Bad Lieutenant (1992)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Abel Ferrara
met Harvey Keitel, Brian McElroy en Frankie Acciarito

Deze film gaat over een schofterige politieman die snuift en steelt en die zijn politiebadge eigenlijk alleen gebruikt voor illegale praktijken. Dat verandert als hij te maken krijgt met de verkrachtingszaak van een jonge non. Zij weigert de namen van de daders prijs te geven. Als 'bad lieutenant' de daders op het spoor komt, besluit hij een deal met hen te sluiten.

Meneer Bungel
Toch kan Cage er ook wat van, denk maar aan ''Leaving Las Vegas'' of ''Wild at Heart''. Ik ben benieuwd.

Dat zijn dan ook de enkele rollen waar ie een duidelijke voldoende voor scoort. Zeker de laatste jaren is ie erg matig...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooi maar neerslachtig drama met een superieure Keitel. Goed.

gotti schreef:

'Matchstick Men' al gezien? Daar vond ik hem toch wel goed op dreef.

Buiten Adaptation heeft ie de laatste jaren weinig gepresteerd (National Treasure was leuk, maar dit kwam niet echt door Cage zelf). In Matchstick Man doet ie niet veel meer dan 9 van de 10 mensen die iemand spelen met 'een handicap'. Geef een acteur een paar leuke tics (zie The Dark Knight) en iedereen loopt ermee weg. Ik ben er een beetje allergisch voor...

Vind Cage maar een matig acteur, die me eigenlijk alleen écht kon boeien in Raising Arizona en Wild at Heart.

BTW: toch wel heel jammer dat Signifying Rapper van de film verwijderd moest worden. Weet nog dat ik er destijds helemaal kapot was.

avatar van danuz
Wouter schreef:

Signifying Rapper?

Meneer Bungel
Wie of wat is signifying rapper, en welke film bedoel je?

Verder vind ik dat als de tics goed gespeeld worden en 'passen' in een verhaal en setting, er niets mis mee is. Cage kan mij als acteur zeker wel bekoren, hoewel in niet in alle films. 'Raising Arizona' is in inderdaad ook een hele goeie met Cage, jammer dat ie niet vaker in een Coens-film gespeeld heeft.

Meneer Bungel
Edward Norton's tics/typetje in 'The score' vond ik trouwens wel erg over the top, terwijl hij het zo goed deed in 'Primal fear'...

danuz schreef:

Signifying Rapper?

Wow Schoolly . Dat was zeker tof geweest idd.

Destijds had iedereen het over dat nummer, na het zien van de film...

Keitel op zijn best! Aparte film die zeker niet voor jan en alleman leuke cinema zal zijn. Ik kan er blijven naar kijken!

avatar van Blood Duster
Doorsnee koek met een goede Harvey Keitel. Deze film komt hedendaags gewoon gedateerd over, en dat zegt eigenlijk meer over de kwaliteit terug in 1992 over deze film, dan wat anders.

avatar van sinterklaas
Werd toch ook eens tijd dat ik deze ging zien. Had nogal vaak gelezen en gehoord dat dit een keiharde film moest zijn. En dat was het ook best wel ja. Harvey Keitel speelde fantastisch als The Lieutenant: een zwaar corupte politieman die met behulp van zijn badge gewoon legaal kan dealen, geweld gebruiken enz enz. Het verhaaltje eromheen was ook erg aangrijpend en speelt zich allemaal af tegen het rauwe kille achtergrond van het New Yorkse Bronx. Keitel kwam als The Lieutenant ook keihard en meedogenloos over. Wat ik een vunzige scene vond was dat hij meiden die hij aanhoud vanwege een kapot achterlicht chanteerd doordat die meiden hem een beetje moeten opgeilen waardoor hij voor die raam een beetje staat te wanken. Leuke politieagent ben je dan. Ook was die verkrachting van die non ook erg hard.

Maar dit was weer een prachtwerk van Ferarra met een ijzelijke rol van keitel derin. Ferarra heeft ook iets met shockeren of sex, geweld en natuurlijk veeeeel drank en drugs. Dat zie je ook vaak genoeg in zijn verdere films. Maar dit was er ook weer een van hem. Hard en meedogenloos. Gewoon een prachtige samenwerking.

avatar van Drs. DAJA
De film werkt voor mij niet helemaal, heeft voor mijn gevoel vooral te maken met de afwezigheid van een écht sterke verhaallijn en dat het vooral een opsomming is van Keitel's "streken". Wat we wél zien, de zelfdestructie, het onzinnige vasthouden aan een stukje hoop en de confrontatie met de non zorgen er bij mij dan voor dat de film ruim voldoende scoort.

