemand die totaal afglijd in een wereld vol lust maar naar het einde toe dan enigzins tot inkeer komt. Realistisch portret van iemand die zich de vernieling in werkt. Ben dan bang als ik de versie met Nicolas Cage ga zien dat die tegen gaat vallen.

dominion
Best wel goede Drama film.

Het is best wel een trage en langdradige film maar het verhaal is erg goed en de film bevat wel erg goede acteurs vooral Keitel doet zijn werk goed.
Hij heeft ook wel lef om zijn piemeltje te laten zien.

Toen ik hem had gekocht op dvd had ik wel meer een Tarantino stijl film verwacht maar het pakte toch anders uit.
Dat vond ik wel jammer.
Hij was wel beter geweest als hij niet zo saai was.

avatar van Mrs.Donut
Wat een saaie film, jammer van de € 4,99 die ik er voor gegeven heb, ik ga hem meteen proberen te ruilen.

avatar van John Lee Hooker
Heerlijke oldschool misdaad met een ijzersterke rol van Harvey Keitel. Deze man herinnert je weer even hoe ruig en somber hij kan zijn en hij is een uiterst geschikte kandidaat om dit personage van een halve gare politieagent te vertolken. Ik stel het zeer op prijs dat een regisseur voor zo'n relatief eenvoudige manier van filmen heeft gekozen terwijl sinds een paar decennia tal van andere mogelijkheden zijn. Leuk om te zien dat hier geen truckendozen of effecten worden gebruikt en dat we enkel meedwalen in de wereld waarin de luitenant zich manoeuvreert. De scènes waarin er drugs wordt genomen zijn ook erg goed naar voren gebracht. Ook de figuranten waren prima gecast, deze stonden steeds passend opgesteld en gedroegen zich zoals het hoort. Het lijkt niet belangrijk, maar ik zie dat deze 'mensen op de achtergrond' soms een gebrek aan aanwijzingen hebben gekregen waardoor ze zich overdreven gaan opstellen en daar kan ik me soms aan ergeren. Erg fijne productie.

avatar van Gastel
Inktzwarte film over een drugs verslaafde inspecteur tegen een achtergrond van het smerige New York van de jaren 80/90.

Harvey Keitel speelt een inspecteur die zich weinig bezighoudt met politiewerk.
Gokken, bedriegen, zuipen, zijn bizarre seksuele fantasiën botvieren en vooral heul veel drugsmisbruik is hoe hij zijn dagen slijt. Ook de brute verkrachting van een non lijkt hem niets te doen. 'Elke dag worden immers vrouwen verkracht, dat deze een pinguinpak draagt verandert daar niets aan' is zijn mening.
Gaandeweg raakt hij echter diep onder de indruk van de non, van haar kijk op het leven, en zien we iets van verlossing bij Keitel.

Deze film geniet een cultstatus maar kon niet aan de verwachtingen voldoen die ik in de loop van de jaren in mijn hoofd had opgebouwd.
Doorgaans zie je in films met dergelijke hoofdrolfiguren wel een sympathiek aspect in het karakter waardoor je toch met ze gaat mee leven.
The Bad Lieutenant heeft dat echter helemaal niet, waardoor het mij eerlijk gezegd geen reet kon interesseren hoe het met hem zou aflopen.

Toch 3*, voor de heerlijk duistere sfeer die wordt neergezet. En uiteraard het fantastische acteerwerk van Harvey Keitel (dat dan weer wel)

avatar van yeyo
Gastel schreef:

Ik zou het juist een pluspunt noemen dat Keitel's daden niet constant vergoelijkt worden. Het is een compromisloos personage in een compromisloze film.

Meeste misdaadfilms hebben een klassieke protagonist vs. antagonist structuur waaruit inderdaad blijkt dat de (moreel bedenkelijke) protagonist eigenlijk zo slecht nog niet is. Dat is hier echter niet aan de orde: anti-protagonist Keitel wordt enkel geplaagd door zijn eigen innerlijke demonen.

avatar van jipt
Agressief en obscuur feel-bad filmpje. Artistiek gekloot. 4*tje

avatar van LimeLou
Poe, poe wat een film. Ruig, sloom en lomp met een dikke VHS 80's achtige look en een verkrachte non. Ik ben niet snel geshockeerd, en daar mag ik blij mee wezen want ik denk niet dat de gemiddelde christen deze film erg op prijs zal stellen. Is dit wat je noemt New York arthouse? Zou me niet verbazen, eigenlijk. Vrolijk werd ik er niet van, maar het einde laat me nogal leeg achter, op een goede manier. De broeierige kleuren (vooral rood) waren erg aanwezig en met name het begin zette een erg lugubere sfeer neer. Doe daarbij wat interessante thema's zoals vergiffenis en moraal erbij en je krijgt een erg goede old-school misdaadfilm.

Erg goed

avatar van niethie
Misschien toch maar eens herzien dan, al is het maar voor Keitel. Heb deze altijd keihard afgekraakt maar betrap mezelf er net zovaak op dat ik met geen enkel sterk argument kan komen, naast het feit dat ik Ferrara verschrikkelijk vind dan. Opzich iets wat veel met mij eens zijn, maar bij diezelfde mensen scoort deze wel gewoon goed, dus komt toch weer die twijfel. Daarbij is het ook gewoon veels te lang geleden, geloof dat ik nog geen 14 was de laatste keer dat ik hem bekeek, hehe!