Pastichio Rocker
Was die Werner Herzog niet bezig met een soort van remake?

avatar van Drs. DAJA
Klopt, wat het precies is, is nog onduidelijk. Remake of sequel.

avatar van mayhemblik
Na 2 jaar maar weer eens uit de kast gehaald, WAT EEN FILM!
Beste rol van H. Keitel, je gaat je zelf ook gewoon ellendig voelen en dat vind ik heel knap gedaan.
Scene in die kerk, magistraal.
En wat Werner Herzog betreft, hij heeft gezegd dat dit een soort van vervolg moet worden, waarin onze stoute agent (weer?) een zaak moet zien op te lossen waarbij een non word verkracht???????
De muziek in de film was ook geweldig!!!! (Schoolly D en Johnny Ace bv)

Blood Duster schreef:

????????????????

[quote]tovenaar schreef:

Dat is nou juist ultiem aan de film! Je moet dat "huilen" maar eens SUPERhard op je stereo luisteren, echt super

Wat ook helemaal te gek is voluit over de stereo is de krijs in The Evil dead als niet Ash maar die ander, (tjezus ik ben zijn naam kwijt en heb hem toch echt bijna 100 x gezien) dat mes in zijn rug krijgt.
Wedden dat binnen 5 minuten de klabakken op je stoep staan.
O, ik weet het weer, de naam was Scott.

avatar van Pistons
Uitstekende rol van Keitel. Topprestatie. Rauw en aangrijpend verhaal dat je bij de keel grijpt.

Verhoging zit er misschien wel in.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Mooie reactie van Ferrara op dat gedoe met Led Zeppelin:

"I'll strangle that cocksucker Jimmy Page. As if every fucking lick that guy ever played didn't come off a Robert Johnson album.

Abel Ferrara | | A.V. Club - avclub.com

Zelden zo'n krachtige film gezien. Geweldig. Er zijn weinig regisseurs die beter de neerwaatse spiraal van iemand die zijn leven naar de kloten aan het helpen is, in beeld kan brengen. 4 vette sterren.

avatar van lykathea
danuz schreef:
Bad Lieutenant portretteerd op waanzinnige manier - soms op de rand van kitsch - de fatalistische Keitel. Zijn smeekbeden, zijn knarsetandend gehuil en zijn drugsproblemen worden rauw uitgebeeld, waardoor op momenten ik de pijn en frustratie echt voelde. De scènes met Christus en de verkrachting balanceren op de rand van fout en ordinair, maar konden me toch echt fascineren. Vooral het knielen.

Een soort mix tussen John Cassavetes en Martin Scorsece(Taxi Driver, After Hours), wat resulteert in een - eigenzinnige - fascinerende film, met zijn ups en downs (zo weet ik niet direct wat ik nou van het einde moet vinden..), maar die over de gehele linie toch vooral erg sterk aankomt. Ook maar eens ander werk van Ferrara proberen dan.

Heel mooi stukje, en volkomen mee eens. Behalve dat de film mijns inziens net wél over die kitsch grens heen ging. Die monoloog tegen Christus vond ik dan ook haast beschamend slecht, maar inderdaad (toch) fascinerend. - Keitel is dat ook. Hij begint ontzettend sterk, maar gaat langzamerhand toch wat overacteren, en toch blijft die pijn en woede geloofwaardig.

avatar van Thibbledorf
Deze film kon me niet echt pakken. Vond hem niet slecht maar ook niet bijzonder. Zitten naar mijn mening te weinig memorabele dingen in. Zeker een aparte film maar daarom voor mij niet noodzakelijkerwijs goed. Vooral de scènes waarbij Keitel coke snuift en heroine spuit gingen me op den duur vervelen. De camera blijft dan bijna een minuut op hem gericht terwijl hij wat vaag voor zich uit te kijken. Ook die scène met "Jezus" in de kerk ging me wat te ver. Vond de scène niet slecht maar die manier van huilen van Keitel, daar kan ik helemaal niks mee. Wat ik wel weer goed vond is hoe realistisch en bot sommige scènes in beeld gezet werden, vooral de verkrachtingsscène en het stuk waar Keitel de dames in de auto aanhoudt. Al met al moet ik zeggen dat ik er geboeid naar heb zitten kijken, hoewel ik af en toe dacht: "wanneer is deze scène nu eindelijk afgelopen".

Eén ding is me echter onduidelijk. Wat kreeg Keitel van die oma toen hij bij die dealer thuis was?

avatar van je80roen
Wat een heerlijke ranzige kerel speelt Keitel hier in deze film

avatar van mayhemblik
Als onze slechte agent op een gegeven moment met die twee vrouwen aan het kloten is op die kamer is zo triest dat ik er kippenvel van kreeg, op een gegeven moment schenkt hij een glas in maar drinkt uit de fles, echt geweldig gedaan!

Ik blijf bij 5 hele dikke vette *****

avatar van LucretiaBorg
Heerlijk, dit soort "foute" films, rauw, cru, gewelddadig, vrouwonvriendelijk, lol, maar heel aangrijpend, op een hele intense wijze gespeeld door de sublieme Kartel (vooral dat stukje in de kerk, REDEMPTION) en een hele speciale manier van film maken, dat in de begin jaren 90 heel uitdagend en schokkend was. Nog geen 5, omdat hij wel een beetje gedateerd is misschien, maar zeker een dikke 4 waard.